Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала ВАСУ від 07.05.2018 року у справі №875/27/17 Ухвала ВАСУ від 07.05.2018 року у справі №875/27/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 листопада 2017 року м. Київ справа № 875/27/17

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:головуючого судді-доповідача:Усенко Є.А.,суддів: Веденяпіна О.А., Цвіркуна Ю.І.при секретарі Горбатюку В.С.,розглянувши у відкритому судовому засіданні

апеляційну скаргу представника ОСОБА_5 - ОСОБА_6на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 26.11.2017

у адміністративній справі № 875/27/17

за позовом ОСОБА_5

до Центральної виборчої комісії,

треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Таїровська селищна рада Овідіопольського району Одеської області, Сухолиманська сільська рада Овідіопольського району Одеської області, Одеська обласна державна адміністрація

про визнання відмови протиправною та виключення з постанови додатку,

ВСТАНОВИВ:

Громадянка ОСОБА_5 звернулась з позовом до Центральної виборчої комісії, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, - Таїровська селищна рада Овідіопольського району Одеської області, Сухолиманська сільська рада Овідіопольського району Одеської області, Одеська обласна державна адміністрація, заявивши при цьому такі позовні вимоги: визнати протиправною відмову Центральної виборчої комісії, оформлену листом від 21.11.2017р. № 21-40-21-33 (щодо відміни перших місцевих виборів у Таїровській селищній об'єднаній територіальній громаді Овідіопольського району Одеської області, призначених на 24.12.2017р. ); виключити з постанови Центральної виборчої комісії "Про перші вибори депутатів сільських, селищних та міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних та міських голів 24 грудня 2017року" від 12.10.2017р. № 214 додатку щодо призначення перших місцевих виборів у Сухолиманській сільській об'єднаній територіальній громаді. Крім того, позивач просить суд вийти за межі позовних вимог у випадку необхідності повного захисту прав та інтересів позивача.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 26.11.2017р. у задоволенні адміністративного позову відмовлено. Висновок суду першої інстанції про відсутність підстав для задоволення позову вмотивований тим, що Центральна виборча комісія, відмовляючи у задоволенні звернення Сухолиманської сільської ради Овідіопольського району Одеської області щодо відміни виборів в об'єднану Таїровську територіальну громаду Овідіопольського району Одеської області, які призначені на 24.12.2017р., викладеного в листі від 16.11.2017р. № 402, адресованого Голові Центральної виборчої комісії, діяла відповідно до частини 2 ст. 19 Конституції України, Закону України "Про Центральну виборчу комісію" від 30.06.2004р. № 1932-IV (далі-Закон № 1932-ІV), Закону України "Про місцеві вибори" від 14.07.2015р. № 595-VIII (далі-Закон № 595-VІІІ).

В апеляційній скарзі представник позивача ОСОБА_6 просить скасувати вище зазначену постанову та задовольнити позов, посилаючись на не відповідність висновків суду першої інстанції обставинам у справі та нормам матеріального права. Так, в апеляційній скарзі наведено довід про порушення судом першої інстанції частини 7 ст. 7 Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад" (далі-Закон № 157-VIII) внаслідок неприйняття доводу позивача про те, що перші місцеві вибори в Таїровській селищній об'єднаній територіальній громаді Овідіопольського району Одеської області призначені з порушенням встановленої цією нормою процедури, а саме: за відсутності звернень Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області та Сухолиманської сільської ради Овідіопольського району Одеської області чи-то їх голів до Одеської обласної державної адміністрації щодо ініціювання перед Центральною виборчою комісією призначення виборів; частини 3 ст. 6 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" з огляду на не врахування судом встановлених у справі обставин щодо скасування рішенням Таїровської селищної ради Овідіопольського району Одеської області від 17.11.2017р. № 848-VІІ та рішенням Сухолиманської сільської ради Овідіопольського району Одеської області від 15.11.2017р. № 729-VІІ рішень цих Рад "Про добровільне об'єднання територіальних громад" від 19.08.206р. № 400-VІІ та від 06.06.2017р. № 392 відповідно. В апеляційній скарзі представник позивача доводить про хибність висновку суду щодо обсягу виключних повноважень Центральної виборчої комісії та щодо розгляду нею звернення Сухолиманської сільської ради Овідіопольського району Одеської області про прийняття рішення про відміну перших місцевих виборів у Таїровській селищній об'єднаній територіальній громаді Овідіопольського району Одеської області, призначених на 24.12.2017р. відповідно до встановленої компетенції, в порядку та у спосіб, що визначені Законом України "Про Центральну виборчу комісію".

Заслухавши пояснення представника позивача ОСОБА_6, який підтримав апеляційну скаргу, заперечення на апеляційну скаргу представника відповідача Краснощока А.І., перевіривши наведені в апеляційній скарзі підстави для апеляційного перегляду справи, колегія суддів Вищого адміністративного суду України приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Судом встановлено, що 19.08.2016р. Таїровською селищною радою Овідіопольського району Одеської області на ХІV сесії VІІ скликання, а 06.06.2017р.

Сухолиманською сільською радою Овідіопольського району Одеської області на ХVІІ сесії VІІ скликання прийнято рішення "Про добровільне об'єднання територіальних громад" № 400-VІІ та № 392-VІІ відповідно. Згідно з цими рішеннями, зокрема, погоджено об'єднання територіальних громад сіл Балка, Лиманка та селища міського типу Таїрове Таїровської селищної ради з територіальною громадою села Сухий Лиман Сухолиманської сільської ради в Таїровську територіальну громаду з центром у селищі міського типу Таїрове Овідіопольського району; схвалено план організаційних заходів щодо добровільного об'єднання територіальних громад; доручено Таїровському селищному голові Хасаєву Х.Г. звернутися до Одеської обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття рішення про призначення перших виборів депутатів Таїровської селищної ради та Таїровського селищного голови в установленому законом порядку (а. с. 28-29).

14.07.2017р. Одеська обласна державна адміністрація у зв'язку з прийняттям Таїровською селищною радою та Сухолиманською сільською радою зазначених рішень звернулась до Центральної виборчої комісії з поданням щодо призначення перших виборів Таїровської селищної об'єднаної ради та Таїровського селищного голови (а. с. 53).

12.10.2017р. Центральна виборча комісія прийняла постанову "Про перші вибори депутатів сільських, селищних та міських об'єднаних територіальних громад і відповідно сільських, селищних та міських голів 24 грудня 2017 року" № 214, в додатку 9 до якої "Перелік об'єднаних територіальних громад, утворених у межах Одеської області, у яких призначаються перші місцеві вибори 24 грудня 2017 року" зазначено Таїровську селищну об'єднану територіальну громаду. Згідно з пунктом 2 цієї постанови оголошено з 04.11.2017р. початок виборчого процесу перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об'єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів, призначених пунктом 1 цієї постанови (а. с. 51-52).

15.11.2017р. Сухолиманська сільська рада прийняла рішення "Про скасування рішення ХVІІ сесії VІІ скликання Сухолиманської сільської ради від 06.06.2017р. № 392 "Про добровільне об'єднання територіальних громад", а 16.11.2017р. звернулась до Центральної виборчої комісії з листом, в якому просила відмінити вибори в Таїровській об'єднаній територіальній громаді та прийняти відповідне рішення (а. с. 31).

Листом від 21.12.2017р. № 21-40-2133 Центральна виборча комісія у відповідь на це звернення повідомила про відсутність правових підстав для розгляду питання щодо відміни перших місцевих виборів у Таїровській селищній об'єднаній територіальній громаді, з огляду на початок виборчого процесу з 04.11.2017р. при тому, що Законом України "Про Центральну виборчу комісію", Законом України "Про місцеві вибори" не передбачено механізму зупинення або припинення вже розпочатого виборчого процесу, в тому числі і у спосіб прийняття Центральною виборчою комісією відповідного рішення (а. с. 60-61).

Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (частини перша і друга цієї статті).

Згідно з ~law15~ Центральна виборча комісія (далі - Комісія) є постійно діючим колегіальним державним органом, який діє на підставі Конституції України, цього та інших законів України і наділений повноваженнями щодо організації підготовки і проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, всеукраїнського і місцевих референдумів в порядку та в межах, встановлених цим та іншими законами України.

Повноваження Центральної виборчої комісії встановлені нормами розділу ІІІ ~law16~, зокрема статтею 21 - повноваження щодо організації підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів, перелік яких не є вичерпним, оскільки, як передбачено пунктом дев'ятим цієї статті Комісія здійснює інші повноваження відповідно до цього та інших законів України.

Так, відповідно до абзацу першого частини 1 ст. 14 Закону України "Поро місцеві вибори" перші вибори депутатів, сільських, селищних, міських голів призначаються Центральною виборчою комісією у порядку, визначеному законом.

Процедурні питання призначення Центральною виборчою комісією перших виборів депутатів, сільських, селищних, міських голів у разі добровільного об'єднання територіальних громад врегульовані нормами Закону України "Про добровільне об'єднання територіальних громад".

Висновок суду першої інстанції, що Центральна виборча комісія, відмовляючи в задоволенні звернення Сухолиманської сільської ради щодо відміни виборів, призначених в Таїровській селищній об'єднаній територіальній громаді, діяла відповідно до встановлених повноважень та у визначеному законом порядку, зокрема щодо строку розгляду звернення, відповідає правильному застосуванню норм матеріального права, оскільки ні ~law19~, ані іншими законами України не передбачені повноваження Центральної виборчої комісії щодо відміни (скасування), зупинення та/або припинення виборчого процесу, який, у випадку з призначенням виборів постановою Центральної виборчої комісії від 12.10.2017р. № 214, розпочався 04.11.2017р. Так само не передбачено нормами чинного вітчизняного законодавства, що вибори скасовуються (відміняються) в разі скасування сільською, селищною, міською радою рішення про добровільне об'єднання територіальних громад.

Право громадян вільно обирати і бути обраним до органів державної влади та органів місцевого самоврядування гарантовано статтею 38 Конституції України.

Право на вільні вибори захищено і статтею 3 Додаткового протоколу до Конвенції про захист людини та основоположних свобод (Париж, 20.03.1952р. ).

Конституційний Суд України в рішенні від 10.06.2009р. № 14-рп/2009 у справі за конституційним поданням Президента України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Постанови Верховної Ради України "Про визнання такою, що втратила чинність, Постанови Верховної Ради України "Про призначення позачергових виборів депутатів Тернопільської обласної ради" (справа № 1-24/2009) вказав, що відміна виборів до органу місцевого самоврядування чи перенесення строків їх проведення з підстав, не передбачених законом, є порушенням виборчих прав громадян. Цей висновок Конституційного Суду України стосується відміни виборів суб'єктом, який призначив вибори.

Доводи представника позивача, що перші вибори в Таїровській селищній об'єднаній територіальній громаді призначені з порушенням процедури, встановленої ~law20~, а відтак Центральна виборча комісія, на яку покладено здійснення контролю за дотриманням законодавства при організації і проведенні виборів, повинна була, отримавши підтвердження цим обставинам, скасувати вибори, не є такими, що можуть бути визнані підставою для задоволення позову. Як зазначено вище, чинним законодавством не передбачено скасування (відміна) виборів після початку виборчого процесу. Позовні вимоги громадянки ОСОБА_5 стосуються правомірності відмови Центральної виборчої комісії щодо вчинення дій у виборчому процесі, а не законності постанови Центральної виборчої комісії від 12.10.2017р. № 214, якими вибори призначені.

Відсутність з боку Центральної виборчої комісії протиправної поведінки щодо розгляду звернення Сухолиманської сільської ради від 16.11.2017р. виключає і підстави для задоволення позову в частині виключення із постанови від
12.10.2017р. № 214 додатку № 9 щодо включення Таїровської селищної об'єднаної територіальної громади до "Переліку об'єднаних територіальних громад, утворених у межах Одеської області, в яких призначаються перші місцеві вибори 24 грудня 2017 року".

Відповідно до частини 1 ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення. а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 26.11.2017р. відповідає вимогам статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України щодо законності та обґрунтованості судового рішення, відтак підстави для її скасування відсутні.

Керуючись статями 175, 177, 195, 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, Вищий адміністративний суд України

УХВАЛИВ:

Апеляційну скаргу представника ОСОБА_5 - ОСОБА_6 залишити без задоволення, а постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 26.11.2017р. - без змін.

Ухвала є остаточним рішенням у адміністративній справі і не підлягає перегляду.

Головуючий суддя:Є.А. Усенко Судді: О.А. Веденяпін Ю.І. Цвіркун
logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст