Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 28.03.2016 року у справі №914/3381/15 Постанова ВГСУ від 28.03.2016 року у справі №914/3...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 березня 2016 року Справа № 914/3381/15

Вищий господарський суд у складі колегії суддів:головуючого суддіЄвсікова О.О.,суддівКролевець О.А., Попікової О.В.,розглянувши касаційну скаргуТовариства з обмеженою відповідальністю "Спортивно-оздоровчий клуб "Євроспорт"на постановуЛьвівського апеляційного господарського суду від 01.02.2016 (головуючий суддя Марко Р.І., судді Желік М.Б., Костів Т.С.)та рішенняГосподарського суду Львівської області від 11.11.2015 (суддя Іванчук С.В.) у справі№ 914/3381/15 Господарського суду Львівської областіза позовомЛьвівського міського комунального підприємства "Львівводоканал"доТовариства з обмеженою відповідальністю "Спортивно-оздоровчий клуб "Євроспорт"простягнення додаткової плати в сумі 42.491,02 грн. за скид стічних вод з перевищенням допустимих забруднень,за участю представниківпозивачаКоваль Р.П.,відповідачівФрусенко А.О.,В С Т А Н О В И В:

Рішенням Господарського суду Львівської області від 11.11.2015 у справі №914/3381/15, залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 01.02.2016, позов задоволено повністю: стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Спортивно-оздоровчий клуб "Євроспорт" на користь Львівського міського комунального підприємства "Львівводоканал" додаткову плату в сумі 42.491,02 грн. за скид стічних вод з перевищенням допустимих забруднень.

Не погоджуючись із зазначеними рішенням та постановою, відповідач звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить рішення місцевого суду та постанову апеляційного суду скасувати і прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.

Вимоги та доводи касаційної скарги мотивовані тим, що судами попередніх інстанцій було неповно з'ясовано обставини, які мають значення для справи, а також не враховано положень національних стандартів ДСТУ ISO 5667-3-2001, ДСТУ ISO 5667-10-2005 та керівного нормативного документу КНД 211.1.0.009-94. Доводи касаційної скарги зводяться до того, що Акт № 6090 від 26.05.2014 про відбір контрольної вибіркової проби та Результат вимірювань показників якості стічних вод № 372 не містять усіх передбачених законодавством реквізитів, також у справі відсутній звіт про відібрання проб побутових і промислових стічних вод.

Усіх учасників судового процесу відповідно до статті 111-4 ГПК України належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги.

Колегія суддів, обговоривши доводи касаційної скарги, заслухавши представників сторін, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування господарськими судами норм матеріального та процесуального права, вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, 09.06.2011 між Львівським міським комунальним підприємством "Львівводоканал" (Львівводоканал) та Товариством з додатковою відповідальністю "Спортивно-оздоровчий клуб "Євроспорт" (абонент) укладено попередній договір № 309194 на подачу води з комунального водопроводу та приймання стічних вод до каналізаційної мережі.

26.06.2012 між Львівським міським комунальним підприємством "Львівводоканал" (Львівводоканал) та Товариством з додатковою відповідальністю "Спортивно-оздоровчий клуб "Євроспорт" (абонент) укладено договір № 309194 на подачу води з комунального водопроводу та приймання стічних вод до каналізаційної мережі.

Згідно з умовами п. 1.1 договору № 309194 від 09.06.2011 та договору №309194 від 26.06.2012 позивач зобов'язався забезпечувати відповідача питною водою та приймати стічні води, а відповідач - користуватися послугами: здійснювати забір води з водопроводу, скидати стічні води у каналізацію і сплачувати вартість наданих послуг на умовах, які визначені договором та чинним законодавством України.

Відповідно до пунктів 2.1.1 договорів № 309194 від 09.06.2011 та № 309194 від 26.06.2012 Львівводоканал зобов'язався згідно з технічними умовами на приєднання абонента до міської мережі водопроводу та каналізації, виданими Львівводоканалом, забезпечити в розмірі лімітів, зокрема, приймання стічних вод.

Відповідно до пунктами 2.2.1 вказаних договорів абонент зобов'язувався не перевищувати встановлені ліміти водоспоживання і водовідведення та допустимі концентрації забруднювальних речовин в контрольних колодязях на каналізаційних випусках абонента.

Відповідно до п. 2.2.7 договорів № 309194 від 09.06.2011 та № 309194 від 26.06.2012 відповідач зобов'язався не перевищувати встановлені ліміти водоспоживання і водовідведення та допустимі концентрації забруднювальних речовин в контрольних колодязях на каналізаційних випусках абонента.

За умовами п. 3.6 договорів № 309194 від 09.06.2011 та №309194 від 26.06.2012 сторони погодили, що скидання абонентом стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій на його каналізаційному випуску оплачується з відповідним підвищеним коефіцієнтом. Визначення допустимих концентрацій і нарахування додаткової плати за послуги водовідведення проводиться Львівводоканалом відповідно до Правил приймання.

26.05.2014 представниками позивача, в присутності представника відповідача, за адресою знаходження об'єкта відповідача, а саме: м. Львів, пл. Є. Петрушевича, 1, здійснено вибірковий відбір проб стічних вод з контрольного колодязя КК-1 ТОВ "Спортивно-оздоровчий комплекс "Євроспорт", про що складено Акт № 6090 про відбір контрольної вибіркової проби стічних вод для проведення головного і контрольного хімічних аналізів, вид проби - разова. Зазначений акт підписаний представниками ЛМКП "Львівводоканал" та представником відповідача - директором Зуб М.Й. без зауважень. Акт про відбір проб №6090 від 26.05.2014 підписаний представниками сторін без зауважень.

Хіміко-бактеріологічною лабораторією ЛМКП "Львівводоканал" згідно з рішенням міськвиконкому від 18.09.2002 № 292, відповідно до свідоцтва про атестацію № 34 від 16.06.2009, на підставі акта про відбір вибіркової проби № 6090 від 26.05.2014 проведено дослідження із датою початку робіт - 26.05.2014 та датою оформлення результатів - 04.06.2014 та оформлено результати вимірювань № 372 (показники якості стічних вод)

На підставі результату № 372 вимірювань відібраної проби стічних вод встановлено, що вміст аміаку складає 45 г/куб. м при допустимій концентрації 30 г/куб. м та вміст фосфатів - 30,25 г/куб. м при допустимій концентрації 10 г/куб. м.

Відповідно до "Правил корисування системами комунального водопостачання та водовідведення в містах і селищах України", "Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод підприємств у комунальну систему каналізації Львова", договору 309194, та акта від 26.05.2014 № 6090 проведено розрахунок величини додаткової плати для ТОВ" СОК"Євроспорт" за скид стічних вод з порушенням вимог Правил щодо їх складу і властивостей № 5571/36 від 05.06.2014, та нараховано відповідачу додаткову плату в загальній сумі 42.491,02 грн.

Позивачем надіслано на адресу відповідача претензію № 5571 від 11.07.2014 з актом про відбір проби від 26.05.2014 № 6090, результат вимірювань № 372 від 04.06.2014, розрахунок додаткової плати за скид стічних вод № 5571/36 від 05.06.2014, рахунки П1 №5571/ЕК та П2 №5571/ВК та акт про приймання стічних вод № 5571, що підтверджується фіскальним чеком № 7200 від 14.07.2014.

На претензію № 5571 від 11.07.2014 відповідач надав відповідь № 20 від 11.08.2014, в якій вказує, що відповідач не здійснював і не здійснює діяльності, пов'язаної з утворенням забруднюючих речовин, які приводять до перевищення норм якісних показників стічних вод, і просив позивача здійснити повторний відбір стічних вод.

Між сторонами у справі виникли зобов'язання з приводу подачі води та приймання стічних вод на підставі договору.

Згідно зі ст. 526 ЦК України, ст. 193 ГК України зобов'язання повинні виконуватися належним чином відповідно до умов договору, актів цивільного законодавства, а при відсутності таких вказівок - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

На підставі укладених з позивачем договорів відповідач користується послугами водопостачання та водовідведення і є абонентом позивача, здійснює скид стічних вод у систему каналізації міста Львова і сплачує за надані послуги відповідно до умов договору.

Статтею 44 Водного кодексу України визначені обов'язки водокористувачів, які зобов'язані, зокрема, дотримуватися встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та лімітів скидання забруднюючих речовин. Згідно із статтею 70 Водного кодексу України скидання стічних вод у водні об'єкти допускається лише за умови наявності нормативів гранично допустимих концентрацій та встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин.

В статті 33 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" вказано, що екологічні нормативи встановлюють гранично допустимі розміри викидів та скидів у навколишнє природне середовище забруднюючих хімічних речовин, рівні допустимого шкідливого впливу на нього фізичних та біологічних факторів.

Відповідно до Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", Водного кодексу України розроблено Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджені наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України № 37 від 19.02.2002 (далі - Правила).

Згідно з п. 1.5 Правил водоканали на підставі цих правил та Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів (далі - Інструкція) розробляють місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту, в яких установлюються допустимі концентрації (надалі - ДК) для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися Підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод Підприємств у міську каналізацію.

Місцеві Правила приймання згідно з Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" затверджують виконавчі органи місцевих рад за поданням Водоканалів після погодження з територіальними органами Мінекоресурсів та Міністерства охорони здоров'я України. Місцеві Правила приймання є обов'язковими для всіх Підприємств, яким Водоканали надають послуги з водовідведення та які розташовані на території даної місцевої ради (п. 1.6 державних Правил).

Відповідно до п. 2.3 Інструкції нормативи плати за скид понаднормативних забруднень у системи каналізації населених пунктів (Н п) установлюються в місцевих Правилах приймання на рівні виробничої собівартості очищення 1 куб. м стічних вод з умістом забруднень у межах установлених в місцевих Правилах приймання допустимих концентрацій забруднюючих речовин.

Пунктом 3.2 Інструкції встановлено, що при перевищенні рівня вмісту забруднюючих речовин у стічних водах Підприємств, що скидаються в систему каналізації, порівняно із встановленими місцевими Правилами приймання, Підприємства сплачують Водоканалу плату за скид понаднормативних забруднень, яка нараховується за нормативом плати за очищення 1 куб. м стічних вод з умістом забруднень у межах допустимих концентрацій (Н п), обсягом скинутих понаднормативно забруднених стічних вод (V пз) та коефіцієнтом кратності (К к), який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми.

Згідно з пунктами 3.1.5, 4.2.2.4, 8.4.3, 9.2.2 місцевих Правил приймання стічних вод при виявленні перевищень якісних показників стічних вод, Водоканал зобов'язаний нарахувати додаткову плату за водовідведення, обчислену за підвищеним коефіцієнтом кратності, а відповідач зобов'язаний її сплатити.

Відповідно до "Положень про Державну екологічну інспекцію у Львівській області", затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 12.12.2011 №136, "Положення про відділ інструментально-лабораторного контролю" та свідоцтва атестації відділу за № 114/12 від 30.01.2012 на підставі національних стандартів ДСТУ ISO 5667-3-2001 і ДСТУ ISO 5667-10-2005 та керівного нормативного документу КНД 211.1.0.009-94, Держеконінспекція здійснює контроль, зокрема, за стічними водами, які скидаються у відкриті водойми (річки, озера тощо). Порядок скиду стічних вод підприємств у систему міської каналізації та контроль за цими скидами вищевказані документи не внормовують, а відтак доводи скаржника про порушення вказаних нормативів є безпідставними.

Рішенням виконавчого комітету Львівської міської ради від 18.09.2002 № 292 затверджено Правила приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова (далі - місцеві Правила).

Пунктом 2.6 місцевих Правил передбачено, що встановлення абонентам режиму та нормативів скидання забруднювальних речовин у міську каналізацію, формування висновку щодо відповідності фактичних показників якості стічних вод допустимим, а також виконання розрахунку входять винятково до компетенції Водоканалу.

Відповідачу визначено ліміт № 1722 на скид забруднювальних речовин в систему міської каналізації, у якому наведено максимально допустимі значення концентрацій забруднень у його стічних водах. За умовами пункту 2.2.7 договору відповідач зобов'язаний не перевищувати ДК забруднюючих речовин у стічних водах.

Відповідно до п. 7.2.2 місцевих Правил з метою контролю якості стічних вод підприємства здійснюється відбір разових проб. Вибіркові разові проби повністю характеризують склад та властивості стічних вод і відповідність фактичних концентрацій забруднювальних речовин допустимим. Виявлення таким чином перевищення допустимих якісних показників є необхідною і достатньою підставою для нарахування додаткової плати.

Пунктом 7.6 Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України передбачено, що для визначення вмісту забруднень у стічних водах підприємств використовуються як дані лабораторії Водоканалу, так і результати вибіркового контролю, виконаного лабораторіями місцевих органів Держсанепіднагляду, охорони навколишнього природного середовища або іншими лабораторіями, акредитованими у даній галузі акредитації.

Порядок відбору проб передбачений пунктом 7.2 місцевих Правил.

Контрольний аналіз проби - це аналіз, який може бути використаний як контролюючою службою, так і підприємством для перевірки і уточнення результатів головного аналізу. Контрольний аналіз проводиться підприємством (пункт 7.2.17 місцевих Правил).

Порядок відібрання проби для контрольного аналізу передбачений пунктом 7.2.18 місцевих Правил. Зокрема, згідно з пунктом 7.2.18.1 проба для контрольного аналізу маркується та пломбується контрольною службою і передається підприємству з відповідним записом в акті про відбір проби.

Таким чином судами встановлено, що на виконання обов'язку здійснювати контроль за якістю стічних вод, що скидають підприємства, 26.05.2014 Водоканалом здійснено відбір проб стічних вод відповідача, про що було складено акт № 6090 про відбір контрольної вибіркової проби стічних вод для проведення головного і контрольного хімічних аналізів, вид проби: разова. Вказаний акт підписаний уповноваженим представником відповідача без будь-яких зауважень, в тому числі щодо місця та порядку відбору проб та жодних скарг з цього приводу від нього не надходило. Крім того в примірнику акта роз'яснено порядок проведення контрольного аналізу.

З даного Акта № 6090 від 26.05.2014 вбачається, що проба для контрольного аналізу запломбована (пломба ЛВК -13) і була передана відповідачу під розпис. За результатами головного аналізу проби (результат вимірювань № 372 від 26.05.2014) Львівводоканал відповідно до його компетенції встановив факт перевищення ДК забруднюючих речовин в стічній воді відповідача, що встановлені в ліміті № 1722. Відповідач своїм правом не скористався та контрольний аналіз проб не провів, проведений позивачем розрахунок не спростував.

Відповідно до ст. 111-5 ГПК України касаційна інстанція використовує процесуальні права суду першої інстанції виключно для перевірки юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення у рішенні або постанові господарського суду.

Згідно зі ст. 111-7 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Зважаючи на обмеженість процесуальних дій касаційної інстанції, пов'язаних із встановленням обставин справи та їх доказуванням, колегія суддів відхиляє всі інші доводи скаржника, які фактично зводяться до переоцінки доказів та необхідності додаткового встановлення обставин справи, а також на довільному тлумаченні чинного законодавства.

Відповідно до ст. 111-9 ГПК України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право, зокрема, залишити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.

На думку колегії суддів, висновок місцевого та апеляційного судів про наявність правових підстав для задоволення заявлених позовних вимог є законним, обґрунтованим, відповідає нормам чинного законодавства, фактичним обставинам справи і наявним у ній матеріалам, а доводи касаційної скарги його не спростовують.

З огляду на викладене, підстав для зміни або скасування постановлених у справі рішення місцевого суду та постанови апеляційної інстанції не вбачається.

Керуючись ст.ст. 85, 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 ГПК України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Спортивно-оздоровчий клуб "Євроспорт" залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Львівської області від 11.11.2015 та постанову Львівського апеляційного господарського суду від 01.02.2016 у справі № 914/3381/15 - без змін.

Головуючий суддяО.О. ЄвсіковсуддіО.А. Кролевець О.В. Попікова

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст