П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 лютого 2016 року м. Київ
Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у складі:
головуючого Прокопенка О.Б., суддів:Волкова О.Ф., Гриціва М.І., Кривенди О.В., Маринченка В.Л., Панталієнка П.В., Самсіна І.Л., Терлецького О.О., - розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_9 до управління Пенсійного фонду України в Іллічівському районі м. Маріуполя Донецької області (далі - управління ПФУ) про перерахунок індексації пенсії,
в с т а н о в и л а:
У лютому 2015 року ОСОБА_9 звернулася до суду з позовом, у якому просила визнати неправомірними дії управління ПФУ та зобов'язати його провести їй індексацію пенсії з урахуванням фіксованої суми індексації, визначеної з базового місяця жовтня 2007 року та індексу споживчих цін за період з листопада 2007 року відповідно до вимог Закону України від 3 липня 1991 року № 1282-XII «Про індексацію грошових доходів населення» (далі - Закон № 1282-XII) та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 (далі - Порядок), починаючи нарахування та виплату фіксованої суми індексації пенсії із 3 серпня 2014 року.
На обґрунтування позову ОСОБА_9 зазначила, що з 4 липня 1983 року вона перебуває на обліку в управлінні ПФУ та отримує пенсію. Із відповіді від 25 грудня 2014 року на свій запит позивач довідалась про порушення відповідачем порядку проведення індексації її пенсії. ОСОБА_9 вказала на неправильність визначення базового місяця при проведенні індексації пенсії. Саме жовтень 2007 року, на її думку, мав бути останнім базовим місяцем при проведенні індексації її пенсії, оскільки в цьому місяці відбулось останнє збільшення пенсії, яке перевищувало суму індексації пенсії. На обґрунтування цього посилається на власний розрахунок та положення статті 4 Закону № 1282-XII <http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/an_843661/ed_2014_12_28/pravo1/T128200.html?pravo=1> та пункти 11 , 4, 5 Порядку.
Суди попередніх інстанцій встановили, що ОСОБА_9 перебуває на обліку в управлінні ПФУ з 4 липня 1983 року та отримує пенсію зі зниженням віку за списком № 1 відповідно до статті 13 Закону України від 5 листопада 1991 року № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення».
20 листопада 2014 року ОСОБА_9 звернулась до пенсійного органу із заявою про надання довідки про отриману нею суму індексації її пенсії та надання роз'яснення щодо причин непроведення індексації, якщо це мало місце.
Листом від 25 грудня 2014 року управління ПФУ повідомило ОСОБА_9, що підвищення її пенсії проводиться на кожному етапі збільшення рівня прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб та з 1 січня 2007 року до її складу встановлена доплата до прожиткового мінімуму з урахуванням абзацу першого частини першої статті 28 Закону України від 9 липня 2003 року № 1058-IV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058-IV), у зв'язку з цим підстав для проведення індексації пенсії немає.
Іллічівський районний суд міста Маріуполя Донецької області постановою від 12 березня 2015 року відмовив у задоволенні позову.
Донецький апеляційний адміністративний суд постановою від 22 квітня 2015 року постанову Іллічівського районного суду міста Маріуполя Донецької області від 12 березня 2015 року скасував та прийяв нове рішення - про задоволення позову.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 1 липня 2015 року постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 22 квітня 2015 року скасував, а постанову Іллічівського районного суду міста Маріуполя Донецької області від 12 березня 2015 року залишив у силі.
Суд касаційної інстанції, залишаючи в силі рішення суду першої інстанції, дійшов висновку про те, що пенсія, яку отримує ОСОБА_9, є об'єктом індексації, яка має нараховуватись щомісячно, за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації 101 відсоток, у частині, що дорівнює прожитковому мінімуму, встановленому для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
Разом із тим відповідно до статей 3, 4 Закону № 1282-ХІІ індекс інфляції споживчих цін, що перевищив поріг 101 відсоток, може бути застосованим для індексації пенсії тільки у місяці, що настає після опублікування індексу споживчих цін за попередній місяць, що слідує за базовим, але у зв'язку з тим, що вказаний місяць, коли може бути застосована індексація, збігається із щоквартальним підвищенням пенсії, відповідно до приписів абзацу першого пункту 5 Порядку індексація у базовому місяці не проводиться. Таким чином, законних підстав для здійснення індексації пенсії немає.
Не погоджуючись із зазначеною ухвалою суду касаційної інстанції, ОСОБА_9 звернулась із заявою про її перегляд Верховним Судом України з підстави неоднакового застосування касаційним судом абзацу першого частини першої статті 28 та статті 42 Закону № 1058-IV, статей 2-4, 6 Закону № 1282-ХІІ, пунктів 11 , 2-5, 101 , 13 Порядку. Просить скасувати постанову Іллічівського районного суду міста Маріуполя Донецької області від 12 березня 2015 року та ухвалу Вищого адміністративного суду України від 1 липня 2015 року, а постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 22 квітня 2015 року - залишити без змін.
На обґрунтування заяви ОСОБА_9 додала копії ухвал Вищого адміністративного суду України від 5 червня 2014 року [№ К/9991/69509/12 (№ К/800/5966/13)], 15 травня 2015 року (№ К/800/20894/15), 21 травня 2015 року (№ К/800/6379/15), у яких суд касаційної інстанції дійшов висновку, що у березні 2008 року постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2008 року № 170 (далі - постанова № 170) до Порядку було внесено зміни, згідно з якими, зокрема, соціальні виплати, розмір котрих залежить від прожиткового мінімуму (у т.ч. пенсії, призначені відповідно до статті 28 Закону № 1058-IV, надбавки, додаткові пенсії, підвищення), перестали відноситися до об'єктів індексації. Проте Законом № 1282-ХІІ Кабінету Міністрів України надано лише право встановлювати інші об'єкти індексації додатково до перерахованих у статті 2 цього Закону, а не звужувати їхній перелік.
З урахуванням того, що положення Закону України від 28 грудня 2007 року № 107-VI «Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (далі - Закон № 107-VI) визнані неконституційними згідно з Рішенням Конституційного Cуду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008, відновили свою дію положення Закону № 1282-ХІІ в попередній редакції.
Таким чином, починаючи з 22 травня 2008 року нарахування індексації мало здійснюватись відповідно до Закону № 1282-ХІІ, а не положень Порядку зі змінами, внесеними постановою <http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ed_2013_03_13/pravo1/KP080179.html?pravo=1>№ 170.
Перевіривши наведені у заяві доводи, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України дійшла висновку, що підстав для задоволення заяви немає.
Відповідно до частини першої статті 2 Закону № 1282-ХІІ індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, у тому числі пенсії. У частині п'ятій цієї ж статті вказано, що індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
Згідно зі статтею 3 Закону № 1282-ХІІ (у редакції, яка діяла до 16 жовтня 2012 року) індекс споживчих цін обчислюється спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі статистики і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.
У редакції цієї ж статті Закону, чинній після 16 жовтня 2012 року, індекс споживчих цін обчислюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.
За змістом статті 4 зазначеного Закону індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 101 відсотка. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації 101 відсоток. Підвищення грошових доходів населення у зв'язку з індексацією настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.
Відповідно до абзацу третього пункту 4 Порядку у межах прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, індексуються пенсії (з урахуванням надбавок, доплат, підвищень до пенсії, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги на прожиття, державної допомоги та компенсаційних виплат), щомісячне довічне грошове утримання, що виплачуються замість пенсії, щомісячна грошова сума, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання (з урахуваннями виплат на необхідний догляд за потерпілим), щомісячна страхова виплата особам, які перебували на утриманні потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, суми відшкодування шкоди, заподіяної працівникові каліцтвом або іншим ушкодженням здоров'я, а також суми, що виплачується особам, які мають право на відшкодування шкоди у разі втрати годувальника.
Із наведеної вище норми випливає, що доплата до пенсії позивача є складовою загальної суми пенсійної виплати, яка індексується.
Відповідно до абзацу п'ятого пункту 4 Порядку частина грошових доходів, яка перевищує прожитковий мінімум, встановлений для відповідних соціальних і демографічних груп населення, індексації не підлягає.
Абзацом першим пункту 5 Порядку встановлено, що у разі підвищення розмірів мінімальної заробітної плати, пенсії, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, стипендій, а також у разі зростання грошових доходів населення без перегляду їх мінімальних розмірів місяць, в якому відбулося підвищення, вважається базовим при обчисленні індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення. Індексація грошових доходів, отриманих громадянами за цей місяць, не провадиться.
Статтею 62 Закону України від 19 грудня 2006 року № 489-V «Про Державний бюджет України на 2007 рік» <http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/ed_2007_07_09/pravo1/T060489.html?pravo=1> (зі змінами та доповненнями) встановлено, що на 2007 рік прожитковий мінімум осіб, які втратили працездатність, збільшувався і складав: з 1 січня - 380 грн, з
1 квітня - 406 грн, з 1 жовтня - 411 грн.
Частиною п'ятою статті 58 Закону № 107-VІ (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) для осіб, що втратили працездатність, затверджено щоквартальне збільшення у 2008 році прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі: з 1 січня - 470 грн,
з 1 квітня - 481 грн, з 1 липня - 482 грн, з 1 жовтня - 498 грн. При цьому у 2009 році відповідно до статті 54 Закону України від 26 грудня 2008 року № 835-VI «Про Державний бюджет України на 2009 рік» (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) установлено прожитковий мінімум на одну особу та для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення, в розмірах, що діяли у грудні 2008 року.
Крім того, протягом 2010-2012 років відбувалося щоквартальне підвищення пенсій.
Слід звернути увагу на те, що зазначені місяці щоквартального підвищення пенсій у законах України про Державний бюджет України є базовими місяцями обчислення індексації пенсії відповідно до вимог абзацу першого пункту 5 Порядку.
Отже, законами України про Державний бюджет України на відповідні роки встановлювався механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість відшкодовувати подорожчання споживчих товарів та послуг.
Таким чином, пенсія, яку позивач отримує, є об'єктом індексації, яка має нараховуватись щомісячно, за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації 101 відсоток, у частині, що дорівнює прожитковому мінімуму, встановленому для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
Разом з тим відповідно до статей 3, 4 Закону № 1282-ХІІ індекс інфляції споживчих цін, що перевищив поріг 101 відсоток, може бути застосованим для індексації пенсії тільки у місяці, що настає після опублікування індексу споживчих цін за попередній місяць, що слідує за базовим, але у зв'язку з тим, що вказаний місяць, коли може бути застосована індексація, збігається із щоквартальним підвищенням пенсії, відповідно до приписів абзацу першого пункту 5 Порядку індексація у базовому місяці не проводиться. Таким чином, підстав, які ґрунтувалися б на законі, для здійснення індексації пенсії немає.
Аналогічну позицію Верховний Суд України уже висловлював у постанові від 10 грудня 2013 року (№ 21-390а13).
Ураховуючи наведене та керуючись статтями 241, 242, 244 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України
п о с т а н о в и л а:
У задоволенні заяви ОСОБА_9 відмовити.
Постанова є остаточною і не може бути оскаржена, крім випадку, встановленого пунктом 3 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий О.Б. Прокопенко Судді: О.Ф. Волков М.І. Гриців О.В. Кривенда В.Л. Маринченко П.В. Панталієнко І.Л. Самсін О.О. Терлецький