Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 26.11.2015 року у справі №910/14673/15 Постанова ВГСУ від 26.11.2015 року у справі №910/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 листопада 2015 року Справа № 910/14673/15 Колегія суддів Вищого господарського суду України у складі :

головуючого суддіХодаківської І.П.,суддівФролової Г.М., Яценко О.В.,розглянувши касаційну скаргуПриватного акціонерного товариства "БРВ Київ"на постанову від 24.09.2015 Київського апеляційного господарського судуу справі№910/14673/15 господарського суду міста Києваза позовомПриватного акціонерного товариства "БРВ Київ" до Торгово-промислової палати Українипрозобов'язання вчинити дії За участю представників сторін:

Від позивача - Лінчіцька І.Г. (дов. від 11.11.15)

Від відповідача - Студенніков С.В. (дов. від 20.08.15)

Відповідно до розпорядження Секретаря другої судової палати від 25.11.2015 справа слухається колегією суддів у складі: головуючий - Ходаківська І.П., судді - Фролова Г.М., Яценко О.В.

ВСТАНОВИЛА:

Приватне акціонерне товариство "БРВ Київ" звернулось до господарського суду міста Києва з позовом до Торгово-промислової палати України про зобов'язання вчинити дії, в якому просив суд визнати порушеним право позивача на отримання сертифікату про засвідчення форс-мажорних обставин та зобов'язати відповідача видати позивачеві сертифікат про засвідчення форс-мажорних обставин згідно договору користування земельною ділянкою №10/3714 від 27.02.2012 із змінами та доповненнями.

Рішенням господарського суду міста Києва від 11.08.2015 (суддя Смирнова Ю.М.) в задоволенні позову відмовлено.

Постановою Київського апеляційного господарського суду від 24.09.2015 у складі: Отрюха Б.В., Михальської Ю.Б., Тищенко А.І. рішення господарського суду першої інстанції залишено без змін.

ПАТ "БРВ Київ" у касаційній скарзі просить рішення та постанову попередніх судових інстанцій скасувати, прийняти нове рішення, яким позов задовольнити, а саме визнати порушеним право позивача на отримання сертифікату про засвідчення форс-мажорних обставин та зобов'язати відповідача видати позивачеві сертифікат про засвідчення форс-мажорних обставин згідно договору користування земельною ділянкою №10/3714 від 27.02.2012 із змінами та доповненнями. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням судами норм чинного законодавства, зокрема, положень Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні", Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції".

Розглянувши матеріали справи та касаційної скарги, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що згідно договору користування земельною ділянкою №10/3714 від 27.02.2012 (в редакції договору про внесення змін і доповнень від 30.01.2014) ПАТ "БРВ Київ" є користувачем земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: вул. Петровського, 272 "к" в Петровському районі м. Донецька (цех з виробництва меблів).

09.02.2015 позивач звернувся до Торгово-промислової палати України із заявою про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) для суб'єктів господарювання за податковими зобов'язаннями для подання заяви про повернення надміру сплачених грошових зобов'язань.

В пункті 6 вказаної заяви ",Найменування, розмір та терміни настання невиконаного податкового зобов'язання у зв'язку з настанням форс-мажорних обставин" позивачем зазначено: "орендна плата за землю за період проведення антитерористичної операції з 14.04.2014; розмір: 189 600,47 грн.; термін: 14.04.2014 - 31.12.2014".

Листом № 768/05-5.4 від 18.02.2015 Торгово-промисловою палатою України було відмовлено у задоволенні вказаної заяви з посиланням на ст. 6 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" та зазначено, що в силу даного закону не вимагається додаткове отримання сертифіката про засвідчення форс - мажорних обставин.

26.02.2015 позивачем подано відповідачу скаргу на відмову у видачі сертифікату про засвідчення форс-мажорних обставин.

Листом №1717/05-5.4 від 10.03.2015 Торгово-промисловою палатою України у задоволенні скарги позивача відмовлено. У наведеному листі відповідач зазначив про правомірність відмови у видачі сертифікату, оскільки вказані позивачем обставини свідчать про відсутність необхідності засвідчення форс-мажорних обставин, так як звільнення від сплати платежів за Договором оренди землі прямо передбачено законодавчими нормами.

Не погоджуючись із доводами відповідача, позивач звернувся до відповідача зі скаргою на вказані вище відмови у видачі сертифікатів про засвідчення форс-мажорних обставин, в задоволенні якої відповідачем було відмовлено листом від 31.03.2015 №2429/05-5.4.

16.04.2015 позивач звернувся до відповідача із заявою про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) для суб'єктів господарювання за договірними зобов'язаннями.

У п. 5 "Найменування, обсяг та терміни настання невиконаних зобов'язань за договором/контрактом, угодою у зв'язку з настанням форс-мажорної обставини/обставин" позивачем було визначено: ",Несплата податкових зобов'язань по податку на землю починаючи з 01.01.2015".

Листом №1783/05.0-5.4 від 23.04.2015 Торгово-промисловою палатою України у задоволенні вказаного звернення позивача було також відмовлено.

Позивач, вважаючи, що відповідач безпідставно відмовив у видачі сертифікату про засвідчення форс-мажорних обставин за вказаними заявами, звернувся до господарського суду з даним позовом.

Відповідно до ч. 3 ст. 14 Закону України ",Про торгово-промислові палати в Україні" Торгово-промислова палата України засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб'єктів господарської діяльності та фізичних осіб.

Статтею 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" визначено, що Торгово-промислова палата України та уповноважені нею регіональні торгово-промислові палати засвідчують форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видають сертифікат про такі обставини протягом семи днів з дня звернення суб'єкта господарської діяльності за собівартістю.

Порядок засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) встановлено Регламентом засвідчення Торгово-промисловою палатою України та регіональними торгово-промисловими палатами форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), затв. Рішенням Президії ТПП України від 18.12.2014 за № 44(5).

Згідно з п. 6.3 Регламенту заява на засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) подається за підписом керівника підприємства, організації або, за його дорученням, довіреною особою. В заяві вказуються наявність за договором, контрактом, угодою та/або законом, нормативним актом встановлених зобов'язань, передбачений ними термін, обсяги і умови їх виконання, форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), початок їх виникнення і термін дії, які, на думку зацікавленої сторони, унеможливили виконання цих зобов'язань. Окремо, у випадку наявності, в заяві вказуються договором (контрактом) або нормативним актом передбачені обставини, що звільняють сторони від відповідальності, перераховані події, які сторони погодилися вважати (або нормативний акт встановлює) форс-мажорними, орган країни, що засвідчує/підтверджує факт настання обставин форс-мажору; термін повідомлення сторони про їх настання, які саме зобов'язання за договором (контрактом) не можуть бути виконані внаслідок настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), з посиланням та наданням доказів таких обставин.

Відповідно до п. 3.3 Регламенту, сертифікат про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) - документ встановленої ТПП України форми, який засвідчує настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), виданий ТПП України або регіональною торгово-промисловою палатою згідно з чинним законодавством, умовами договору (контракту, угоди тощо) та цим Регламентом.

Відповідно до ч. 2 ст. 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" форс-мажорними обставинами (обставинами непереборної сили) є надзвичайні та невідворотні обставини, що об'єктивно унеможливлюють виконання зобов'язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов'язків згідно із законодавчими та іншими нормативними актами, а саме: загроза війни, збройний конфлікт або серйозна погроза такого конфлікту, включаючи але не обмежуючись ворожими атаками, блокадами, військовим ембарго, дії іноземного ворога, загальна військова мобілізація, військові дії, оголошена та неоголошена війна, дії суспільного ворога, збурення, акти тероризму, диверсії, піратства, безлади, вторгнення, блокада, революція, заколот, повстання, масові заворушення, введення комендантської години, експропріація, примусове вилучення, захоплення підприємств, реквізиція, громадська демонстрація, блокада, страйк, аварія, протиправні дії третіх осіб, пожежа, вибух, тривалі перерви в роботі транспорту, регламентовані умовами відповідних рішень та актами державних органів влади, закриття морських проток, ембарго, заборона (обмеження) експорту/імпорту тощо, а також викликані винятковими погодними умовами і стихійним лихом, а саме: епідемія, сильний шторм, циклон, ураган, торнадо, буревій, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, град, заморозки, замерзання моря, проток, портів, перевалів, землетрус, блискавка, пожежа, посуха, просідання і зсув ґрунту, інші стихійні лиха тощо.

Підпунктом 3.3.1 п. 3.1 Регламенту визначено, що форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (Force Majeure) - це надзвичайні та невідворотні обставини, які об'єктивно впливають на виконання зобов'язань, передбачених умовами договору (контракту, угоди тощо), обов'язків за законодавчими і іншими нормативними актами, дію яких неможливо було передбачити та дія яких унеможливлює їх виконання протягом певного періоду часу.

Згідно з п. 6.2 Регламенту форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) засвідчуються за заявою зацікавленої особи по кожному окремому договору, контракту, угоді тощо, а також по податкових та інших зобов'язаннях/обов'язках, виконання яких настало згідно з законодавчим чи іншим нормативним актом або може настати найближчим часом і виконання яких стало неможливим через наявність зазначених обставин.

Відповідно до п. 6.4 Регламенту до заяви про засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) мають додаватись, зокрема, дані заявника про невиконані зобов'язання за договором, контрактом, угодою тощо або відповідно до акта органів державної влади, які неможливо виконати через настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Як встановлено судами попередніх інстанцій, позивачем подавались заяви від 09.02.2015 та від 16.04.2015 до Торгово-промислової палати України з метою отримання сертифікату про форс-мажорні обставини щодо неможливості виконання податкових зобов'язань по податку на землю за користування земельною ділянкою, розташованою за адресою: вул. Петровського, 272 "к" в Петровському районі м. Донецька.

Однак, відповідно до ст. 6 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" під час проведення антитерористичної операції звільнено суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.

Таким чином, позивач звільнений від плати за користування відповідною земельною ділянкою в силу закону, а саме, ст. 6 Закону України "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції", яка є нормою прямої дії та не передбачає отримання сертифікату про засвідчення форс - мажорних обставин.

Враховуючи, що сертифікат Торгово-промислової палати України засвідчує існування форс-мажорних обставин, якими в розумінні ст.ст. 14-1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні", п.п. 3.1, 6.2, 6.4 Регламенту є обставини, що унеможливлюють виконання певного зобов'язання, а в силу ст. 6 Закону України ,,Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" у позивача зобов'язання зі сплати за користування земельною ділянкою відсутнє, суди обгрунтовано зазначили про відсутність підстав для видачі сертифікату про засвідчення форс-мажорних обставин в даному випадку.

Крім того, судами попередніх інстанцій взято до уваги, що позивач звернувся до суду з позовом про зобов'язання відповідача вчинити дії, а саме визнати порушеним його право на отримання сертифікату про засвідчення форс-мажорних обставин та зобов'язати відповідача видати позивачеві сертифікат про засвідчення форс-мажорних обставин згідно договору користування земельною ділянкою №10/3714 від 27.02.2012 із змінами та доповненнями.

При цьому, відповідно до ст. 1 Закону України "Про торгово-промислові палати в Україні" торгово-промислова палата є недержавною неприбутковою самоврядною організацією, яка об'єднує юридичних осіб, які створені і діють відповідно до законодавства України, та громадян України, зареєстрованих як підприємці, та їх об'єднання.

Висновок ТПП не є актом державного органу, такий висновок лише одним із видів доказів, який не має наперед визначеної сили.

Таким чином, суди правомірно зазначили, що просячи суд зобов'язати ТПП видати сертифікат про засвідчення форс-мажорних обставин, позивач фактично просить підмінити зазначений орган, що є неприпустимим, оскільки вирішення цього питання не відноситься до компетенції суду.

З огляду на викладене, суди правомірно дійшли висновку про відмову в позові.

Враховуючи вищенаведене, постанова апеляційної інстанції, якою залишено без змін рішення господарського суду першої інстанції, відповідає нормам чинного законодавства і має бути залишена без змін.

Керуючись, ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Вищого господарського суду України

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "БРВ Київ" залишити без задоволення.

Постанову від 24.09.2015 Київського апеляційного господарського суду у справі №910/14673/15 господарського суду міста Києва залишити без змін.

Головуючий суддя І. Ходаківська

Судді Г. Фролова

О. Яценко

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст