Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 25.02.2016 року у справі №904/4633/15 Постанова ВГСУ від 25.02.2016 року у справі №904/4...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 лютого 2016 року Справа № 904/4633/15 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого судді:Фролової Г.М. (доповідача),суддівХодаківської І.П., Яценко О.В.за участю представників:позивачане з'явились (про час та місце судового засідання повідомлені належним чином)відповідачаІванова Н.А., дов. від 04.12.15розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Криворізької міської радина постановуДніпропетровського апеляційного господарського суду від 07.10.15у справі№904/4633/15 господарського суду Дніпропетровської області за позовомПриватного підприємства "ПРОДЕКС"доКриворізької міської радипро внесення змін до додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки

ВСТАНОВИВ:

Приватне підприємство "ПРОДЕКС" звернулося до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Криворізької міської ради про викладення умов розділу 2.2, 2.5, 2.6, 5 додаткової угоди №2 про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 01.02.2005 №4014) з додатковою угодою (державна реєстрація від 27.04.2010 №041010800344) та внесення змін до них, у редакції, запропонованій позивачем; розрахунок розміру орендної плати за землю на 2015 рік, який є невід'ємною частиною додаткової угоди №2 про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 01.02.2005 №4014) з додатковою угодою (державна реєстрація від 27.04.2010 №041010800344) та внесення змін до них, викласти в редакції Приватного підприємства "ПРОДЕКС". В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на норми статей 179, 181 Господарського кодексу України щодо порядку укладення господарського договору, статті 651, 654 Цивільного кодексу України, статтю 188 Господарського кодексу України та статтю 30 Закону України "Про оренду землі" відносно внесення змін до договору за взаємною згодою сторін. Також позивач посилається на те, що згідно ухвал Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26.02.2013 та від 31.10.2014 у справі №2а-423/10/0408 на території міста Кривий Ріг з 01.01.2014 відсутня нормативна-грошова оцінка.

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 21.07.2015 (суддя Новікова Р.Г.) у справі №904/4633/15, залишеним без змін постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 07.10.2015 (судді: Антонік С.Г. - головуючий, Чимбар Л.О., Чоха Л.В.) позовні вимоги задоволено частково. Викладено в редакції позивача: умови розділу 2.2. додаткової угоди №2 про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 01.02.2005р. №4014) з додатковою угодою (державна реєстрація від 27.04.2010р. №041010800344) та внесення змін до них: в частині "Пункт 4.4 цього розділу викладено в наступній редакції: "4.4. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженою Кабінетом Міністрів формою, що заповнюється під час укладання або зміни умов Договору чи продовження його дії. Розмір та сума орендної плати переглядається шляхом укладення відповідної додаткової угоди про внесення змін до цього договору та складення нового Розрахунку розміру орендної плати за землю у разі: затвердження базової вартості 1 кв. м земель міста та зміни даної базової вартості; зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни (збільшення або зменшення за рішенням міської ради) розмірів річної орендної плати за землю, розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини "Орендаря", що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законодавством та цим договором." Умови розділу 2.5. додаткової угоди №2 про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 01.02.2005р. №4014) з додатковою угодою (державна реєстрація від 27.04.2010р. №041010800344) та внесення змін до них: в частині: "Розділ 8 "Права і обов'язки сторін" Пункт 8.1 "Права та обов'язки Орендодавця" а) "Орендодавець має право вимагати від Орендаря" доповнено таким змістом: "- в односторонньому порядку ініціювати укладення додаткової угоду до цього договору про збільшення розміру орендної плати у разі збільшення відповідно до законодавства України розміру земельного податку та складення нового Розрахунку розміру орендної плати за землю. Це право підтверджується у відповідності до п.5 ст. 288 Податкового кодексу України, якщо орендна плата за земельну ділянку буде менша за розмір земельного податку;". Умови розділу 2.6. додаткової угоди №2 про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 01.02.2005р. №4014) з додатковою угодою (державна реєстрація від 27.04.2010р. №041010800344) та внесення змін до них: в частині: "Розділ " 10. Зміна умов договору і припинення його дії" пункт 10.1 змінено та викладено в наступній редакції: 10.1. Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку." Розділ 5 додаткової угоди №2 про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 01.02.2005р. №4014) з додатковою угодою (державна реєстрація від 27.04.2010р. №041010800344) та внесення змін до них: "Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 01.02.2005 №4014) з додатковою угодою (державна реєстрація від 27.04.2010 №041010800344) і набирає чинності після підписання її сторонами та підлягає державній реєстрації подовження права оренди, яке поширюється на зазначену земельну ділянку. Додаткова угода укладена у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у "Орендодавця" - Криворізької міської ради, другий - у "Орендаря" - Приватного підприємства "Продекс", третій - у Відділі державної реєстрації речових прав на нерухоме майно реєстраційної служби Криворізького міського управління юстиції у Дніпропетровській області. Невід'ємними частинами договору є: розрахунок розміру орендної плати за землю на 2015 рік; рішення міської ради від 30.12.2014 №3259." Відмовлено в задоволенні позовних вимог в частині викладення умов розділу 2.2. додаткової угоди №2 про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 01.02.2005р. №4014) з додатковою угодою (державна реєстрація від 27.04.2010р. №041010800344) та внесення змін до них, у наступній редакції: в частині: "Пункт 4.1 розділу " 4. Орендна плата" викласти в наступній редакції: " 4.1. Річна орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України з урахуванням рішення міської ради від 25.06.2014 №2778 "Про внесення змін до рішення міської ради від 26.06.2013 №2088 "Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого Рогу" та затвердження додатка до нього в новій редакції". Плата вноситься "Орендарем" на рахунок Управління Державної казначейської служби України у м. Кривому Розі Дніпропетровської області №33217812700024 у банку ГУДКСУ у Дніпропетровській області м. Дніпропетровськ, МФО 805012, код ЄДРПОУ 38032510."; викладення в редакції позивача Розрахунку розміру орендної плати за землю на 2015 рік, який є невід'ємною частиною додаткової угоди №2 про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 01.02.2005р. №4014) з додатковою угодою (державна реєстрація від 27.04.2010р. №041010800344) та внесення змін до них. Суди попередніх інстанцій в частині відмови у задоволенні позовних вимог виходили з обставин невідповідності приписам законодавства запропонованого позивачем порядку формування розміру орендної плати, в якому за основу розрахунку орендної плати прийнято земельний податок, що встановлюється Податковим кодексом України. В іншій частині позовні вимоги визнані судами обґрунтованими. Зокрема, як зазначено судами, відповідачем не доведено з посиланням на норми закону правову позицію щодо недоцільності зміни розміру орендної плати шляхом укладення додаткової угоди. Також судами зазначено, що запропонований позивачем розрахунок розміру орендної плати за землю на 2015 рік передбачає підписання його обома представниками сторін; в ньому визначені категорія землі за функцією призначення, площа земельної ділянки, ставка податку за 1кв.м, коефіцієнти, що використовуються при розрахунку, розмір орендної плати, тобто вказаний розрахунок розміру орендної плати за землю на 2015 рік є невід'ємною частиною договору.

Не погоджуючись з судовими рішеннями, Криворізька міська рада звернулася до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить рішення та постанову у справі в частині задоволення позовних вимог скасувати, в цій частині прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову, мотивуючи касаційну скаргу доводами про порушення судами норм матеріального та процесуального права, зокрема, статей 12, 80, 83 Земельного кодексу України, статей 288, 289 Податкового кодексу України, Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статті 13 Закону України "Про оренду землі", статей 13, 15, 18, Закону України "Про оцінку земель". Заявник, зокрема, зазначає, що розмір орендної плати не є сталим та може змінюватись протягом строку дії договору; після затвердження нормативної грошової оцінки земель нові розрахунки будуть надані орендарю автоматично без необхідності здійснення з його боку додаткових дій - внесення будь-яких змін до договору, відповідач заперечував проти пропозиції позивача щодо укладення додаткової угоди у випадку зміни розміру орендної плати за землю; розмір орендної плати за земельні ділянки комунальної власності врегульовано на загальнодержавному рівні, розрахунок орендних платежів надається орендарю управлінням земельних ресурсів виконкому міськради виключно з метою поліпшення та спрощення виконання останнім своїх обов'язків.

Відзив на касаційну скаргу не надано.

Заслухавши доповідь судді Фролової Г.М., пояснення представника відповідача, присутнього у судовому засіданні, перевіривши матеріали справи на предмет правильності застосування судами норм чинного законодавства та доводи касаційної скарги, колегія суддів відзначає наступне.

Як встановлено господарськими судами попередніх інстанцій, між Криворізькою міською радою (орендодавець) та Приватним підприємством "Продекс" (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки від 30.12.2004, за умовами якого, орендодавець, на підставі рішення міської ради №1663 від 25.02.2004, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, кадастровий номер ділянки 1211000000:06:239:0004, загальною площею 2396 кв.м яка знаходиться за адресою по вул. Телевізійній, 2/14 в Саксаганському районі м. Кривого Рогу для розміщення складу. Договір укладено на 5 років (пункт 3.1 договору). Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за два місяці до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію. Згідно з додатковою угодою до договору, яка була зареєстрована у Криворізькому міському відділі Дніпропетровської регіональної філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" 27.04.2010 за №041010800344, внесені зміни до договору, зокрема, пункти 4.1 та 4.4 розділу 4 договору викладені в новій редакції, розділи 2, 3, 4, 5, 6, 9 доповнено новими пунктами, розділ 7 викладений в новій редакції. Термін дії договору оренди від 01.02.2005 продовжено на 5 років (пункт 11 додаткової угоди ).

Також установлено, що рішенням Криворізької міської ради №3259 від 30.12.2014 поновлено договір на 5 років до 01.02.2020.

Відповідачем було складено проект додаткової угоди №2 про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки з додатковою угодою та внесення змін до них, який направлено орендарю. Однак, зазначений проект угоди позивач підписав з протоколом розбіжностей, у якому виклав розділи 2.2, 2.5, 2.6, 5 додаткової угоди №2 до договору та розрахунку розміру орендної плати за землю на 2015 наступним чином: - розділ 2.2. додаткової угоди №2 про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 01.02.2005р. №4014) з додатковою угодою (державна реєстрація від 27.04.2010р. №041010800344) та внесення змін до них: в частині: "Пункт 4.1 розділу " 4. Орендна плата" викласти в наступній редакції: " 4.1. Річна орендна плата вноситься "Орендарем" виключно у грошовій формі незалежно від результатів діяльності орендаря у розмірі земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України з урахуванням рішення міської ради від 25.06.2014 №2778 "Про внесення змін до рішення міської ради від 26.06.2013 №2088 "Про ставки податку за земельні ділянки на території м. Кривого Рогу" та затвердження додатка до нього в новій редакції". Плата вноситься "Орендарем" на рахунок Управління Державної казначейської служби України у м. Кривому Розі Дніпропетровської області №33217812700024 у банку ГУДКСУ у Дніпропетровській області м. Дніпропетровськ, МФО 805012, код ЄДРПОУ 38032510."; в частині: "Пункт 4.4 цього розділу викласти в наступній редакції: " 4.4. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженою Кабінетом Міністрів формою, що заповнюється під час укладання або зміни умов Договору чи продовження його дії.

Розмір та сума орендної плати переглядається шляхом укладення відповідної додаткової угоди про внесення змін до цього договору та складення нового Розрахунку розміру орендної плати за землю у разі: затвердження базової вартості 1 кв. м земель міста та зміни даної базової вартості; зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни (збільшення або зменшення за рішенням міської ради) розмірів річної орендної плати за землю, розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини "Орендаря", що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законодавством та цим договором."; в частині: "Розділ 8 "Права і обов'язки сторін" Пункт 8.1 "Права та обов'язки Орендодавця" а) "Орендодавець має право вимагати від Орендаря" доповнити таким змістом: "- в односторонньому порядку ініціювати укладення додаткової угоди до цього договору про збільшення розміру орендної плати у разі збільшення відповідно до законодавства України розміру земельного податку та складення нового Розрахунку розміру орендної плати за землю. Це право підтверджується у відповідності до п.5 ст. 288 Податкового кодексу України, якщо орендна плата за земельну ділянку буде менша за розмір земельного податку;"

- розділ 2.6. додаткової угоди №2 про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 01.02.2005р. №4014) з додатковою угодою (державна реєстрація від 27.04.2010р. №041010800344) та внесення змін до них: в частині: "Розділ " 10. Зміна умов договору і припинення його дії" пункт 10.1 змінити та викласти в наступній редакції: 10.1. Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку."

- розділ 5 додаткової угоди №2 про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 01.02.2005р. №4014) з додатковою угодою (державна реєстрація від 27.04.2010р. №041010800344) та внесення змін до них: "Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 01.02.2005 №4014) з додатковою угодою (державна реєстрація від 27.04.2010 №041010800344) і набирає чинності після підписання її сторонами та підлягає державній реєстрації подовження права оренди, яке поширюється на зазначену земельну ділянку.

Додаткова угода укладена у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у "Орендодавця" - Криворізької міської ради, другий - у "Орендаря" - Приватного підприємства "Продекс", третій - у Відділі державної реєстрації речових прав на нерухоме майно реєстраційної служби Криворізького міського управління юстиції у Дніпропетровській області.

Невід'ємними частинами договору є: розрахунок розміру орендної плати за землю на 2015 рік; рішення міської ради від 30.12.2014 №3259".

Розрахунок розміру орендної плати за землю на 2015 рік, який є невід'ємною частиною додаткової угоди №2 про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки (державна реєстрація від 01.02.2005р. №4014) з додатковою угодою (державна реєстрація від 27.04.2010р. №041010800344) та внесення змін до них.

Відсутність врегулювання розбіжностей між сторонами щодо редакції додаткової угоди №2 про продовження терміну дії договору оренди земельної ділянки запропонованої позивачем і стало підставою для звернення з даним позовом. Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін; у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. За приписами статті 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором про оренду землі. Згідно з приписами статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. За змістом пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди з урахуванням мінімальних та граничних обмежень її розміру, наведених у зазначеному пункті. Для визначення розміру земельного податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок (частина 1 пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України), а центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки, на який індексується нормативна грошова оцінка за станом на 1 січня поточного року за відповідною формулою (пункт 289.2 статті 289 Податкового кодексу України).

Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" унормовано, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

За приписами статті 5 цього ж Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до приписів статті 13 Закону України "Про оцінку земель" проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є обов'язковим при визначенні розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до положень статті 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Згідно зі статтею 18 названого Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

За результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (стаття 20 названого Закону).

Приписами статті 23 цього Закону унормовано, що технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою, а технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих за межами населених пунктів, затверджується районними радами. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Відповідно до частин 1, 2 статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Статтею 652 Цивільного кодексу України встановлені підстави та порядок зміни або розірвання договору у зв'язку з істотною зміною обставин, якою встановлено, що у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.

Частиною 2 статті 652 вказаного Кодексу встановлено, якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Зі змісту вказаної норми вбачається, що укладаючи договір сторони розраховують на його належне виконання і досягнення поставлених ним цілей. Проте, в ході виконання договору можуть виявлятися обставини, які не могли бути враховані сторонами при укладенні договору, але істотно впливають на інтереси однієї чи обох сторін. При укладенні договору та визначені його умов сторони повинні розумно оцінювати ті обставини, при яких він буде виконуватися.

Між тим, розглядаючи спір, судами попередніх інстанцій не встановлювались обставини щодо наявності підстав, встановлених договором або законом, для внесення змін до договору, зокрема, в частині зміни порядку розрахунку орендної плати, ані обставини щодо істотного порушення Криворізькою міською радою умов договору щодо умов та способу здійснення розрахунку орендної плати, порядку внесення змін до договору які були визначені умовами договору та узгоджені сторонами. Водночас, як убачається з позовної заяви, в обґрунтування позовних вимог позивач посилався, серед іншого, на ухвали Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 26.02.2013 та від 31.10.2014 у справі №2а-423/10/0408. Відтак, підстави позову належним чином не з'ясовані.

Що стосується розрахунку розміру орендної плати за землю на 2015 рік, який визнано судами невід'ємною частиною договору, то правильність формування такого розрахунку судами належним чином досліджувалась. Інші вимоги позивача частково зводяться до покладення на відповідача додаткових обов'язків, не передбачених умовами договору.

За таких обставин, доводи касаційної скарги частково підтверджені матеріалами справи. Наведене свідчить про те, що поза увагою судів залишилися питання, з якими пов'язане законне вирішення спору по суті. Відповідно до приписів статті 1117 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні чи постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти їх. Разом з цим, до повноважень касаційної інстанції віднесено скерування справи на новий розгляд за результатами розгляду касаційної скарги. Порушення судами процесуальних норм, та не з'ясування обставин від яких залежить законність рішення у спорі є підставою для скасування переглянутих судових актів та скерування справи для нового розгляду. При новому розгляді справи суду необхідно врахувати викладене, всебічно і повно перевірити доводи, на яких ґрунтуються вимоги та заперечення сторін, і в залежності від установлених обставин вирішити спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.

Виходячи з викладеного та керуючись статтями 1115, 1117 - 11112 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Криворізької міської ради задовольнити частково.

Постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 07.10.15 у справі №904/4633/15 господарського суду Дніпропетровської області та рішення господарського суду Дніпропетровської області від 21.07.2015 у даній справі скасувати.

Справу направити на новий розгляд до господарського суду Дніпропетровської області.

Головуючий Г.Фролова

Судді І.Ходаківська

О.Яценко

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст