Головна Блог ... Аналітична стаття Статті Повноваження податкової міліції у здійсненні досудового розслідування Повноваження податкової міліції у здійсненні досуд...

Повноваження податкової міліції у здійсненні досудового розслідування

  • Автор: 

    Автор не вказаний

  • 7

  • 1

  • 9895

Відключити рекламу
 - tn1_0_76706300_1482250934_58595ab6bb4de.jpg

Останнім часом у засобах масової інформації повідомляється про наміри щодо ліквідації податкової міліції через малу ефективність їхньої роботи та дублювання функцій інших органів досудового розслідування, правоохоронних органів.

Подібна інформація спонукає співробітників податкової міліції масово порушувати кримінальні провадження за фактами дій посадових осіб суб’єктів господарювання за ознаками статті 212 Кримінального кодексу України. У подальшому на підставі отриманого рішення суду проводиться виїмка документів та оргтехніки, арешт коштів на банківських рахунках, що у багатьох випадках призводить до банкрутства підприємства через фактичну неможливість виконання договірних зобов’язань, погашення взятих кредитів, виплати заробітної плати, сплати податків тощо. З плином часу зареєстровані провадження, як правило, закриваються через відсутність складу злочину, але вилучені документи і оргтехніка якщо й повертаються, то у «плачевному» стані, проте, що вражає найбільше, нам не відомі випадки, коли б за такі дії хтось із співробітників податкової міліції поніс будь-яку відповідальність.

Результат пошуку зображень за запитом "Повноваження податкової міліції у здійсненні досудового розслідування"

Читайте статтю: Кого тепер захищають суди або позиція вищих судів у найактуальніших податкових спорах

У цій статті ми зробимо спробу надати правову оцінку діям працівників податкової міліції Державної фіскальної служби України та підвищити рівень юридичної обізнаності суб’єктів підприємницької діяльності.

У статті 351 Податкового кодексу України, законодавець визначив такі права податкової міліції,- посадовим особам податкової міліції для виконання покладених на них обов’язків надаються права, передбачені підпунктами 20.1.2 (в частині отримання належним чином засвідчених копій документів), 20.1.4 (в частині проведення перевірок у встановленому цим Кодексом порядку), 20.1.8 і 20.1.20 пункту 20.1 статті 20 цього Кодексу, а також пунктами 1-4, абзацами другим, третім пункту 5, пунктами 6-14, підпунктами “а” і “б” пункту 15 (з урахуванням положень цього Кодексу), пунктом 16 з дотриманням встановлених цим Кодексом правил проведення податкових перевірок, пунктами 17, 19, 23, 24, 25, 27, 28, 30 статті 11, статтями 12-15-1 Закону України “Про міліцію”. На податкову міліцію поширюються вимоги, встановлені статтями 3 і 5 Закону України “Про міліцію”.

Розглянемо уважніше кожне положення кодексу.

Зокрема, підпункт 20.1.2,- для здійснення функцій, визначених законом, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, усіх форм власності у порядку, визначеному законодавством, довідки, копії документів, засвідчені підписом платника або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності), про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов’язану з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансову і статистичну звітність у порядку та на підставах, визначених законом.

Результат пошуку зображень за запитом "Повноваження податкової міліції у здійсненні досудового розслідування"

Читайте статтю: Судовий спір з податковою: безнадійна заборгованість в силу припинення контрагента.

Досить часто до платників податків звертаються письмово, і навіть телефоном, працівники податкової міліції з вимогами, надати пояснення та завірені копії документів стосовно взаємовідносин з певними контрагентами, для проведення перевірки.

При тому у зверненні відсутні підстави для отримання копій документів, посилання на номер оперативно-розшукової справи чи номер кримінального провадження, зареєстрованого у Єдиному реєстрі досудових розслідувань. За таких обставин існують підстави для письмової відмови надання пояснень та копій документів. Підприємець має право звернутися зі скаргою або ж із заявою до прокуратури з метою отримання правової оцінки дій працівників податкової міліції, адже їм заборонено проводити перевірки та надавати безпідставні запити.

У разі надходження письмового запиту з вимогою надати документи у взаємовідносинах із контрагентом в рамках вказаного номеру кримінального провадження на підставі ст. 40, 41, 93 Кримінального процесуального кодексу України, посадові особи мають право відмовити в наданні копій документів, посилаючись на положення частини 2 статті 159 Кримінального процесуального кодексу України, де сказано, – тимчасовий доступ до речей і документів здійснюється на підставі ухвали слідчого судді, суду.

Згідно частини 1 статті 159 КПК України, – тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та вилучити їх (здійснити їх виїмку).

У даному випадку можна зробити висновок, що з наданням копій документів органу досудового розслідування, яким вважає себе податкова міліція, поспішати не потрібно. Обов’язку надавати ці документи у платника податків немає, а орган податкової міліції може їх вилучити тільки за рішенням слідчого судді. Проте необхідно пам’ятати, що ненадання аргументованої відповіді на відповідний запит упродовж 10-ти робочих днів є підставою для фіскальної служби провести документальну позапланову перевірку.

2. Підпункт 20.1.4., – проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Результат пошуку зображень за запитом "Повноваження податкової міліції у здійсненні досудового розслідування"

Користуйтесь консультацією: Штрафи за порушення податкового законодавства

Згідно з п. 78.3. Податкового кодексу України працівникам податкової міліції забороняється брати участь у проведенні планових та позапланових виїзних перевірок платників податків, що проводяться контролюючими органами, якщо такі перевірки не пов’язані з веденням оперативно-розшукових справ або із здійсненням кримінального провадження стосовно таких платників податків (посадових осіб платників податків), що знаходяться у їхньому провадженні. Перевірки платників податків податковою міліцією проводяться у межах повноважень, визначених законом, та в порядку, передбаченому Законом України “Про оперативно-розшукову діяльність”, Кримінальним процесуальним кодексом України та іншими законами України.

Як бачимо з вищенаведеного, працівникам податкової міліції чинне законодавство взагалі не дозволяє проводити перевірки з питань нарахування та сплати податків, адже Закон України « Про оперативно-розшукову діяльність» та Кримінальний процесуальний кодекс України не регулюють їх проведення.

3. Підпункт 20.1.8., – під час проведення перевірок у платників податків – фізичних осіб, а також у посадових осіб платників податків – юридичних осіб та платників єдиного внеску перевіряти документи, що посвідчують особу, а також документи, що підтверджують посаду посадових осіб та/або осіб, які фактично здійснюють розрахункові операції;

4. Підпункт 20.1.20., – одержувати безоплатно необхідні відомості для ведення Єдиного реєстру акцизних накладних, формування інформаційного фонду Державного реєстру фізичних осіб – платників податків від платників податків, а також Національного банку України та його установ – про суми доходів, виплачених фізичним особам, та утриманих з них податків, зборів, платежів; від органів, уповноважених проводити державну реєстрацію суб’єктів, видавати ліцензії на провадження видів господарської діяльності, що підлягають ліцензуванню відповідно до закону, – про державну реєстрацію та видачу ліцензій суб’єктам господарської діяльності; від органів, що здійснюють реєстрацію фізичних осіб, – про громадян, які прибули на проживання до відповідного населеного пункту чи вибули з нього; від органів державної реєстрації актів цивільного стану – про фізичних осіб, які померли; інформацію, необхідну для забезпечення реєстрації та обліку платників податків, об’єктів оподаткування та об’єктів, пов’язаних з оподаткуванням.

Отже, орган податкової міліції має право ознайомитися з вказаними документами, лише пройшовши відповідну процедуру, встановлену статтями159, 160, 163 Кримінального процесуального кодексу України, тобто – отримавши рішення суду.

Ось і все, на цьому надані податковій міліції Податковим кодексом України права для здійснення передбачених законом повноважень закінчуються.

Результат пошуку зображень за запитом "Повноваження податкової міліції у здійсненні досудового розслідування"

Користуйтесь консультацією: ОСОБЛИВОСТІ ПРИТЯГНЕННЯ ОСОБИ ДО КРИМІНАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА УХИЛЕННЯ ВІД СПЛАТИ ПОДАТКІВ, ЗБОРІВ (ОБОВ’ЯЗКОВИХ ПЛАТЕЖІВ)

У статті 351 Податкового кодексу України також зазначається, що для виконання решти покладених на податкову міліцію обов’язків, надається право, передбачене тільки статтями Закону України «Про міліцію» і не має посилання на Закон України «Про оперативно-розшукову діяльність» та Кримінальний процесуальний кодекс України. Закон України «Про міліцію» від 20.12.1990 за № 565-XII, втратив чинність 07.11.2015 у зв’язку з прийняттям Закону України «Про Національну поліцію» від 02.07.2015 за № 580-VIII.

Тобто, будь-які оперативно-розшукові, слідчі чи інші процесуальні досудові дії працівників податкової міліції проведені після 7 листопада 2015 року є незаконними, адже право на їх проведення надавалося згідно Податкового кодексу України статтею 351 тільки на підставі Закону України «Про міліцію».

У статті 5 Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність» від 18.02.1992 за № 2135-XII зазначається, що оперативно-розшукова діяльність здійснюється оперативними підрозділами органів доходів і зборів – оперативними підрозділами податкової міліції та підрозділами, які ведуть боротьбу з контрабандою.

Проте у статті 351 Податкового кодексу України, яка власне визначає правову підставу дій працівників податкової міліції, немає посилання на право застосовувати положення статей Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність», до того ж органи доходів і зборів припинили своє існування.

У статті 3 Кримінального процесуального кодексу України, дається визначення термінів, – керівник органу досудового розслідування – начальник слідчого управління, органу, що здійснює контроль за додержанням податкового законодавства, слідчий – службова особа органу, що здійснює контроль за додержанням податкового законодавства і т.д. Проте державна податкова інспекція здійснює контроль за додержанням податкового законодавства, але ні начальник податкової інспекції, ні ревізори- інспектори не проводять слідчих дій, через те, що стаття 20 Податкового кодексу України не надає їм такого права.

Закономірно виникає запитання – на якій підставі у 2016 році працівники податкової міліції проводять слідчі, розшукові дії, якщо стаття 351 Податкового кодексу України не дозволяє їм цього робити, тобто застосовувати у своїй діяльності норми Кримінального процесуального кодексу України.

Згідно частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Викладені думки та висновки є підставою для подання скарг чи судових позовів на незаконні дії працівників податкової міліції не тільки на початковій стадії досудового слідства, а й під час судових засідань.

Результат пошуку зображень за запитом "податкової міліції"

Користуйтесь консультацією: Як оподатковуються доходи, отримані за рішенням суду?

Згідно частини 1 статті 87 КПКУ недопустимими є докази, отримані внаслідок істотного порушення прав та свобод людини, гарантованих Конституцією та законами України, міжнародними договорами, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, а також будь-які інші докази, здобуті завдяки інформації, отриманій внаслідок істотного порушення прав та свобод людини. А згідно частини 2 статті 86 цього ж Кодексу недопустимий доказ не може бути використаний при прийнятті процесуальних рішень, на нього не може посилатися суд при ухваленні судового рішення. Саме про це говориться і в статті 70 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідно до положень пункту 56.21. статті 56 Податкового кодексу України, коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акта суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов’язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.

Зрозуміло, що на сьогоднішній день українські суди вказаний висновок не завжди можуть брати до уваги, проте Європейський Суд з прав людини у змозі дати належну правову оцінку діям службових осіб вказаного державного органу.

Джерело: Європейська правнична компанія

  • 9895

    Переглядів

  • 1

    Коментарі

  • 9895

    Переглядів

  • 1

    Коментарі


  • Відключити рекламу

    Деякі аспекти позиції захисту у кримінальному проваджені щодо ухилення від оподаткування З огляду на позицію Пленуму Верховного Суду України від 08.10.2004р. №15 "Про деякі питання застосування законодавства про відповідальність за ухилення від сплати податків, зборів, інших обов'язкових платежів" обвинувачення у справах даної категорії повинно ґрунтуватись не тільки на висновках Актів перевірок, але й бути підтверджене іншими доказами, зібраними під час досудового розслідування, рекомендується в будь-якому випадку оскаржувати в адміністративному та судовому порядку податкові повідомлення-рішення, прийняті по Акту перевірки, на підставі якого зареєстроване кримінальне провадження, оскільки при скасуванні таких податкових повідомлень-рішень винесення обвинувального вироку судом в кримінальному провадженні є неможливим хоча б з огляду на те, що скасовуючи податкові повідомлення-рішення з не формальних причин, адміністративні суди підтверджують відсутність такого обов’язкового елементу складу злочину, передбаченого ст.212 КК України, як прямий умисел на ухилення від оподаткування, оскільки визнають правильність дій платника податків по відображенню в податковому обліку певних господарських операцій. Вважаю, що достатнім є висловлення такого висновку хоча б однією з інстанцій адміністративних судів для формування позиції захисту в кримінальному провадженні щодо відсутності прямого умислу на ухилення від оподаткування. Слід відзначити, що наказом ДФС України від 18.07.2016р. №633 змінено п.2.5.1 «Методичних рекомендацій щодо порядку взаємодії між підрозділами органів державної фіскальної служби при організації, проведенні та реалізації матеріалів перевірок платників податків», затверджених наказом ДФС України від 31.07.2014р. №22. Якщо раніше матеріали перевірки, якою виявлені факти ухилення від оподаткування у розмірі, достатньому для притягнення до кримінальної відповідальності, передавалися в слідчі органи після закінчення процедури адміністративного оскарження податкових повідомлень-рішень (не чекаючи судового розгляду спору), то в нинішній редакції даного підпункту передача матеріалів здійснюється після узгодження нарахованих такими податковими повідомленнями рішеннями сум грошових зобов’язань (набрання законної сили судовим рішенням за наявності судового спору). Однак, в практиці є непоодинокі випадки, коли кримінальне провадження по ст.212 КК України реєструється в Єдиному реєстрі досудових розслідувань (надалі - ЄРДР) не в зв’язку із отриманням матеріалів перевірки, а на підставі іншої інформації про вчинення кримінального правопорушення даного виду, зокрема, по виявленим фактам формування податкового кредиту від господарських операцій з фіктивними фірмами, щодо яких вже проводиться досудове розслідування по ст.205 КК України. Слідчими податкових органів, незважаючи на те, що склад злочину, передбаченого ст.205 КК України, є закінченим з моменту створення або придбання фірми з метою прикриття незаконної діяльності, практикується дослідження в ході досудового розслідування не тільки обставин створення або придбання фіктивної фірми, але й обставин господарської діяльності таких фірм, що виходить за рамки предмету доказування. Незважаючи на те, що чисельними нормами діючого КПК України в ході досудового розслідування приписано з’ясовувати виключно обставини, які підлягають доказуванню у даному конкретному кримінальному провадженні (у ст.91 навіть наведений вичерпний перелік таких обставин), слідчими надсилаються запити до всіх контрагентів фіктивних фірм про надання документів щодо здійснення господарських операцій. Аналогічним чином, в ході досудового розслідування по ст.212 КК України, що зареєстроване в ЄРДР на підставі матеріалів перевірки, слідчими надсилаються запити до контрагентів платника податків, щодо посадових осіб якого ведеться слідство, про надання документів не тільки по тим господарським операціям, щодо яких в Акті перевірки зроблений висновок про порушення податкового законодавства, а взагалі щодо всіх операцій за період, який заманеться слідчому. Важко собі уявити, що слідчі при цьому керуються бажанням викоренити злочинність взагалі чи іншими благородними поривами (тим більше, що КПК України в якості завдань досудового розслідування не містить мети виявлення та розкриття інших злочинів, ніж ті, щодо яких зареєстроване кримінальне провадження). Вочевидь, в наявності або корупційна складова, або інша особиста зацікавленість слідчого – зокрема, з радянських часів слідство намагалося виявити відносно обвинуваченого як можна більше злочинів або епізодів з тих міркувань, що при виправданні судом цієї особи по одному з епізодів обвинувачений вирок можна бути очікувати по іншому. При цьому оскаржити такі незаконні дії слідчого є практично неможливим. При реєстрації в ЄРДР кримінального правопорушення, передбаченого ст.212 КК України, слідчими не вносяться прізвища директора та головного бухгалтера платника податків, що ухилився від оподаткування (хоча вони є відомими з Акту перевірки), а вказується, що ухилились від оподаткування посадові особи певного суб’єкта господарювання. Це робиться з метою тривалого розслідування справи без пред’явлення підозри, оскільки статус підозрюваного надає певні права, зокрема, оскаржувати дії та рішення слідчого та прокурора в порядку ст.303 КПК України (хоча й незаконність дій слідчого при зборі доказів не є предметом оскарження згідно даної норми права). Єдиним можливим засобом боротьби з діями слідчого, направленими на з’ясування обставин, що не підлягають доказуванню у даному конкретному кримінальному провадженні, є подання заяви про вчинення кримінального правопорушення слідчим (ч.3 ст.364 КК України), що міститься у використанні статусу слідчого всупереч інтересам служби з метою дискредитації платника податків серед його контрагентів. До такої заяви необхідно додати отримані у контрагентів копії запитів, де в якості підстави запиту завжди зазначається про вже встановлений слідством факт ухилення від оподаткування (або підозра у скоєнні злочину), хоча повідомлення про підозру нікому не пред’явлене. Звісно, що органами прокуратури в порушення ст.214 КПК України такі заяви або ігноруються, або відхиляються по надуманим мотивам. Вочевидь, бездіяльність прокурора, яка полягає у невнесенні відомостей про кримінальне правопорушення до ЄРДР, згідно п.1 ч.1 ст.303 КПК України є підставою для оскарження такої бездіяльності до слідчого судді. Як правило, такого роду скарги слідчими суддями задовольняються. Виключенням є позиція слідчого судді Печерського районного суду м. Києва Гладун Х.А., якою ще в 2015р. (ухвала від 08.10.2015р. у справі №757/36620/15-к) видумане таке формулювання Підставами вважати заяву чи повідомлення саме про злочин є наявність в таких заявах або повідомленнях об'єктивних даних, які дійсно свідчать про ознаки злочину. Такими даними є фактичне існування доказів, що підтверджують реальність конкретної події злочину (час, місце, спосіб та інші обставини вчинення злочину). Якщо у заявах чи повідомленнях таких даних немає, то вони не можуть вважатися такими, які мають бути обов'язково внесені до ЄРДР. Аналогічного змісту ухвали виносяться данною суддею і в 2016р. Юридична безграмотність такої позиції є очевидною: По-перше,ч.1 ст.22, ч.1 та 4 ст.214 КПК України встановлюють обов’язок прокурора зареєструвати в ЄРДР заяву про вчинення кримінального правопорушення, а не право оцінювати доводи такої заяви щодо наявності чи відсутності в ній доказів скоєння злочину; По-друге, пошук та збір доказів щодо події конкретного злочину та особи, що його вчинила, і є предметом досудового розслідування, оскільки згідно ч.1 ст.84 КПК України Доказами в кримінальному провадженні є фактичні дані, отримані у передбаченому цим Кодексом порядку (визначені у відповідних параграфах глави 4 цього кодексу), надання яких є природно неможливим на стадії подання заяви про вчинення кримінального правопорушення. Однак, навіть після реєстрації в ЄРДР кримінального провадження по ч.3 ст.364 КК України стосовно слідчого, який, використовуючи важелі свого статусу органу досудового розслідування, займався з’ясуванням обставин, що не стосуються предмету доказування у здійснюваному ним розслідуванні конкретного злочину, слід не обмежуватись цими заходами, а добитися визнання потерпілим у кримінальному провадженні по ч.3 ст.364 КК України з метою використання прав потерпілого (ст.56 КПК України) для впливу на хід слідства (подання доказів, клопотань, скарг на дії чи бездіяльність слідчого тощо). При цьому слід враховувати, що згідно ч.1 ст.55 КПК України юридичну особу можливо визнати у кримінальному провадженні потерпілою виключно у випадку заподіяння їй злочином матеріальної шкоди (що важко уявити та підрахувати внаслідок зловживання службовим становищем з боку слідчого), в той час як для фізичної особи - власника (засновника/учасника) юридичної особи для визнання потерпілим внаслідок зловживання службовим становищем з боку слідчого достатньо отримання моральної шкоди у вигляді підриву ділової репутації фірми, власником якої вона є, шляхом дискредитації в очах контрагентів, яким направлені слідчим запити про надання документів. Якщо дотримуватись даного алгоритму дій, можна активно протистояти вищенаведеним незаконним методам ведення досудового розслідування, які зачасту використовуються слідчими податкових органів. 09.12.2016р. Адвокат А.А.Симонов Свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю від 22.12.95р. №627, виданого на підставі рішення Харківської обласної кваліфікаційно-дисциплінарної комісії адвокатури від 15.12.95р. №17,

    22.12.2016 13:14

    Залиште Ваш коментар:

    Додати

    КОРИСТУЙТЕСЯ НАШИМИ СЕРВІСАМИ ДЛЯ ОТРИМАННЯ ЮРИДИЧНИХ ПОСЛУГ та КОНСУЛЬТАЦІЙ

    • Безкоштовна консультація

      Отримайте швидку відповідь на юридичне питання у нашому месенджері, яка допоможе Вам зорієнтуватися у подальших діях

    • ВІДЕОДЗВІНОК ЮРИСТУ

      Ви бачите свого юриста та консультуєтесь з ним через екран , щоб отримати послугу Вам не потрібно йти до юриста в офіс

    • ОГОЛОСІТЬ ВЛАСНИЙ ТЕНДЕР

      Про надання юридичної послуги та отримайте найвигіднішу пропозицію

    • КАТАЛОГ ЮРИСТІВ

      Пошук виконавця для вирішення Вашої проблеми за фильтрами, показниками та рейтингом

    Популярні аналітичні статті

    Дивитись усі статті
    Дивитись усі статті
    logo

    Юридичні застереження

    Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

    Повний текст