Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 30.03.2016 року у справі №905/367/15 Постанова ВГСУ від 30.03.2016 року у справі №905/3...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 березня 2016 року Справа № 905/367/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого Стратієнко Л.В.(доповідач)суддів Гончарука П.А. Кондратової І.Д.за участі представників: позивача: відповідача: не з'явився не з'явивсярозглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця"на рішення та постановуГосподарського суду Донецької області від 06 серпня 2015 року Донецького апеляційного господарського суду від 20 січня 2016 рокуу справі№ 905/367/15за позовомпублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця"дотовариства з обмеженою відповідальністю "Альфа-Втормет"про стягнення 68 535,00 грн

ВСТАНОВИВ:

У червні 2015 р. позивач звернувся до суду з позовом про стягнення з відповідача штрафу у розмірі 68 535, 00 грн за неправильне зазначення у накладній № 32838385 маси вантажу у вагоні № 65240616.

Рішенням Господарського суду Донецької області від 06.08.2015 (суддя - Макарова Ю.В.), залишеним без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду від 20.01.2016 (головуючий - Татенко В.М., судді - Зубченко І.В., Попков Д.О.), позов задоволено частково.

Стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю "Альфа-Втормет" на користь позивача 34 267, 50 грн штрафу та судові витрати.

В іншій частині позовних вимог відмовлено.

В касаційній скарзі позивач, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постановлені у справі судові рішення в частині зменшення штрафу та постановити нове рішення, яким позов задовольнити.

Обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши матеріали справи, суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як вбачається із матеріалів справи і встановлено господарськими судами, відповідно до накладної № 32838385 від 06.12.2014 зі станції Житомир Південно-Західної залізниці відповідач здійснив відправлення вантажу (лом чорних металів) у вагоні № 65240616 на станцію Запоріжжя - Ліве Придністровської залізниці для Придніпровської ТЕС.

Відповідачем було вказано у накладній масу вантажу у вагоні № 65240616 - 66 000 кг.

При проведені перевірки на попутній станції Нижньодніпровськ - вузол Придніпровської залізниці залізницею було проведено перевірку маси вантажу, під час якої було виявлено, що маса вантажу у вагоні не відповідає масі вказаній відправником у накладній.

За результатами контрольного зважування встановлено, що фактична маса вантажу у вагоні № 65240616 не відповідає масі вказаній відповідачем у накладній № 32838385 від 06.12.2014.

Залізницею було складено комерційний акт РА № 004950/608/646 від 13.12.2014 в розділі "Д" якого зазначено, що при зважуванні у вагоні № 65240616 на справних 150 т. тензометричних вагах, перевірених 15.10.2014 було встановлено, що вагон № 68702745, брутто 79 750 кг, тара 22 000 кг, нетто 57 750 кг, що на 1500 кг менше ніж зазначалося у накладній відповідачем на 8 250 кг. Погрузла у вагоні нерівномірна, нижче бортів на 50 см - 1м 20 см, вантаж великогабаритний, за документами і в наявності вантаж маркований вапном, маркування не порушено. Вагон без торцевих дверей, розвантажувальні люки з обох сторін закриті. У технічному відношенні вагон справний.

На станції призначення був заповнений розділі "Є" комерційного акта РА № 004950/608/646 від 13.12.2014, відповідно до якого під час перевірки вантажу різниця проти цього акта не виявлена. Вказаний розділ засвідчений штемпелем станції призначення та підписами уповноважених осіб, що підтверджує факт правильності вказаних у ньому відомостей.

Також було складено комерційний акт згідно з п. 12 Правил складання актів.

У зв'язку із неправильним зазначенням відповідачем у накладній № 32838385 маси вантажу у вагоні № 65240616, позивач на підставі ст. 112 Статуту залізниць України просить стягнути з відповідача штраф у розмірі 68 535, 00 грн.

Відповідно до ст. ст. 908, 909 ЦК України перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Статтею 6 Статуту залізниць України встановлено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угодою на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони-одержувача і супроводжує вантаж до станції призначення.

Вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній. Залізниця має право перевірити правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній (ст. 24 Статуту залізниць України).

Згідно з ст. 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Комерційний акт складається, зокрема, для засвідчення обставин невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.

За п. 5.5. розділу 5 Правил оформлення перевізних документів якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

За ст. ст. 118, 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначені у накладній масу вантажу з відправника стягується штраф у розмірі згідно з статтею 118 цього Статуту (у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезень).

Отже господарські суди прийшли до обґрунтованого висновку, що ТОВ "Альфа-Втормет" було допущено порушення, яке полягало у неправильному зазначенні у накладній маси вантажу, а тому, згідно з ст. ст. 24, 122 Статуту залізниць України та п. 5.5. Правил оформлення перевізних документів, відповідач має нести відповідальність у вигляді сплати 68 535,00 грн штрафу (13 707,00 -провізна плата х 5).

У разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір стягуваних санкцій (ч. 1 ст. 233 ГК України). Схоже правило міститься в ч. 3 ст. 551 ЦК України, відповідно до якої розмір неустойки може бути зменшений за рішенням суду, якщо він значно перевищує розмір збитків та за наявності інших обставин, які мають істотне значення. Право господарського суду зменшити у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання, закріплено в п. 3 ч. 1 ст. 83 ГПК України.

Враховуючи відсутність доказів спричинення позивачу негативних наслідків від неправильного зазначення маси вантажу в накладній та застосувавши п. 3 ч. 1 ст. 83 ГПК України, в якому закріплено права суду зменшити розмір неустойки (штрафу, пені), місцевий господарський суд, з яким погодився і апеляційний суд, правомірно зменшив штраф до 34 267, 50 грн.

Таким чином, рішення господарських судів про стягнення з відповідача на користь позивача 34 267, 50 грн штрафу є законними і обґрунтованими.

Доводи касаційної скарги не можуть бути підставою для скасування судових рішень, оскільки не спростовують встановленого судами та ґрунтуються на переоцінці доказів, яка за приписами ст. 1117 ГПК України, знаходиться поза межами компетенції касаційної інстанції.

Отже, підстав для скасування постановлених у справі судових рішень не вбачається.

На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 1115, 1117, 1119- 11111 ГПК України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Донецької області від 06 серпня 2015 року та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 20 січня 2016 року у справі за № 905/367/15 - без змін.

Головуючий, суддя Л. Стратієнко Суддя П. Гончарук Суддя І. Кондратова

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст