Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВСУ від 13.07.2016 року у справі №638/2700/14-а Постанова ВСУ від 13.07.2016 року у справі №638/27...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 липня 2016 року м. Київ

Колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у складі:

головуючого Панталієнка П.В.,суддів:Волкова О.Ф., Гриціва М.І., Коротких О.А., Кривенди О.В., Маринченка В.Л., Прокопенка О.Б., Терлецького О.О., -

розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області (далі - ГУ ПФУ, ПФУ відповідно) про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и л а:

У лютому 2014 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом, у якому просив визнати протиправними дії ГУ ПФУ щодо відмови у перерахунку раніше призначеної йому пенсії на підставі довідки про розмір грошового забезпечення, наданої Державним підприємством обслуговування повітряного руху України (далі - Украерорух), та зобов'язати ГУ ПФУ здійснити перерахунок та виплату пенсії

ОСОБА_1 з 1 січня 2013 року на підставі довідки Украероруху від 11 вересня 2013 року № 1.6.40.120 і перераховувати та виплачувати йому пенсію у разі зміни грошового забезпечення на підставі довідок Украероруху.

На обґрунтування позовних вимог зазначив, що Харківський обласний військовий комісаріат (далі - Харківський ОВК) листом від 7 жовтня 2013 року за № 1131-ВСЗ/2 направив довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії до ГУ ПФУ, але відповідач 10 жовтня 2013 року повернув довідку без реалізації, пославшись на те, що до ПФУ не надходило повідомлення про підстави для проведення перерахунку пенсій, а також те, що списки осіб, пенсії яких підлягають перерахунку, на адресу Харківського ОВК не направлялись.

Дзержинський районний суд міста Харкова постановою від 7 квітня

2015 року, залишеною без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 17 червня 2015 року, відмовив у задоволенні позовних вимог.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 15 липня 2015 року на підставі пункту 5 частини п'ятої статті 214 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) відмовив ОСОБА_1 у відкритті касаційного провадження на вказані судові рішення.

28 квітня 2016 року ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду України із заявою про перегляд зазначеної ухвали суду касаційної інстанції з підстави, передбаченої пунктом 1 частини першої статті 237 КАС. Одне із рішень суду касаційної інстанції, доданих на підтвердження наведених у заяві доводів, ухвалене 4 лютого 2016 року, а отже, заява подана в строк, установлений частиною першою статті 238 КАС. У заяві просить скасувати ухвалу суду касаційної інстанції та ухвалити нове рішення - про задоволення позовних вимог.

На обґрунтування заяви додано копії ухвал Вищого адміністративного суду України від 31 березня 2011 року та 4 лютого 2016 року, які, на думку заявника, підтверджують наведені у заяві доводи. У заяві посилається на неоднакове застосування судом касаційної інстанції частини восьмої статті 43 та частини третьої статті 63 Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-ХІІ), постанови Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2001 року № 104 «Про порядок і норми грошового та матеріального забезпечення військовослужбовців Збройних Сил, інших військових формувань, осіб начальницького складу органів внутрішніх справ, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації, Державної кримінально-виконавчої служби, відряджених до державних органів, установ та організацій» (далі - постанова № 104).

В ухвалі від 4 лютого 2016 року (справа № К/800/11366/15) суд касаційної інстанції погодився з рішеннями судів попередніх інстанцій про задоволення позову, оскільки наказом Украероруху від 24 грудня 2013 року № 713/о «Про підвищення посадових окладів військовослужбовцям, відрядженим до Украероруху» з 1 січня 2014 року збільшено розмір посадових окладів військовослужбовців, відряджених до Украероруху, що є підставою для перерахунку пенсії, оскільки Кабінет Міністрів України делегував право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, установлювати посадові оклади військовослужбовців.

В ухвалі від 31 березня 2011 року суд касаційної інстанції погодився із висновком суду першої інстанції про задоволення позовних вимог виходячи з того, що відповідно до вимог Положення про проходження військової служби відповідними категоріями військовослужбовців, затвердженого Указом Президента України від 7 листопада

2001 року № 1053/2001 (далі - Положення), пенсійне забезпечення звільнених у запас або у відставку відряджених військовослужбовців здійснюється на загальних підставах, передбачених законодавством для військовослужбовців. Обчислення пенсії проводиться виходячи із суми грошового забезпечення за тими посадами, які військовослужбовці займали в органах виконавчої влади, на підприємствах і в організаціях, або, за бажанням військовослужбовців, із грошового забезпечення за посадами, які вони займали до відрядження.

Натомість у справі, яка розглядається, суд касаційної інстанції фактично погодився із висновком судів першої та апеляційної інстанцій про те, що рішення щодо підвищення розмірів грошового забезпечення військовослужбовців не приймалося, тому немає підстав для здійснення перерахунку пенсій на підставі наказу Украероруху від 27 грудня

2012 року № 579/о «Про підвищення посадових окладів військовослужбовцям, які відряджені до Украероруху» (далі - наказ № 579/о).

Усуваючи розбіжності у застосуванні касаційним судом вищезазначеної норми матеріального права, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України виходить із такого.

За правилами частини третьої статті 63 Закону № 2262-ХІІ усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв'язку зі зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, або у зв'язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством. Перерахунок пенсій здійснюється на момент виникнення права на перерахунок пенсій і провадиться у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, у строки, передбачені частиною другою статті 51 цього Закону.

З наведеної норми права вбачається, що підставою для проведення перерахунку пенсії є фактична зміна хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, проведена на підставі рішення суб'єкта владних повноважень, наділеного правом встановлювати чи змінювати види грошового забезпечення військовослужбовців.

Пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України від 19 липня 1999 року

№ 1281 «Про створення об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України» передбачено, зокрема, що грошове та матеріальне забезпечення військовослужбовців, відряджених до Украероруху, потрібно здійснювати у порядку, визначеному постановою № 104.

Відповідно до пункту 80 Положення пенсійне забезпечення звільнених у запас або у відставку відряджених військовослужбовців здійснюється на загальних підставах, передбачених законодавством для військовослужбовців.

За правилами пункту 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 № 45 (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Порядок), перерахунок раніше призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ пенсій проводиться у разі прийняття рішення Кабінетом Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за зазначеним Законом, або у зв'язку із введенням для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством.

Пунктом 5 постанови Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2007 року

№ 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» передбачено, що керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання, надано право установлювати посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою, у відповідних випадках.

Таким чином, Кабінет Міністрів України делегував керівникам державних органів своє право визначати розміри посадових окладів, тому наказ № 579/о, яким підвищено з

1 січня 2013 року посадові оклади військовослужбовців, відряджених до Украероруху, є підставою для перерахунку пенсії відповідно до частини третьої статті 63 Закону

№ 2262-ХІІ.

Абзацом сьомим пункту 3 Порядку встановлено, що особам, які відряджалися для виконання службових обов'язків до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших установ, організацій і підприємств та були звільнені із служби у зв'язку з виходом на пенсію безпосередньо з посад, на яких вони перебували, перерахунок пенсій провадиться на підставі довідок про розмір грошового забезпечення, виданих зазначеними органами, установами, організаціями і підприємствами.

Суди встановили, що Харківський ОВК листом від 7 жовтня 2013 року

№ 1131-ВСЗ/2 направив довідку про розмір грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії ОСОБА_1 до ГУ ПФУ.

ГУ ПФУ листом від 10 жовтня 2013 року № 13695-14/20 повернуло довідку без реалізації до Харківського ОВК.

Отже, оскільки наказом № 579/о встановлені нові розміри посадових окладів військовослужбовців, відряджених до Украероруху, й ОСОБА_1 видано довідку для перерахунку пенсії, то висновок судів першої, апеляційної та касаційної інстанцій про те, що зазначеним наказом встановлені розміри посадових окладів цивільних працівників, а не військовослужбовців, і він не є підставою для перерахунку пенсії, не ґрунтується на правильному застосуванні норм матеріального права.

З огляду на викладене колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України дійшла висновку, що пенсія військовослужбовців, відряджених до Украероруху, підлягає перерахунку відповідно до частини третьої статті 63 Закону

№ 2262-ХІІ у зв'язку зі зміною розміру грошового забезпечення на підставу наказу

№ 579/о державного органу, якому Кабінет Міністрів України делегував своє право визначати розміри посадових окладів.

Щодо позовної вимоги в частині зобов'язання ГУ ПФУ перераховувати та виплачувати пенсію ОСОБА_1 у разі зміни грошового забезпечення на підставі відповідних довідок, то колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України не знаходить підстав для її задоволення, оскільки вона є передчасною.

Оскільки суди першої, апеляційної та касаційної інстанцій при вирішенні справи допустили порушення норм матеріального права, то всі постановлені у справі судові рішення підлягають скасуванню з постановленням нового рішення - про задоволення позовних вимог ОСОБА_1

За правилами частини шостої статті 94 КАС якщо Верховний Суд України, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа) (частина перша статті 94 КАС).

Із матеріалів справи видно, що ОСОБА_1 здійснив витрати зі сплати судового збору у розмірі 146 грн 16 коп. (73 грн 8 коп. + 73 грн 8 коп.), що підтверджується платіжними дорученнями від 5 лютого 2014 року № 28/20 та 29 квітня 2015 року

№ 13587397.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що понесені ОСОБА_1 та документально підтверджені судові витрати на сплату судового збору підлягають відшкодуванню за рахунок Державного бюджету України.

Керуючись статтями 241-243 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України

п о с т а н о в и л а:

Заяву ОСОБА_1 задовольнити частково.

Постанову Дзержинського районного суду міста Харкова від 7 квітня 2015 року, ухвали Харківського апеляційного адміністративного суду від 17 червня 2015 року та Вищого адміністративного суду України від 15 липня 2015 року скасувати.

Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати неправомірними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області щодо відмови у перерахунку раніше призначеної пенсії на підставі довідки про розмір грошового забезпечення, наданої Державним підприємством обслуговування повітряного руху України, від 11 вересня 2013 року № 1.6.40.120 та зобов'язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з 1 січня 2013 року на підставі вказаної довідки.

Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 судові витрати у розмірі 146 грн 16 коп.

Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає, крім випадку, встановленого пунктом 3 частини першої статті 237 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий П.В. Панталієнко Судді: О.Ф. Волков М.І. Гриців О.А. Коротких О.В. Кривенда В.Л. Маринченко О.Б. Прокопенко О.О. Терлецький

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст