Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 30.03.2016 року у справі №910/27130/15 Постанова ВГСУ від 30.03.2016 року у справі №910/2...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 березня 2016 року Справа № 910/27130/15

Вищий господарський суд України у складі колегії:

Головуючого:Студенця В.І.,суддів:Васищака І.М., Грека Б.М.,за участю представників сторін позивача - не з'явився; відповідача - Мазур І.О.;розглянувши касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Укргаз-Енерго"на постановуКиївського апеляційного господарського суду від03.02.2016та на рішенняГосподарського суду міста Києвавід21.12.2015у справі№ 910/27130/15за позовомПриватного акціонерного товариства "Укргаз-Енерго"доАнтимонопольного комітету Українипровизнання недійсним рішення

В С Т А Н О В И В:

Приватне акціонерне товариство "Укргаз-Енерго" (далі - ПАТ "Укргаз-Енерго") звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Антимонопольного комітету України про визнання недійсним та скасування рішення Антимонопольного комітету України від 29.09.2015 № 489-р про порушення ПАТ "Укргаз-Енерго" законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 22.10.2015 порушено провадження у справі № 910/27130/15 за позовом ПАТ "Укргаз-Енерго" до Антимонопольного комітету України про визнання рішення недійсним.

Рішенням Господарського суду міста Києва (суддя Бондарчук В.В.) від 21.12.2015 у задоволенні позову відмовлено.

Постановою Київського апеляційного господарського суду (колегія суддів у складі: головуючий суддя Рябуха В.І., судді Ропій Л.М., Калатай Н.Ф.) від 03.02.2016 рішення Господарського суду міста Києва від 21.12.2015 залишено без змін.

Не погоджуючись з постановою Київського апеляційного господарського суду від 03.02.2016 та рішенням Господарського суду міста Києва від 21.12.2015, ПАТ "Укргаз-Енерго" подало касаційну скаргу, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати, прийняти нове рішення, яким позов задовольнити.

Касаційна скарга мотивована тим, що судами попередніх інстанцій не застосовано пункт 38 Положення про порядок проведення перевірок додержання законодавства про захист економічної конкуренції та не враховано позиції, викладеної у пункті 13 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 № 15 "Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства".

Окрім того, ПАТ "Укргаз-Енерго" посилається на те, що Антимонопольний комітет України двічі наклав штраф на товариство за неподання в повному обсязі однієї і тієї ж інформації на вимогу від 15.07.2014 № 24-25/09-6457 та від 26.08.2014 № 24-25/09-7738.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 09.03.2016 касаційну скаргу ПАТ "Укргаз-Енерго" прийнято до провадження та призначено до розгляду на 30.03.2016.

На адресу суду 28.03.2016 від Антимонопольного комітету України надійшов відзив на касаційну скаргу ПАТ "Укргаз-Енерго", в якому Комітет просив відмовити в її задоволенні, а оскаржувані судові рішення залишити без змін.

Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, заслухавши пояснення представника відповідача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування норм матеріального і процесуального права вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Як встановлено господарськими судами Антимонопольний комітет України 15.07.2014 направив ПАТ "Укргаз-Енерго" вимогу про надання інформації № 24-25/09-6457 із зазначенням переліку інформації, яку необхідно було надати у 20-денний строк з дня отримання вимоги, а саме:

1) дату зарахування 2 500 простих іменних акцій (50 відсотків статутного капіталу товариства) емітента - ПАТ "Укргаз-Енерго" з рахунку в цінних паперах НАК "Нафтогаз України", відкритому в зберіганні цінних паперів - ПАТ "Державний ощадний банк України", на рахунок емітента - ПАТ "Укргаз-Енерго" в цінних паперах, відкритому в депозитарії цінних паперів - ПАТ "Національний депозитарій України";

2) копії документів, які підтверджують зарахування акцій, зазначених у пункті першому цієї вимоги, з рахунку в цінних паперах НАК "Нафтогаз України", відкритому в зберіганні цінних паперів - ПАТ "Державний ощадний банк України", на рахунок емітента - ПАТ "Укргаз-Енерго" в цінних паперах, відкритому в депозитарії цінних паперів - ПАТ "Національний депозитарій України";

3) копію статуту ПАТ "Укргаз-Енерго" з усіма змінами та доповненнями з моменту державної реєстрації товариства;

4) копії протоколів всіх органів управління ПАТ "Укргаз-Енерго" (загальних) зборів акціонерів, наглядової ради, виконавчого органу товариства тощо), починаючи з червня 2013 року по теперішній час;

5) чи здійснювався перепродаж акцій ПАТ "Укргаз-Енерго", зазначених в пункті першому цієї вимоги, іншим суб'єктам господарювання? Якщо так, вказати дату перепродажу, найменування покупця із зазначенням його місцезнаходження, організаційно-правової форми та розміру проданого пакету акцій;

6) чи здійснювалося анулювання акцій, зазначених в пункті першому цієї вимоги? Якщо так, надати копії підтверджуючих документів (відповідний протокол загальних зборів та/або інші документи;

7) вартість активів та обсяг реалізації товарів ПАТ "Укргаз-Енерго" за підсумками 2012, 2013 років. Надати копії підтверджуючих фінансових документів (форма № 1 та форма № 2 фінансової звітності);

8) інформацію щодо обсягів та вартості закупленого ПАТ "Укргаз-Енерго" (із зазначенням ресурсів надходження) у період з 01.01.2012 по 01.07.2014 природного газу з метою подальшої його реалізації споживачам України за формою, наведеною у таблиці 1, що додається;

9) копії 5 договорів з усіма додатками та додатковими угодами, на підставі яких ПАТ "Укргаз-Енерго" у період з 01.01.2012 по 01.07.2014 здійснювало купівлю імпортованого природного газу в Україну;

10) інформацію щодо обсягів та вартості реалізованого безпосередньо ПАТ "Укргаз-Енерго" природного газу споживачам України (в розрізі категорій споживачів) у період з 01.01.2012 по 01.07.2014 за формою, наведеною у таблиці 2, що додається;

11) копії 5 договорів з усіма додатками та додатковими угодами, укладених ПАТ "Укргаз-Енерго" з підприємствами теплоенергетики та чинних у період з 01.01.2012 по 01.07.2014 на підставі яких вказаним підприємствам ПАТ "Укргаз-Енерго" реалізовувало природний газ;

12) копії 5 договорів з усіма додатками та додатковими угодами, укладених ПАТ "Укргаз-Енерго" з промисловими підприємствами та чинних у період з 01.01.2012 по 01.07.2014 на підставі яких вказаним підприємствам ПАТ "Укргаз-Енерго" реалізовувало природний газ.

У вимозі 1 повідомлялось, що згідно з пунктами 13, 14, 15 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" подання недостовірної інформації, подання інформації в неповному обсязі, неподання інформації у встановлені органами АКМУ строки є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та тягне за собою відповідальність, передбачену статтею 52 цього Закону.

ПАТ "Укргаз-Енерго" отримало вказану вимогу - 18.07.2014 та зареєструвало її за вх. №302.

Листом від 07.08.2014 № 8/1-344 ПАТ "Укргаз-Енерго" надало інформацію на вимогу, але не у повному обсязі, а саме не надало інформацію на питання 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12. Цим листом ПАТ "Укргаз-Енерго" також повідомляло, що компанія "Росукренерго АГ" не придбавала акцій ПАТ "Укргаз-Енерго", а акції товариства у розмірі 2500 штук, які були стягнуті з НАК "Нафтогаз України" відповідно до рішення Господарського суду міста Києва від 26.06.2013 у справі №910/5598/13 були зараховані 29.10.2013 на рахунок в цінних паперах емітентом - ПАТ "Укргаз-Енерго".

Антимонопольний комітет України 26.08.2014 направив ПАТ "Укргаз-Енерго" повторну вимогу про надання інформації № 24-25/09-7738, в якій повторно пропонував у 5-денний термін з дня отримання даної вимоги надати інформацію на питання 3 - 12 попередньої вимоги державного уповноваженого від 15.07.2014 № 24-25/09-6457. У цій же вимозі повідомлялось, що згідно з пунктами 13, 14, 15 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" подання недостовірної інформації, подання інформації в неповному обсязі, неподання інформації у встановлені органами АМКУ строки є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції та тягне за собою відповідальність, передбачену статтею 52 цього Закону.

ПАТ "Укргаз-Енерго" отримало другу вимогу - 02.09.2014 та зареєструвало її за вх. №363.

Листом від 08.09.2014 №01-14/2-356 ПАТ "Укргаз-Енерго" повідомило, що компанія "Росукренерго АГ" не збільшувала будь-яким способом належну їй кількість акцій ПАТ "Укргаз-Енерго", яка становила на момент реєстрації акцій товариства 50 відсотків, у тому числі шляхом придбання, набуття у власність іншим способом або отримання в управління, на підставі чого позивач вважає, що предмет проведення перевірки, про яку зазначено в абз. 1 повторної вимоги - відсутній.

Антимонопольний комітет України 29.09.2015 прийняв рішення № 489-р "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу", яким визнано, що ПАТ "Укргаз-Енерго" вчинило порушення, передбачене пунктом 14 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді подання інформації в неповному обсязі АКМУ на вимогу державного уповноваженого АКМУ від 15.07.2014 № 24-25/09-6457 у встановлений ним строк.

За порушення, вказане у пункті 1 зазначеного вище рішення, накладено на ПАТ "Укргаз-Енерго" штраф у розмірі 40 800,00 грн (п. 2 рішення).

Відповідно до п. 3 рішення визнано, що ПАТ "Укргаз-Енерго" вчинило порушення, передбачене пунктом 14 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" у вигляді подання інформації в неповному обсязі на вимогу державного уповноваженого АКМУ від 26.08.2014 № 24-25/09-7738 у встановлений ним строк.

Згідно з п. 4 рішення за порушення, вказане у пункті 3 цього рішення, на ПАТ "Укргаз-Енерго" накладено штраф у розмірі 40 800,00 грн.

Предметом спору у даній справі є матеріально-правова вимога ПАТ "Укргаз-Енерго" до Антимонопольного комітету України про визнання недійсним рішення № 489-р "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу" від 29.09.2015.

Частиною 1 ст. 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є: неповне з'ясування обставин, які мають значення для справи; недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

Згідно з п. 14 ст. 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" порушенням законодавства про захист економічної конкуренції є подання інформації в неповному обсязі Антимонопольному комітету України, його територіальному відділенню у встановлені органами Антимонопольного комітету України, головою його територіального відділення чи нормативно-правовими актами строки.

У п. 13 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства" від 26.12.2011 № 15 зазначено, що у перевірці правильності застосування органами Антимонопольного комітету України пунктів 13 та 14 статті 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" судам необхідно враховувати, що зазначені органи не обмежені у виборі джерела для отримання інформації, необхідної для виконання їх завдань, передбачених законодавством про захист економічної конкуренції. Обов'язок з надання інформації передбачено статтею 221 Закону України "Про Антимонопольний комітет України", а обсяг запитуваної інформації повинен відповідати змістовному колу цих завдань.

Судам у розгляді справ про неподання інформації чи подання інформації в неповному обсязі Антимонопольному комітету України, його територіальному відділенню слід з'ясовувати, чи було повідомлено суб'єкта господарювання про необхідність надання ним відомостей та у який саме спосіб, а також причини, з яких відомості не було надано або надано невчасно.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що листом від 07.08.2014 № 8/1-344 ПАТ "Укргаз-Енерго" надало інформацію на першу вимогу, але не у повному обсязі, а саме не надало інформацію на питання 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12. При цьому, товариство повідомило Антимонопольний комітет України, що Компанія "Росукренерго АГ" не придбавала акцій ПАТ "Укргаз-Енерго", а акції товариства у розмірі 2500 штук, які були стягнуті з НАК "Нафтогаз України" відповідно до рішення Господарського суду міста Києва від 26.06.2013 у справі № 910/5598/13, були зараховані 29.10.2013 на рахунок в цінних паперах емітентом - ПАТ "Укргаз-Енерго". На повторну вимогу ПАТ "Укргаз-Енерго" повідомило, що Компанія "Росукренерго" не збільшувала будь-яким способом належну їй кількість акцій ПАТ "Укргаз-Енерго", яка становила на момент реєстрацій акцій товариства 50 відсотків, утому числі шляхом придбання, набуття у власність іншим способом або отримання в управління, у зв'язку з чим товариство вважало, що предмет перевірки відсутній.

У абз. 5 п. 13.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства" від 26.12.2011 № 15 зазначено, що наявність підстав вимагати надання певної інформації входить до предмета доказування у справах зі спорів, пов'язаних з визнанням недійсними рішень органів названого Комітету. Відтак господарські суди у розгляді відповідних справ мають з'ясовувати, зокрема, чи відбувся збір інформації органом Антимонопольного комітету України в межах розгляду заяви або справи про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, чи мало місце проведення таким органом необхідної перевірки.

Відповідно до ст. 3 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" основним завданням Антимонопольного комітету України є участь у формуванні та реалізації конкурентної політики в частині, зокрема, контролю за концентрацією, узгодженими діями суб'єктів господарювання та дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції під час регулювання цін (тарифів) на товари, що виробляються (реалізуються) суб'єктами природних монополій.

Згідно з п. 5 ч. 2 ст. 7 цього Закону у сфері здійснення контролю за узгодженими діями, концентрацією Антимонопольний комітет України має повноваження, зокрема, при розгляді заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, проведенні перевірки та в інших передбачених законом випадках вимагати від суб'єктів господарювання, об'єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, їх посадових осіб і працівників, інших фізичних та юридичних осіб інформацію, в тому числі з обмеженим доступом.

Відповідно до ч. 1 ст. 22 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" розпорядження, рішення та вимоги органу Антимонопольного комітету України, голови територіального відділення Антимонопольного комітету України щодо подання суб'єктами господарювання та інш. документів, інформації тощо, необхідних для виконання цими органами завдань, передбачених законодавством про захист економічної конкуренції, є обов'язковими для виконання у визначені ними строки.

Невиконання розпоряджень, рішень та вимог органу Антимонопольного комітету України, голови територіального відділення Антимонопольного комітету України, вимог уповноважених ними працівників Антимонопольного комітету України, його територіального відділення тягне за собою передбачену законом відповідальність (ч. 2 ст. 22 Закону України "Про Антимонопольний комітет України").

Згідно з ч. 1 ст. 221 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" суб'єкти господарювання, об'єднання, органи влади, органи місцевого самоврядування, органи адміністративно-господарського управління та контролю, інші юридичні особи, їх структурні підрозділи, філії, представництва, їх посадові особи та працівники, фізичні особи зобов'язані на вимогу органу Антимонопольного комітету України, голови територіального відділення Антимонопольного комітету України, уповноважених ними працівників Антимонопольного комітету України, його територіального відділення подавати документи, предмети чи інші носії інформації, пояснення, іншу інформацію, в тому числі з обмеженим доступом та банківську таємницю, необхідну для виконання Антимонопольним комітетом України, його територіальними відділеннями завдань, передбачених законодавством про захист економічної конкуренції.

Тобто виходячи зі змісту статей 22, 221 Закону України "Про Антимонопольний комітет України" розпорядження, рішення та вимоги органу Антимонопольного комітету України, голови територіального відділення Антимонопольного комітету України щодо подання суб'єктами господарювання та інш. документів, інформації тощо, необхідних для виконання цими органами завдань, передбачених законодавством про захист економічної конкуренції, є обов'язковими для виконання у визначені ними строки.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 14.08.2012 зі справи № 08/03/26/64/2011.

Отже, виходячи із положень вищезазначених норм чинного законодавства, а також встановлених судами попередніх інстанцій фактичних обставин справи, Антимонопольний комітет України у межах наданих йому повноважень мав право витребувати у ПАТ "Укргаз-Енерго" відповідну інформацію, а ПАТ "Укргаз-Енерго" у свою чергу зобов'язане було надати таку інформацію у встановлені строки.

У зв'язку з тим, що невиконання розпоряджень, рішень та вимог органу Антимонопольного комітету України, голови територіального відділення Антимонопольного комітету України, відповідно до частини другої статті 22 вищезазначеного Закону, тягне за собою передбачену законом відповідальність, а ПАТ "Укргаз-Енерго" зазначені вимоги не виконало, тому позивача правомірно, згідно з положеннями Закону України "Про захист економічної конкуренції", було притягнуто до відповідальності за порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Доводи ПАТ "Укргаз-Енерго" щодо незастосування до спірних правовідносин відповідних пунктів Положення про порядок проведення перевірок додержання законодавства про захист економічної конкуренції, колегією суддів відхиляються оскільки, виходячи з вищенаведених норм чинного законодавства у сфері здійснення контролю за концентрацією Антимонопольний комітет України має повноваження, зокрема, при розгляді заяв і справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, проведенні перевірки та в інших передбачених законом випадках вимагати від суб'єктів господарювання, об'єднань, органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю, їх посадових осіб і працівників, інших фізичних та юридичних осіб інформацію, в тому числі з обмеженим доступом.

При цьому, відповідно до рішення Антимонопольного комітету України від 29.09.2015 № 489-р Комітет здійснював дослідження питання дотримання вимог законодавства про захист економічної конкуренції компанією "Росукренерго АГ" (м. Цуг, Швейцарія) та/або суб'єктами господарювання, пов'язаними з нею відносинами контролю, під час здійснення концентрації шляхом безпосереднього або опосередкованого (через інших осіб) придбання, набуття у власність іншим способом чи одержання в управління акцій, що забезпечує досягнення 100 відсотків голосів у вищому органі управління приватного акціонерного товариства "Укргаз-Енерго", у зв'язку з чим товариству було направлено відповідні вимоги про надання інформації.

Законодавство про захист економічної конкуренції не містить вичерпного переліку випадків коли уповноважені особи Антимонопольного комітету України мають право вимагати відповідну інформацію у суб'єктів господарювання та інших осіб.

Обов'язок надання інформації на вимогу уповноваженої особи Антимонопольного комітету України повинен виконуватися суб'єктом господарювання незалежно від того, чи розпочата органом Комітету справа про порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Інформація може бути витребувана як під час розгляду заяв, так і під час розгляду справ, а також в інших випадках, передбачених законодавством.

Проведення перевірок і надсилання вимог про надання інформації є окремими і не тотожними повноваженнями органів Антимонопольного комітету України, встановленими законодавством.

Доводи ПАТ "Укргаз-Енерго" щодо того, що Антимонопольний комітет двічі наклав штраф на товариство за неподання в повному обсязі однієї і тієї ж інформації за двома вимогами, колегією суддів також відхиляється, оскільки факти неодноразового неподання одним і тим самим суб'єктом господарювання інформації на запити органу Антимонопольного комітету України не є триваючим порушенням у розумінні статті 42 Закону України "Про захист економічної конкуренції", а являють собою самостійні (окремі) порушення законодавства про захист економічної конкуренції (п. 13.3 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства" від 26.12.2011 № 15).

Відповідно до ст. 1117 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Інші доводи ПАТ "Укргаз-Енерго", викладені у касаційній скарзі, колегія суддів вважає необґрунтованими та такими, що не спростовують висновків судів попередніх інстанцій та передусім зводяться до переоцінки доказів, а суд касаційної інстанції в силу положень ч. 2 ст. 1117 ГПК України не має права додатково перевіряти докази.

З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів вважає, що під час розгляду справи фактичні її обставини були встановлені судами попередніх інстанцій на підставі всебічного, повного і об'єктивного дослідження поданих доказів в їх сукупності, висновки судів відповідають цим обставинам і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, а тому відсутні підстави для зміни чи скасування оскаржуваних судових рішень.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119 - 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Укргаз-Енерго" залишити без задоволення, а постанову Київського апеляційного господарського суду від 03.02.2016 та рішення Господарського суду міста Києва від 21.12.2015 у справі № 910/27130/15 - без змін.

Головуючий - суддя Студенець В.І. Судді: Васищак І.М.

Грек Б.М.

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст