Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Ухвала КАС ВП від 28.01.2018 року у справі №127/5778/16-а Ухвала КАС ВП від 28.01.2018 року у справі №127/57...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":



ПОСТАНОВА

Іменем України

20 листопада 2019 року

м. Київ

справа №127/5778/16-а, адміністративне провадження №К/9901/8623/18, К/9901/8621/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Стародуба О. П.,

суддів: Єзерова А. А., Кравчука В. М.

розглянувши в порядку письмового провадження касаційні скарги Міністерства внутрішніх справ України та Головного управління Пенсійного фонду України в Вінницькій області на постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 15.09.2016р. (судді - Сторчак В. Ю., Мельник-Томенко Ж. М., Ватаманюк Р. В. ) у справі за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області, третя особа - Міністерство внутрішніх справ України про визнання протиправними дій, зобов'язання вчинити дії,

встановив:

У березні 2016р. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, в якому просив визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у перерахунку його пенсії станом на
01.01.2016р. та зобов'язати відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії з 01.01.2016р. з урахуванням посадового окладу - 3500грн., окладу за військове звання - 2400грн.

В обґрунтування позовних вимог посилався на те, що є пенсіонером органів внутрішніх справ, а законодавством йому гарантовано право на перерахунок пенсії, у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців та осіб, які мають право на пенсію за Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015р. №988 встановлено грошове забезпечення поліцейських, що надає йому право на перерахунок пенсії. Відмова відповідача у перерахунку та виплаті пенсії є незаконною та порушує його права на пенсійне забезпечення.

Постановою Вінницького міського суду Вінницької області від 24.05.2016р. відмовлено в задоволенні позову.

Постановою Вінницького апеляційного адміністративного суду від 15.09.2016р. апеляційну скаргу задоволено. Рішення суду першої інстанції скасовано та прийнято нове рішення, яким позов задоволено.

З рішенням суду апеляційної інстанції не погодились відповідач та третя особа, звернулись з касаційними скаргами, в яких посилаючись на порушення судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просили скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

В обґрунтування касаційних скарг посилаються на те, що постановою Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11.11.2015р. №988 вперше встановлено грошове забезпечення для працівників Національної поліції України, жодних змін у грошовому забезпеченні поліцейських та прийняття відповідних нормативно-правових актів про такі зміни Кабінетом Міністрів України не приймалось, а тому правових підстав для перерахунку пенсії пенсіонерам органів внутрішніх справ із зазначених підстав немає.

Заперечуючи проти касаційних скарг, позивач просив залишити касаційні скарги без задоволення, а оскаржуване рішення суду апеляційної інстанції без змін.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права суд приходить до висновку, що касаційні скарги не підлягають задоволенню виходячи з наступного.

В ході розгляду справи по суті судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач до 20.09.2003р. проходив службу на посаді начальника Вінницького вищого професійного училища ДДСО при МВС України. З 2003 року перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України у Вінницькій області та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".

Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" від 23.12.2015р. , який набув чинності з
29.12.2015р., внесено зміни до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", зокрема статтю 63 після частини другої доповнено новою частиною такого змісту: "Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських".

Позивач, вважаючи, що у зв'язку із внесенням змін до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" у нього з'явились підстави для проведення перерахунку раніш призначеної пенсії, звернувся до Вінницького вищого професійного училища Департаменту поліції охорони про отримання довідки щодо розміру грошового забезпечення за аналогічною посадою.

Відповідно до довідки від 01.02.2016р. № 8, наданої Вінницьким вищим професійним училищем Департаменту поліції охорони, станом на 28.01.2016р. розмір грошового забезпечення начальника училища відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015р. № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" становить 8555,00 грн. (посадовий оклад - 3500,00 грн., оклад за військове звання - 2400,00 грн., надбавка за вислугу років 45% - 2655,00 грн. ) (а. с. 6)

Позивач звернувся до відповідача з заявою про перерахунок пенсії з урахуванням суми грошового забезпечення відповідно до вищевказаної довідки.

Листом від 19.02.2016р. № 116/К-12, відповідач повідомив позивача, що Міністерство (відомство) силової структури зобов'язане повідомити Пенсійний фонд України про необхідність проведення перерахунку, а уповноважений орган силової структури надати довідки про грошове забезпечення для обчислення нового розміру пенсії, відповідно до Порядку проведення перерахунку пенсій, затвердженого Постановою КМУ від 13 лютого 2008 року № 45. У зв'язку з тим, що від силових структур відповідних повідомлень не надходило, відсутні підстави для проведення такого перерахунку. Крім того, надано роз'яснення щодо розміру призначеної пенсії та порядку перерахунку призначених пенсійних виплат. (а. с. 7)

Не погоджуючись з отриманою відмовою, позивач звернулась до суду з вказаним позовом.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, виходив з того, що посилання позивача на те, що постановою Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11.11.2015р. № 988 змінився розмір грошового забезпечення відповідної категорії військовослужбовців, зокрема розмір посадового окладу та окладу за військове звання поліцейського, що є підставою для перерахунку розміру його пенсійного забезпечення є безпідставним, оскільки зазначена постанова набрала чинності 02.12.2015р., тобто до набрання чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей". Отже, обставина прийняття зазначеної постанови не породжує підстав для перерахунку пенсій особам із числа колишніх працівників міліції.

Крім того, суд дійшов висновку, що надана позивачем довідка від 01.02.2016р. № 8 про розмір грошового забезпечення не є підставою для проведення перерахунку пенсії, як то вважає позивач, отримана відповідачем не в спосіб та в порядку, передбаченому наведеними нормами Положення (навіть при наявності підстав для перерахунку пенсії).

Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позовні вимоги суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивач, як колишній працівник міліції та пенсіонер органів внутрішніх справ, має право на здійснення перерахунку розміру пенсії на підставі постанови Кабінету Міністрів України "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" від 11.11.2015р. № 988.

Суд апеляційної інстанції виходив з того, що підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком проведення перерахунку, повідомляють орган ПФУ так і відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи.

Суд апеляційної дійшов висновку, що пенсіонер органів внутрішніх справ, у разі виникнення підстав для перерахунку пенсії, має право самостійно отримати довідку про складові грошового забезпечення.

З такими висновками суду апеляційної інстанції колегія суддів погоджується і вважає, що вони відповідають нормам матеріального та процесуального права і фактичним обставинам справи, а мотиви та доводи наведені в касаційній скарзі, висновки апеляційного суду не спростовують і є безпідставними з наступних мотивів та передбачених законом підстав.

Так, відповідно до частини 3 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992р. №2262-XII усі призначені за частини 3 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992р. №2262-XII пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за частини 3 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992р. №2262-XII, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частини 3 статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992р. №2262-XII.

Відповідно до пункту 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до ~law13~, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008р. №45, перерахунок раніше призначених згідно із ~law14~ пенсій проводиться в разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за ~law15~, або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015р. №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", яка набрала законної сили
02.12.2015р., встановлено грошове забезпечення поліцейських.

Згідно абзацу 2 пункту 15 Розділу XI Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Національну поліцію" (згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" від
23.12.2015р. №900-VIII) за колишніми працівниками міліції, у тому числі пенсіонерами, а також членами їхніх сімей, іншими особами зберігаються пільги, компенсації і гарантії, передбачені Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їхніх сімей" для колишніх поліцейських, членів їхніх сімей, інших осіб.

Відповідно до статті 102 Закону України "Про Національну поліцію" пенсійне забезпечення поліцейських здійснюється також в порядку та на умовах, визначених ~law20~.

~law21~ ~law22~ доповнено новою частиною такого змісту: "Перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах ~law23~, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських".

Згідно пункту 2 Порядку №45 на підставі зазначеного в пункті 1 цього Порядку рішення Кабінету Міністрів України Міноборони, МВС, Мінінфраструктури, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, ДПС, Управління державної охорони, Адміністрація Держспецзв'язку, Адміністрація Держприкордонслужби, ДПтС, ДСНС повідомляють у п'ятиденний строк Пенсійному фонду України про підстави перерахунку пенсій військовослужбовцям.

Пенсійний фонд України повідомляє у п'ятиденний строк з моменту надходження інформації від державних органів своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, м. Києві та Севастополі про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку.

Головні управління Пенсійного фонду України складають у десятиденний строк з моменту надходження зазначеної інформації списки за формою згідно із додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

В ході розгляду справи судом апеляційної інстанції встановлено, що позивач отримує пенсію за Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" №2262-XII, відповідно до постанови КМУ від 11.11.2015р. №988 відбулось збільшення грошового забезпечення осіб, які мають право на пенсію за ~law25~, що за правилами ~law26~ є підставою для перерахунку пенсії, а тому суд апеляційної інстанції обґрунтовано прийняв рішення про задоволення позову.

Аналогічна правова позиція щодо застосування норм матеріального права висловлена Верховним Судом у постановах від 28.03.2018р. (справа №473/2350/17),
11.12.2018р. (справа №404/5769/16-а), 17.10.2018р. (справа №732/958/17) і Верховний Суд не знаходить підстав для відступу від зазначених висновків.

Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

Таким чином, оскільки при ухваленні рішення апеляційний суд правильно застосував норми матеріального права, порушень норм процесуального права не допустив, тому суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

Керуючись статтями 343, 350, 356, 359 КАС України, суд,

постановив:

Касаційні скарги Міністерства внутрішніх справ України та Головного управління Пенсійного фонду України в Вінницькій області - залишити без задоволення, а постанову Вінницького апеляційного адміністративного суду від 15.09.2016р. - без змін.

Постанова суду касаційної інстанції є остаточною та оскарженню не підлягає.

Судді:

О. П. Стародуб

А. А. Єзеров

В. М. Кравчук
logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст