Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 22.12.2016 року у справі №910/6709/16 Постанова ВГСУ від 22.12.2016 року у справі №910/6...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 грудня 2016 року Справа № 910/6709/16 Вищий господарський суд України в складі колегії

суддів:Яценко О.В. говуючого (доповідача), Бакуліної С.В., Поляк О.І.,

розглянувши матеріали касаційної скаргиТовариства з обмеженою відповідальністю "ОКЕАН"на постанову Київського апеляційного господарського суду від 14.09.2016 у справі№ 910/6709/16Господарського судуміста Києваза позовомКерівника Київської місцевої прокуратури №9 в інтересах держави в особі Київської міської радидоТовариства з обмеженою відповідальністю "ОКЕАН"третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет споруДепартамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)провнесення змін до п.п. 2.2 договору оренди земельної ділянки від 19.02.2004,в засіданні взяли участь представники:

Ген. прокуратури Гришина Т.А.

- позивача: Власенко І.І. дов. від 01.11.2016- відповідача: не з'явились,- третьої особи: не з'явились,ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду міста Києва від 08.06.2016 у справі № 910/6709/16 (суддя Літвінова М.Є.) .), залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 14.09.2016 (колегія суддів у складі головуючого судді Агрикової О.В., суддів Рудченка С.Г., Чорногуза М.Г.), задоволено позовні вимоги Керівника Київської місцевої прокуратури №9 в інтересах держави в особі Київської міської ради (далі - позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю "ОКЕАН"(далі - відповідач) про внесення змін до п.п. 2.2 договору оренди земельної ділянки від 19.02.2004. Внесено зміни до Договору оренди земельної ділянки від 19.02.2004, укладеного між Київською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "Океан", зареєстрованого Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської державної адміністрації), про що зроблено запис від 27.02.2004 року за № 72-6-00140 у книзі записів державної реєстрації договорів, виклавши п. 2.2. в наступній редакції: "Річна орендна плата на земельну ділянку встановлюється у розмірі 3 (три) відсотка від її нормативної грошової оцінки".

Відповідач з рішенням та постановою у справі не згоден, в поданій касаційній скарзі просить їх скасувати та направити справу на новий розгляд до Господарського судк міста Києва, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, а саме: ст.ст. 288, 289 Податкового кодексу України, ст. 84 Господарського процесуального кодексу України.

Зокрема, скаржник зазначає, що зміни внесені до статті 288 Податкового кодексу України не є підставою для внесення змін до чинного (діючого) Договору оренди земельної ділянки, який 19.02.2004 був укладений між Київською міською радою та ТОВ "Океан" строком на 25 років.

Відзив на касаційну скаргу не надійшов.

Розпорядженням Керівника апарату Вищого господарського суду України від 06.12.2016 року № 08.03-04/6084 для розгляду касаційної скарги у справі № 910/6709/16, у зв'язку з відпусткою судді Ходаківської І.П. призначено автоматичну зміну складу колегії суддів, у зв'язку з чим в подальшому сформовано колегію суддів у складі: головуючий (доповідач)- Яценко О.В., судді Бакуліна С.В., Поляк О.І.

Учасників судового процесу відповідно до статті 1114 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги.

Перевіривши доводи касаційної скарги, правильність застосування судами попередніх інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено, що 19.02.2004 року між Київською міською радою (орендодавець) та товариством з обмеженою відповідальністю "Океан" (орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки (надалі - договір), за умовами якого орендодавець, на підставі п. 1 рішення Київради від 23.12.2003 року №316-2/1191 за актом приймання-передачі передав за плату у володіння та користування на 25 років, визначену цим договором, а орендар - прийняв дану земельну ділянку і використовувати її відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. (том 1, а.с. 11-13).

Згідно з п. 1.1 договору об'єктом є земельна ділянка , місце розташування якої вул. Урицького, 1 (літера А) у Солом'янському районі м. Києва розміром 6853 кв.м. для будівництва, експлуатації та обслуговування торговельно-офісного центру, кадастровий номер 8000000000:72:048:0002.

п. 2.1. Договору, передбачено, що визначена цим Договором орендна плата за земельну ділянку становить платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою у грошовій формі. п. 2.2. Договору, передбачено, що річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 2 відсотків від її нормативної грошової оцінки. У випадку, коли розташовані на земельній ділянці будівлі, споруди або їх частини передаються в оренду іншим суб'єктам, орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 4 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки або її частини, що припадає на орендовані площі будівель, споруд або їх частини (п. 2.3. Договору).

Згідно з п. 2.4. Договору у випадку, коли земельна ділянка або її частина передається орендарем у суборенду, орендна плата встановлюється у розмірі 10 відсотків від нормативної грошової оцінки.

Пунктом 2.5. Договору передбачено, що у випадку, коли орендар передає в оренду будівлі, споруди або їх частини та одночасно передає в суборенду земельну ділянку або її частину, на якій розташовані передані в оренду будівлі, споруди або їх частини, орендна плата встановлюється у розмірі 10 відсотків від нормативної грошової оцінки. Відповідно до п. 2.6. Договору розмір орендної плати може змінюватись за згодою сторін шляхом прийняття рішення Київською міською радою та внесення змін до цього Договору.

Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексація проводиться без внесення змін та доповнень до цього Договору в порядку та у випадках, передбачених законодавством України (п. 2.7. Договору).

Пунктом 2.10. Договору передбачено, що згідно з довідкою Головного управління земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) від 11.02.2004 №106 нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2709432,57 грн.

Приписами п. 2.12. Договору передбачено, що контроль за правильністю обчислення і справляння орендної плати, нарахування пені за несвоєчасну сплату орендної плати та її стягнення здійснює районний податковий орган за місцем розташування земельної ділянки.

28.02.2013 року Київською міською радою прийнято рішення № 89/9146 "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру орендної плати у відповідність до положень 288 Податкового кодексу України", відповідно до якого орган місцевого самоврядування вирішив внести зміни до договорів оренди земельних ділянок в частині річної орендної плати, встановивши її у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки та покладено на орендарів обов'язок забезпечити оформлення внесення відповідних змін до договорів оренди земельних ділянок. (том 1, а.с. 15).

Київською міською радою було розмішено повідомлення в газеті "Хрещатик" від 02.04.2013 випуск № 33 "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до положень ст. 288 Податкового кодексу України". (том 1, а.с. 56).

Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про їх правомірність, з чим слід погодитись, враховуючи таке.

Відповідно до ч. 1 ст. 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін; у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою; розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до ч. 1 п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими та затвердженими нормативами (ст. 1 Закону України "Про оцінку земель").

Згідно з підпунктами 288.5.1, 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати, зокрема, для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Таким чином, законодавець чітко визначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності.

Згідно з п. 14.1.72 ст. 14 Податкового кодексу України земельний податок - це обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.

Водночас, відповідно до п. 14.1.136 ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Отже, земельний податок і орендна плата за своєю правовою природою є різними видами платежів, які мають різний порядок обчислення та нарахування, при цьому основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду України від 08.04.2015 у справі № 916/2439/14)

Відтак, враховуючи, що запропонована позивачем редакція пункту 2.2 договору оренди землі містить таке визначення розміру орендної плати у відсотковому співвідношенні від її нормативної грошової оцінки. А, отже, розраховано орендарем на основі нормативної грошової оцінки землі, а тому підстави для внесення відповідних змін у договір колегія суддів вважає законними та обґрунтованими, адже запропонована редакція спірного пункту відповідає вимогам чинного законодавства.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Таким чином, колегія суддів вважає, що доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів першої та апеляційної інстанцій, а зводяться до намагання надати їм перевагу та переоцінити встановлені судами обставини та досліджені ними докази, що за приписами ст. ст. 1115, 1117 Господарського процесуального кодексу України перебуває поза процесуальними межами повноважень суду касаційної інстанції.

Наведене свідчить, що під час прийняття рішення та постанови у справі суди попередніх інстанцій не припустилися порушення або неправильного застосування норм чинного матеріального та процесуального законодавства, а, отже, підстави для їх скасування або зміни та задоволення вимог касаційної скарги відсутні.

Керуючись статтями 1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України -

ПОСТАНОВИВ :

1. Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ОКЕАН" на постанову Київського апеляційного господарського суду від 14.09.2016 залишити без задоволення.

2. Постанову Київського апеляційного господарського суду від 14.09.2016 у справі № 910/6709/16 Господарського суду міста Києва залишити без змін.

Головуючий суддяО.В. Яценко С.В. Бакуліна О.І. Поляк

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст