Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 27.01.2016 року у справі №910/13597/15 Постанова ВГСУ від 27.01.2016 року у справі №910/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 січня 2016 року Справа № 910/13597/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Божок В.С.- головуючого, Костенко Т.Ф., Сибіги О.М.перевіривши матеріали касаційної скаргидержавного підприємства "Енергоринок"на постанову Київського апеляційного господарського суду від 23.11.2015 у справігосподарського суду м. Києваза позовомтовариства з обмеженою відповідальністю "Вітряний парк Краснодонський"додержавного підприємства "Енергоринок"третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачапублічне акціонерне товариство "Державний ощадний банк України"третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачаНаціональна комісія, що здійснює регулювання у сферах енергетики та комунальних послугза участюпрокуратури міста Києвапро стягнення 20 291 155,46 грн.в судовому засіданні взяли участь представники:від позивача:Севаст`янов С.С. - дов. №001-2016/11-3 від 11.01.2016; Сергієнко А.В. - дов. №001-2016/11-3 від 11.01.2016від відповідача:Саква Д.Ю. - дов. №01/44-843Д Стилик О.Ю. - дов. №01/44-844Д від 18.12.2015;від третьої особи на стороні позивача:не з'явились;від третьої особи на стороні відповідача:Усачова А.І. - дов. №5 від 29.12.2015;від Генеральної прокуратури України:Клюге Л.М., прокурор відділу - посв. №014652 від 17.01.2013;

ВСТАНОВИВ:

Рішенням від 08.09.2015 господарського суду м. Києва (суддя: Демидов В.О.) в задоволені позовних вимогах відмовлено.

Рішення мотивовано тим, що станом на день вирішення спору по суті є чинними наказ Міністерства енергетики та вугільної промисловості №273 від 08.05.2015 в частині віднесення ТОВ "Вітряний парк Краснодонський" до переліку виробників електричної енергії, установки (устаткування та/або енергетичного обладнання) яких знаходяться на території, де органи державної влади не здійснюють, або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, та постанова Кабінету Міністрів України №263 від 07.05.2015 "Про особливості регулювання відносин у сфері електроенергетики на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження" та інші нормативно-правові акти, що забороняють розрахунки з виробниками електричної енергії, установки (устаткування та/або енергетичного обладнання) яких знаходяться на території, де органи державної влади не здійснюють, або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, а отже, відсутні передбачені законодавством підстави для проведення розрахунків з позивачем.

Постановою від 23.11.2015 Київського апеляційного господарського суду (судді: Жук Г.А. - головуючий, Мальченко А.О., Суховий В.Г.) рішення від 08.09.2015 господарського суду м. Києва скасовано, прийнято нове рішення. Позовні вимоги задоволено повністю. Стягнено з ДП "Енергоринок" на користь ТОВ "Вітряний парк Краснодонський" 20291155,46 грн. заборгованості, 73080,00 грн. судового збору та 80388,00 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.

Постанова мотивована тим, що скасування та втрата чинності наказів Міністерства енергетики та вугільної промисловості України № 88 від 12.02.2015 та №100 від 18.02.2015, а також зупинення дії наказу № 273 від 08.05.2015 у частині віднесення ТОВ "Вітряний парк Краснодонський" до переліку виробників електричної енергії, установки (устаткування та/або енергетичного обладнання) яких знаходяться на території, де органи державної влади не здійснюють, або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, означає, що дії ДП "Енергоринок" спрямовані на неперерахування коштів на користь позивача, не мають під собою правової підстави, а тому, ДП "Енергоринок" зобов'язане перерахувати кошти ТОВ "Вітряний парк Краснодонський", які були накопичені на поточному рахунку зі спеціальним режимом використання протягом строку дії постанов НКРЕКП №203 від 18.02.2015, №870 від 24.03.2015, №1173 від 01.04.2015.

Не погоджуючись з постановою апеляційного господарського суду, ДП "Енергоринок" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить її скасувати та залишити рішення господарського суду м. Києва без змін, посилаючись на те, що судом апеляційної інстанції порушені норми матеріального та процесуального права, зокрема ст.ст. 151, 23 Закону України "Про електроенергетику", ст.ст.32, 33, 43 Господарського процесуального кодексу України. Скаржник вказує, що прийняття Національною комісією, що здійснює державне регулювання в сфері енергетики та комунальних послуг постанов №203, №870 зумовило призупинення проведення розрахунків з позивачем на оптовому ринку електричної енергії за договором №9876/02 від 28.08.2013.

ТОВ "Вітряний парк Краснодонський" у запереченнях на касаційну скаргу просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а постанову від 23.11.2015 Київського апеляційного господарського суду залишити без змін.

Інші учасники судового процесу не скористались правом, наданим ст. 1112 Господарського процесуального кодексу України, відзиви на касаційну скаргу до Вищого господарського суду України на момент прийняття постанови у справі не надали.

До початку судового засідання від ТОВ "Вітряний парк Краснодонський" надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з можливістю погашення існуючої заборгованості відповідачем та відповідно відсутністю предмету спору, що згідно положень пп.1-1 п.1 ст.80 Господарського процесуального кодексу України є підставою для припинення провадження. Враховуючи, що належних доказів в обґрунтування клопотання позивач не надав, а також межі перегляду справи судом касаційної інстанції, колегія суддів дійшла висновку про відмову у задоволенні клопотання про відкладення розгляду справи.

Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального і процесуального права при винесенні оспорюваних судових актів, знаходить необхідним частково задовольнити касаційну скаргу.

Господарськими судами встановлено, що ТОВ "Вітряний парк Краснодонський" здійснює діяльність на ринку електричної енергії та є постачальником електричної енергії за регульованим тарифом згідно ліцензії на виробництво електричної енергії серії АЕ №288048 від 12.01.2015.

Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сфері енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) №1114 від 15.08.2013 "Про затвердження "зеленого тарифу" ТОВ "Вітряний парк Краснодонський" затверджено "зелений тариф" на електричну енергію, вироблену на об'єктах електроенергетики, що використовують альтернативні джерела енергії до 01.01.2030.

28.08.2013, на виконання вказаної вище постанови НКРЕКП №1114 від 15.08.2013, ТОВ "Вітряний парк Краснодонський" та ДП "Енергоринок" уклали договір №9876/02, відповідно п.1.1. якого ТОВ "Вітряний парк Краснодонський" зобов'язався продавати, а ДП "Енергоринок" зобов'язався купувати електроенергію, вироблену ТОВ "Вітряний парк Краснодонський", та здійснювати її оплату відповідно до умов цього договору.

В період з лютого по березень 2015 року позивачем поставлено, а відповідачем прийнято електричну енергію на суму 42158121,07 грн., що підтверджується підписаними між сторонами актами купівлі-продажу електричної енергії за лютий та березень 2015 року.

Статтею 4 договору №9876/02 від 28.08.2013 визначено порядок розрахунків. Даною статтею передбачено, що платежі за отриману у ТОВ "Вітряний парк Краснодонський " електроенергію здійснюються кожного банківського дня з поточного рахунку зі спеціальним режимом використання ДП "Енергоринок" відповідно до алгоритму оптового ринку електричної енергії України, затвердженого Національною комісією регулювання електроенергетики України, у строки та в порядку, визначеному ІВКОР, яка є додатком до ДЧОРЕ.

За п. 8 договору між членами оптового ринку електричної енергії від 15.11.1996 до обов'язків розпорядника коштів оптового ринку електричної енергії віднесено дотримання ІВКОР згідно з Правилами оптового ринку електричної енергії України, а також встановлено, що розпорядник коштів оптового ринку електричної енергії не зобов'язаний платити за куплену електричну енергію інакше, ніж передбачено ІВКОР.

Відповідно п.п. 1.7.2. постанови НКРЕКП № 2 від 21.12.2011 "Про алгоритм розподілу коштів з поточного рахунка із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії", ДП "Енергоринок" щоденно із суми коштів, що надходять на поточний рахунок із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії, до 15 числа (включно) розрахункового місяця зобов'язано здійснити остаточний розрахунок з виробниками електричної енергії з альтернативних джерел енергії, забезпечивши їм 100 % оплату фактичної товарної продукції попереднього розрахункового періоду з урахуванням авансових платежів.

18.02.2015 НКРЕКП прийнята постанова №203 "Про внесення змін до постанов Національної комісії регулювання електроенергетики України № 1052 від 03.09.2008 та Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, №2 від 21.12.2011, №1036 від 26.07.2013". Дана постанова діяла протягом дії розпорядження Кабінету Міністрів України №36-р від 14.01.2015 "Про вжиття тимчасових надзвичайних заходів на ринку електричної енергії". Розпорядження Кабінету Міністрів України № 36-р від 14.01.2015 втратило чинність 24.03.2015. Постановою визначено, що не поширюється на виробників електричної енергії у частині перерахування коштів виробникам електричної енергії, які нараховані по установках (устаткуванню та/або енергетичному обладнанню), що знаходяться на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження відповідно до переліку, визначеного центральним органом виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі.

24.03.2015 НКРЕКП прийнято постанову №870 "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, №2 від 21.12.2011". Зазначеною постановою визначено, що кошти, які були нараховані та не перераховані відповідно до постанови №203 залишаються на поточному рахунку із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії до прийняття окремого рішення. Строк дії даної постанови НКРЕКП встановлений з 25.03.2015 по 31.03.2015. Постанова втратила чинність у зв'язку закінченням строку дії.

01.04.2015 НКРЕКП прийнято постанову №1173 "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, №2 від 21.12.2011". Зазначена постанова діяла на період тимчасових надзвичайних заходів на ринку електричної енергії, передбачених розпорядженням Кабінету Міністрів України №280-р від 31.03.2015 "Про вжиття тимчасових надзвичайних заходів на ринку електричної енергії", тобто, до 30.04.2015. Зазначеною постановою №1173 визначено, що кошти, які були нараховані та не перераховані відповідно до постанов НКРЕКП №203 та №870 залишаються на поточному рахунку із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії до прийняття окремого рішення. Постанова втратила чинність у зв'язку закінченням строку дії.

Отже, даними постановами НКРЕКП внесено зміни до алгоритмів розподілу коштів оптового ринку електроенергії, зокрема щодо нездійснення перерахувань виробникам електричної енергії платежів, які нараховані по установках (устаткуванню та/або енергетичному обладнанню), що знаходяться на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, відповідно до переліку, визначеного центральним органом виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі.

Господарським судом встановлено, що ДП "Енергоринок" неодноразово зверталось із листами до органів державної влади, зокрема, Кабінету Міністрів України, Міністерства енергетики та вугільної промисловості України, НКРЕКП з питаннями щодо прийняття рішення стосовно подальших дій ДП "Енергоринок" відносно нерозподілених на поточних рахунках із спеціальним режимом використання коштів, які були нараховані та не перераховані в період дії постанов НКРЕКП №203, №870 та №1173. НКРЕКП своїм листом №4268/14.4/61-15 від 05.05.2015 рекомендувала ДП "Енергоринок" кошти, нараховані виробникам електричної енергії, устаткування та/або енергетичне обладнання, яких знаходиться на неконтрольованій території, залишати на поточному рахунку зі спеціальним режимом використання до прийняття комісією відповідного рішення.

Згідно ч. 1 ст. 655 Цивільного кодексу України, за договором купівлі-продажу одна сторона (продавець) передає або зобов'язується передати майно (товар) у власність другій стороні (покупцеві), а покупець приймає або зобов'язується прийняти майно (товар) і сплатити за нього певну грошову суму.

Відповідно ст.1 Закону України "Про електроенергетику", енергія - електрична чи теплова енергія, що виробляється на об'єктах електроенергетики і є товарною продукцією, призначеною для купівлі-продажу.

Конституційний Суд України в своєму рішенні №3-рп/2002 від 12.02.2002 справа №1-7/2002 (справа про електроенергетику) зазначив, що електроенергія є специфічним товаром, який виробляється і споживається одночасно, її слід розглядати як спільну власність усіх учасників енергоринку.

Відповідно ст.15 Закону України "Про електроенергетику", купівля всієї електричної енергії, виробленої на електростанціях, потужність чи обсяг відпуску яких перевищують граничні показники (крім випадків, передбачених цим Законом), та весь її оптовий продаж здійснюються на оптовому ринку електричної енергії України. Функціонування інших оптових ринків електричної енергії в Україні забороняється.

Електрична енергія, вироблена на об'єктах електроенергетики з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), може бути реалізована на оптовому ринку електричної енергії України, за договорами зі споживачами або за договорами з енергопостачальниками.

Оптовий ринок електричної енергії України у кожному розрахунковому періоді зобов'язаний купувати у суб'єктів господарювання, яким встановлено "зелений" тариф, та здійснювати повну оплату вартості електричної енергії, виробленої на об'єктах електроенергетики з альтернативних джерел енергії (крім доменного та коксівного газів, а з використанням гідроенергії - лише мікро-, міні- та малими гідроелектростанціями), за "зеленим" незалежно від величини встановленої потужності чи обсягів її відпуску.

Статтею 151 Закону України "Про електроенергетику" визначено особливий порядок розрахунків на оптовому ринку електричної енергії - всі кошти за спожиту електричну енергію вносяться виключно на поточні рахунки із спеціальним режимом використання відкриті в установах уповноваженого банку. З поточного рахунку зі спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії зазначені кошти спрямовуються енергогенеруючим компаніям та іншим суб'єктам господарської діяльності, які провадять продаж електричної енергії оптовому постачальнику електричної енергії згідно з алгоритмом, встановленим НКРЕКП.

26.04.2015 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про електроенергетику" щодо особливостей регулювання відносин у сфері енергетики на території проведення антитерористичної операції" №284-VIII, яким викладено нову редакцію ст.23 Закону України "Про електроенергетику" та визначено, що Кабінет Міністрів України встановлює особливості регулювання правових, економічних та організаційних відносин, пов'язаних з продажем електричної енергії з оптового ринку електричної енергії України на тимчасово окуповану територію та на територію, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження. Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, визначається Кабінетом Міністрів України.

07.05.2015 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №263 "Про особливості регулювання відносин у сфері електроенергетики на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження", якою з 01.05.2015 врегульовано порядок купівлі-продажу електричної енергії, переміщеної з території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, на іншу територію України та/або з контрольованої території на неконтрольовану територію.

Підпунктами 1 та 6 пункту 8 даної постанови Кабінет Міністрів України визначив, що оптовий постачальник не здійснює купівлі та оплати електричної енергії у виробників електричної енергії, що провадять діяльність на неконтрольованій території, крім купівлі різниці перетоків електричної енергії. Оптовий постачальник (ДП "Енергоринок") здійснює відповідно до законодавства погашення заборгованості за закуплену у виробників електричну енергію та послуги за диспетчерське (оперативно-технологічне) управління і передачу електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами.

Пунктом 13 постанови Кабінету Міністрів України №263 доручено Міністерству енергетики та вугільної промисловості разом з Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, та ДП "Енергоринок" розробити та запровадити механізм накопичення запасів вугільної продукції для проходження осінньо-зимового періоду 2015/16 року із використанням коштів, нарахованих, але не виплачених оптовим постачальником виробникам електричної енергії, що провадять діяльність на неконтрольованій території, та здійснення заходів щодо виключення із розрахунків на ринку електричної енергії виробників електричної енергії, що провадять діяльність на неконтрольованій території, під час проведення остаточних розрахунків з виробниками електричної енергії за місяць, що передує набранню чинності цією постановою.

Отже, постановою Кабінету Міністрів України № 263 прямо передбачено, що погашення заборгованості має відбуватись у порядку, визначеному законодавством України.

Господарським судом встановлено, що на сьогоднішній день такий порядок уповноваженими органами не прийнятий, ДП "Енергоринок" не має можливості здійснювати погашення заборгованості виробникам електричної енергії, устаткування та/або електричне обладнання яких знаходиться на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, в тому числі і позивачу.

08.05.2015 Міністерством енергетики та вугільної промисловості України прийнято наказ №273 "Про затвердження переліку виробників електричної енергії" відповідно якого ТОВ "Вітряний парк Краснодонський" належить до виробників електричної енергії, устаткування та/або енергетичне обладнання яких знаходяться на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження.

Господарськими судами встановлено, що прийняття НКРЕКП вказаних вище постанов зумовило призупинення проведення розрахунків з позивачем на оптовому ринку електричної енергії за договором №9876/02 від 28.08.2013.

Господарський суд дійшов висновку, що незважаючи на скасування і втрату чинності наказів №88 від 12.02.2015 та №100 від 18.02.2015, а також визнання протиправною в судовому порядку постанови НКРЕКП №203 від 18.02.2015, закінчення строку дії постанов НКРЕКП №158 від 02.02.2015 і постанови Кабінету Міністрів України №36-р від 14.01.2015, розпорядження Кабінету Міністрів України №124-р від 25.02.2015, станом на день розгляду справи у суді першої інстанції чинними є наказ №273 від 08.05.2015 в частині віднесення ТОВ "Вітряний парк Краснодонський" до переліку виробників електричної енергії, установки (устаткування та/або енергетичного обладнання) яких знаходяться на території, де органи державної влади не здійснюють, або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, та постанова Кабінету Міністрів України № 263 від 07.05.2015 "Про особливості регулювання відносин у сфері електроенергетики на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження" та інші нормативно-правові акти, що забороняють розрахунки з виробниками електричної енергії, установки (устаткування та/або енергетичного обладнання) яких знаходяться на території, де органи державної влади не здійснюють, або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог позивача.

Згідно Рекомендацій Кабінету Міністрів Ради Європи №R (80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, під дискреційними повноваженнями необхідно розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке вважає найкращим за даних обставин.

Отже, ДП "Енергоринок" в своїй діяльності не вправі підміняти уповноважений державний орган (в даному випадку НКРЕКП, Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, Кабінет Міністрів України) та приймати на власний розсуд рішення щодо розпорядження спірними коштами, оскільки такі дії виходять за межі відведених йому законодавством функцій (повноважень).

Відповідно ст.1117 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція на підставі вже встановлених фактичних обставин справи перевіряє рішення місцевого господарського суду чи постанови апеляційного суду виключно на предмет правильності застосування згаданими судами норм матеріального чи процесуального права, тобто в межах юридичної оцінки фактичних обставин справи; касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Зважаючи на викладене, колегія суддів вважає, що господарським судом м. Києва дана правильна юридична оцінка обставинам справи, тому рішення суду відповідає чинному законодавству України та обставинам справи і підстав для її скасування немає.

Керуючись ст.1115, п.6 ст. 1119, ст.11111, ст.11113 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ :

Касаційну скаргу задовольнити частково.

Постанову від 23.11.2015 Київського апеляційного господарського суду зі справи №910/13597/15 скасувати.

Рішення від 08.09.2015 господарського суду м. Києва зі справи №910/13597/15 залишити без змін.

Доручити господарському суду м. Києва видати відповідні накази з урахуванням ст.122 Господарського процесуального кодексу України.

Головуючий В.С. Божок

Судді Т.Ф. Костенко

О.М. Сибіга

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст