Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 21.07.2016 року у справі №918/1449/15 Постанова ВГСУ від 21.07.2016 року у справі №918/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 липня 2016 року Справа № 918/1449/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого судді:Добролюбової Т.В. (доповідач),суддівДанилової М.В., Данилової Т.Б.розглянувши матеріали касаційної скарги Національного університету "Острозька академія" на постановуРівненського апеляційного господарського суду від 19.05.16у справі№918/1449/15 Господарського суду Рівненської областіза позовомРегіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській областідоКомунального закладу "Острозький обласний ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою" Рівненської обласної радитретя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачаНаціональний університет "Острозька академія" треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача1.Рівненська обласна рада 2.Міністерство освіти і науки Українипровнесення змін до договору оренди державного майна

У судовому засіданні взяли участь представники:

від позивача: Василівська В.С. - за дов. від 23.12.15;

від відповідача: Поліщук Д.В. - керівник, паспорт, виписка з ЄДРЮОіФОП;

від третьої особи на стороні позивача: Волинчук В.О. - за дов. від 18.05.16;

від третьої особи - 1 на стороні відповідача:Навроцький Е.А. - за дов. від 14.03.14;

від третьої особи - 2 на стороні відповідача - не з'явились, проте належно повідомлені про час і місце розгляду касаційної скарги.

Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Рівненській області у грудні 2015 року заявлений позов до Комунального закладу "Острозький обласний ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою" Рівненської обласної ради про внесення змін до договору оренди державного майна від 04.01.05 №280-2005 в редакції позивача. Позивач запропонував пунктами 1.1, 3.1, 3.2, 10.1 визначити, зокрема, вартість об'єкта оренди у розмірі 1 619 192, 00 грн, орендну плату за базовий місяць - вересень 2015 року без ПДВ у розмірі 6778,13 грн та порядок її індексування і перерахування: 50% до Державного бюджету, 50% - Балансоутримувачу, а також термін дії договору - до 08.09.18. Позов обґрунтовано приписами статей 10, 17, 19 Закону України "Про оренду державного і комунального майна", статей 187, 188 Господарського кодексу України, статті 651 Цивільного кодексу України.

Ухвалою господарського суду Рівненської області від 30.12.15 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Національний університет "Острозька академія".

Ухвалою господарського суду Рівненської області від 11.01.16 залучено у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Рівненську обласну раду.

Рішенням господарського суду Рівненської області від 08.02.16, ухваленим суддею Політикою Н.А. позов задоволено частково. Внесено зміни до пунктів 1.1., 3.1., 3.2. договору оренди державного майна від 04.01.05 №280-2005 у редакції позивача у зв'язку зі зміною законодавства, що регулює обчислення, порядок нарахування та сплату орендних платежів. Суд відмовив у задоволенні позову в частині внесення змін до пункту 10.1 договору щодо строку дії договору, оскільки договір визнав продовженим в силу закону і умов договору. Суд керувався приписами статей 10, 17, 19, 26 Закону України "Про оренду державного і комунального майна", статей 187, 188, 284 Господарського кодексу України, статті 651, 759, 763, 764 Цивільного кодексу України.

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії: головуючого судді - Гудак А.В., суддів: Олексюк Г.Є., Грязнов В.В., постановою від 19.05.16, перевірене рішення місцевого суду залишив без змін, а апеляційну скаргу Національного університету "Острозька академія" - без задоволення.

Національний університет "Острозька академія" звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить рішення і постанову у справі скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог. На думку скаржника, судами неповно з'ясовано всі обставини справи, зокрема те, що договір оренди державного майна від 04.01.05 №280-2005 є припиненим. Скаржник відзначає, що з огляду на приписи статті 284 Цивільного кодексу України та відповідно до частини 2 статті 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" достатньою підставою для припинення договору є наявність заперечень Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області щодо умов або строку дії договору, яка висловлена в період дії договору, або протягом одного місяця після закінчення строку, на який було укладено договір.

Від Комунального закладу "Острозький обласний ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою" Рівненської обласної ради отримані заперечення на касаційну скаргу, у яких останній просить рішення та постанову у справі залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

Від Рівненської обласної ради судом отримано відзив на касаційну скаргу, у якому Рада також заперечує проти доводів касаційної скарги, просить залишити її без задоволення, а оскаржувані судові акти - без змін.

Вищий господарський суд України, заслухавши доповідь судді Добролюбової Т.В., пояснення присутніх у судовому засіданні представника скаржника і заперечення на касаційну скаргу представників інших сторін, переглянувши матеріали справи і доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами приписів чинного законодавства, відзначає таке.

Судами при розгляді спору по суті установлено, що між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Рівненській області - Орендодавецем та Острозьким обласним ліцеєм-інтернатом з посиленою військово-фізичною підготовкою - Орендарем 04.01.05 укладено договір оренди державного майна №280-2005 із подальшими змінами, внесеними додатковою угодою від 07.06.05 відповідно до пункту 1.1 договору якого Орендодавець передав, а Орендар прийняв в строкове платне володіння та користування 1-й поверх будівлі площею 1026,9 кв.м. та прибудованої котельні 45 кв.м. будівлі №1 майнового комплексу "Військове містечко", що перебуває на балансі Національного університету "Острозька академія" і розташована за адресою Рівненська обл., м. Острог, пр-т Незалежності, 62. Умовами договору сторони погодили, що майно передається в оренду для використанням за призначенням. Передача майна в оренду не тягне за собою виникнення в Орендаря права власності на це майно. Власником орендованого майна залишається держава, а Орендар володіє і користується ним упродовж строку оренди. Відповідно до умов пункту 3.3 договору розмір орендної плати може бути переглянуто на вимогу однієї із сторін у разі зміни методики її розрахунку, змін централізованих цін і тарифів та в інших випадках, передбачених чинним законодавством України. Пунктом 3.1 договору погоджено, що орендна плата визначається на підставі пункту 10 "Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна", затвердженої Постановою КМУ №786 від 04.10.95 і становить 1 грн. на рік без ПДВ. За умовами пунктів 10.1, 10.6 договору цей договір діє з 04.01.05 до 04.01.15 включно. У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну Договору після закінчення строку упродовж одного місяця, він вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договором, з урахуванням змін у законодавстві на дату продовження цього договору. Відповідно до пункту 10.3 договору зміна і доповнення або розірвання договору можуть мати місце за погодженням сторін. Зміни та доповнення, що вносяться, розглядаються сторонами упродовж 20 днів. Одностороння відмова від виконання договору та внесених змін не допускається. Пунктом 10.8 погоджено, що дія договору припиняється внаслідок: закінчення строку; на який його було укладено; загибелі об'єкта оренди; достроково за згодою сторін або за рішенням господарського суду; не внесенням орендарем орендної плати протягом трьох місяців з дня закінчення строку платежу; зміни орендарем напряму використання орендованого майна без дозволу орендодавця та без внесення відповідних доповнень до даного договору; банкрутства орендаря.

Розглядаючи даний спір суди установили і те, що у зв'язку із закінченням строку дії договору оренди від Комунального закладу "Острозький обласний ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою" Рівненської обласної ради на адресу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області 05.02.15 надійшов лист №01-11/50 від цієї ж дати щодо укладення додаткового договору про продовження дії договору на тих самих умовах і на той самий строк. Згідно з частиною 1 статті 759 Цивільного кодексу України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Відповідно до частини 2 статті 291 Господарського кодексу України та пункту 10.8 договору договір оренди припиняється у разі закінчення строку, на який його було укладено. Частиною 4 статті 284 названого Кодексу передбачено, що строк договору оренди визначається за погодженням сторін. У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення строку дії договору він вважається продовженим на такий самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Правові наслідки продовження користування майном після закінчення строку договору оренди також передбачені статтею 764 Цивільного кодексу України та опосередковано нормою частини четвертої статті 291 Господарського кодексу України, згідно з якою правові наслідки припинення договору оренди визначаються відповідно до умов регулювання договору найму Цивільного кодексу України. Відповідно до статті 764 Цивільного кодексу України, якщо наймач продовжує користуватися майном після закінчення строку договору найму (оренди), то, за відсутності заперечень наймодавця упродовж одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором. Відповідно до статті 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", термін договору оренди визначається за погодженням сторін. Термін договору оренди не може бути меншим, ніж п'ять років, якщо орендар не пропонує менший термін. У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення терміну дії договору він вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Як установлено судами при розгляді даного спору, за умовами пунктів 10.1, 10.6 договору він діє з 04.01.05 до 04.01.15 включно. У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну Договору після закінчення строку упродовж одного місяця, він вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договором, з урахуванням змін у законодавстві на дату продовження цього договору. Судами установлено, що Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Рівненській області та Комунальним закладом "Острозький обласний ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою" Рівненської обласної ради упродовж місяця після закінчення терміну дії договору оренди не було подано заперечень щодо продовження його дії. Оскільки сторони продовжують виконувати умови договору, судами законно визнано, що договір вважається таким, що продовжений на той самий строк і на тих самих умовах, а саме до 04.01.25, а тому висновки судів про те, що підстави для задоволення позову в частині внесення змін до пункту 10.1. договору щодо строку дії договору відсутні, визнається судом обґрунтованими.

Частиною 1 статті 1 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" унормовано організаційні відносини, пов'язані з передачею в оренду майна державних підприємств та організацій, підприємств, заснованих на майні, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності, їх структурних підрозділів; майнові відносини між орендодавцями та орендарями щодо господарського використання державного майна, майна, що належить Автономній Республіці Крим або перебуває у комунальній власності. Відповідно до частини 1 статті 2 Закону орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності. За змістом статей 10, 19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" істотними умовами договору оренди є, зокрема, орендна плата (з урахуванням її індексації). Орендна плата встановлюється згідно з методикою розрахунку орендної плати. Для об'єктів, що перебувають у державній власності така Методика визначається Кабінетом Міністрів України. Правила щодо зміни розмірів орендної плати встановлені статтею 21 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", згідно з якою розмір орендної плати може бути змінено за погодженням сторін. Розмір орендної плати може бути змінено на вимогу однієї із сторін, якщо з незалежних від них обставин істотно змінився стан об'єкта оренди, а також в інших випадках, встановлених законодавчими актами України. Спори з питань зміни орендної плати вирішуються відповідно до чинного законодавства. Таким чином, приписами даної правової норми унормовано, що розмір орендної плати може бути змінено на вимогу сторони, зокрема, у випадку встановленому законодавчими актами України. Судами установлено, що рішенням Рівненської обласної ради від 26.02.10 №151 було перейменовано Острозький обласний ліцей-інтернат з посиленою військовою фізичною підготовкою на Комунальний заклад Острозький обласний ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою Рівненської обласної ради. Відповідно до пункту 1.4 Статуту Ліцею-інтернату останній заснований на спільній власності територіальних громад сіл, селищ та міст Рівненської області, які є його власником. Ліцей-інтернат має статус комунального закладу, утримується за рахунок обласного бюджету і є неприбутковим. Постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.11 № 961 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 10.08.95 № 629 і від 04.10.95 № 786" змінено орендні ставки за використання нерухомого державного майна. Пунктом 21 Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу встановлено орендну ставку в розмірі 5% від вартості орендованого майна за розміщення навчальних закладів, що фінансуються з місцевого бюджету. Частиною 1 статті 29 Бюджетного кодексу України до доходів Державного бюджету України включаються доходи бюджету, за винятком тих, що згідно із статтями 64, 66, 69, 69-1, 71 цього Кодексу закріплені за місцевими бюджетами. Згідно з пунктом 34 частини 2 статті 29 Бюджетного кодексу України унормовано, що до доходів загального фонду Державного бюджету України, з урахуванням особливостей, визначених пунктом 1 частини 2 статті 67-1 цього Кодексу, належать надходження від орендної плати за користування цілісним майновим комплексом та іншим державним майном, окрім орендної плати, визначеної пунктом 10 частини 3 цієї статті та абзацом 3 частини 5 статті 19 Закону України "Про оренду державного та комунального майна". Відповідно до пункту 10 частини 3 статті 29 Бюджетного кодексу України джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів, з урахуванням особливостей, визначених пунктом 1 частини 2 статті 67-1 цього Кодексу, є власні надходження бюджетних установ, у тому числі наукових установ Національної академії наук України і галузевих академій наук, що утримуються за рахунок державного бюджету, у тому числі орендна плата за користування військовим майном, майном Національної академії наук України і галузевих академій наук, 50 відсотків орендної плати за користування іншим майном, що належить бюджетним установам, які утримуються за рахунок державного бюджету. Ураховуючи, що з незалежних від сторін обставин змінився законодавчий порядок розподілу та розрахунку орендної плати за державне майно, яким є майно за Договором оренди №280-2005 від 04.01.05, а умовами спірного правочину, зокрема пунктами 3.1, 3.3, 10.3, погоджено зміну його умов внаслідок зміни законодавства, суди обох інстанцій правомірно визнали обґрунтованим внесення змін до пунктів 3.1 та 3.2 договору оренди. Відтак, з огляду на приписи законодавства, що регулює спірні правовідносини та умови договору оренди, судова колегія визнає, що судами попередніх інстанцій повно і всебічно встановлені обставини спору, надано правову оцінку всім зібраним у справі доказам і прийнято законні судові рішення, які залишаються без змін.

Доводи скаржника не можуть бути підставою для скасування рішення і постанови у справі, оскільки вони вже оцінювались апеляційною інстанцією та мотивовано відхилені судом. Зокрема посилання скаржника на те, що Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Рівненській області листом від 28.04.14 №16-04-01198 було заявлено орендарю про заперечення продовжувати дію договорів №248-2004 від 18.10.04 та №280-2005 від 04.01.05, то апеляційна інстанція їх відхилила, з огляду на те, що судом установлено відсутність у його тексті повідомлення про припинення чи відмову зі сторони Регіонального відділення Фонду державного майна України по Рівненській області від продовження дії договору оренди державного майна №280-2005 від 04.01.05. Судом установлено, що зазначеним листом Регіональне відділення Фонду державного майна України по Рівненській області повідомило Комунальний заклад "Острозький обласний ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою" Рівненської обласної ради та Національний університет "Острозька академія" про неукладення одного договору оренди щодо всього державного нерухомого майна, що перебуває на балансі Національного університету "Острозька академія", а не щодо державного нерухомого майна за договором від 04.01.05 №280-2005. З огляду на викладене, доводи касаційної скарги не знайшли свого підтвердження, а відтак не можуть бути підставою для скасування судових рішень у справі, оскільки не спростовують установлених судами обставин та ґрунтуються на переоцінці доказів, яка за приписами статті 1117 Господарського процесуального кодексу України знаходиться поза межами компетенції суду касаційної інстанції. Відповідно до частини 1 статті 11110 названого Кодексу підставою для скасування судового рішення місцевого чи апеляційного господарського суду є порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права. Оскільки судом касаційної інстанції не виявлено порушень апеляційним судом норм чинного законодавства, підстав для скасування постанови апеляційної інстанції та задоволення касаційної скарги - не убачається. Витрати зі сплати судового збору за розгляд касаційної скарги покладаються на скаржника.

Ураховуючи викладене та керуючись статтями 1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 19.05.16 у справі №918/1449/15 залишити без змін.

Касаційну скаргу Національного університету "Острозька академія" залишити без задоволення.

Головуючий суддя: Т. Добролюбова

Судді: М. Данилова

Т. Данилова

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст