Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВСУ від 29.11.2016 року у справі №826/12976/14 Постанова ВСУ від 29.11.2016 року у справі №826/12...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 листопада 2016 року м. Київ

Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у складі:

Головуючого Волкова О.Ф.,

суддів:Кривенди О.В., Прокопенка О.Б., Самсіна І.Л.,

при секретарі судового засідання Ключник А.Ю.,

за участю представників:

Міністерства інфраструктури України (далі - Мінінфраструктури) - Лозовського А.В.,

Державної авіаційної служби України (далі - Державіаслужба) -

Балабанової А.І.,

приватного акціонерного товариства «Авіакомпанія «Міжнародні Авіалінії України» (далі - МАУ) - Козуба Б.Ю., Повара О.М., Ткаченка К.В., -

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) «Авіакомпанія «Атласджет Україна» до Мінінфраструктури, Державіаслужби, третя особа - МАУ, про визнання протиправним та скасування рішення,

в с т а н о в и л а:

У вересні 2014 року ТОВ «Авіакомпанія «Атласджет Україна» звернулося до суду з позовом, у якому з урахуванням уточнення позовних вимог просило визнати протиправними та скасувати: пункт 13 протоколу від 20 вересня 2013 року № 6 засідання комісії з формування та реалізації державної політики щодо експлуатації повітряних ліній (далі - Протокол, Комісія відповідно), затвердженого наказом Мінінфраструктури від 21 жовтня 2013 року № 822 (далі - наказ № 822); наказ № 822 в частині затвердження пункту 13 Протоколу; права на експлуатацію повітряних ліній, що були надані МАУ на підставі пункту 13 Протоколу.

На обґрунтування позовних вимог зазначило, що Мінінфраструктури при складанні оскаржуваних Протоколу та наказу вийшло за межі повноважень, визначених чинним законодавством, що призвело до порушення законних інтересів позивача. Права на експлуатацію повітряних ліній, надані МАУ Державіаслужбою, на думку позивача, підлягають скасуванню, оскільки оформлялись на підставі заяв авіаперевізника, які в подальшому були відкликані.

Суди встановили, що рішенням Комісії, оформленим Протоколом, визначено, що відповідно до пункту 13 вказаного Протоколу з метою затвердження розкладу регулярних рейсів на період зимової навігації

2013-2014 років Комісія прийняла рішення оформити права на експлуатацію повітряних ліній на виконання регулярних міжнародних повітряних перевезень з/до України за маршрутами, внесеними до додатка до ліцензії на провадження діяльності з перевезення пасажирів та/або вантажу повітряним транспортом, авіакомпаніям, які фактично виконували міжнародні регулярні рейси у літньому періоді навігації 2013 року та не надали заяв щодо переоформлення прав на експлуатацію повітряних ліній відповідно до листа Мінінфраструктури від 26 липня 2013 року № 8392/09/10-13. Строк дії права складає 10 років, якщо відповідний міжнародний договір України та домовленості між авіаційними органами влади передбачають надання права на експлуатацію міжнародної повітряної лінії трьом і менше авіаперевізникам, в інших випадках строк є необмеженим.

За вказане рішення проголосувало 11 членів комісії, проти - 0, утрималось - 0.

Протокол підписаний заступниками голови та членами комісії, завірений печаткою та затверджений наказом № 822.

23 жовтня 2013 року Державіаслужба надала МАУ права на експлуатацію повітряних ліній від 20 вересня 2013 року №№ 594, 597, 601, 586, 583, 605, 579, 569, 576, 596, 571, 590, 575, 607, 604, 595, 568, 577, 580, 582, 591, 573, 593, 592, 587, 578, 584, 611, 572, 567, 610, 589, 468, 585, 600, 574, 602, 570, 603, 588, 606, 598, 599, 581.

Окружний адміністративний суд міста Києва постановою від 28 жовтня 2014 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 20 січня 2015 року, відмовив у задоволенні позовних вимог.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 7 квітня 2015 року залишив без змін рішення судів попередніх інстанцій.

17 листопада 2015 року ТОВ «Авіакомпанія «Атласджет Україна» звернулося до Верховного Суду України із заявою про перегляд зазначеної ухвали суду касаційної інстанції з підстав, установлених пунктами 1, 5 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України <http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/an_2954/ed_2015_09_01/pravo1/T052747.html?pravo=1>

(далі - КАС <http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ed_2015_09_01/pravo1/T052747.html?pravo=1>). У заяві просить скасувати рішення судів усіх інстанцій та ухвалити нове - про задоволення позовних вимог.

На обґрунтування заяви додано копію ухвали Вищого адміністративного суду України від 2 квітня 2015 року (справа № 826/11891/14, К/800/4542/15, К/800/9942/15) та копію постанови Верховного Суду України від 22 вересня 2015 року (справа № 826/11891/14, 21-1030а15), які, на думку

ТОВ «Авіакомпанія «Атласджет Україна», підтверджують неоднакове правозастосування судом касаційної інстанції та невідповідність оскаржуваної ухвали суду касаційної інстанції висновку, викладеному у зазначеній постанові Верховного Суду України щодо застосування у подібних правовідносинах норм матеріального права, а саме: частин першої та п'ятої статті 11, частини четвертої статті 94 Повітряного кодексу України (далі - ПК).

Перевіривши наведені у заяві доводи, заслухавши в судовому засіданні представників сторін, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України вважає, що вона не підлягає задоволенню з таких підстав.

Так, у справі, яка розглядається, суди встановили, що 27 червня

2012 року Державіаслужба видала МАУ ліцензію серії АГ № 505921 з надання послуг з перевезення пасажирів, вантажу повітряним транспортом, у додатку № 1 до якої визначений перелік міжнародних повітряних ліній (маршрутів), на яких отримане призначення/по яких надане право виконувати регулярні польоти.

Зі змісту оспорюваного пункту 13 Протоколу вбачається, що Комісія прийняла рішення оформити права на експлуатацію повітряних ліній на виконання регулярних міжнародних повітряних перевезень з/до України за маршрутами, внесеними до додатка до ліцензії на провадження діяльності з перевезення пасажирів та/або вантажу повітряним транспортом, авіакомпаніям, які фактичного виконували міжнародні регулярні рейси у літньому періоді навігації 2013 року та не надали заяв щодо переоформлення прав на експлуатацію повітряних ліній відповідно до листа Мінінфраструктури від 26 липня 2013 року №8392/09/10-13.

Тобто, в оспорюваному пункті Протоколу мова йде про переоформлення прав на експлуатацію повітряних ліній, а не про їх надання.

Натомість у справі, рішення в якій надано на підтвердження наведених у заяві доводів, суд касаційної інстанції, вирішуючи спір про правомірність надання Комісією прав на експлуатацію повітряних ліній ТОВ «Авіакомпанія «Атласджет Україна» вперше, відповідно до вимог частини п'ятої статті 11, частини четвертої статті 94 ПК дійшов висновку, що порядок надання і анулювання прав на експлуатацію повітряних ліній є частиною авіаційних правил та має встановлюватися уповноваженим органом з питань цивільної авіації - Державіаслужбою, а не Мінінфраструктури.

Верховний Суд України постановою від 22 вересня 2015 року відмовив у задоволенні заяви ТОВ «Авіакомпанія «Атласджет Україна» про перегляд ухвали суду касаційної інстанції, яка у цій справі надана на підтвердження наведених у заяві доводів. Водночас у цій постанові Верховного Суду України міститься правовий висновок про те, що відповідно до положень ПК, яким встановлено правові основи в галузі авіації, саме на Державіаслужбу, яка є уповноваженим органом з питань цивільної авіації, покладено обов'язок прийняття авіаційних правил України, що регулюють діяльність цивільної авіації та використання повітряного простору України, а відтак - і вирішення питань щодо надання права на експлуатацію повітряних ліній, обмеження чи позбавлення цього права.

Разом з цим у справі, яка розглядається суди встановили, що

23 жовтня 2013 року Державіаслужба надала МАУ права на експлуатацію повітряних ліній від 20 вересня 2013 року №№ 594, 597, 601, 586, 583, 605, 579, 569, 576, 596, 571, 590, 575, 607, 604, 595, 568, 577, 580, 582, 591, 573, 593, 592, 587, 578, 584, 611, 572, 567, 610, 589, 468, 585, 600, 574, 602, 570, 603, 588, 606, 598, 599, 581.

Тобто, право на експлуатацію МАУ відповідних повітряних ліній надано повноважним органом - Державіаслужбою, а відтак, на думку колегії суддів Судової палати в адміністративних справах, рішення суду касаційної інстанції, про перегляд якого подано заяву, не суперечить висновку, викладеному у постанові Верховного Суду України від 22 вересня 2015 року

(справа № 826/11891/14, 21-1030а15), щодо застосування частин першої, п'ятої статті 11, частини четвертої статті 94 ПК при визначенні органу, до повноважень якого віднесено вирішення питань щодо надання права на експлуатацію повітряних ліній, обмеження чи позбавлення цього права.

З урахуванням наведеного колегія суддів Судової палати в адміністративних справах дійшла висновку про відсутність підстав для скасування судових рішень про відмову в позові у цій справі, тому у задоволенні зави ТОВ «Авіакомпанія «Атласджет Україна» слід відмовити.

Керуючись пунктом 6 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 2 червня 2016 року № 1402-VІІІ «Про судоустрій і статус суддів», статтями 241, 242, 244 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України

постановила:

У задоволенні заяви товариства з обмеженою відповідальністю «Авіакомпанія «Атласджет Україна» відмовити.

Постанова є остаточною і не може бути оскаржена, крім випадку, передбаченого пунктом 3 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий О.Ф. ВолковСудді:О.В. КривендаО.Б. ПрокопенкоІ.Л. Самсін

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст