ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 вересня 2015 року Справа № 925/2429/14 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого суддів:Є.Борденюк І. Вовка, С. Могил,розглянувши у відкритому судовому засіданнікасаційну скаргуЧеркаської міської радина постановувід 23.06.2015Київського апеляційного господарського судуу справі№ 925/2429/14за позовомпрокурора міста Черкаси в інтересах держави доЧеркаської міської радитретя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачаДошкільний навчальний заклад (ясла - садок) №50 "Світлофорчик" Черкаської міської радитреті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору настороні відповідача - Фізична особа-підприємець ОСОБА_4, Департамент економіки та розвитку Черкаської міської ради,провизнання незаконним та часткове скасування рішення Черкаської міської ради №3-506 від 29.12.2011,у судове засідання прибули представники:відповідачаЛуговський О.С. (дов. від 05.01.2015 № 8-01-21),прокурор Красножон О.М. (посв. від 01.08.2012 № 000598),заслухавши суддю-доповідача - Є. Борденюк, пояснення представника відповідача, прокурора та перевіривши матеріали справи, Вищий господарський суд України
ВСТАНОВИВ:
Прокурор міста Черкаси в інтересах держави звернувся до господарського суду з позовом до Черкаської міської ради про визнання незаконним та скасування підпункту 9 пункту 1, пункту 2, пункту 3 рішення Черкаської міської ради №3-506 від 29.12.2011 "Про перелік об'єктів міської комунальної власності, які пропонуються до приватизації в 2012-2016 роках" у частині виведення зі складу дошкільного виховного закладу №50 нежитлової будівлі з прибудовами та павільйону загальною площею 158,5 кв. м, передання їх на баланс департаменту економіки та розвитку Черкаської міської ради та їх включення до об'єктів міської комунальної власності, які пропонуються до приватизації в 2012-2016 роках.
Рішенням Господарського суду Черкаської області від 10.03.2015 (суддя В. Потапенко), залишеним без зміни постановою Київського апеляційного господарського суду від 23.06.2015 (колегія суддів: А. Мартюк, В. Шипко, Л. Зубець), позов задоволений.
Судові рішення мотивовані наступним.
Рішенням Черкаської міської ради від 26.03.2003 № 3-531 "Про перелік об'єктів права міської комунальної власності та уповноважених органів, яким вони передаються в оперативне управління" був затверджений перелік об'єктів права міської комунальної власності та уповноважених органів, яким вони передаються в оперативне управління, в новій редакції, згідно з додатком 1 до цих об'єктів віднесено і Дошкільний виховний заклад №50 загального типу по вул. Фрунзе, 65.
Рішенням Черкаської міської ради від 29.12.2011 № 3-506 "Про перелік об'єктів міської комунальної власності, які пропонуються до приватизації в 2012-2016 роках" (пункт 1) нежитлову будівлю площею 158,5 кв. м., яка знаходиться за адресою: м. Черкаси, вул. Фрунзе, 65 включено до об'єктів міської комунальної власності, які пропонуються до приватизації в 2012-2016 роках.
Зі складу Дошкільного виховного закладу №50 загального типу, що знаходиться за адресою: м. Черкаси, вул. Фрунзе, 65, виведено нежитлову будівлю з прибудовами та павільйон загальною площею 158,5 кв.м. (п.2 рішення) та передано їх на баланс Департаменту економіки та розвитку Черкаської міської ради (п. 3).
Відповідно до пункту 4 рішення внесені відповідні зміни до рішення міської ради від 26.03.2003 № 3-531.
Згідно зі свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 30.01.2009 серії САВ 144358 (а.с. 26) територіальна громада міста в особі Черкаської міської ради є власником нежитлової будівлі з прибудовами, Г-1,г, г1, павільйон , В, в, що знаходиться за адресою: м. Черкаси, вул. Фрунзе, 65. Право власності зазначеного нежитлового приміщення виникло на підставі рішення виконавчого комітету Черкаської міської ради від 20.01.2009 № 42.
Разом з тим, наказом Департаменту містобудування Черкаської міської ради №674-а від 19.12.2013 нежитловій будівлі (Г-1,г, г1) надано окремий порядковий вуличний знак № 65/1 по вул. Фрунзе в м. Черкаси.
На виконання рішення Черкаської міської ради від 26.06.2003 №3-531, 13.08.2010 Управлінням власністю міста (правонаступником якого є Департамент економіки та розвитку Черкаської міської ради) (орендодавець) укладено з Фізичною особою - підприємцем ОСОБА_4 (орендар) договір оренди №1024, за умовами якого орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування нежитлове приміщення, що належить до міської комунальної власності, а саме: нежитлова будівля з прибудовами Г-1,г, г1- площею 52,30 кв.м., павільйон - В, в. - площею 106,20 кв.м., загальна площа будівель становить 158,50 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Черкаси, вул. Фрунзе, 65.
Об'єкт оренди передавався орендарю для розташування садово-декоративного центру та вирощування квітів (п.2.1 договору оренди).
Відповідно до пункту 4.1 договору оренди останній укладений на термін з 13.08.2010 по 12.08.2020.
Вищевказана нежитлова будівля та павільйон були передані фізичній особі - підприємцю ОСОБА_4, що підтверджується копією акту прийому - передачі від 13.08.2010.
Відповідно до ч. 8 ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб'єктів. Об'єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб'єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.
Частиною 2 ст. 18 Закону України "Про освіту" визначено, що навчальні заклади, що засновані на загальнодержавній або комунальній власності, мають статус державного навчального закладу.
Відповідно до ч. ч. 1, 4, 5 ст. 63 вказаного Закону матеріально-технічна база навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інші цінності. Майно навчальних закладів та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених чинним законодавством.
Основні фонди, оборотні кошти та інше майно державних навчальних закладів, установ, організацій та підприємств системи освіти не підлягають вилученню, крім випадків, передбачених чинним законодавством.
Об'єкти освіти і науки, що фінансуються з бюджету, а також підрозділи, технологічно пов'язані з навчальним та науковим процесом, не підлягають приватизації, перепрофілюванню або використанню не за призначенням.
Статтею 29 Закону України "Про освіту" визначено, що структура освіти включає також і дошкільну освіту.
Матеріально-технічна база дошкільного навчального закладу включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно дошкільного навчального закладу належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами (ч. 1 ст. 38 Закону України "Про дошкільну освіту").
Згідно з ч. 2 ст. 5 Закону України "Про приватизацію державного майна" загальнодержавне значення мають і не підлягають приватизації - об'єкти освіти.
Отже, об'єкти освіти, навчальні заклади, засновані на комунальній власності, джерелами фінансування яких є кошти місцевих бюджетів, не підлягають приватизації і використанню їх не за призначенням, тобто не для навчального та наукового процесу.
А тому, Черкаська міська рада, приймаючи рішення №3-506 від 29.12.2011 в оскарженій прокурором частині перевищила межі встановленої власної компетенції.
Водночас, посилання відповідача на те, що актом приймання-передачі від 25.01.2001 відділом освіти Придніпровської районної ради передано управлінню комунального майна блок плавального басейну та два павільйони, а отже зазначені у оскарженому рішенні об'єкти не є частиною дитячого садка, спростовуються рішенням Черкаської міської ради №3-506 від 29.12.2011 а саме п.2, де чітко зазначено: "вивести із складу дошкільного виховного закладу №50, що знаходиться за адресою: м. Черкаси, вул. Фрунзе, 65, нежитлову будівлю з прибудовами та павільйон загальною площею 158,5 кв.м. ".
Невикористання дитячим садком спірного приміщення для навчального процесу не є підставою для визнання підпункту 9 п.1, п.2, п.3 вказаного рішення відповідача правомірними, оскільки чинним законодавством встановлено заборону використання цього приміщення з іншою метою.
З посиланням на вказане, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про обґрунтованість позовних вимог та необхідність прийняття рішення про їх задоволення.
Звертаючись до суду з касаційною скаргою, відповідач посилається на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм права при ухваленні оскаржуваних судових рішень, просить рішення та постанову скасувати та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити.
Перевіряючи юридичну оцінку встановлених судом фактичних обставин справи та їх повноту, Вищий господарський суд України дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає до задоволення з огляду на наступне.
Заявлений у справі позов заснований на положеннях Закону України "Про освіту" та Закону України "Про приватизацію державного майна", якими встановлена заборона приватизації закладів освіти.
Заперечуючи проти позовних вимог, відповідач зазначає, зокрема і у касаційній скарзі, про те, що передані на приватизацію рішенням Черкаської міської ради від 29.12.2011 № 3-506 приміщення, були передані відділом освіти Придніпровської міської ради управлінню комунального майна 25.01.2001, а отже не є об'єктами освіти і на них не поширюється заборона приватизації.
Рішення судів попередніх інстанцій про задоволення позову прийняті з посиланням, зокрема, на те, що твердження відповідача про неналежність спірних приміщень до об'єктів освіти спростовуються самим рішенням Черкаської міської ради від 29.12.2011 № 3-506, яким спірні приміщення виведені зі складу саме дошкільного виховного закладу № 50 та передані з балансу відповідного закладу на баланс департаменту економіки та розвитку Черкаської міської ради.
Колегія суддів Вищого господарського суду України підтримує висновок судів попередніх інстанцій про належність спірних приміщень на момент прийняття рішення Черкаської міської ради від 29.12.2011 № 3-506 дошкільному виховному закладу № 50, що і встановлене відповідним рішення відповідача.
Враховуючи зазначене, а також те, що приватизація об'єктів освіти законом заборонена, задоволення судами попередніх інстанцій позовних вимог є правомірним, а тому підстав для зміни або скасування оскаржених судових рішень не вбачається.
Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119-11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Черкаської міської ради залишити без задоволення.
Постанову Київського апеляційного господарського суду від 23.06.2015 у справі № 925/2429/14 залишити без зміни.
Судді: Є. Борденюк
І. Вовк
С. Могил