Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 26.01.2016 року у справі №915/1152/15 Постанова ВГСУ від 26.01.2016 року у справі №915/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 січня 2016 року Справа № 915/1152/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Дроботової Т.Б. - головуючого Алєєвої І.В. Рогач Л.І. за участю представників:позивачівне з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно)відповідачане з'явилися (про час і місце судового засідання повідомлено належно)розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Державного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України"на постановувід 28.10.2015 р. Одеського апеляційного господарського суду у справі№ 915/1152/15 господарського суду Миколаївської області за позовомДержавного підприємства "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України" до Приватного підприємства "Морське агенство - НІКА"простягнення 1114,87 дол. США

В С Т А Н О В И В :

У червні 2015 року Державне підприємство "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України" звернулось до господарського суду Миколаївської області з позовом до Приватного підприємства "Морське агенство - НІКА" стягнення суми боргу в розмірі 1114,87 доларів США.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням відповідачем своїх зобов'язань з оплати послуг за договором від 25.05.2007 № 37-с, у зв'язку з відсутністю у судна MECHANIK PARAMONOV ознак міжнародного перевезення.

У відзиві на позовну заяву відповідач просив в задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі посилаючись на те, що судно MECHANIK PARAMONOV здійснювало міжнародне перевезення вантажу, а тому згідно пункту 9 статті 197 Податкового кодексу України ПДВ не підлягає нарахуванню.

Рішенням господарського суду Миколаївської області від 15.09.2015 (суддя Д.О. Бездоля) у позові відмовлено повністю.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що позивач неправомірно нарахував та невірно визначив розмір ПДВ на операцію з постачання послуг, що надані судну МECHANIK PARAMONOV, виходячи з того, що дане судно є судном у закордонному плаванні.

За апеляційною скаргою ДП "Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України" Одеський апеляційний господарський суд (судді: Т.Я. Гладишева, О.О. Журавльов, Я.Ф. Савицький) переглянувши рішення господарського суду Миколаївської області від 15.09.2015 р. в апеляційному порядку, постановою від 28.10.2015 р. залишив його без змін з тих же підстав.

ДП"Адміністрація морських портів України" в особі Миколаївської філії державного підприємства "Адміністрація морських портів України" подало до Вищого господарського суду України касаційну скаргу, в якій просить скасувати рішення господарського суду Миколаївської області від 15.09.2015 року та постанову Одеського апеляційного господарського суду від 28.10.2015 року та прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити у повному обсязі, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, зокрема, пункту 197.9 статті 197 Податкового кодексу України, пункту 54 частини 1 статті 4 Митного кодексу України, статей 131, 132 Кодексу торгівельного мореплавства України.

Заявник касаційної скарги зазначає, що судами проігноровано, що міжнародне перевезення вантажів та закордонне плавання не є тотожними поняттями. У спірних правовідносинах мало місце прибуття судна на митну територія України та його вибуття з митної території, що стало підставою для застосування позивачем ставок портових зборів для суден закордонного плавання.

Скаржник зазначає, що звільняються від оподаткування ПДВ не всі судна закордонного плавання, а лише ті судна які здійснюють міжнародні перевезення між портами України та іноземними портами та можуть підтвердити це відповідними документами.

Рейс судна МECHANIK PARAMONOV (прапор RUSSIA) не є міжнародним перевезенням, бо не містить кваліфікаційні ознаки, а саме заходження до іноземного порту.

У відзиві на касаційну скаргу ПП "Морське агенство - НІКА" просить рішення господарського суду Миколаївської області від 15.09.2015 року та постанову Одеського апеляційного господарського суду від 28.10.2015 року залишити без змін, а касаційну скаргу без задоволення.

Відповідач зазначає, що судно MECHANIK PARAMONOV здійснювало міжнародне перевезення вантажу, а тому згідно пункту 9 статті 197 Податкового кодексу України ПДВ не підлягає нарахуванню.

Заслухавши доповідь судді - доповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами першої та апеляційної інстанції, 25.05.2007 між Державним підприємством Миколаївський морський торговельний порт (далі - порт) та ПП "Морське агенство - НІКА" (далі - агент) було укладено договір № 37-с, за умовами якого порт зобов'язався по можливості надавати послуги згідно письмових заявок відповідача по обслуговуванню суден, які прямують в ДП Миколаївський морський торговельний порт або проходять транзитом, а відповідач, в свою чергу, зобов'язався прийняти ці послуги та оплатити їх вартість згідно доручень від імені та за рахунок судновласника, на умовах цього договору.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судами першої та апеляційної інстанції, на виконання умов цього договору, 26.12.2014 року відповідач надав позивачу інформацію для виставлення попереднього рахунку (вих. № А/14-12/117) у зв'язку з заходженням до морського порту Миколаїв (пр. № 15) судна МECHANIK PARAMONOV в баласті, судовласником якого є Limited Company V.F. Tanker, прапор судна Russia, тип судна танкер, розміри судна за документами L=136,85 м, B=16,60 м, H=6,10 м, максимальна осадка при повному завантеженні 3,73 м, вид перевезення експорт, найменування вантажу та його кількість під завантаження 5300 тонн мазуту, прихід 28.12.2014.

26.12.2014 позивач виставив відповідачу для оплати попередній рахунок № 96892183 на суму 5785,03 доларів США, який був оплачений відповідачем 26.12.2014, що підтверджується випискою з банку та поясненнями сторін.

Даний рахунок був виставлений позивачем, в т.ч., на оплату адміністративного збору в сумі 304,85 дол. США без нарахування ПДВ, канального збору в сумі 452,84 дол. США без нарахування ПДВ, корабельного збору в сумі 3907,68 дол. США без нарахування ПДВ, причального збору в сумі 485 дол. США без нарахування ПДВ та санітарного збору в сумі 304,85 дол. США без нарахування ПДВ.

При розрахунку портових зборів позивачем були застосовані щодо судна МECHANIK PARAMONOV ставки, передбачені для судна у закордонному плаванні, встановлені Порядком справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженим наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 № 316. Дана обставина підтверджується рахунком від 26.12.2014 № 96892183 та відомістю-розрахунком.

28.12.2014 року судно МECHANIK PARAMONOV зайшло до Nikolaev Sea Port без вантажу із зазначенням відомостей рейсу Rostov na Donu/Russia Nikolaev Sea Port - M/T Atlantik/ Black Sea Neutral Waters, що підтверджується загальною декларацією.

31.12.2014 року сторони підписали акт наданих щодо судна МECHANIK PARAMONOV послуг № 18412183 на загальну суму 6140,60 дол. США.

31.12.2014 року позивач виставив відповідачу для оплати остаточний рахунок № 18412183 на суму 6140,60 доларів США, сума до сплати (з урахуванням авансу) - 355,57 дол. США, який був оплачений відповідачем 09.01.2015, що підтверджується випискою з банку та поясненнями сторін.

Даний рахунок був виставлений позивачем, в т.ч., на оплату адміністративного збору в сумі 304,85 дол. США без нарахування ПДВ, канального збору в сумі 452,84 дол. США без нарахування ПДВ, корабельного збору в сумі 3907,68 дол. США без нарахування ПДВ, причального збору в сумі 485 дол. США без нарахування ПДВ, санітарного збору в сумі 304,85 дол. США без нарахування ПДВ та якірного збору в сумі 119,17 дол. США без нарахування ПДВ.

При розрахунку портових зборів позивачем були застосовані до судна МECHANIK PARAMONOV ставки, передбачені для судна у закордонному плаванні, встановлені Порядком справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженим наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 № 316. Дана обставина підтверджується рахунком від 31.12.2014 № 18412183 та відомістю-розрахунком.

31.12.2014 судно МECHANIK PARAMONOV вийшло із морського порту Миколаїв із вантажем на борту за межі митної території України та у нейтральних водах Чорного моря, цей вантаж був завантажений на судно м/т Atlantik, що підтверджується загальною декларацією від 31.12.2014 року, маніфестом від 31.12.2014 № 1, генеральним актом прийому-передачі вантажу.

02.04.2015 року позивач виставив відповідачу для оплати рахунок № 18412183, в якому додатково нарахував на операції з постачання послуг (портові збори) судну МECHANIK PARAMONOV, вартість яких була визначена позивачем з урахуванням ставок для суден у закордонному плаванні, податок на додану вартість в сумі 1114,87 дол. США, який відповідач не оплатив, у зв'язку з чим і виник спір у даній справі.

За приписами статті 85 Кодексу торгівельного мореплавства України під час перебування в морському порту будь-яке судно зобов'язане дотримувати чинних законів і правил України, у тому числі тих, що стосуються безпеки порту і судноплавства в порту, митного, прикордонного, санітарного (фітосанітарного) режимів, лоцманського проведення, буксирування, рятувальних і суднопіднімальних робіт, якірної стоянки і надання місць біля причалів, навантаження і вивантаження вантажів, посадки і висадки людей, послуг, пов'язаних з навантажувально-розвантажувальними роботами, і будь-яких інших портових послуг, портових зборів, запобігання забрудненню навколишнього природного середовища.

Частинами 1, 2 та 3 статті 22 Закону України "Про морські порти України" передбачено, що у морському порту справляються такі портові збори: корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний. Використання коштів від портових зборів допускається виключно за їх цільовим призначенням. Фінансування утримання гідротехнічних споруд в об'ємах, необхідних для підтримання їх паспортних характеристик, здійснюється за рахунок портових зборів, що справляються у морських портах, де розташовані такі гідротехнічні споруди.

Розміри ставок портових зборів для кожного морського порту встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері транспорту, відповідно до затвердженої нею методики.

Порядок справляння, обліку та використання коштів від портових зборів, крім використання коштів від адміністративного збору, визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сферах морського і річкового транспорту. Кошти від адміністративного збору використовуються відповідно до закону. Портові збори сплачуються адміністрації морських портів України, крім випадків, визначених цим Законом.

Відповідно до положень статті 116 Кодексу торгівельного мореплавства України у морському порту або поза його територією як постійні представники судновласника діють агентські організації (морський агент), які за договором морського агентування за винагороду зобов'язуються надавати послуги в галузі торговельного мореплавства. При виконанні договору морського агентування морський агент, що діє від імені судновласника, може також діяти на користь іншої договірної сторони, якщо вона його на те уповноважила і якщо судновласник не заперечує.

Частиною 1 статті 117 Кодексу торгівельного мореплавства України передбачено, що морський агент виконує формальності та дії, пов'язані з прибуттям, перебуванням і відходом судна, допомагає капітану судна у налагодженні контактів з адміністрацією морського порту і службою капітана морського порту, власником морського терміналу, підприємствами, установами, організаціями, що надають спеціалізовані послуги, портовими операторами, місцевими органами виконавчої влади, в організації постачання і обслуговування судна в порту, оформляє митні документи та документи на вантаж, інкасує суми фрахту та інші суми для оплати вимог судновласника, що виникають з договору перевезення, сплачує за розпорядженням судновласника і капітана судна суми, пов'язані з перебуванням у порту, залучає вантажі для морських ліній, здійснює збір фрахту, експедирування вантажу, наймання екіпажів для роботи на суднах, виступає від імені вантажовласника, а також договірною стороною учасників перевезення вантажів у прямому змішаному сполученні.

Процедура справляння портових зборів та розміри ставок портових зборів в України встановлені Порядком справляння та розміри ставок портових зборів, затвердженим наказом Міністерства інфраструктури України від 27.05.2013 р. № 316, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 12.06.2013 р. за № 930/23462, пунктами 1.2, 1.3 якого передбачено, що згідно з частинами третьою - п'ятою статті 22 Закону України "Про морські порти України" портові збори сплачуються адміністрації морських портів України, крім випадків, визначених цим Законом, а саме: причальний збір справляється на користь власника причалу, а якщо причал перебуває у користуванні - на користь відповідного користувача; канальний збір справляється на користь власника каналу; корабельний збір справляється на користь користувача портової акваторії, а також власника операційної акваторії причалу (причалів), збудованої до набрання чинності Законом України "Про морські порти України". Портові збори (корабельний, причальний, якірний, канальний, маяковий, адміністративний та санітарний) справляються в морських портах із суден і плавучих споруд, що плавають під Державним Прапором України та іноземними прапорами, за групами згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Порядок оподаткування податком на додану вартість, у тому числі визначення платників податку, умов реєстрації суб'єкта господарювання як платника податку на додану вартість, визначення бази оподаткування регламентується Податковим кодексом України.

Кодекс торгівельного мореплавства України визначає два види морських перевезень - каботажне та міжнародне, відповідно і ставки портових зборів, визначені у додатках 2-6 до вказаного Порядку, є різними для суден у закордонному плаванні та суден у каботажному плаванні.

За приписами статті 131 Кодексу торгівельного мореплавства України перевезення між портами України здійснюються суднами, що плавають під Державним прапором України, а також суднами, що плавають під іноземним прапором за умови одержання на це дозволу центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері транспорту.

Статтею 132 Кодексу торгівельного мореплавства України передбачено, що перевезення між портами України й іноземними портами можуть здійснюватися як суднами, що плавають під Державним прапором України, так і за умови взаємності суднами, що плавають під іноземним прапором.

При цьому, статтею 133 Кодексу торгівельного мореплавства України визначено, що за договором морського перевезення вантажу перевізник або фрахтівник зобов'язується перевезти доручений йому відправником вантаж з порту відправлення в порт призначення і видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (одержувачу), а відправник або фрахтувальник зобов'язується сплатити за перевезення встановлену плату (фрахт

Визначення "судно закордонного плавання" міститься у пункті 54 частини 1 статті 4 Митного кодексу України, згідно з яким судно закордонного плавання - українське або іноземне судно, яке здійснює міжнародні перевезення товарів та/або пасажирів та прибуває на митну територію України або вибуває за її межі.

Відповідно до статті 9 Митного кодексу України, митною територією" є територія України, зайнята сушею, територіальне море, внутрішні води і повітряний простір, а також території вільних митних зон, штучні острови, установки і споруди, створені у виключній (морській) економічній зоні України, на які поширюється виключна юрисдикція України.

Таким чином, у розумінні Кодексу торгівельного мореплавства України міжнародним морським перевезенням вантажу є перевезення вантажу між портами України й іноземними портами, а каботажним морським перевезенням вантажу є перевезення вантажу між портами України.

Отже, судна, розвантажені в нейтральних водах Чорного моря, тобто за межами митної території України із оформленням відповідних маніфестів, є суднами закордонного плавання, що здійснюють міжнародні перевезення.

При цьому, за приписами пункту 197.9 статті 197 Податкового кодексу України визначає, що звільняються від оподаткування операції з постачання послуг, що надаються іноземним та вітчизняним суднам, які здійснюють міжнародні перевезення пасажирів, їхнього багажу і вантажів та оплачуються ними відповідно до законодавства України портовими зборами.

Приймаючи до уваги вищевикладене, колегія суддів погоджується з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції про відмову у задоволенні позову.

Відповідно до статті 1117 Господарського процесуального кодексу України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази. У касаційній інстанції не приймаються і не розглядаються вимоги, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Враховуючи викладене, судова колегія вважає прийняті у справі рішення та постанову такими, що відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстав для їх зміни чи скасування не вбачається.

Інші доводи заявника викладені ним у касаційній скарзі, колегія вважає непереконливими та такими, що не відповідають приписам чинного законодавства, спростовуються матеріалами та встановленими обставинами справи.

Керуючись пунктом 1 статті 1119, статтями 1115, 11110, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,-

П О С Т А Н О В И В :

Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 28.10.2015 р. у справі № 915/1152/15 та рішення господарського суду Миколаївської області від 15.09.2015 р. залишити без змін, а касаційну скаргу без задоволення.

Головуючий суддя Т. Дроботова

Судді: І. Алєєва

Л. Рогач

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст