ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 грудня 2016 року Справа № 925/310/16
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Вовка І.В.(головуючого, доповідача),Кондратової І.Д., Стратієнко Л.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу приватного підприємства "Сільвер Фуд" на постанову Київського апеляційного господарського суду від 12.10.2016 року у справі № 925/310/16 за позовом керівника Золотоніської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Золотоніської міської ради та комунального підприємства "Міський водоканал" до приватного підприємства "Сільвер Фуд" про стягнення підвищеної плати за скид понаднормативних забруднень,
В С Т А Н О В И В:
У березні 2016 року прокурор звернувся до господарського суду Черкаської області з позовною заявою в інтересах держави в особі Золотоніської міської ради та комунального підприємства "Міський водоканал" до приватного підприємства "Сільвер Фуд" про стягнення 301 419,08 грн. підвищеної плати за скид понаднормативних забруднень на підставі перевищення нормативів забруднюючих речовин у стічних водах - за договором №101 на водопостачання та водовідведення.
Рішенням господарського суду Черкаської області від 20.05.2016 року (судді Скиба Г.М.) позов задоволено повністю.
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 12.10.2016 року (судді Скрипки І.М., Гончарова С.А., Тищенко О.В.) зазначене рішення суду першої інстанції залишено без змін.
У касаційній скарзі відповідач вважає, що судами порушено і неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права, і тому просить прийняті ними рішення скасувати та в позові відмовити.
У відзивах на касаційну скаргу позивач КП "Міський водоканал" і прокурор вважають, що судові рішення у справі є законними та просять залишити їх без змін, а касаційну скаргу без задоволення.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 14.12.2016 року розгляд касаційної скарги було відкладено на 21.12.2016 року.
Заслухавши пояснення представників позивача КП "Міський водоканал" та відповідача і прокурора, дослідивши доводи касаційної скарги та відзивів на неї, перевіривши матеріали справи та прийняті в ній судові рішення, суд касаційної інстанції вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, рішенням виконавчого комітету Золотоніської міської ради №382 від 15.08.2012 року "Про закріплення повноваження по наданню житлово-комунальних послуг в місті" забезпечення водопостачання та водовідведення у м. Золотоноша покладено на комунальне підприємство "Міський водоканал".
11.02.2013 року комунальне підприємство "Міський водоканал" отримало ліцензію АВ №582565 на централізоване водовідведення.
Лабораторія контролю поверхневих стічних (зворотних) вод КП "Міський водоканал" згідно з свідоцтвом про атестацію №11 від 21.03.2014 року Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України відповідає критеріям атестації на проведення вимірювань у сфері поширення державного метрологічного нагляду. Форма №3 до даного свідоцтва містить перелік державних стандартів, нормативів вимірів та методик виконання вимірювань (МВВ), дозволених до використання лабораторією.
Між комунальним підприємством "Міський водоканал" та приватним підприємством "Сільвер Фуд" виникли та існують договірні господарські відносини на підставі письмового строкового оплатного двостороннього консенсуального договору №101 від 04.12.2013 року та договору №101 від 18.09.2015 року про надання послуг з постачання холодної води і водовідведення.
13.08.2015 року спеціалісти КП "Міський водоканал" на підприємстві відповідача відібрали проби для дослідження стічних вод згідно з актом №36.
За результатами дослідження встановлено перевищення ГДК забруднення стічних вод по іонах амонію, хлоридах, ХСК та сухому залишку.
Позивачем складено протокол №6 від 28.08.2015р. та нараховано відповідачу підвищену плату за перевищення гранично допустимої концентрації (ГДК) в розмірі 89706,60 грн.
04.09.2015 року спеціалісти КП "Міський водоканал" на підприємстві відповідача відібрали проби з колодязя для лабораторного дослідження стічних вод згідно з актом №43.
За результатами дослідження встановлено перевищення ГДК забруднення стічних вод по хлоридах, ХСК та сухому залишку.
Позивачем складено протокол №9 від 11.09.2015 року та нараховано відповідачу підвищену плату за перевищення ГДК в розмірі 29603,18 грн.
22.09.2015 року спеціалісти КП "Міський водоканал" на підприємстві відповідача відібрали проби для дослідження стічних вод згідно з актом №49.
За результатами дослідження встановлено перевищення ГДК забруднення стічних вод по сульфатах, хлоридах, ХСК, БСК-5 та сухому залишку.
Позивачем складено протокол №11 від 28.09.2015 року та нараховано відповідачу підвищену плату за перевищення ГДК в розмірі 97631,50 грн.
16.12.2015 року спеціалісти КП "Міський водоканал" на підприємстві відповідача відібрали проби для дослідження стічних вод згідно з актом №62.
За результатами дослідження встановлено перевищення ГДК забруднення стічних вод по сульфатах, хлоридах, ХСК, БСК-5 та сухому залишку.
Позивачем складено протокол №13 від 22.12.2015 року та нараховано відповідачу підвищену плату за перевищення ГДК в розмірі 84477,80 грн.
Загальна сума підвищеної плати за перевищення ГДК у стічних водах підприємства становить 301419,08 грн., що є предметом спору.
Предметом даного судового розгляду є вимоги постачальника послуг та органу місцевого самоврядування за позовом прокурора до абонента про стягнення підвищеної плати за скид стічних вод з перевищенням встановлених договором норм гранично допустимих концентрацій забруднень.
Висновок судів попередніх інстанцій про задоволення позову мотивовано наявністю правових підстав для стягнення з відповідача підвищеної плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням.
Відповідно до ч.3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно зі ст. 15 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" місцеві ради несуть відповідальність за стан навколишнього природного середовища на своїй території і в межах своєї компетенції.
У відповідності до ст. 13 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води та питного водопостачання належать: здійснення контролю за якістю питної води, використанням та охороною джерел і систем питного водопостачання. Стаття 22 вказаного Закону визначає обов'язком споживача питної води не допускати забруднення, засмічення та виснаження джерел питного водопостачання і пошкодження об'єктів питного водопостачання і водовідведення.
Згідно з ч. 6 ст. 33 Закону України "Про охорону навколишнього середовища" екологічні нормативи розробляються і вводяться в дію центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища та іншими уповноваженими на те державними органами відповідно до законодавства України.
Зазначеним Законом розроблено Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджені наказом Державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України №37 від 19.02.2002 року.
Пунктом 1.2. Правил приймання стічних вод передбачено, що ці Правила поширюються на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, які мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації (далі - Водоканали), та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів.
У пункті 2.1. Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України зазначено, що Водоканали мають право, зокрема: розробляти, погоджувати та представляти на затвердження виконавчим органам рад місцеві Правила приймання стічних вод підприємств, а також зміни і доповнення до них; контролювати якість, кількість та режим скиду стічних вод підприємств; пред'являти Підприємствам у встановленому порядку рахунки за скид понаднормативних забруднень із застосуванням коефіцієнта кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень, при порушенні як цих Правил, так і місцевих Правил приймання; здійснювати раптовий (у будь-яку годину доби), не погоджений з Підприємством заздалегідь, відбір проб для контролю за якістю стічних вод, що скидаються. Порядок та періодичність відбору проб визначаються в місцевих Правилах приймання; пред'являти Підприємствам претензії та позови (в установленому порядку) щодо відшкодування збитків, заподіяних системам комунальної каналізації, а також виставляти рахунки за скид понаднормативних забруднень.
Згідно з приписами ст. 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані дотримуватись встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.
Пунктом 3.2. Інструкції про встановлення та стягнення плати за скидання промислових та інших стічних вод в системи каналізації населених пунктів встановлено, що при перевищенні рівня вмісту забруднюючих речовин у стічних водах Підприємств, що скидаються у систему каналізації, порівняно з встановленими місцевими Правилами приймання, Підприємства сплачують Водоканалу плату за скид понаднормативних забруднень, яка нараховується за нормативом плати за очищення 1 куб. м стічних вод з умістом забруднень у межах допустимих концентрацій (Нп), обсягом скинутих понад нормативно забруднених стічних вод (Упз) та коефіцієнтом кратності (Кк), який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень для технологічних процесів очищення стічних вод та екологічного стану водойми.
Крім того, за п. 4.1. та п. 4.2. Інструкції плата за скид стічних вод Підприємств у системи каналізації населених пунктів вноситься Підприємствами згідно з розрахунками Водоканалів та виставленими ними рахунками на розрахункові рахунки Водоканалів у порядку та в терміни, передбачені договором. У разі прострочення платежів з Підприємств стягується пеня згідно з умовами договору. Плата за скид понаднормативних забруднень розподіляється таким чином: 20% перераховуються Водоканалом до місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища, що утворені в складі сільських, селищних, міських бюджетів; 80% залишаються у розпорядженні Водоканалу і використовуються на відшкодування збитків Водоканалу, викликаних цими скидами, на ремонт і поліпшення експлуатації каналізаційної мережі та очисних споруд, а також на розвиток каналізаційного господарства населеного пункту.
Відповідно до п. 1.5. зазначених Правил та Інструкції водоканали розробляють місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту у яких установлюються допустимі концентрації (ДК) для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися Підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод Підприємств у міську каналізацію. Місцеві Правила приймання стічних вод згідно із Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні" затверджують виконавчі органи місцевих рад за поданням Водоканалів після погодження з територіальними органами Мінекоресурсів та Міністерства охорони здоров'я України. Місцеві Правила приймання є обов'язковими для всіх Підприємств, яким Водоканали надають послуги з водовідведення, та які розташовані на території даної місцевої ради.
Якісні показники приймання стічних вод встановлені "Правилами приймання стічних вод підприємств у систему каналізації м. Золотоноша", що затверджені рішенням виконавчого комітету Золотоніської міської ради від 17.06.2010 року №346, а саме, гранично допустима концентрація забруднюючих речовин в стічних водах підприємств повинна бути не більше:
БСК5 - 260,0 мг/л,
ХСК - 450,0 мг/л,
завислі речовини - 275,0 мг/л,
хлориди - 300,0 мг/л,
сульфати - 70,0 мг/л,
азот амоній - 16,0 мг/л,
нітрити - 0,7 мг/л,
нітрати - 10,0 мг/л,
нафта та нафтопродукти - 0,6 мг/л,
СПАР - 4,0 мг/л,
фосфати - 10,0 мг/л,
мінералізація - 960,0 мг/л,
рН - 6,5-8,5 мг/л. Речовини, що не передбачені вище - до скиду в систему каналізації заборонені. Ліміт на рік - 56000 м3.
В п. 17 договорів встановлено, що Споживач - ПП "Сільвер Фуд" несе відповідальність згідно із законодавством і цими договорами за, в тому числі, недотримання вимог нормативно-правових актів у сфері житлово-комунальних послуг.
Пунктом 7.8. Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України визначено, що з метою контролю якості стічних вод Підприємств Водоканал здійснює відбір разових проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних проб стічних вод Підприємств виконується уповноваженими представниками Водоканалу, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представники Водоканалу, так і представник Підприємства-абонента. У разі неявки уповноваженого представника Підприємства або при його відмові підписати акт останній підписується представниками Водоканалу із зазначенням прізвища представника абонента, який відмовився підписати акт.
13.08.2015 року, 04.09.2015 року, 22.09.2015 року, 16.12.2015 року спеціалісти КП "Міський водоканал" на підприємстві відповідача відібрали проби для дослідження стічних вод, про що складені відповідні акти, оформлені протоколи вимірювань показників стічних вод. За результатами дослідження встановлено перевищення ГДК забруднення стічних вод по сульфатах, хлоридах, ХСК, БСК-5 та сухому залишку.
Водоканалом складено відповідні протоколи та нараховано відповідачу підвищену плату за перевищення ГДК на загальну суму 301419,08 грн..
Відповідачу направлені відповідні вимоги про забезпечення підприємством скиду стічних вод в каналізацію підприємства з дотриманням встановлених нормативів та з попереднім очищенням, та рахунки на оплату понаднормативного забруднення.
Зазначені рахунки відповідачем отримані, але не оплачені.
Доводи відповідача про порушення позивачами пункту 3.11. "Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізації м. Золотоноша", та пред'явлення позову про стягнення плати по чотирьох разових аналізів, що мали місце протягом чотирьох місяців (серпень - грудень 2015р.), суд касаційної інстанції вважає необґрунтованими виходячи з наступного.
Відповідно до пункту 2.1 Правил № 37 Водоканал має праве здійснювати раптовий (у будь-яку годину доби), не погоджений з Підприємством заздалегідь, відбір проб для контролю за якістю стічних вод, що скидаються.
Згідно з п.3.11. "Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізації м. Золотоноша" період, за який стягується плата за скид підприємством стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій, встановлених разовим аналізом, становить не більше трьох календарних місяців (місяць в якому відібрана проба та двох попередніх місяців).
Зазначений пункт правил вказує на те, що КП "Міський водоканал" мало право стягнути плату за весь обсяг стічних вод, встановлених разовим аналізом, скинутих відповідачем протягом трьох місяців, однак як вбачається з матеріалів справи КП "Міський водоканал" при розрахунку плати за скид понаднормативних забруднень, встановлених разовим аналізом, взято об'єм скинутих відповідачем стічних вод - лише за один місяць.
Так, згідно з відбором проб 13.08.2015 (акт№36) - загальна плата розрахована за обсяг скинутих відповідачем стічних вод у липні 2015 року у розмірі 1098 м3, згідно з відбором проб 04.09.2015 (акт№43) - загальна плата розрахована за обсяг скинутих відповідачем стічних вод у серпні 2015 року у розмірі 1220 м3, згідно з відбором проб 22.09.2015 (акт№49) - загальна плата розрахована за обсяг скинутих відповідачем стічних вод у вересні 2015 року у розмірі 1195 м3, згідно з відбором проб 16.12.2015 (акт№62) - загальна плата розрахована за обсяг скинутих відповідачем стічних вод у грудні 2015 року у розмірі 1034 м3.
Тобто КП "Міський водоканал" проводились разові місячні нарахування за кожним актом відбору проб стічних вод та протоколів дослідження, а не за чотири місяці від дати відбору проб води.
Крім того, відповідачем не оскаржені дії водоканалу щодо нарахування підвищеної плати за скид понаднормативних забруднень в судовому порядку.
Таким чином, суди попередніх інстанцій дали належну оцінку обставинам справи і, з урахуванням вимог застосованих норм права, дійшли обґрунтованого висновку про задоволення позову про стягнення підвищеної плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням в сумі 301419,08 грн.
Доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів.
За таких обставин, оскаржені судові рішення є законними й обґрунтованими, і тому підлягають залишенню без змін, а касаційна скарга - без задоволення.
З огляду наведеного та керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119, 11111, 1211 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу приватного підприємства "Сільвер Фуд" залишити без задоволення, а постанову Київського апеляційного господарського суду від 12.10.2016 року - без змін.
Поновити виконання рішення господарського суду Черкаської області від 20.05.2016 року.
Головуючий суддя І.Вовк
Судді І.Кондратова
Л.Стратієнко