Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 26.11.2015 року у справі №908/2966/13 Постанова ВГСУ від 26.11.2015 року у справі №908/2...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 листопада 2015 року Справа № 908/2966/13 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Головуючого Кочерової Н.О. (доповідач),суддівАкулової Н.В., Саранюка В.І.,розглянувши касаційну скаргу Управління соціального захисту населення Запорізької міської радина постановуХарківського апеляційного господарського суду від 28.05.2015у справі№ 908/2966/13 господарського суду Запорізької областіза позовомдержавного підприємства "Придніпровська залізниця"доУправління соціального захисту населення Запорізької міської ради,третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача Управління Державної казначейської служби України у м. Запоріжжі,простягнення 373 058, 54 грн збитківза участю представників сторін:

від позивача: Губарєва Я.А., дов. від 14.07.2014, Губарєв К.С., дов. від 14.07.2014

від відповідача: Михайловський А.С., дов. від 12.01.2015

від третьої особи: не з'явилися

ВСТАНОВИВ:

У серпні 2013 року державне підприємство "Придніпровська залізниця" звернулось до господарського суду з позовом до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради про стягнення збитків за пільгове перевезення пасажирів у сумі 373 058, 54 грн.

В обґрунтування вимог позивач зазначав, що при перевезенні в березні 2013 року пільгових категорій пасажирів приміським залізничним транспортом залізниця понесла збитки, які підлягають відшкодуванню Управлінням праці та соціального захисту населення Запорізької міської ради, як розпорядником бюджетних коштів.

Справа розглядалась господарськими судами неодноразово.

Рішенням господарського суду Запорізької області від 28.05.2014 (суддя Попова І.А.), прийнятим за результатами нового розгляду справи, позовні вимоги задоволено. Стягнуто з Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради на користь державного підприємства "Придніпровська залізниця" 373 058,54 грн збитків та 7 461,17 грн судового збору.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 28.05.2015 (склад колегії суддів: Фоміна В.О. - головуючий, Крестьянінов О.О., Шутенко І.А.) апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради залишено без задоволення, а рішення місцевого господарського суду - без змін.

Судові рішення мотивовані тим, що відповідно до ст. 9 Закону України "Про залізничний транспорт", Порядку фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженого постановою КМУ № 256 від 04.03.2002р., Закону України "Про Державний бюджет на 2013 рік" позивач має право на відшкодування втрат від перевезення пільгових категорій населення приміським залізничним транспортом за рахунок державного або місцевого бюджетів, а відповідач зобов'язаний відшкодувати залізниці такі витрати, але в межах виділених для цього коштів на 2013р., наявність яких суди визнали доведеною. При цьому, суди дійшли висновку, що відсутність укладеного між сторонами у справі договору про здійснення компенсаційних виплат не може бути підставою для звільнення відповідача від виконання господарського зобов'язання щодо компенсації витрат у відповідача, оскільки господарські зобов'язання сторін у даній справі виникають безпосередньо із Закону України "Про Державний бюджет на 2013 рік".

В касаційній скарзі Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради просить рішення місцевого та постанову апеляційного господарських судів скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог, посилаючись на порушення господарськими судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, перевіривши повноту встановлених судом обставин справи та їх юридичну оцінку, Вищий господарський суд України вважає, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 1117 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права.

Як встановлено господарськими судами попередніх інстанцій, у березні 2013 року державне підприємство "Придніпровська залізниця" (позивач) надало послуги з перевезення пільгової категорії пасажирів приміським залізничним транспортом, в результаті чого витрати позивача з перевезення у березні 2013 року пільгової категорії громадян склали 373 058,54 грн. Факт надання послуг відповідачем не заперечується.

Позивачем направлено відповідачу, як розпоряднику бюджетних коштів, облікову форму про недоотримані кошти за перевезення залізничним транспортом в приміському сполученні окремих громадян за березень 2013 року на суму 373 058, 54 грн та рахунок для сплати № 407 від 12.06.2013 на зазначену суму, а також розрахунок за березень 2013 року.

У зв'язку з тим, що відповідач рахунок не оплатив, позивач 23.05.2013 на адресу відповідача направив претензію № 13-01\3 від 20.05.2013, в якій просив сплатити збитки за надання послуг з пільгового проїзду окремих категорій громадян залізничним транспортом загального користування за березень 2013 року в розмірі 373 058,54 грн. Однак, відповідач залишив претензію без задоволення, надавши відповідь № 01-08\236 від 25.06.2013, в якій послався на відсутність укладеного між сторонами договору щодо здійснення компенсаційних виплат за надані ДП "Придніпровська залізниця" послуги.

Відмова відповідача сплачувати компенсацію за пільговий проїзд залізницею окремих категорій громадян залізничним транспортом загального користування за березень 2013 року стала причиною виникнення спору у даній справі.

Відповідно до ч. 5 ст. 9 Закону України "Про залізничний транспорт", для захисту інтересів окремих категорій громадян на пасажирських перевезеннях, у тому числі приміських, можуть передбачатися пільгові тарифи. Збитки залізничного транспорту загального користування від їх використання відшкодовуються залізницям за рахунок державного або місцевих бюджетів залежно від того, яким органом прийнято рішення щодо введення відповідних пільг.

Згідно зі статтями 89 та 102 Бюджетного кодексу України видатки на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян, що здійснюються з районних бюджетів та бюджетів міст республіканського, Автономної Республіки Крим і обласного значення та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, проводяться за рахунок субвенцій з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення державних програм соціального захисту у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Механізм фінансування видатків місцевих бюджетів на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорії громадян визначається Порядком фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення за рахунок субвенцій з державного бюджету, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 256 від 04.03.2002 (далі за текстом - Порядок № 256).

Згідно п. 3 Порядку № 256 головними розпорядниками коштів місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення є керівники головних управлінь, відділів та інших самостійних структурних підрозділів місцевих держадміністрацій, виконавчих органів рад, до компетенції яких належать питання праці та соціального захисту населення.

Відповідно до п.п.1, 4, 7.27 Положення про Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради, затвердженого рішенням міської ради № 72 від 18.02.2011 (зі змінами), управління є виконавчим органом Запорізької міської ради, що утворюється Запорізькою міською радою і в межах міста забезпечує виконання покладених на Управління завдань. Управління виступає головним розпорядником бюджетних коштів; Управління відповідно до визначених повноважень здійснює компенсаційні виплати за пільгове перевезення окремих категорій громадян транспортом загального користування відповідно до Законодавства України.

Таким чином, відповідач - Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради є розпорядником коштів бюджету Запорізької міської ради.

Відповідно до п. 2 Порядку № 256 фінансування видатків місцевих бюджетів за державними програмами соціального захисту населення провадиться за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на відповідний рік, у межах обсягів, затверджених у обласних бюджетах, бюджеті Автономної Республіки Крим, бюджетах міст Києва та Севастополя, міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення та у районних бюджетах на зазначені цілі.

Пунктом 4 Порядку № 256 встановлено, що перерахування сум субвенцій на фінансування видатків місцевих бюджетів на здійснення заходів з виконання державних програм соціального захисту населення провадиться Державною казначейською службою згідно з помісячним розписом асигнувань державного бюджету, але в межах фактичних зобов'язань відповідних бюджетів щодо пільг, субсидій, допомоги та компенсаційних виплат за пільговий проїзд окремих категорій громадян.

У додатку № 7 до Закону України "Про державний бюджет України на 2013 рік" передбачено субвенції з Державного бюджету України місцевим бюджетам в т.ч. і на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян в розмірах, визначених окремо по обласним бюджетах кожної області України. Так, зокрема обласному бюджету Запорізької області передбачено 87 229,40 тис грн субвенцій на надання пільг з послуг зв'язку, інших передбачених законодавством пільг (крім пільг на одержання ліків, зубопротезування, оплату електроенергії, природного і скрапленого газу на побутові потреби, твердого та рідкого пічного побутового палива, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот), на компенсацію втрати частини доходів у зв'язку з відміною податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів та відповідним збільшенням ставок акцизного податку з пального і на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян.

Відповідно до листа Департаменту фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради від 21.02.2014 розмір вказаної субвенції, передбаченої Державним бюджетом України для Запорізької області, після її перерозподілу між територіями області для міста Запоріжжя склав 59 391 900,00 грн.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, рішенням Запорізької міської ради № 9 від 24.12.2012 "Про бюджет міста на 2013 рік" затверджено видатки на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян на залізничному транспорті в розмірі 2 936 756,00 грн, додатковим рішенням Запорізької міської ради № 20 від 30.10.2013 ця сума була збільшена до 3 756 756,00 грн, а рішенням № 14 від 20.12.2013 вказана сума встановлена у розмірі 2 312 457,00 грн. Врахувавши наведене, суди попередніх інстанцій встановили, що субвенції на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян для обласного бюджету Запорізької області були передбачені Державним бюджетом України, а видатки на компенсаційні виплати за пільговий проїзд окремих категорій громадян передбачені бюджетом міста Запоріжжя на 2013 рік, у зв'язку з чим місцевий господарський суд, з яким погодився і суд апеляційної інстанції, визнав доведеним факт наявності таких коштів та задовольнив позов.

Однак, колегія суддів вважає такий висновок передчасним, оскільки встановивши наведені обставини, суди не з'ясували, чи було достатньо передбачених Державним бюджетом та місцевим бюджетом міста Запоріжжя коштів на фінансування державних програм соціального захисту у 2013 році. Залишили суди поза увагою і обставини фінансування видатків місцевого бюджету м. Запоріжжя за рахунок субвенцій, передбачених державним бюджетом на 2013 рік. Тобто, суди не встановили, чи здійснювалось фінансування видатків місцевого бюджету на вказані компенсаційні виплати з державного бюджету протягом 2013 року, та якщо здійснювалось, то в якому розмірі.

При цьому, слід зазначити, що рішення Запорізької міської ради про затвердження бюджету міста на 2013 рік з подальшими змінами до нього свідчить лише про затвердження певного обсягу видатків міста на 2013 за тимчасовою класифікацією видатків та кредитування місцевих бюджетів, та не підтверджує фактичного надходження грошових коштів на рахунки відповідача-1. Закладення відповідної суми у місцевому бюджеті на відповідний звітний період за відсутності фактичного фінансування та надходження коштів на рахунок відповідача-1 не є достатньою підставою для виплати позивачу компенсації за пільгове перевезення залізничним транспортом окремих категорій громадян. Однак, наведеного не було враховано судами попередніх інстанцій.

У зв'язку з цим суди попередніх інстанцій безпідставно не взяли до уваги твердження відповідача та Управління Державної казначейської служби України у м. Запоріжжі про відсутність належного фінансування вказаних видатків місцевого бюджету з державного бюджету у 2013 році, не дослідили суди і відповідні докази відсутності такого фінансування, наявні в матеріалах справи. Обставини неналежного фінансування вказаних видатків підтверджені також і Департаментом фінансової та бюджетної політики Запорізької міської ради в листі № 04/2-12/1041 від 21.05.2014, на який послались суди попередніх інстанцій в оскаржуваних рішенні та постанові, однак, судами таким обставинам не було надано належної оцінки.

Встановлення зазначених вище обставин виходить за межі перегляду справи в порядку касації та є підставою для скасування рішення місцевого та постанови апеляційного господарських судів з передачею справи на новий розгляд до суду першої інстанції у зв'язку з неповним встановленням та з'ясуванням обставин справи, які мають істотне значення для правильного вирішення спору.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119 - 11112 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради задовольнити частково.

Рішення господарського суду Запорізької області від 28.05.2014 та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 28.05.2015 у справі № 908/2966/13 скасувати, а справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції.

Судді Н. Кочерова

Н. Акулова

В. Саранюк

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст