Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 21.10.2015 року у справі №922/3574/14 Постанова ВГСУ від 21.10.2015 року у справі №922/3...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 жовтня 2015 року Справа № 922/3574/14

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого суддіКорсака В.А., суддівДанилової М.В.(доповідача), Данилової Т.Б.за участю представників:позивача, відповідача не з'явились (про час та місце судового засідання повідомлено належним чином)розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуФізичної особи-підприємця ОСОБА_4на постановуХарківського апеляційного господарського суду від 18.06.2015 р.у справі № 922/3574/14 господарського суду Харківської областіза позовомФізичної особи-підприємця ОСОБА_4доХарківської міської радипровизнання недійсним рішення

В С Т А Н О В И В :

Фізична особа-підприємець ОСОБА_4 звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до Харківської міської ради про визнання недійсним рішення виконкому Харківської міської ради від 12.06.2013 р. №396, яким затверджено акт №370 від 07.06.2013 р. про визначення збитків в сумі 2917651,19 грн., які нанесені позивачем міській раді за використання земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1, без оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку відповідно до закону.

Свої позовні вимоги Фізична особа-підприємець ОСОБА_4 обґрунтувала приписами ст.ст. 21, 22, 317, ч. 4 ст. 623, 1166 Цивільного кодексу України, 120 156 157 Земельного кодексу України, Порядком визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам від 19.04.1993 р. №284, встановленим Кабінетом Міністрів України Конституцією України.

За результатами нового розгляду, рішенням господарського суду Харківської області від 07.04.2015 р. у даній справі (суддя Жиляєва Є.М.), залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 18.06.2015 р. (головуючий суддя Істоміна О.А., судді Барбашова С.В., Білецька А.М.), у позові відмовлено.

Фізична особа-підприємець ОСОБА_4 не погоджуючись із зазначеними судовими рішеннями, звернулась до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та прийняти у даній справі нове рішення про задоволення позовних вимог, посилаючись на неналежне дослідження всіх доказів в їх сукупності та встановлення всіх обставин, необхідних для правильного вирішення спору, що призвело, на думку скаржника, до невідповідності висновків судів попередніх інстанцій обставинам справи та порушення судами норм матеріального та процесуального права.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 05.10.2015 р. касаційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 прийнято до провадження та призначено до розгляду.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.

У відповідності до ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Таким чином, повноваження щодо розпорядження спірною земельною ділянкою здійснює Харківська міська рада.

Відповідно до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

На підставі ст.ст. 125-126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Як встановлено судами першої та апеляційної інстанцій, ОСОБА_4 використовує земельну ділянку площею 1,1841 га по АДРЕСА_1 для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель.

Зі схеми розташування та меж земельної ділянки по АДРЕСА_1, вбачається, що на земельній ділянці знаходяться лише три нежитлові будівлі: літ «А-1», літ. «В-1», літ. «Г-1».

Згідно з інформаційною довідкою з реєстру права власності на нерухоме майно від 29.05.2013 р. за №4065883 право власності на нежитлові будівлі літ. «А-1» загальною площею 456,4 кв. м, літ. «В-1» загальною площею 460,1 кв. м по АДРЕСА_1 зареєстровано з 14.06.2006 р. за Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_4 на підставі договору купівлі-продажу від 28.03.2006 р.

Право власності на нежитлову будівлю літ. «Г-1» загальною площею 821,1 кв. м по АДРЕСА_1 зареєстровано з 14.06.2006 р. за Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_4 на підставі договору купівлі-продажу від 04.04.2000 р.

Рішенням 17 сесії 5 скликання Харківської міської ради від 25.12.2007 р. №292/07 Фізичній особі-підприємцю ОСОБА_4 надано в оренду земельну ділянку по АДРЕСА_1 загальною площею 1,1841 га для експлуатації та обслуговування вищевказаних нежитлових будівель.

Пунктами 4, 5 цього рішення Фізичну особу-підприємця ОСОБА_4 зобов'язано у місячний термін з дня його прийняття звернутися до Харківського міського управління земельних ресурсів для встановлення меж земельних ділянок на місцевості та не пізніше ніж у місячний термін - звернутися до управління земельних відносин Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин Харківської міської ради для оформлення договорів оренди землі; у 4-х місячний термін з дня прийняття цього рішення оформити договори оренди землі.

За результатами проведеної Управлінням земельних відносин Харківської міської ради перевірки складено акт обстеження, визначення меж, площі та конфігурації земельної ділянки по АДРЕСА_1 № 1890/13, відповідно до якої встановлено, що станом на 28.05.2013 р. вищевказана земельна ділянка загальною площею 1,1841 га використовується позивачем для експлуатації та обслуговування нежитлових будівель літ. "А-1", літ. "В-1", літ. "Г-1" під склади; право користування зазначеною земельною ділянкою у встановленому порядку не оформлено, що є порушенням вимог ст.ст. 125 126 Земельного кодексу України.

Відповідно до листа управління Держземагенства у м. Харкові від 27.05.2013 р. №1488/08 в управлінні не обліковуються правовстановлюючі документи на право власності або користування на земельну ділянку по АДРЕСА_1.

Листом управління земельних відносин Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин від 28.05.2013 р. №4775/0/84-12 Фізичну особу-підприємця ОСОБА_4 запрошено на засідання комісії для визначення збитків власникам землі за землекористувачам.

За результатами засідання комісії був складений акт про визначення збитків №370 від 07.06.2013 р., затверджений рішенням виконавчого комітету Харківської міської ради від 12.06.2013 р. №396, відповідно до якого неодержаний міською радою дохід за використання Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_4 зазначеної земельної ділянки становить 2917651,19 грн.

Розрахунок збитків в розмірі 2917651,19 грн. був виконаний Управлінням земельних відносин Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин 30.05.2013 р. за період з 01.07.2010 р. до 01.06.2013 р.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем заходи, щодо оформлення земельної ділянки не здійснено, договір оренди не укладено, державний акт на право власності не отримано, земельна ділянка не звільнена.

Вищезазначені обставини були, також, встановлені постановою Вищого господарського суду України від 05.06.2014 р. по справі №922/3994/13, якою залишено в силі постанову Харківського апеляційного господарського суду від 19.03.2014 р., згідно яких з Фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 стягнуто на користь Харківської міської ради збитки у розмірі 2917651,19 грн.

Судами у справі №922/3994/13 встановлено, що вищезазначена земельна ділянка використовується відповідачем самовільно, право користування на неї не оформлено, чим порушено вимоги ст.ст. 125, 126 Земельного Кодексу України.

Згідно з приписами ст. 35 Господарського Процесуального Кодексу України, факти, встановлені рішенням господарського суду (іншого органу, який вирішує господарські спори) не доводяться знову при вирішенні інших спорів, в яких беруть участь ті самі сторони.

Статтею 189 Земельного Кодексу України передбачено, що самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, міськими, районними та обласними радами.

Щодо порядку прийняття рішення виконавчого комітету Харківської міської ради від 12.06.2013 р. № 396 "Про затвердження акту № 370 від 07.06.2013 р. про визначення збитків", суди попередніх інстанцій правомірно звернули увагу на те, що рішенням Харківської міської ради від 24.11.2010 р. №09/10 "Про утворення виконавчого комітету Харківської міської ради 6 скликання та затвердження його персонального складу" на підставі п. 3 ч. 1 ст. 26, ст. 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 5 Закону України "Про статус депутатів місцевих рад", керуючись ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" було створено та затверджено персональний склад виконавчого комітету Харківської міської ради 6 скликання.

Відповідно до положень ч. 6 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

Так, повноваження виконавчого комітету Харківської міської ради щодо затвердження актів визначення збитків заподіяних внаслідок невикористання земельних ділянок, самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату за землю передбачено пунктом 6.14. Порядку визначення та відшкодування Харківській міській раді збитків, заподіяних внаслідок невикористання земельних ділянок, самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату за землю, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 24.06.2009 р. № 130/09 (далі - порядок) відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 р. № 284.

Зазначений Порядок прийнято з дотриманням процедури, визначеної Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

З метою прийняття від громадськості та суб'єктів господарювання зауважень та пропозицій до Порядку в газеті "Харьковские известия" від 21.05.2009 р. опубліковано аналіз регуляторного впливу та проект рішення про затвердження Порядку.

Відповідно до п.3 даного Порядку збитки відшкодовуються, зокрема, внаслідок використання земельної ділянки без оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку відповідно до закону.

Згідно з п. 5.1. Порядку нарахування збитків проводиться у випадку не оформлення документу, що посвідчує право користування земельною ділянкою у строк, встановлений рішенням Харківської міської ради про надання або поновлення права оренди земельної ділянки, збитки визначаються після закінчення строку, встановленого в рішенні Харківської міської ради для оформлення документу, що підтверджує право користування земельною ділянкою.

Відповідно до п. 5.4 даного Порядку, відшкодування збитків проводиться за період використання землі з порушенням земельного законодавства у розмірі орендної плати за землю, яку власник землі (Харківська міська рада) міг би отримати при належному виконанні (дотриманні) землекористувачем вимог земельного законодавства.

Таким чином, позивач використовує земельну ділянку без договору оренди землі, чим фактично позбавив Харківську міську раду можливості отримувати прибуток від використання земельної ділянки комунальної власності, як наслідок - позивачем не було вжито заходів щодо оформлення договору оренди.

В силу приписів ст. 144 Конституції України, ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" зазначений Порядок №130/09 є нормативним актом органу місцевого самоврядування та відповідно є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Власники землі та землекористувачі мають право на захист своїх прав шляхом стягнення збитків з особи, яка вчинила неправомірні дії (бездіяльність) щодо відповідних земельних ділянок за процедурою, визначеною Порядком №130/09.

Визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 р. № 284 (далі - постанова КМ України №284).

На підставі вказаної Постанови №284, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад.

До складу комісій включаються представники Київської, Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, виконавчих комітетів міських (міст обласного значення) рад (голови комісій), власники землі або землекористувачі (орендарі), яким заподіяні збитки, представники підприємств, установ, організацій та громадяни, які будуть їх відшкодовувати, представники державних органів земельних ресурсів і фінансових органів, органів у справах містобудування і архітектури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, на території яких знаходяться земельні ділянки.

Рішенням Виконавчого комітету Харківської міської ради від 05.11.2008 р. №717 "Про затвердження складу комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам" (зі змінами від 05.08.2009 р. №331) з метою створення єдиних організаційно-правових та економічних засад визначення розмірів збитків, заподіяних внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельних ділянок у м. Харкові та порядку їх відшкодування землекористувачами та збільшення надходжень до бюджету від орендної плати за землю затверджено склад комісії для визначення збитків власникам землі та землекористувачам.

Відповідно до п. 2 Порядку №284/93 та п. 6.1 Порядку №130/09 результати роботи комісії по визначенню збитків власникам землі та землекористувачам оформляються відповідними актами, що затверджуються рішеннями виконавчого комітету Харківської міської ради.

Щодо проведеного розрахунку розміру збитків від 30.05.2013 р., суди попередніх інстанцій зазначили про таке.

Розрахунок розміру збитків від 30.05.2013 р. проведено управлінням земельних відносин Департаменту містобудування, архітектури та земельних відносин Харківської міської ради за період з 01.07.2010 р. по 01.06.2013 р. з розміру займаної площі земельної ділянки, нормативної грошової оцінки землі.

Відповідально до інформації наданої відділом економічного регулювання земельних відносин та ринку землі, Департаментом земельних відносин розрахунок розміру орендної плати виконано на підставі рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання №41/08 від 27.02.2008 р. "Про затвердження "Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові".

Згідно вищезазначеного рішення, базою для обчислення орендної плати є нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка надається в оренду.

Управлінням земельних ресурсів у місті Харкові на підставі рішення 17 сесії Харківської міської ради 5 скликання №335/07 від 25.12.2007 р. "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2007 р.", виконано витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки №2133/08 від 03.07.2008 р. розмір нормативної грошової оцінки складає 12073899 грн.

Відповідно до ч. 2 ст. 20 Закону України «Про оцінку земель» та п. 4 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, п. 21 Методики нормативно грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 р. №213, дані про нормативно грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг із технічної документації про нормативного грошову оцінку земельної ділянки, що видається територіальним органом Держземагенства за місцезнаходженням земельної ділянки.

Витяг №2133/08 від 03.07.2008 р. наданий Управлінням Держземагенства у м. Харкові Харківської області, складено у відповідності до вимог чинного законодавства.

Таким чином, витяг із технічної документації про нормативного грошову оцінку земельної ділянки №2133/08 від 03.07.2008 р. є офіційним документом, виданим компетентним органом державної влади, на підставі якого Харківська міська рада в межах своїх повноважень розраховує розмір орендної плати.

Судами встановлено, що Управлінням Держземагенства у м. Харкові Харківської області було вірно визначено нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Розрахунок розміру орендної плати виконано із застосуванням поточної базової ставки орендної плати визначеної на рівні 8 % від розміру нормативної грошової оцінки, з урахуванням коефіцієнту складних інженерно-геологічних умов (К1=0,73) та коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки за 2008- 2000.

Положенням передбачено, що базою для обчислення орендної плати є нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка надається в оренду. Нормативна грошова оцінка земель м. Харкова проводиться у відповідності з чинним законодавством України і підлягає затвердженню Харківською міською радою. Показники оцінки підлягають щорічному станом на 1 січня уточненню на коефіцієнт індексації відповідно до порядку, який затверджується Кабінетом Міністрів України.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що проведення розрахунку розміру збитків було виконано згідно з рішенням 34 сесії Харківської міської ради 5 скликання №130/09 від 24.06.2009 р. "Про затвердження Порядку визначення та відшкодування Харківській міській раді збитків, заподіяних внаслідок невикористання земельних ділянок, самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок з порушенням законодавства про плату за землю", а саме на рівні ставки орендної плати із застосуванням коефіцієнтів, які дорівнюють подвійній обліковій ставці Національного банку України на початок кожного звітного року.

Також, судами зазначено, що розрахунок розміру збитків виконано відповідно до чинних нормативно правових актів, та у відповідності до рішення Харківської міської ради 5 скликання №130/09 від 24.06.2009 р., законність якого підтверджено постановою Дзержинського районного суду м. Харкова від 14.12.2009 р. в адміністративній справі № 2-а-5392/09.

Враховуючи викладене, судами попередніх інстанцій правомірно вказано, що збитки розраховані та визначені відповідно до вимог наведеного законодавства та нормативно - правових актів Харківської міської ради.

Відповідно до п. 2 роз'яснення Президії Вищого арбітражного суду України від 26.01.2000 р. N 02-5/35 "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням недійсними актів державних чи інших органів" підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт. Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі. Якщо за результатами розгляду справи факту такого порушення не встановлено, у господарського суду немає правових підстав для задоволення позову.

Недодержання вимог правових норм, які регулюють порядок прийняття акта, у тому числі стосовно його форми, строків прийняття тощо, може бути підставою для визнання такого акта недійсним лише у тому разі, коли відповідне порушення спричинило прийняття неправильного акта. Якщо ж акт в цілому узгоджується з вимогами чинного законодавства і прийнятий відповідно до обставин, що склалися, тобто є вірним по суті, то окремі порушення встановленої процедури прийняття акта не можуть бути підставою для визнання його недійсним, якщо інше не передбачено законодавством.

З викладеного вбачається, що виконавчий комітет Харківської міської ради при прийнятті рішення від 12.06.2013 р. № 396 "Про затвердження акту №370 від 07.06.2013 р. про визначення збитків" діяв виключно в межах повноважень, та у спосіб передбачений чинним законодавством.

Таким чином, вказане рішення виконавчого комітету Харківської міської ради є таким, що відповідає вимогам чинного законодавства прийнятим відповідно до обставин, що склалися, та з дотриманням процедури прийняття.

Стосовно доводів, які викладені Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_4 в своїй касаційній скарзі, колегія суддів касаційної інстанції зазначає наступне.

В касаційній скарзі скаржник фактично просить надати нову оцінку доказам у справі, які на його думку неправильно були оцінені судами попередніх інстанцій під час розгляду справи.

З цього приводу колегія суддів зазначає, що відповідно до приписів 1117 Господарського процесуального кодексу України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що висновки судів попередніх інстанцій, відповідають встановленим обставинам справи і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права.

Таким чином, викладені у касаційній скарзі доводи не спростовують висновків судів, пов'язані з переоцінкою доказів, що виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції і не є такими, що тягнуть за собою скасування оскаржуваних судових рішень.

За таких обставин касаційна скарга задоволенню не підлягає.

Керуючись статтями 1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,-

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 залишити без задоволення.

Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 18.06.2015 р. у справі № 922/3574/14 господарського суду Харківської області залишити без змін.

Головуючий суддя В. Корсак

Судді: М. Данилова

Т. Данилова

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст