Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 30.03.2016 року у справі №905/1980/15 Постанова ВГСУ від 30.03.2016 року у справі №905/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 березня 2016 року Справа № 905/1980/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючий суддя : Данилова Т.Б. (доповідач)

судді: Данилова М.В., Яценко О.В.

розглянувши матеріали касаційної скаргипублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця"на постановуДонецького апеляційного господарського суду від 11.01.2016р. у справі господарського суду№905/1980/15 Донецької області за позовомдержавного підприємства "Придніпровська залізниця"допублічного акціонерного товариства "ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу"про за участю представників сторін: позивача - відповідача -стягнення 24 955 00грн. пр. Губорєв К.С. - дов. №678963 від 11.12.15р. не з'явився

В С Т А Н О В И В:

У вересні 2015 року державне підприємство "Придніпровська залізниця" звернулось до господарського суду Донецької області з позовом до публічного акціонерного товариства "ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу" про стягнення з відповідача на користь позивача штрафу у розмірі 24955,00грн. нарахованого на підставі ст.ст.118, 122 Статуту залізниць України за невірно зазначену масу вантажу в залізничній накладній №50499961, що перевозився у вагоні №56998479.

Рішенням господарського суду Донецької області від 21.10.2015р. (суддя Матюхін В.І.) позовні вимоги задоволено в повному обсязі, стягнуто з відповідача на користь позивача штраф у розмірі 24955,00грн. нарахованого на підставі ст.ст.118, 122 Статуту залізниць України за невірно зазначену масу вантажу в залізничній накладній №50499961, що перевозився у вагоні №56998479, посилаючись на доведеність та обґрунтованість позовних вимог.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 11.01.2016р. (судді Бойченко К.І., Стойка О.В., Чернота Л.Ф.) за апеляційною скаргою публічного акціонерного товариства "ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу" рішення господарського суду Донецької області від 21.10.2015р. скасовано і прийнято нове рішення, яким в задоволенні позовних вимог відмовлено, оскільки в матеріалах справи відсутній відповідний комерційний акт, який би свідчив про те, що відповідачем невірно внесені відомості у накладну №50499961 від 01.04.2015р. щодо маси вантажу у вагоні №56998479.

Також, апеляційним судом задоволено клопотання публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" щодо заміни позивача у справі, а саме державне підприємство "Придніпровська залізниця" на його правонаступника публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця".

Не погоджуючись з постановою суду апеляційної інстанції, публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення апеляційним судом норм матеріального і процесуального права, просить постанову Донецького апеляційного господарського суду від 11.01.2016р. скасувати, а рішення господарського суду Донецької області від 21.10.2015р. залишити в силі.

Заслухавши присутнього в судовому засіданні представника позивача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в рішенні і постанові та доводи касаційної скарги, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Приймаючи судові рішення, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідно до ст.908 Цивільного кодексу України, перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення. Загальні умови визначаються цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Згідно із ч.3 ст.909 Цивільного кодексу України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.

Як зазначено в ст.6 Статуту залізниць України накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів, і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи-одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.

Відповідно до ст.24 Статуту залізниць вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки невірності, неточності або неповноту відомостей, зазначених ним у накладній.

Згідно із п.5.5 розд.5 "Правил оформлення перевізних документів", якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній відомостей про адресу одержувача, його код, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно зі ст.122 Статуту залізниць. Факт неправильного зазначення відправником указаних відомостей засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

За змістом пунктів 8, 9 Правил складання актів комерційні акти складаються у трьох примірниках на бланках установленої форми і заповнюються без будь-яких виправлень. Усі графи бланка акта мають бути заповнені. Не дозволяється проставлення рисок та лапок замість повторення необхідних даних.

Згідно із п.10 Правил складання актів, комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчику, сортувальної платформи, старший прийомоздавальник) і прийомоздавальник станції, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.

Відповідно до п.12 Правил складання актів, якщо при перевірці вантажу, який прибув з актом попутної станції, під час перевірки на станції призначення не буде виявлено різниці між даними акта, складеного на попутній станції, і фактичною наявністю та станом вантажу, багажу або вантажобагажу, то станція в розділі "Є" комерційного акта попутної станції вносить відмітку такого змісту: "Під час перевірки вантажу (багажу, вантажобагажу) різниці проти цього акта не виявлено". Така відмітка засвідчується штемпелем станції і підписами осіб, указаних у пункті 10 цих Правил. Цей акт видається одержувачу на його вимогу, а копія його залишається на станції. Новий акт у цьому разі не складається.

При невідповідності відомостей, указаних в акті попутної станції, фактичним даним, що виявились під час перевірки вантажу, багажу або вантажобагажу, складається новий комерційний акт.

На станції призначення був заповнений розділ "Є" комерційного акта РА№008428/670 від 07.04.2015р. про те, що при комісійної перевірці вантажу різниці проти цього акта не виявлено; вантаж видано вантажоодержувачу без претензій. Вказаний розділ засвідчений штемпелем станції призначення та підписами уповноважених осіб. (На станції призначення номер комерційного акту через риску добавлений цифрою "118")

Згідно зі ст.ст.118, 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену в накладній масу вантажу з відправника згідно із ст.118 Статуту залізниць стягується штраф в розмірі 5-кратна провізна плата за всю відстань перевезення. У даному випадку провізна плата вагона №56998479 складає 4991,00грн., сума штрафу складає 4 991,00грн. х 5 = 24 955,00грн.

За змістом ст.129 Статуту залізниць обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Комерційний акт складається, зокрема, для засвідчення обставин невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах.

Залізниця зобов'язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу.

В усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

При цьому судом апеляційної інстанції встановлено, що у комерційному акті, засвідчена копія якого міститься в матеріалах справи, відображено, що вантаж у спірному вагоні був відправлений відповідачем за накладною №50499961 від 04.04.2015р., яка в матеріалах справи відсутня.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що за залізничною накладною №50499961 зі станції відправлення Кумщацкий Донецької залізниці ПАТ "ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу" до станції Зелене поле Придніпровської залізниці здійснено відправлення вагону №56998479 з вантажем - вугілля кам'яне марки Т-товщий, у вологому стані. У зазначеній накладній відповідачем вказано масу вантажу у вагоні №56998479 - 71000кг.

На станції Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці на підставі ст.24 Статуту залізниць України, залізницею здійснено контрольне зважування вантажу у вагоні №56998479 на справних вагонних 150-тонних електронно-тензометричних вагах №87 (держповірка 30.01.2015р.) та виявлено невідповідність відомостей, зазначених вантажовідправником в накладній №50499961 від 01.04.2015р. фактичним параметрам.

За результатами контрольної перевірки станцією Запоріжжя-Ліве Придніпровської залізниці був складений комерційний акт РА№008428/670 від 07.04.2015р., відповідно до якого за результатами контрольного переважування вагону №56998479 виявилось, що при переваженні вага брутто складає 95100кг, тара с бруса 21900кг, нетто 73200кг, що більше ваги зазначеної в документі та вантажопідйомності вагону на 2200кг.

Також, апеляційним судом встановлено, що при розгляді місцевим господарським судом даної справи позивачем не змінювались ні предмет позову, ні підстави позову.

Однак, відповідний комерційний акт, який би свідчив про те, що відповідачем невірно внесені відомості у накладну №50499961 від 01.04.2015р. щодо маси вантажу у вагоні №56998479, позивачем до матеріалів справи не надано, тому апеляційний суд дійшов до висновку, що позовні вимоги позивачем не доведені, а рішення суду першої інстанції є таким, що підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

Надана регіональною філією "Придніпровська залізниця" Вищому господарського суду України копія комерційного акту РА№008428/670/118 від 07.04.2015р. станції Запоріжжя-Ліве ідентична копії комерційного акту, яка міститься в матеріалах справи (а.с. 13) і яка була предметом розгляду і оцінки судами попередніх інстанцій.

В наданій регіональною філією "Придніпровська залізниця" копії комерційного акту РА№008428/670/118 від 07.04.2015р. зазначено, що він складений за залізничною накладною №50499961 від 04.04.2015р., в той час як на залізничній накладній №50499961 стоїть календарний штемпель станції відправлення 01.04.2015р. (а.с. 11).

Правила складання актів, затверджені наказом Міністерства транспорту України №334 від 28.05.2002р., зареєстровані у Міністерстві юстиції України 08.07.2002р. за №567/6855 передбачають, що комерційні акти складаються у трьох примірниках на бланках установленої форми і заповнюються на друкарській машинці або чорнилами чітко, без будь-яких виправлень. На кожному акті проставляється штемпель станції. Другий примірник акта видається одержувачу на його вимогу.

Якщо комерційний акт складається на станції відправлення або на попутній станції, то другий примірник акту додається до перевізних документів. Про складений комерційний акт проставляється відмітка у перевізних документах у порядку, визначеному правилами оформлення перевізних документів.

При невідповідності відомостей, вказаних у акті попутної станції, фактичним даним, що виявились під час перевірки вантажу, багажу або вантажобагажу, вкладається новий комерційний акт.

Особи, склали або підписали комерційний акт або акт загальної форми, що містить дані, які не відповідають дійсності, несуть установлену законодавством відповідальність.

Статтею 1117 ГПК України передбачено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

З огляду на викладене, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця", оскільки доводи касаційної скарги зводяться до переоцінки доказів по справі, а судом апеляційної інстанції було повно та всебічно з'ясовано обставини, що мають значення для даної справи, їм надано належну правову оцінку та прийнято постанову з дотриманням норм матеріального та процесуального права, що дає підстави залишити її без змін.

Судові витрати, сплачені касатором до бюджету під час подання касаційної скарги, у зв'язку з відмовою в задоволенні касаційної скарги на підставі ст.49 ГПК України залишаються на касаторі.

Враховуючи наведене, та керуючись ст.ст.1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" залишити без задоволення.

Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 11.01.2016р. у справі №905/1980/15 господарського суду Донецької області залишити без змін.

Головуючий суддя Т. Данилова

Судді М. Данилова

О. Яценко

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст