Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 31.05.2016 року у справі №910/8801/15-г Постанова ВГСУ від 31.05.2016 року у справі №910/8...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 травня 2016 року Справа № 910/8801/15-г Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого:Панової І.Ю.,суддів:Коваленка В.М., Погребняка В.Я.,

розглянувши касаційну скаргу ліквідатора Комунального підприємства Комунального підрядного спеціалізованого підприємства будівельно-електромонтажних робіт арбітражного керуючого Вершиніна А.О.на ухвалугосподарського суду міста Києва від 19.10.2015та постанову у справіКиївського апеляційного господарського суду від 15.03.2016 № 910/8801/15-г господарського суду міста Києваза заявоюкеруючого санацією Комунального підприємства Комунального підрядного спеціалізованого підприємства будівельно-електромонтажних робіт, арбітражного керуючого Вершиніна А.О.доКомунального підприємства електромереж зовнішнього освітлення міста Києва "Київміськсвітло"проспростування майнових дій боржникау межах справи№ 910/8801/15-гза заявоюПублічного акціонерного товариства "Трест "Київелектромонтаж"доКомунального підприємства Комунального підрядного спеціалізованого підприємства будівельно-електромонтажних робітпропорушення провадження у справі про банкрутствоза участю представників сторін: Миронюк О.А. - представник Комунального підприємства електромереж зовнішнього освітлення міста Києва "Київміськсвітло", Кравченко С.О. - представник Дочірнього підприємства "135 домобудівний комбінат".

ВСТАНОВИВ :

Ухвалою господарського суду міста Києва від 18.05.2015 порушено провадження у справі про банкрутство Комунального підприємства Комунальне підрядне спеціалізоване підприємство будівельно-електромонтажних робіт (далі-боржник) (03680, м. Київ, вул. Машинобудівна, 38, ідентифікаційний код 03334084); введено мораторій на задоволення вимог кредиторів; введено процедуру розпорядження майном Комунального підприємства Комунальне підрядне спеціалізоване підприємство будівельно-електромонтажних робіт; призначено розпорядником майна боржника арбітражного керуючого Агафонова Олега Юрійовича.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 01.07.2015 за результатами попереднього засідання, зокрема, визнано конкурсними кредиторами Комунального підприємства Комунальне підрядне спеціалізоване підприємство будівельно-електромонтажних робіт: Публічне акціонерне товариство "Трест Київелектромонтаж" на суму 571 540,31 грн, з яких: 6 090,00 грн - вимоги першої черги задоволення; 565 450,31 грн - вимоги четвертої черги задоволення вимог кредиторів; Державну податкову інспекцію у Солом'янському районі Головного управління ДФС у м. Києві на суму 256 339,99 грн, які підлягають включенню до третьої черги задоволення вимог кредиторів; Товариство з обмеженою відповідальністю "Електрум ЛТД" на суму 76 229,95 грн, з яких: 1 218,00 грн - вимоги першої черги задоволення; 58 177,33 грн - вимоги четвертої черги задоволення; 8 417,31 грн - вимоги шостої черги задоволення; Публічне акціонерне товариство "Акціонерна компанія "Київводоканал" на суму 4 189,63 грн, з яких: 1218,00 грн - вимоги першої черги задоволення; 2 971,63 грн - вимоги четвертої черги задоволення; Управління Пенсійного фонду України в Солом'янському районі міста Києва на суму 23 278,64 грн, з віднесенням до другої черги задоволення.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 22.07.2015, зокрема, припинено процедуру розпорядження майном Комунального підприємства Комунальне підрядне спеціалізоване підприємство будівельно-електромонтажних робіт та повноваження розпорядника майна - арбітражного керуючого Агафонова О.Ю.; за клопотанням ДП "135 Домобудівельний комбінат" ТОВ "Реноме" введено процедуру санації боржника - Комунального підприємства Комунальне підрядне спеціалізоване підприємство будівельно-електромонтажних робіт строком на шість місяців; керуючим санацією Комунального підприємства Комунальне підрядне спеціалізоване підприємство будівельно-електромонтажних робіт призначено арбітражного керуючого Вершиніна Андрія Олександровича.

29.07.2015 до господарського суду надійшла заява керуючого санацією Комунального підприємства Комунальне підрядне спеціалізоване підприємство будівельно-електромонтажних робіт про спростування майнових дій боржника.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 19.10.2015 у справі № 910/8801/15-г (суддя - Яковенко А.В.) відмовлено повністю в задоволенні заяви керуючого санацією Комунального підприємства Комунальне підрядне спеціалізоване підприємство будівельно-електромонтажних робіт арбітражного керуючого Вершиніна А.О. до Комунального підприємства електромереж зовнішнього освітлення м. Києва "Київміськсвітло" про спростування майнових дій боржника.

Постановою Київського апеляційного господарського суду від 15.03.2016 у справі № 910/8801/15-г (головуючий суддя: Разіна Т.І., суддя Гарник Л.Л., суддя Доманська М.Л.) апеляційну скаргу керуючого санацією Комунального підприємства Комунальне підрядне спеціалізоване підприємство будівельно-електромонтажних робіт арбітражного керуючого Вершиніна А.О. залишено без задоволення, ухвалу господарського суду міста Києва від 19.10.2015 у справі № 910/8801/15-г залишено без змін.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, ліквідатор Комунального підприємства Комунальне підрядне спеціалізоване підприємство будівельно-електромонтажних робіт, арбітражний керуючий Вершинін А.О. звернувся до Вищого господарського суду України із касаційною скаргою, просив скасувати повністю ухвалу господарського суду міста Києва від 19.10.2015 та постанову Київського апеляційного господарського суду від 15.03.2016 у справі № 910/8801/15-г, справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції, посилаючись на порушення судами норм матеріального права, зокрема, ст. 20, ч. 3 ст. 42 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", п. 4 ст. 55, ст.ст. 78, 136, 219 ГК України, ст. 346 ЦК України.

Переглянувши у касаційному порядку прийняті у даній справі судові акти, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши застосування господарськими судами норм матеріального права, Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон про банкрутство), колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, з огляду на таке.

Згідно статті 4-1 ГПК України, господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом Господарським процесуальним кодексом України, іншими законодавчими актами України.

Статтею 9 зазначеного Закону встановлено, що справи про банкрутство розглядаються господарським судом за правилами, передбаченими Господарським процесуальним кодексом України, з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" правочини (договори) або майнові дії боржника, які були вчинені боржником після порушення справи про банкрутство або протягом одного року, що передував порушенню справи про банкрутство, можуть бути відповідно визнані недійсними або спростовані господарським судом у межах провадження у справі про банкрутство за заявою арбітражного керуючого або конкурсного кредитора з таких підстав, зокрема, боржник безоплатно здійснив відчуження майна, прийняв на себе зобов'язання без відповідних майнових дій іншої сторони, відмовився від власних майнових вимог.

Колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що під майновими діями боржника слід розуміти виконання боржником зобов'язань за вже укладеним до початку відповідного року правочином (договором) на шкоду власним інтересам або інтересам інших кредиторів.

Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій в оскаржуваних ухвалі та постанові із заяви керуючого санацією, згідно свідоцтва серії АА №181535 від 18.05.2004 про право власності виданого Головним управлінням комунальної власності м. Києва Виконавчого органу Київської міської ради, майновий комплекс площею 2042,10 кв.м., який розташований в м. Києві за адресою: вул. Машинобудівна 38, належить територіальній громаді міста Києва та враховується на балансі Комунального підрядного спеціалізованого підприємства будівельно-електромонтажних робіт на праві комунальної власності.

До складу комплексу входять: адміністративний будинок (літера А) площею 1390,70 кв.м., гараж на 9 боксів (літера Б) площею 437,30 кв.м., склад матеріалів (літера В) площею 214,10 кв.м.

Земельна ділянка площею 0,3031 га, на якій розташоване спірне майно (адреса: м. Київ, вул. Машинобудівна, 38) належить боржнику на підставі державного акту на право постійного користування землею І-КВ №003964 від 27.08.1999.

09.10.2014 Виконавчим органом Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) видано розпорядження № 1114 "Про закріплення майна за Комунальним підприємством електромереж зовнішнього освітлення м. Києва "Київміськсвітло" на праві господарського відання, за змістом якого, закріплено на праві господарського відання за Комунальним підприємством електромереж зовнішнього освітлення м. Києва "Київміськсвітло" об'єкти розташовані на вулиці Машинобудівній, 38 згідно із додатком (перелік об'єктів, що міститься в додатку: адміністративний будинок (літера А) загальна площа 1 390,70 кв.м.: гараж на 9 боксів (літера Б) загальна площа 437,30 кв.м.; склад матеріалів (літера В) загальна площа 214,10 кв.м.).

14.01.2015 боржником за актом приймання - передачі основних засобів № б/н передано Комунальному підприємству електромереж зовнішнього освітлення м. Києва "Київміськсвітло" склад матеріалів (літера В) (одноповерхову цегляну складську будівлю, загальною будівельною площею 214.10 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Києві по вул. Машинобудівній, 38.

Крім того, 14.01.2015 боржником за актом приймання - передачі основних засобів № б/н передано Комунальному підприємству електромереж зовнішнього освітлення м. Києва "Київміськсвітло" адмінбудинок (літера А) двоповерхова будівля (загальна площа 1390,7 кв.м.), що знаходиться у дворі майнового комплексу у м. Києві по вул. Машинобудівній, 38.

Враховуючи зазначене, керуючий санацією боржника - арбітражний керуючий Вершинін А.О. вважає, що боржником 14.01.2015 (тобто в межах одного року, що передував порушенню справи про банкрутство - 18.05.2015) безоплатно, за актами приймання-передачі відчужено належне йому на праві господарського відання майно, згідно розпорядження уповноваженого органу власника.

Відмовляючи у задоволенні заяви керуючого санацією боржника - Комунального підприємства Комунальне підрядне спеціалізоване підприємство будівельно-електромонтажних робіт арбітражного керуючого Вершиніна А.О. про спростування майнових дій боржника, суд першої інстанції в оскаржуваній ухвалі від 19.10.2015 дійшов висновку , що дії боржника, які оформлені первинними документами, а саме актами приймання-передачі основних засобів за типовою формою № 03-1, не відносяться до майнових дій боржника, які можуть спростовуватися в межах справи № 910/8801/15-г про банкрутство Комунального підприємства Комунальне підрядне спеціалізоване підприємство будівельно-електромонтажних робіт, оскільки ці дії не є виконанням його зобов'язань за вже укладеним боржником до початку відповідного року правочином (договором).

Відповідно до ст.ст. 142-145 Конституції України до матеріальної та фінансової основи місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить нерухоме майно, управління яким територіальні громади здійснюють безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з вимогами статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров'я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Доцільність, порядок та умови відчуження об'єктів права комунальної власності визначаються відповідною радою, а майнові операції, які здійснюються органами місцевого самоврядування з об'єктами права комунальної власності, не повинні ослаблювати економічних основ місцевого самоврядування, зменшувати обсяг та погіршувати умови надання послуг населенню.

Відповідно до статті 63 ГК України залежно від форм власності, передбачених законом, в Україні можуть діяти комунальні підприємства, що діють на основі комунальної власності територіальної громади.

Згідно статті 78 ГК України комунальне унітарне підприємство утворюється компетентним органом місцевого самоврядування в розпорядчому порядку на базі відокремленої частини комунальної власності і входить до сфери його управління. Майно комунального унітарного підприємства перебуває у комунальній власності і закріплюється за таким підприємством на праві господарського відання (комунальне комерційне підприємство) або на праві оперативного управління (комунальне некомерційне підприємство).

Частиною 5 стаття 16 Закону України "Про місцеве самоврядування" визначено, що від імені та в інтересах територіальних громад права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Згідно з частиною 1 статті 317 ЦК України власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Відповідно до частин 1 та 2 ст. 319 ЦК України власник володіє, користується і розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь - які дії, які не суперечать закону.

Підпунктом 1) п. а) ст. 29 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що виконавчий орган відповідної ради виконує власні (самоврядні) повноваження з управління, в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад.

Відповідно до ст. 17 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Враховуючи зазначене, суд першої інстанції дійшов висновку, з яким в оскаржуваній постанові погодився суд апеляційної інстанції, що передача будівлі і споруди, яка оформлена первинними документами, а саме - актами приймання-передачі основних засобів за типовою формою № 03-1 не є відчуженням майна, а є способом виконання управлінського рішення власника комунального майна, яке оформлено розпорядженням виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 09 жовтня 2014року № 1114 "Про закріплення майна за комунальним підприємством електромереж зовнішнього освітлення м. Києва "Київміськсвітло" закріплено в господарське відання", а саме, є формою фіксації певної юридично-значимої дії між комунальними підприємствами, майно яких належить одному власнику, а саме: фіксування моменту, по суті, повернення будівлі та споруд з балансу Комунального підприємства Комунальне підрядне спеціалізоване підприємство будівельно-електромонтажних робіт в господарське відання Комунального підприємства електромереж зовнішнього освітлення м. Києва "Київміськсвітло".

Господарським судом в оскаржуваній ухвалі зазначено, що відповідно до абзацу першого пп. 2.1 п. 2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 р. № 88 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.95 р. № 168/704, зі змінами (надалі - Положення), первинні документи - це документи, створені у письмовій або електронній формі, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення.

Оскільки закріплення в господарське відання КП "Київміськсвітло" будівлі і споруд за адресою віл. Машинобудівна, 38, з оформленням 14.01.2015 первинних документів для бухгалтерського відображення цього факту, відбулося на виконання розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 09.10.2014 № 1114 "Про закріплення майна за комунальним підприємством електромереж зовнішнього освітлення м. Києва "Київміськсвітло", що, на думку господарського суду, не є майновою дією боржника, суд першої інстанції в ухвалі від 19.10.2015 дійшов правомірного та обґрунтованого висновку, з яким в оскаржуваній постанові погодився суд апеляційної інстанції, що заява керуючого санацією боржника арбітражного керуючого Вершиніна А.О. про спростування майнових дій боржника не підлягає задоволенню.

Доводи касаційної скарги правомірності висновків судів попередніх інстанцій не спростовують.

Тому, враховуючи вищезазначене, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що правові підстави для скасування ухвали суду першої інстанції від 19.10.2015 та постанови суду апеляційної інстанції від 15.03.2016 у справі№ 910/8801/15-г - відсутні.

Керуючись статтями 1117, 1119 - 11113 ГПК України, Вищий господарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ :

Касаційну скаргу ліквідатора Комунального підприємства Комунального підрядного спеціалізованого підприємства будівельно-електромонтажних робіт, арбітражного керуючого Вершиніна А.О. залишити без задоволення.

Ухвалу господарського суду міста Києва від 19.10.2015 та постанову Київського апеляційного господарського суду від 15.03.2016 у справі № 910/8801/15-г залишити без змін.

Головуючий І.Ю. Панова

Судді В.М. Коваленко

В.Я. Погребняк

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст