ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 жовтня 2016 року Справа № 925/229/16
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді:Данилової М.В.,суддівПоляк О.І., Сибіги О.М.за участю представників:позивача:Мироненко І.В. (дов. від 25.10.2016 б/н)відповідачів:1)Жаботинський І.В. (дов. від 25.10.2016 б/н); 2) Вельбівця О.І., Денжанська О.С. (дов. від 20.10.2016 №01.1-30/1170)розглянувши матеріали касаційної скаргиПриватного підприємства "Гостинний двір"на постановуКиївського апеляційного господарського суду від 06.07.2016у справі№925/229/16 Господарського суду міста Києваза позовомПриватного підприємства "Гостинний двір"до1. Комунального підприємства "Готельний комплекс "Дніпро"; 2. Черкаської обласної радипровизнання недійсними результатів конкурсу
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство "Гостинний Двір" (позивач) звернулось до Господарського суду Черкаської області з позовом до Комунального підприємства "Готельний комплекс "Дніпро" та Черкаської обласної ради про визнання недійсними результатів конкурсу на право оренди комплексу будівель комунальної власності, які знаходяться в м. Черкаси, по. вул. Менделєєва, 4, площею 626, 9 кв.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що конкурс на право оренди спірних приміщень був проведений із порушенням встановленої процедури, оскільки не було належним чином затверджено кандидатури від управління майном обласної комунальної власності обласної ради до складу конкурсної комісії; не дотримано вимог щодо надання уповноваженим органом висновку про погодження умов укладення договору оренди, окрім того, позивач вважає, що його протиправно було усунуто від участі в конкурсі, в той час як ним було дотримано всіх умов, що виставлялись до учасників. Дані обставини ПП "Гостинний Двір" вважає достатніми підставами для визнання результатів конкурсу на право оренди комплексу будівель комунальної власності, які знаходяться в м. Черкаси, по. вул. Менделєєва, 4, площею 626, 9 кв.м., недійсними.
Рішенням Господарського суду міста Києва від 20.05.2016 р. (суддя Підченко Ю.В.) залишене без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 06.07.2016 р. (судді: Жук Г.А. - голувуючий, Мальченко А.О., Дикунська С.Я.) у задоволені позовних вимог Приватного підприємства "Гостинний двір" відмовлено.
Не погоджуючись із судовими рішеннями Приватне підприємство "Гостинний Двір" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій посилається на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить судові рішення скасувати, та постановити нове рішення, яким позов задовольнити повністю.
Відповідно до протоколу автоматичного розподілу судової справи між суддями від 05.10.2016 р. справа повинна розглядатись у складі колегії суддів: головуючий суддя -Данилова М.В., судді Поляк О.І., Сибіга О.М.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 10.10.2016 р. касаційну скаргу прийнято до провадження та призначено до розгляду у вищевказаному складі.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення присутніх у судовому засіданні 26.10.2016 р. представників сторін, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.
Державну політику у сфері оренди здійснюють: Кабінет Міністрів України, а також Фонд державного майна України, його регіональні відділення та представництва - щодо державного майна; органи, уповноважені Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - щодо майна, яке належить Автономній Республіці Крим; органи місцевого самоврядування - щодо майна, яке перебуває в комунальній власності.
Передача в оренду майна, що належить до комунальної власності проводиться на підставі конкурсу.
Частиною 6 ст. 9 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" передбачено, що Порядок проведення конкурсу визначається: Кабінетом Міністрів України - для об'єктів, що перебувають у державній власності; органами, визначеними Верховною Радою Автономної Республіки Крим, - для об'єктів, що належать Автономній Республіці Крим; органами місцевого самоврядування - для об'єктів, що перебувають у комунальній власності.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, що з метою визначення процедури проведення конкурсу на право оренди майна обласної комунальної власності у випадках, передбачених законодавством, Черкаською обласною радою було розроблено та затверджено Рішенням від 06.09.2011 р. № 7-2/ VІ - "Порядок проведення конкурсу на право оренди майна обласної комунальної власності".
Вказаним Порядком проведення конкурсу на право оренди майна обласної комунальної власності встановлено, що майно може передаватися в оренду за ініціативою орендодавця чи власника майна або за наявності заяви про оренду від фізичної чи юридичної особи за умови відсутності заяви від особи, яка відповідно до законодавства має право на отримання відповідного майна обласної комунальної власності в оренду поза конкурсом, якщо інше не передбачено законом.
21.01.2015 р. Черкаською обласною радою прийнято рішення № 36-11/VІ, яким відповідно до ст. 43 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішень ради від 10.11.2006 р. № 5-І/ V "Про управління об'єктами обласної комунальної власності", від 06.04.2012 р. № 14-S/VI "Про затвердження Методики розрахунку орендної плати за оренду майна комунальної власності та пропорції її розподілу", враховуючи звернення обласного комунального підприємства "Готельний комплекс "Дніпро" Черкаської обласної ради від 04.11.2014 р. № 101, надано дозвіл Обласному комунальному підприємству "Готельний комплекс "Дніпро" на передачу в оренду комплексу будівель загальною площею 626, 9 кв. м. за адресою: м. Черкаси, вул. Менделєєва, 4.
23.01.2015 р. листом №12 Обласне комунальне підприємство "Готельний комплекс "Дніпро" звернулось до Черкаської обласної ради для визначення кандидатури від управління майном до включення у склад конкурсної комісії на передачу в оренду визначеного нерухомого майна. Листом за №01.1-29/128 від 03.02.2015 р. Черкаська обласна рада повідомила, що до складу конкурсної комісії включено завідувача сектора орендних правовідносин управління майном обласної комунальної власності виконавчого апарату обласної ради Нелезенко Н.П.
28.01.2015 р. у друкованому виданні "Черкаський край" Обласним комунальним підприємством "Готельний комплекс "Дніпро" Черкаської обласної ради було здійснено оголошення про намір передати в оренду згідно з чинним законодавством комплексу будівель загальною площею 626, 9 кв. м. Вказаним оголошенням також було повідомлено, що заяви приймаються до 10.02.2015 р.
04.02.2015 р. ПП "Міськбуд-Плюс" звернулось із заявою про наміри взяти в оренду зазначене майно, а 10.02.2015 р. з аналогічну заяву подало ПП "Гостинний Двір".
У результаті вивчення КП "Готельний комплекс "Дніпро" попиту на оренду комплексу будівель загальною площею 626,9 м.кв. встановлено, що заявилось два претенденти на оренду у зв'язку з чим виникла необхідність у проведенні конкурсу. Наказом Обласного комунального підприємства "Готельний комплекс "Дніпро" Черкаської обласної ради №26 від 12.02.2015 р. відповідно до Порядку проведення конкурсу на право оренди майна обласної комунальної власності було створено комісію по передачі в оренду комплексу будівель, до складу якої серед інших, включено Нелезенко Н.П. - завідуючу сектором орендних правовідносин управління майном обласної комунальної власності виконавчого апарату обласної ради та оголошено конкурс.
Разом з тим, як встановлено судами попередніх інстанцій, КП "Готельний комплекс "Дніпро" звернувся до ПП "Гостинний двір" з листом №24 від 13.02.2015 р., в якому повідомив про неповно внесену інформацію до заяви, а саме відсутність інформації щодо мети оренди та виду діяльності.
25.02.2015 р., КП "Готельний комплекс "Дніпро" звернулось до Черкаської обласної ради із листом вих. № 31, в якому просить Черкаську обласну раду врахувати наступні обставини: у висновку про надання погодження щодо укладення договору оренди передбачити авансовий платіж орендаря до підписання договору оренди в розмірі, що становить вартість оренди за 6 місяців; зазначити відшкодування орендарем витрат, понесених ОКП "Готельний комплекс "Дніпро" у зв'язку зі здійсненням оцінки майна, проведенням конкурсу; передбачити, що у разі розірвання договору оренди вартість невідокремлюваних поліпшень орендованого майна, здійснених орендарем у встановленому порядку, відшкодовується власником майна; встановити термін оренди в договорі - 5 років з правом продовження у встановленому законом порядку.
02.03.2015 р. Черкаською обласною радою на підставі зазначеного вище запиту було надано Висновок № 01.1-29/269 про надання погодження щодо укладення договору оренди, яким було затверджено пропозиції, надані ОКП "Готельний комплекс "Дніпро".
04.03.2015 р. ОКП "Готельний комплекс "Дніпро" здійснило повторне оголошення у друкованому виданні про проведення конкурсу, вказавши кінцевою датою подання заяв 19 березня 2015 р.
20.03.2015 р., у результаті вивчення попиту на оренду комплексу будівель загальною площею 626, 9 кв.м. за адресою: вул. Менделєєва, 4, встановлено два претенденти (ПП "Гостинний Двір", ПП "Міськбуд-Плюс"), на підставі чого ОКП "Готельний комплекс "Дніпро" видано Наказ № 54 "Про створення конкурсної комісії по передачі в оренду комплексу будівель".
25.03.2015 р. у друкованому виданні "Черкаський край" було розміщено оголошення, що конкурс буде проведено 15.04.2015 року, розміщено умови конкурсу, а саме: пропозиції учасників конкурсу до проекту договору оренди мають містити відомості про мету оренди та вид діяльності відповідно до витягу з ЄРПОУ; зобов'язання орендаря (переможця конкурсу) щодо оплати орендної плати забезпечується у вигляді авансового платежу в розмірі орендної плати за шість місяців до підписання договору; компенсація переможцем витрат, понесених на здійснення незалежної оцінки об'єкта оренди, витрат на публікацію оголошення про конкурс; надання документів, підтверджуючих платоспроможність учасника конкурсу. Стартовий розмір орендної плати становить 40 751,00 грн на місяць з ПДВ.
Відповідно до п. 3 розділу V Порядку проведення конкурсу на право оренди майна обласної комунальної власності, надані учасниками конкурсу матеріали і пропозиції (крім пропозиції щодо розміру орендної плати) розглядаються на засіданнях комісії до проведення конкурсу з метою формування списку учасників, допущених до подання конкурсних пропозицій орендної плати. Зазначений список затверджується наказом орендодавця.
На виконання вказаного положення, конкурсною комісією 15.04.2015 р. о 10:00 годині, було проведено засідання, за результатами якого прийнято рішення про затвердження списку учасників, допущених до подання конкурсних пропозицій орендної плати (ПП "Міськбуд-Плюс", ТОВ "Метал і КО"), а також про відмову у включенні в список учасників ПП "Гостинний Двір" .
У Протоколі засідання конкурсної комісії по передачі в оренду комплексу будівель за адресою: м. Черкаси, вул. Менделєєва,4, мотивовано відмову ПП"Гостинний Двір" з наступних причин: ПП "Гостинний Двір" надало матеріали пропозиції щодо участі у конкурсі на право оренди, які не відповідають умовам конкурсу, опублікованим в газеті. Так, замість здійснення орендної плати у вигляді авансового платежу у розмірі орендної плати за шість місяців до підписання договору оренди, приватне підприємство запропонувало провести взаємозалік за нібито виконані ним невід'ємні поліпшення в період 2005-2009 років, що суперечить умовам, визначеним власником майна - Черкаською обласною радою.
Викладене підтверджується Листом ПП "Гостинний двір" від 10.04.2015 року про зобов'язання щодо сплати орендної плати та інших платежів (копія наявна у матеріалах справи.
Основним критерієм визначення переможця конкурсу є максимальний розмір орендної плати при обов'язковому забезпеченні виконання інших умов конкурсу (п. 2 р. ІІІ Порядку проведення конкурсу на право оренди майна обласної комунальної власності).
За результатами конкурсу проведеного 15.04.2016 р. його переможцем визнано ПП "Міськбуд-Плюс", яке запропонувало найбільшу орендну плату, що оформлено Протоколом засідання конкурсної комісії по передачі в оренду комплексу будівель від 15.04.2015 р. Із переможцем конкурсу укладено договір оренди відповідно до вимог законодавства України.
Спір у справі виник у зв'язку з тим, що, на думку позивача у справі, конкурс на право оренди майна обласної комунальної власності було проведено із грубими порушеннями встановлених вимог щодо його проведення, оскільки як стверджує позивач умови оренди спірного майна, у зв'язку з порушенням яких йому було відмовлено в участі у конкурсі, були затверджені не уповноваженим органом. Окрім того, позивач стверджує, що всупереч Порядку проведення конкурсу від управління майном обласної комунальної власності обласної ради не було затверджено кандидатури особи до складу конкурсної комісії.
Колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про необґрунтованість доводів позовних вимог з наступних підстав.
Згідно п. 6 Порядку проведення конкурсу на право оренди майна обласної комунальної власності у разі надходження до орендодавця заяви про оренду майна обласної комунальної власності він у п'ятиденний строк після дати реєстрації заяви подає (надсилає листом) управлінню майном обласної комунальної власності запит щодо умов оренди цього майна та кандидатури від органу, уповноваженого управляти відповідним майном до складу конкурсної комісії.
Матеріалами справи підтверджується, що 04.02.2015 р. до ОКП "Готельний комплекс "Дніпро" звернулося ПП "Міськбуд-Плюс" із заявою про намір взяти в оренду майно. 10.02.2015 р. із заявою про намір взяти майно в оренду звернулося ПП "Гостинний Двір". Обидві заяви зареєстровано в ОКП "Готельний комплекс "Дніпро".
Однак, у зв'язку з тим, що ПП "Гостинний двір" у своїй заяві не зазначило вид діяльності, для якої буде використано орендоване майно, орендодавець звернувся до позивача по справі з листом про надання додаткової інформації.
23.02.2015 р. ПП "Гостинний Двір" повідомило, що мета оренди - комерційна, при цьому вид діяльності знову не зазначило.
Таким чином, після з'ясування обставин та реєстрації заяв про намір взяти в оренду майно, ОКП "Готельний комплекс "Дніпро" звернулось із запитом 25.02.2015 р. до Черкаської обласної ради.
Більше того, пунктом 1 розділу ІІ Порядку проведення конкурсу на право оренди майна обласної комунальної власності чітко визначено, що майно може передаватися в оренду за ініціативою орендодавця чи власника майна або за наявності заяви про оренду від фізичної чи юридичної особи. Питання про передачу в оренду майна, розташованого за адресою: місто Черкаси, вул. Менделєєва, 4 було ініціативою орендодавця.
Отже, можна дійти висновку, що строки, передбачені пунктом 6 Порядку проведення конкурсу на право оренди майна обласної комунальної власності не підлягають застосуванню при наявності ініціативи орендодавця про передачу майна в оренду.
Колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновками попередніх інстанцій про необґрунтованість доводів позивача про те, що для проведення конкурсу не було належним чином затверджено кандидатури від органу, уповноваженого управляти відповідним майном до складу конкурсної комісії.
Так, наказом ОКП "Готельний комплекс "Дніпро" Черкаської обласної ради №26 від 12.02.2015 р. "Про створення конкурсної комісії по передачі в оренду комплексу будівель за адресою: м. Черкаси, вул. Менделєєва, 4" до складу комісії включено Незеленко Н.П.
Пунктом 7 Розділу ІІ Порядку проведення конкурсу на право оренди майна обласної комунальної власності визначено, що обласна рада, управління майном обласної комунальної власності розглядає подані йому матеріали і протягом п'ятнадцяти днів після надходження надсилає орендодавцеві висновок про надання погодження щодо укладення договору оренди або відмову. Тобто, надання зазначеного висновку входить до повноважень не лише управління майном комунальної власності, але і самій обласній раді.
При цьому, як вбачається з абз. 10 п. 2 Розподілу обов'язків між головою, першим заступником та заступником голови обласної ради, затвердженого Розпорядженням Черкаської міської ради № 210-р від 22.11.2010 р., перший заступник голови здійснює повноваження щодо управління об'єктами спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області відповідно до чинного законодавства. Вносить пропозиції стосовно продажу, передачі в оренду або під заставу об'єктів комунальної власності, які забезпечують спільні потреби територіальних громад і перебувають в управлінні обласної ради, а також придбання таких об'єктів в установленому законом порядку. Зазначене свідчить про те, що надання висновку про погодження щодо укладення договору оренди з відповідними основними умовами за підписом першого заступника голови Черкаської обласної ради, до повноважень якого входить здійснення управління в тому числі і спірним майном, здійснено в межах належних йому повноважень та не суперечить умовам, визначених Порядком проведення конкурсу на право оренди майна обласної комунальної власності, а саме проведення конкурсу.
Щодо тверджень ПП "Гостинний двір", що його було безпідставно усунуто від участі у конкурсі, колегія суддів погоджується з висновками суду апеляційної інстанції, що згідно Висновку щодо погодження укладення договору оренди від 02.03.2015 р. були визначені основні умови оренди, зокрема зобов'язання сплати орендної плати авансовим платежем в розмірі орендної плати за шість місяців до підписання договору, та інші, зазначені умови були і опубліковані в оголошені.
Однак, як вбачається із заяви ПП "Гостинний двір" та наданих до неї документів позивач запропонував інші зобов'язання щодо сплати орендної плати, аванс в розмірі 244506,00 грн. шляхом зарахування зустрічних однорідних вимог між ПП "Гостинний двір" та Черкаською обласною радою, за рахунок вартості невід'ємних поліпшень вказаного майна на суму 1187000,00 грн.
Разом з тим, відносини оренди за договором, який існував між сторонами у попередній період та наслідки його виконання чи відповідальність за неналежне виконання з будь-якої сторони не можуть впливати на умови конкурсу та змінювати умови погоджені та затверджені власником майна.
Крім того, суди попередніх інстанцій вірно зазначили, що позивач не навів жодних доказів того, що конкурс був проведений з грубим порушенням законодавства та встановленого Порядку проведення конкурсу на право оренди майна обласної комунальної власності.
Відповідно до статті 111-7 Господарського процесуального кодексу України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Таким чином, враховуючи встановлені обставини справи та досліджені докази, судова колегія вважає рішення судів попередніх інстанцій такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, та прийняті у відповідності до норм чинного законодавства, у зв'язку з чим підстав для їх зміни чи скасування не вбачається.
Натомість, доводи, викладені у касаційній скарзі судова колегія вважає непереконливими та такими, що спростовуються наявними доказами та встановленими матеріалами справи.
Керуючись статтями 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,-
П О С Т А Н О В И В :
Касаційну скаргу Приватного підприємства "Гостинний двір" залишити без задоволення.
Постанову Київського апеляційного господарського суду від 06.07.2016 р. у справі №925/229/16 господарського суду м. Києва залишити без змін.
Головуючий суддя М. Данилова
Судді: О. Поляк
О. Сибіга