ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 червня 2016 року Справа № 916/3330/14
Головуючого - Ткаченко Н.Г.
Суддів - Білошкап О.В.
Поліщука В.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві касаційні скарги ліквідатора Товариства з обмеженою відповідальністю "Істріан" Пейчева В.С. та кредитора ОСОБА_3
на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 30.03.2016 по справі № 916/3330/14 за заявою Державної податкової інспекції у Маліновському районі м. Одеси Головного управління ДФС в Одеській області про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Істріан",-
В С Т А Н О В И В:
Ухвалою господарського суду Одеської області від 28.10.2014 порушено провадження по справі про банкрутство ТОВ "Істріан", введено мораторій на задоволення вимог кредиторів, введено процедуру розпорядження майном ТОВ "Істріан" та призначено розпорядника майна ТОВ "Істріан" - арбітражного керуючого Пейчева В.С.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 09.12.2014 по справі № 916/3330/14 затверджено реєстр вимог кредиторів боржника- ТОВ "Істріан".
Постановою господарського суду Одеської області від 03.02.2015 по справі № 916/3330/14 ТОВ "Істріан" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором ТОВ "Істріан" призначено арбітражного керуючого Пейчева В.С.
03.02.2015 на офіційному веб-сайті Вищого господарського суду України в мережі Інтернет здійснено офіційне оприлюднення оголошення про визнання ТОВ "Істріан" банкрутом і відкриття ліквідаційної процедури за № 14195.
доповідач - суддя Ткаченко Н.Г.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 07.07.2015 по справі № 916/3330/14 затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс ТОВ "Істріан" та припинено провадження по справі.
Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 25.08.2015 ухвалу господарського суду Одеської області від 07.07.2015 по справі № 916/3330/14 скасовано, відмінено державну реєстрацію припинення юридичної особи - ТОВ "Істріан" проведену відповідно до ухвали господарського суду Одеської області від 07.07.2015 по справі № 916/3330/14, а дану справу про банкрутство ТОВ "Істріан" направлено до господарського суду першої інстанції для подальшого розгляду.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 01.03.2016 по справі № 916/3330/14 затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс ТОВ "Істріан"; відмовлено ТОВ "Інфокс" в особі філії "Інфоксводоканал" у задоволенні клопотання про зобов'язання Головного територіального управління юстиції в Одеській області провести аналіз фінансово - господарського стану ТОВ "Істріан" на предмет виявлення ознак фіктивного банкрутства та доведення до банкрутства; припинено провадження по справі № 916/3330/14.
Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 30.03.2016 по справі № 916/3330/14 ухвалу господарського суду Одеської області від 01.03.2016 скасовано, а справу № 916/3330/14 направлено для розгляду до господарського суду Одеської області на стадію ліквідаційної процедури.
В касаційних скаргах ліквідатор ТОВ "Істріан" Пейчев В.С. та кредитор ОСОБА_3 просять скасувати постанову Одеського апеляційного господарського суду від 30.03.2016 по справі № 916/3330/14, посилаючись на те, що вона постановлена з порушенням норм матеріального та процесуального права, залишивши без змін ухвалу господарського суду Одеської області від 01.03.2016.
У зв'язку із відпусткою судді Куровського С.В. та відрядженням судді Катеринчук Л.Й., протоколом автоматичної зміни складу колегії суддів від 15.06.2016, склад колегії суддів ВГСУ по розгляду даної справи змінений : головуючий /доповідач/- суддя Ткаченко Н.Г., судді - Білошкап О.В., Поліщук В.Ю.
В судове засідання ВГСУ представники сторін не з"явились, про день та час розгляду справи повідомлені належни чином.
Заслухавши доповідь судді Ткаченко Н.Г., перевіривши матеріали справи та обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційні скарги не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Провадження по даній справі про банкрутство ТОВ "Істріан" здійснюється за Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" в редакції, чинній з 19.01.2013.
Відповідно до ст.41 ГПК України господарські суди розглядають справи про банкрутство у порядку провадження, передбаченому цим Кодексом, з урахуванням особливостей, встановлених Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".
Згідно ч. 1 ст. 37 Закону України "Про відновлення платоспроможності або визнання його банкрутом", у випадках, передбачених цим Законом, господарський суд у судовому засіданні за участю сторін приймає постанову про визнання боржника банкрутом і відкриває ліквідаційну процедуру строком на дванадцять місяців.
Банкрут - боржник, неспроможність якого виконати свої грошові зобов'язання встановлена господарським судом.
Відповідно до ст. 40 Закону України "Про відновлення платоспроможності або визнання його банкрутом", у постанові про визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури господарський суд призначає ліквідатора банкрута з урахуванням вимог, установлених цим Законом, з числа арбітражних керуючих, якщо інше не передбачено цим Законом.
Ліквідатор (ліквідаційна комісія) виконує свої повноваження до завершення ліквідаційної процедури в порядку, встановленому цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Згідно ч. 1 та ч. 2 ст. 41 Закону України "Про відновлення платоспроможності або визнання його банкрутом", ліквідатор - фізична особа, яка відповідно до судового рішення господарського суду організовує здійснення ліквідаційної процедури боржника, визнаного банкрутом, та забезпечує задоволення вимог кредиторів у встановленому цим Законом порядку.
Ліквідатор з дня свого призначення здійснює такі повноваження: приймає до свого відання майно боржника, забезпечує його збереження; виконує функції з управління та розпорядження майном банкрута; проводить інвентаризацію та оцінку майна банкрута; аналізує фінансове становище банкрута; виконує повноваження керівника (органів управління) банкрута; очолює ліквідаційну комісію та формує ліквідаційну масу; пред'являє до третіх осіб вимоги щодо повернення банкруту сум дебіторської заборгованості; має право отримувати кредит для виплати вихідної допомоги працівникам, що звільняються внаслідок ліквідації банкрута, який відшкодовується згідно з цим Законом позачергово за рахунок коштів, одержаних від продажу майна банкрута; з дня визнання боржника банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури повідомляє працівників банкрута про звільнення та здійснює його відповідно до законодавства України про працю. Виплата вихідної допомоги звільненим працівникам банкрута провадиться ліквідатором у першу чергу за рахунок коштів, одержаних від продажу майна банкрута, або отриманого для цієї мети кредиту; заявляє в установленому порядку заперечення щодо заявлених до боржника вимог поточних кредиторів за зобов'язаннями, які виникли під час провадження у справі про банкрутство і є неоплаченими; подає до суду заяви про визнання недійсними правочинів (договорів) боржника; вживає заходів, спрямованих на пошук, виявлення та повернення майна банкрута, що знаходиться у третіх осіб; передає в установленому порядку на зберігання документи банкрута, які відповідно до нормативно-правових документів підлягають обов'язковому зберіганню, на строк не менше п'яти років з дати визнання особи банкрутом; продає майно банкрута для задоволення вимог, внесених до реєстру вимог кредиторів, у порядку, передбаченому цим Законом; повідомляє про своє призначення державний орган з питань банкрутства в десятиденний строк з дня прийняття рішення господарським судом та надає державному органу з питань банкрутства відповідну інформацію для ведення Єдиного реєстру підприємств, щодо яких порушено провадження у справі про банкрутство; у разі провадження банкрутом діяльності, пов'язаної з державною таємницею, вживає заходів з ліквідації режимно-секретного органу. Для цього за погодженням із Службою безпеки України визначає склад ліквідаційної комісії режимно-секретного органу, яка формується в установленому законодавством порядку; веде реєстр вимог кредиторів; подає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення", інформацію центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення;здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Статтею 46 Закону України "Про відновлення платоспроможності або визнання його банкрутом" передбачено, що після завершення всіх розрахунків з кредиторами ліквідатор подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, до якого додаються: відомості за результатами інвентаризації майна боржника та перелік ліквідаційної маси; відомості про реалізацію об'єктів ліквідаційної маси з посиланням на укладені договори купівлі-продажу; копії договорів купівлі-продажу та акти приймання-передачі майна; реєстр вимог кредиторів з даними про розміри погашених вимог кредиторів; документи, які підтверджують погашення вимог кредиторів; довідка архівної установи про прийняття документів, які відповідно до закону підлягають довгостроковому зберіганню; для акціонерних товариств - копія розпорядження про скасування реєстрації випуску акцій, засвідчена Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку; для емітентів цінних паперів - копія звіту про наслідки погашення цінних паперів, засвідчена Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку.
Звіт ліквідатора має бути схвалений комітетом кредиторів, власником майна (органом, уповноваженим управляти майном) боржника (для державних підприємств або підприємств, у статутному капіталі яких частка державної власності перевищує 50 відсотків).
Господарський суд після заслуховування звіту ліквідатора та думки членів комітету кредиторів або окремих кредиторів виносить ухвалу про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу.
Якщо за результатами ліквідаційної процедури після задоволення вимог кредиторів не залишилося майна, господарський суд виносить ухвалу про ліквідацію юридичної особи - банкрута.
Якщо ліквідатор не виявив майнових активів, що підлягають включенню до складу ліквідаційної маси, він зобов'язаний подати господарському суду ліквідаційний баланс, який засвідчує відсутність у банкрута майна.
Ухвала суду першої інстанції від 01.03.2016, якою затверджено звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс ТОВ "Істріан" та припинено провадження по справі № 916/3330/14, мотивована тим, що ліквідатором боржника - ТОВ "Істріан" проведена ліквідаційна процедура банкрута відповідно до вимог Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", а саме закрито поточні рахунки боржника, подано до суду звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс ТОВ "Істріан", з якого видно про неможливість погашення кредиторської заборгованості за відсутністю майна банкрута, до того ж боржник на момент порушення провадження у справі про банкрутство втратив абсолютну ліквідність та відсутні ознаки фіктивного банкрутства, доведення до банкрутства, приховування стійкої фінансової неплатоспроможності.
Скасовуючи ухвалу господарського суду першої інстанції, апеляційний господарський суд виходив з того, що при проведені ліквідаційної процедури боржника - ТОВ "Істріан" ліквідатором належним чином не дотримано вимог Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" по здійсненню ліквідаційної процедури.
Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судом апеляційної інстанції, у лютому 2015 господарським судом Одеської області боржника - ТОВ "Істріан" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру та ліквідатором ТОВ "Істріан" призначено арбітражного керуючого Пейчева В.С.
У січні 2016 ліквідатор боржника подав до господарського суду Одеської області звіт ліквідатора ТОВ "Істріан" та ліквідаційний баланс ТОВ "Істріан".
Згідно наданих до звіту : довідки Відділу організації реєстраційної-екзаменаційної роботи Державної автомобільної інспекції ГУ МВС України в Одеській області від 19.12.2014 № 7/о-6841; відповіді від 23.12.2014 за № 06-921 філії "Український центр інноватики та патентно-інформаційних послуг"; листа від 30.12.2014 за № 1-8/9624 Відділу надання адміністративних послуг, державної реєстрації та інформаційного забезпечення Державної служби інтелектуальної власності України; довідки від 23.12.2014 за № 5-5/12811 ДП "Український Державний центр радіочастот"; інформаційного листа від 22.01.2015 за № 20.1.19-753 Департаменту льотної придатності Державної авіаційної служби України; інформаційної довідки від 30.01.2015 за № 107-05/1/1-15 Управління надання адміністративних послуг Державної інспекції України з безпеки на морському та річковому транспорті; листа від 24.12.2014 № 05-14/11/5357 Державної інспекції сільського господарства в Одеській області; інформаційного листа від 03.06.2015 за № 10-14-02929 Регіонального відділення фонду державного майна України по Одеській області; довідки від 12.06.2015 за № 09/04/12057/НК Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку; відповіді від 17.11.2015 за № 05/1.14192 Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції в Одеській області; відомостей від 26.11.2015 з реєстру прав власності на нерухоме майно, та відомостями з Державного реєстру іпотек, у боржника не виявлено майнових активів, за результатом вжитих ліквідаційних заходів.
Частиною 8 статті 42 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" передбачено, що майно, щодо якого боржник є користувачем, балансоутримувачем або зберігачем, повертається його власнику відповідно до закону або договору.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 949 Цивільного кодексу України, зберігач зобов'язаний повернути поклажодавцеві річ, яка була передана на зберігання, або відповідну кількість речей такого самого роду та такої самої якості.
Річ має бути повернена поклажодавцю в такому стані, в якому вона була прийнята на зберігання, з урахуванням зміни її природних властивостей.
Як вбачається із матеріалів справи та встановлено апеляційним господарським судом, між Одеською митницею ДФС та боржником укладено договір про надання послуг відповідального зберігання, за умовами якого на відповідальному зберіганні в Одеській митниці зберігається майно ТОВ "Істріан", а саме: частина крану КС5363, б/у, партія № 2 загальною вагою 25170 кг., вилучені за протоколом про порушення митних правил від 09.12.2005 № 1276/50000/05; частина крану КС 5363, б/в, партія № 1 5300 кг., вилучений за протоколом про порушення митних правил від 09.12.2005 №1276/50000/05; дизель - електричний кран КС-5363 № 139 у кількості 1 шт., вилучений за протоколом про порушення митних правил від 15.12.2005 № 1296/50000/05; дизель - електричний кран КС-5363 № 875 у кількості 1 шт., вилучений за протоколом про порушення митних правил від 15.12.2005 № 1296/50000/05; дизель - електричний кран КС-8362Д № 54 у кількості 1 шт., вилучений за протоколом про порушення митних правил від 17.01.2006 № 0023/50000/06, вартість якого, станом на 08.06.2015, складає 557 653,95 грн., що підтверджується повідомленням Одеської митниці ДФС № 952/5/15-70-24-01 від 09.06.2015.
В порушення вимог закону, в ході ліквідаційної процедури, ліквідатор боржника звернувся до Одеської митниці ДФС лише з листом від 16.06.2015 № 02-11/47 про скасування договору відповідального зберігання, укладеного з ТОВ "Істріан" у зв'язку з ліквідацією підприємства та звільненням директора (яка несла матеріальну відповідальність за збереження майна), при цьому не вчинив жодних дій щодо повернення даного майна до ліквідаційної маси боржника, а також і не надав ніяких доказів щодо втрати або знищення, псування зазначеного майна, яке знаходиться на відповідальному зберіганні, що вказувало б на неможливість його повернення .
Крім того, справа про банкрутство ТОВ "Істріан" порушена за заявою ДПІ у Малиновському районі м. Одеси ГУ ДФС в Одеській області, в якій зазначається, що боржник протягом трьох місяців після настання встановленого строку не спроможний сплатити 596 549,49 грн. боргу, який утворився внаслідок несплати земельного податку за період листопад -грудень 2010 і січень 2011, що підтверджується судоми рішеннями.
Відповідно до ст. 269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є: - власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); - землекористувачі.
За п. 14.1.73. ст. 14 Податкового кодексу України, землекористувачі це юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судом апеляційної інстанції, в матеріалах справи відсутні дані проте, на підставі чого ТОВ "Істріан" є платником земельного податку та чи належала земельна ділянка ТОВ "Істріан" на праві власності чи оренди , крім того апеляційним судом було встановлено, що матеріали справи не містять ніяких відомостей щодо вибуття із користування/власності боржника цієї земельної ділянки, внаслідок чого є ймовірність наявності дебіторської заборгованості у боржника, і у зв'язку з чим на ліквідатора покладається обов'язок включити вказану дебіторську заборгованість, за її наявності, до ліквідаційної маси та здійснювати заходити по її стягненню.
Крім того, судом апеляційної інстанції було встановлено, що ТОВ "Істріан" мало 50 відкритих рахунків у різних банківських установах, що підтверджується повідомленням Державної податкової інспекції у Приморському районі м. Одеси Головного управління Державної фіскальної служби в Одеській області № 16350/10/15-53-11-01 від 09.06.2015.
Так, згідно звіту ліквідатора, по рахункам у ПАТ "КБ "Південкомбанк" № НОМЕР_1 та № НОМЕР_2, зазначено, що лист ліквідатора на адресу цього банку повернувся із відміткою поштового відділення про ліквідацію адресата, тоді як до звіту ліквідатора не надано належних доказів на підтвердження ліквідації ПАТ "КБ "Південкомбанк", а також відсутні будь-які відомості про рахунок боржника, відкритий в Філії ПАТ "Промінвестбанк" в м. Одеса № НОМЕР_3 щодо залишку на ньому котів та закриття цього рахунку.
Згідно п. 7 ч. 1 ст. 41 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" під час проведення ліквідаційної процедури ліквідатор зобов'язаний використовувати тільки один рахунок боржника в банківській установі. Інші рахунки, виявлені при проведенні ліквідаційної процедури, підлягають закриттю ліквідатором, а залишки коштів на цих рахунках перераховуються на основний рахунок боржника.
Судом апеляційної інстанції встановлено, що ліквідатором боржника при здійсненні ліквідаційної процедури належним чином не перевірені рахунки боржника у ПАТ "КБ "Південкомбанк" № НОМЕР_1, № НОМЕР_2 та у філії ПАТ "Промінвестбанк" у м. Одеса № НОМЕР_3 на предмет наявності чи відсутності на них грошових коштів, оскільки це є одним із джерел виявлення майна боржника та складовою для формування ліквідаційної маси.
Відповідно до вимог ст. 99 ГПК України в апеляційній інстанції справи переглядаються за правилами розгляду цих справ у першій інстанції з урахуванням особливостей, передбачених у цьому розділі.
Апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.
Згідно ст. 101 ГПК України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього.
Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Належним чином перевіривши фактичні обставини справи, давши належну оцінку зібраним по справі доказам, доводам та запереченням сторін Одеський апеляційний господарський суд прийшов до вірного висновку, що ліквідатором ТОВ "Істріан" у повному обсязі не було виявлено всіх майнових актів боржника для подальшого погашення кредиторських вимог та ліквідатор не здійснив всі передбачені законом заходи при здійсненні ліквідаційної процедури боржника, а тому відсутні правові підстави для затвердження звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу банкрута та припинення провадження у справі про банкрутство ТОВ "Істріан" та обґрунтовано скасував ухвалу господарського суду Одеської області від 01.03.2016 з направленням справи № 916/3330/14 для розгляду до господарського суду Одеської області на стадію ліквідаційної процедури.
Відповідно до ст. 111-7 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Правова позиція, щодо дотримання вимог ст. 111-7 ГПК України судом касаційної інстанції, викладена у постановах Верховного суду України від 27.12.2005 по справі №24/389, від 16.03.2010 по справі № 30/44-09, від 23.03.2010 по справі № 4/45-38, відповідно до яких, касаційна інстанція під час розгляду справи, зокрема, не вправі виходити за межі своїх повноважень, переоцінювати докази, що є в матеріалах справи, ставити під сумнів достовірність документальних доказів, яким надана оцінка судами попередніх інстанцій.
За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що постанова Одеського апеляційного господарського суду від 30.03.2016 по справі № 916/3330/14 прийнята у відповідності до фактичним обставин та вимог Закону і підстав для її скасування не вбачається.
Доводи касаційних скарг про помилковість висновків апеляційного суду, порушення норм матеріального та процесуального права не знайшли свого підтвердження при розгляді справи у касаційному порядку та не спростовують висновків суду апеляційної інстанції, які викладені в оскаржуваній апеляційній постанові.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 1115, 1117 - 11113 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційні скарги ліквідатора Товариства з обмеженою відповідальністю "Істріан" Пейчева В.С. та кредитора ОСОБА_3 залишити без задоволення.
Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 30.03.2016 по справі № 916/3330/14 залишити без змін.
Головуючий - Ткаченко Н.Г.
Судді - Білошкап О.В.
Поліщук В.Ю.