Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 21.03.2016 року у справі №916/654/15-г Постанова ВГСУ від 21.03.2016 року у справі №916/6...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 березня 2016 року Справа № 916/654/15-г Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Карабаня В.Я. - головуючого, Ємельянова А.С., Ковтонюк Л.В.,розглянувши матеріали касаційноїскаргиОдеської міської радинапостанову Одеського апеляційного господарського суду від 26.01.2016у справігосподарського суду Одеської області №916/654/15-гза позовомПершого заступника військового прокурора Південного регіону України в інтересах держави в особі Міністерства оборони України в особі Військової академіїдоОдеської міської ради, Виконавчого комітету Одеської міської ради,третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачаприватне підприємство НВКТФ "Лідер-Люкс",провизнання незаконними та скасування рішень,за участі представників сторін:

від ГПУ - Яговдік С.М., Коркішко В.М.,

від Міноборони України - Полотняк Р.О.,

від НВКТФ "Лідер-Люкс" - Різун Н.О.,

від інших осіб - не з'явилися,

У С Т А Н О В И В:

У лютому 2015 року перший заступник військового прокурора Південного регіону України з нагляду за додержанням законів у воєнній сфері звернувся з позовом в інтересах держави в особі Міністерства оборони України в особі Військової академії до Одеської міської ради, виконавчого комітету Одеської міської ради про визнання незаконним та скасування рішення Одеської міської ради від 18.06.2013 №3509-VI "Про перелік об'єктів комунальної власності територіальної громади м. Одеси, що підлягають приватизації та відчуженню у 2013 р., та внесення змін до рішень Одеської міської ради" в частині переліку об'єктів комунальної власності територіальної громади міста Одеси нежитлової

одноповерхової будівлі, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Фонтанська дорога, 8/1-А, що підлягають приватизації та відчуженню, та про визнання

незаконним і скасування рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 04.07.2013 №259 "Про реєстрацію об'єктів комунальної власності м. Одеси" в частині внесення до переліку об'єктів нерухомого майна, що підлягають реєстрації за територіальною громадою міста Одеси будівлі, яка розташована за адресою: м. Одеса, вул. Фонтанська дорога, 8/1-А.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що оспорювані рішення стосувались у тому числі будівлі №105 військового містечка №17, що є військовим (державним) майном і знаходиться на балансовому обліку та в оперативному управління Військової академії. Тому, на думку прокурора та позивачів у справі, своїми рішеннями Одеська міська рада та виконком Одеської міськради незаконно розпорядились зазначеним військовим (державним) майном, що є підставою для визнання їх недійсними та скасування.

Заперечуючи проти задоволення позовних вимог, Одеська міська рада стверджували, що відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", наділені правом володіння, користування і розпорядження майном, яке належить до комунальної власності місцевої територіальної громади, у тому числі правом відчуження шляхом приватизації. Зазначали, що спір про визнання недійсними рішень органів місцевого самоврядування слід вирішувати в адміністративних судах, тому, вважали, він не підвідомчий господарському суду.

19.10.2015 рішенням господарського суду Одеської області (судді Демешин О.А., Шаратов Ю.А., Оборотова О.Ю.) у задоволенні позову відмовлено повністю. Рішення мотивовано тим, що приміщення №8/8 та нежитлова будівля №8/1-А по Фонтанській дорозі у м. Одеса є одним об'єктом нерухомості, тому права позивачів спірними рішеннями не порушено, так як на момент їх прийняття власником будівлі була громадянка ОСОБА_8

26.01.2016 постановою Одеський апеляційний господарський суд (судді Філінюк І.Г., Лавриненко Л.В., Аленін О.Ю.) перевірене рішення суду першої інстанції скасував, позовні вимоги прокурора задовольнив, визнав недійсним та скасував рішення Одеської міської ради №3509-VI, та рішення виконавчого комітету Одеської міськради №259.

У касаційній скарзі Одеська міська рада посилалися на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, просили скасувати постанову від 26.01.2016, а рішення від 19.10.2015 залишити в силі.

Проаналізувавши касаційну скаргу на предмет її обґрунтованості у сукупності з іншими матеріалами справи, колегія суддів приходить до висновку про відхилення вимог скарги виходячи з наступного.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив із того, що оскаржувані рішення є ненормативними актами, що застосовуються одноразово, з прийняттям яких виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав і охоронюваних законом інтересів, які вичерпали свою дію шляхом їх виконання, оскільки на підставі цих рішень будівлю №8/1-А по Фонтанській дорозі у м. Одеса було зареєстровано за територіальною громадою м.

Одеси, а договір купівлі-продажу від 05.09.2013 між Одеською міськрадою та ПП НВКТФ "Лідер-Люкс", як правовстановлюючий документ, підтверджуючий право власності останніх, є чинним.

Переглядаючи рішення суду першої інстанції, апеляційний господарський суд обгрунтовано виходив із того, що відповідно до положень статей 3, 5 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних силах України" військове майно закріплюється за військовими частинами Збройних Сил України на праві оперативного управління. З моменту надходження майна до Збройних Сил України і закріплення його за військовою частиною Збройних Сил України воно набуває статусу військового майна. Рішення про відчуження військового майна, що є придатним для подальшого використання, але не знаходить застосування у повсякденній діяльності військ, надлишкового майна, а також цілісних майнових комплексів та іншого нерухомого майна приймає Кабінет Міністрів України за поданням Міністерства оборони України.

Статтею 2 Закону України "Про правовий режим майна у Збройних силах України" передбачено, що Міністерство оборони України як центральний орган управління Збройних Сил України здійснює відповідно до закону управління військовим майном, у тому числі закріплює військове майно за військовими частинами.

Згідно зі ст.134 ГК України суб'єкт господарювання, який здійснює господарську діяльність на основі права власності, на свій розсуд, одноосібно або спільно з іншими суб'єктами володіє, користується і розпоряджається належним йому (їм) майном, у тому числі має право надати майно іншим суб'єктам для використання його на праві власності, праві господарського відання чи праві оперативного управління, або на основі інших форм правового режиму майна, передбачених цим Кодексом.

Достовірними доказами належності спірного майна до державного зі статусом військового апеляційним судом правомірно визнано: наказ Міністра оборони України від 18.05.2013 №312 "Про передачу фондів військових містечок у місті Одеса" про передачу на облік з Квартирно-експлуатаційного відділу міста Одеса до Військової академії м. Одеса; акт приймання (передачі) будинків, споруд та території військового містечка №17 від 20.08.2013; акт технічного стану будівлі №105 військового містечка №17 від 22.05.2013.

Не погоджуючись із обгрунтуваннями відмови у задоволенні позовних вимог місцевого господарського суду, апеляційний господарський суд обгрунтовано виходив із того, що відповідно до положень статей 78, 116, 122 Земельного кодексу України, ст.11 Цивільного кодексу України у зв'язку з прийняттям суб'єктом владних повноважень ненормативного акта виникають правовідносини, пов'язані з реалізацією суб'єктивних прав охоронюваних інтересів, такий акт є підставою виникнення, зміни або припинення прав та обов'язків фізичних і юридичних осіб приватного права. Тому рішення суб'єкта владних повноважень у сфері земельних відносин може оспорюватися з точки зору його законності, а відповідні вимоги - розглядатися у порядку цивільного або господарського судочинства, якщо за результатами реалізації цих рішень у фізичної чи юридичної особи виникло право цивільне і спірні правовідносини, на яких грунтується позов, мають

приватноправовий характер. Виходячи з чого, апеляційна інстанція мотивовано зазначила, що якщо підставою та метою пред'явлення позовної вимоги про визнання рішення незаконним є оспорювання речового права особи, у тому числі й права власності на землю, яке виникло в результаті та після реалізації рішення суб'єкта владних повноважень, зазначена вимога може розглядатись як спосіб захисту порушеного цивільного права згідно з положеннями статті 16 ЦК України, та заявлятись до суду для розгляду в порядку цивільного або господарського судочинства.

Беручи до уваги викладене, а також те, що внаслідок оспорюваних рішень міської ради та виконкому фактично змінено правовий статус військового майна та проведена державна реєстрація речового права, та здійснено відчуження зазначеного майна, суд апеляційної інстанції дійшов правомірного висновку про те, що останні підлягають оскарженню в порядку господарського судочинства.

Більше того, скасовуючи рішення міськради та виконкому, апеляційним судом мотивовано зазначено, що відповідачі у справі не надали доказів про передачу спірної будівлі з державної у комунальну власність, та документів, на підставі яких були прийняті оскаржувані рішення.

Належних обґрунтувань, з посиланням на норми права, які б спростовували висновки суду апеляційної інстанції, заявником не наведено, у зв'язку з чим колегія суддів не вбачає підстав для зміни чи скасування оскаржуваної постанови, при ухваленні якої здійснено всебічний, повний та об'єктивний розгляд у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, надано належну правову оцінку всім наявним у матеріалах справи доказам й твердженням сторін, правильно застосовано норми матеріального та процесуального права.

Доводи касаційної скарги не спростовують висновків апеляційного суду, зводяться до переоцінки доказів у справі, що виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції, передбачених статтями 1115, 1117 ГПК України, а тому підстави для зміни або скасування ухваленої у цій справі постанови відсутні.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119 -11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Одеської міської ради залишити без задоволення, а постанову Одеського апеляційного господарського суду від 26.01.2016 у справі №916/654/15-г господарського суду Одеської області - без змін.

Головуючий суддяВ.Я. Карабань СуддяА.С. Ємельянов СуддяЛ.В. Ковтонюк

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст