ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 липня 2016 року Справа № 914/3855/15
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючий суддя : Данилова Т.Б. (доповідач)
судді: Данилова М.В., Корсак В. А.
розглянувши матеріали касаційної скаргитовариства з обмеженою відповідальністю "Нафтогазрембуд-1"на постановуЛьвівського апеляційного господарського суду від 17.05.2016р. у справі господарського суду№914/3855/15 Львівської області за позовомтовариства з обмеженою відповідальністю "Нафтогазрембуд-1"додочірнього підприємства Національної акціонерної компанії "Надра України" "Західукргеологія"про за участю представників сторін: позивача - відповідача - стягнення 450000,00грн. не з'явився пр. Місечко В.І. - дов. №01-519/13 від 14.04.16р.В С Т А Н О В И В:
У листопаді 2015 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Нафтогазрембуд-1" як оператор по договору №147 про спільну діяльність від 25.04.2003 звернулось до господарського суду Львівської області з позовом до Дочірнього підприємства"Західукргеологія" НАК "Надра України" про стягнення 450000 грн., сплачених ним платіжним дорученням №1575 від 04.12.2013р. як компенсаційні кошти ліцензіату за проведення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов користування надрами.
Позовні вимоги були вмотивовані тим, що ДП "Західукргеологія" НАК "Надра України" не надало ТОВ "Нафтогазрембуд-1" жодного підтверджуючого документу (акту виконаних робіт, акту надання послуг тощо), яким би було підтверджено, що роботи по обов'язковому моніторингу та науковому супроводженню виконання особливих умов користування надрами виконано.
Рішенням Господарського суду Львівської області від 01.03.2016 (колегія суддів у складі: головуючий суддя Морозюк А.Я., судді: Артимович В.М., Гутьєва В.В.), залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 17.05.2016 (головуючого судді Мельник Г.І., суддів Бонк Т.Б., Плотницького Б.Д.) в позові відмовлено повністю.
Судові рішення мотивовані тим, що відповідач належним чином та у відповідності до нормативних актів, чинних на дату виникнення зобов'язань між учасниками Договору про спільну діяльність, виконав свої обов'язки, передбачені Спеціальним дозволом на користування надрами, Угодою про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин з додатками, яка є невід'ємною частиною спеціального дозволу.
Не погоджуючись із судовими рішеннями, ТОВ "Нафтогазрембуд-1" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, неповне встановлення обставин справи, просить судові рішення скасувати та прийняти нове, яким позовні вимоги задовольнити повністю.
Касаційна скарга вмотивована тим, що документи на підтвердження виконання робіт по обов'язковому моніторингу та науковому супроводженню виконання особливих умов користування надрами надані несвоєчасно, а на момент перерахування коштів таких документів позивачеві відповідачем надано не було.
Заслухавши присутнього представника відповідача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в рішенні і постанові та доводи касаційної скарги, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.
Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, 25.04.2003 між Дочірнім підприємством НАК "Надра України" "Західукргеологія" (підприємство) та Корпорацією "Укрнерудпром" (інвестор) укладено Договір №147 про спільну діяльність, предметом якого є спільна інвестиційна та виробнича діяльність учасників з організації й здійснення геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки Тинівського родовища, та можливої промислової розробки Тинівського родовища з метою одержання прибутку.
Згідно з п.2.3 Договору про спільну діяльність підприємство гарантує, що має всі дозволи й інші документи необхідні для здійснення геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки, нафтогазоносних надр із метою пошуку й розвідки родовищ нафти та газу, а пунктом 2.4 Договору передбачено, що інвестор гарантує, що має фінансові можливості для здійснення внесків відповідно до Програми спільної діяльності.
У відповідності до п.5.1 Договору №147 спільна діяльність Учасників буде здійснюватися у відповідності до Програми та Бюджету спільної діяльності, що є невід'ємними частинами даного Договору, в яких учасники визначають порядок, терміни, етапи та інші умови здійснення Спільної діяльності.
Договір №147 про спільну діяльність укладено в письмовій формі, підписаний повноважними представниками сторін, їх підписи посвідчено печатками, а також погоджений головою правління НАК "Надра України".
Судами встановлено, що 30.11.2011 між ДП НАК "Надра України" "Західукргеологія" (підприємство), Корпорацією "Укрнерудпром" (Інвестор-1) та ТзОВ "Нафтогазрембуд-1" (Інвестор-2) укладено Додаткову угоду №01/11 до Договору №147 про спільну діяльність від 25.04.2003, якою встановлено, що з моменту укладання даної Додаткової угоди №01/11 Товариство з обмеженою відповідальністю "Нафтогазрембуд-1" є повноправним учасником Договору №147 про спільну діяльність від 25.04.2003.
28.08.2014 між Дочірнім підприємством НАК "Надра України" "Західукргеологія" (підприємство) та ТОВ "Нафтогазрембуд-1" (інвестор) укладено Додаткову угоду №02/14 до Договору №147 про спільну діяльність від 25.04.2003, відповідно до умов якої Корпорація "Укрнерудпром" виходить із складу учасників Договору спільної діяльності. Права та обов'язки Корпорації "Укрнерудпром" переходять до ТзОВ "Нафтогазрембуд-1" згідно Договору про відступлення фінансових інвестицій від 22.08.2013.
При цьому, у розділі "Визначення основних термінів" зазначено, що Комітет управління - орган управління, який створюється учасниками для прийняття рішення з визначених у цьому договорі питань, пов'язаних із спільною діяльністю; оператором визначено Інвестора - ТзОВ "Нафтогазрембуд-1", спеціальний дозвіл означає - Спеціальний дозвіл на користування надрами №1906 від 12.05.2002, виданий у встановленому порядку підприємству, який не є і не може бути внеском підприємства у спільну діяльність.
Відповідно до п.1.1 Договору №147 (в редакції Додаткової угоди №02/14 від 28.08.2014р.) предметом цього договору є Спільна діяльність учасників, які беруть зобов'язання об'єднати свої вклади та спільно діяти з метою: забезпечення здійснення власником Спеціального дозволу геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки та/або промислової розробки Ділянки надр на Тинівському родовищі, в межах програми робіт спільної діяльності; реалізації видобутих вуглеводнів в процесі дослідно-промислової розробки та отримання прибутку Учасниками.
Згідно з п.3.4.12 Договору №147 про спільну діяльність (в редакції Додаткової угоди №02/14 від 28.08.2014), Оператор має право представляти інтереси учасників у взаємовідносинах з органами державної влади та управління, місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами, в судових органах, з питань, що стосуються спільної діяльності, в порядку, визначеному даним Договором.
Судами встановлено, що 14.05.2002 Державною службою геології та надр України ДП НАК "Надра України" Західукргеологія" видано Спеціальний дозвіл на користування надрами №1906, строк дії якого продовжено до 14.05.2016. При цьому, однією із спеціальних умов цього дозволу є: "Обов'язковий моніторинг та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами, відповідно до абзацу третього пункту 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615".
22.11.2013 на позачерговому засіданні Комітету з управління Договору №147 про спільну інвестиційну і виробничу діяльність, не пов'язану із створенням юридичної особи, з експлуатації Тинівського газового родовища від 25.04.2003 розглянуто питання щодо відшкодування витрат, вказаних в п. 7 "особливі умови" Спеціального дозволу на користування надрами. Зокрема, на цьому позачерговому засіданні прийнято рішення про те, що Спільна діяльність зобов'язується компенсувати Ліцензіату витрати за проведення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов користування надрами. При цьому, Спільна діяльність в 5-денний термін з моменту отримання відповідного рахунку має перерахувати ДП НАК "Надра України" "Західукргеологія" вищезазначені компенсаційні кошти.
За результатами позачергового засідання складено Протокол №3/2013 від 22.11.2013, в якому визначено, що розмір витрат, а саме компенсаційних коштів складає 450000,00грн. На підставі цього рішення ДП НАК "Надра України" "Західукргеологія" Спільній діяльності виставлено рахунок від 28.11.2013: Компенсаційні кошти зг. Протоколу №3/2013 від 22.11.2013р. дог. СД 147 від 25.04.2003р. по Тинівському родовищу на суму 450000,00грн.
На виконання рішення Комітету з управління договору №147 про спільну діяльність, позивач ТзОВ "Нафтогазрембуд-1" як оператор по спільній діяльності сплатив відповідачу компенсаційні кошти у розмірі 450000,00грн. платіжним дорученням №1575 від 04.12.2013.
Підставою звернення ТзОВ "Нафтогазрембуд-1" до господарського суду Львівської області з позовом до Дочірнього підприємства НАК "Надра України" "Західукргеологія" про стягнення 450000грн. визначено те, що відповідачем не виконувались роботи по обов'язковому моніторингу та науковому супроводженню виконання особливих умов користування надрами, оскільки у позивача відсутні підтверджуючі документи (акти виконаних робіт, акти надання послуг) про виконання таких робіт. Позивач посилався на довідку Державної фінансової інспекції у Львівській області від 10.11.2014 №07-26-01/44, складену за результатами зустрічної звірки щодо документального підтвердження виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювались між ТзОВ "Нафтогазрембуд-1" та ДП НАК "Надра України" "Західукргеологія".
Вирішуючи справу по суті, суди попередніх інстанцій керувались приписами статті 19 Кодексу України про надра, згідно якої надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр, процедура видачі якого передбачена Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011р. №615 (далі Порядок №615).
Згідно ст.16 Кодексу України про надра (в редакції, чинній на дату укладання Договору №147 про спільну діяльність від 25.03.2003), спеціальні дозволи (ліцензії) на користування надрами надаються Державним комітетом України по геології і використанню надр за погодженням з Міністерством охорони навколишнього природного середовища України, як правило, на конкурсних засадах в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до підпункту 9 пункту 4 Положення про Міністерство екології та природних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 13.04.2011 №452, та з метою забезпечення практичного застосування пункту 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 11.03.2013р. №96 було затверджено Положення про проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування (наказ втратив чинність 14.05.2015, проте був чинним в період виникнення спірних правовідносин).
Згідно з п.2 цього Положення проведення моніторингу та наукового супроводження здійснюють спеціалізовані державні геологічні підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління Держгеонадр України, в установленому законодавством порядку, які визначаються Держгеонадрами України на конкурсних засадах, ураховуючи їх статутні завдання та спеціалізацію (спеціалізовані підприємства).
Пунктом 4 Положення передбачено, що моніторинг та наукове супроводження - це системне регулярне спостереження за об'єктом надрокористування і виконанням особливих умов, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, та його невід'ємною частиною - угодою про умови користування надрами; оцінка стану, моделювання та прогнозування змін геологічного середовища; консультативно-методичне забезпечення всіх етапів, стадій та видів робіт, передбачених програмою робіт на ділянці надр, яка є додатком до угоди; розроблення науково обґрунтованих рекомендацій щодо оптимізації цих етапів, стадій та видів робіт; надання допомоги надрокористувачеві у дотриманні вимог нормативно-правових актів, загальнодержавних та галузевих нормативних документів.
Моніторинг та наукове супроводження є складовими частинами особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою.
У відповідності до п.9 Положення моніторинг та наукове супроводження проводяться на підставі договору між надрокористувачем та спеціалізованим підприємством, укладеного відповідно до вимог законодавства на строк дії дозволу. У договорі з проведення моніторингу та наукового супроводження визначаються умови й порядок проведення моніторингу та наукового супроводження, оплата виконаних робіт, склад та вартість робіт, порядок взаєморозрахунків, відповідальність сторін, звітність, інші умови відповідно до специфіки об'єкта та виду користування надрами.
Враховуючи викладене, суди попередніх інстанцій відхилили доводи позивача ТзОВ "Нафтогазрембуд-1" щодо необов'язковості спеціального дозволу на користування надрами та моніторингу, оскільки проведення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених Договором №147, здійснюються спеціалізованими державними геологічними підприємствами, установами та організаціями, що належать до сфери управління Держгеонадр України - ДП НАК "Надра України" "Західукргеологія" та здійснюють свою діяльність відповідно до вимог законодавства на час строку дії спеціального дозволу на користування надрами.
Суди попередніх інстанцій відхилили також доводи позивача ТзОВ "Нафтогазрембуд-1" щодо того, що відповідач не виконав роботи по обов'язковому моніторингу та науковому супроводженню виконання особливих умов користування надрами та не виконав взятих на себе зобов'язань за Договором №147 про спільну діяльність.
Судами встановлено, що у Спеціальному дозволі на користування надрами №1906 від 14.05.2002, строк дії якого продовжено до 14.05.2016, власником якого є ДП "НАК "Надра України" "Західукргеологія", однією з особливих умов дозволу у п.7 визначено: "Обов'язковий моніторинг та наукове супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою про умови користування надрами, відповідно до абзацу третього пункту 26 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011р. №615".
18.10.2011 між Державною службою геології та надр України (Держгеонадра) та ДП "НАК "Надра України" "Західукргеологія" (надрокористувач) укладено Угоду №1906 про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин, яка є невід'ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами.
Відповідно до п.5.3 Угоди №1906 надрокористувач зобов'язався забезпечувати проведення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов користування надрами, передбачених дозволом та угодою згідно з абзацом третім пункту 26 Порядку №615 надання спеціальних дозволів на користування надрами, а пунктом 12.1 цієї Угоди передбачено, що невід'ємною частиною цієї Угоди є: Додаток 1 - Характеристика ділянки надр; Додаток 2 - Програма робіт з геологічного вивчення, в т. ч. дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин.
При цьому, згідно Додатку 2 до Угоди №1906 до видів робіт та витрат внесено "Укладення договору про здійснення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов Дозволу та угоди про умови користування надрами".
Відповідно до Договору №43М/13 про проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування від 26.11.2013р., який укладено між ДП "НАК "Надра України" "Західукргеологія" та ПАТ "НАК "Надра України", виконавець зобов'язується виконати для замовника, а замовник зобов'язується прийняти й оплатити роботи з проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки надр Тинівського родовища відповідно до умов цього договору. Обсяги робіт, етапи (підетапи) та строки їх виконання наведені в Календарному плані (додаток 1), який є невід'ємною частиною договору та складається Виконавцем щорічно.
Пунктом 4.1. Договору №43М/13 передбачено, що по завершенню кожного етапу (під етапу) виконавець надає замовнику підписаний ним Акт здавання-приймання виконаних робіт в 2-х примірниках та Звіт у письмовій формі.
Згідно Календарного плану на 2013 рік, який є додатком 1 до Договору №43М/13, вартість виконаних робіт з проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки надр Тинівського родовища на 2013рік, складає 450000,02грн.
Досягнення сторонами домовленості щодо ціни робіт в розмірі 450000 грн. засвідчено Протоколом узгодження договірної ціни на 2013р., який є додатком 2 до Договору №43М/13, підписаного та скріпленого печатками ДП "НАК "Надра України" "Західукргеологія" та ПАТ "НАК "Надра України".
Судами встановлено, що у Звіті з проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки надр Тинівського родовища на 2013рік, який затверджено Головою правління НАК "Надра України", ПАТ "НАК "Надра України" зроблено висновки за результатами виконаних робіт.
Результат виконаних робіт з проведення моніторингу та наукового супроводження надрокористування за 2013 рік (Тинівське родовище) підтверджується Актом №8 здачі-прийняття робіт (надання послуг) від 29.01.2016р., відповідно до якого замовник ДП "НАК "Надра України" "Західукргеологія" без претензій до якості та строків виконання робіт прийняв від виконавця ПАТ "НАК "Надра України" роботи загальною вартістю 450000,02грн.
На цих підставах суди попередніх інстанцій дійшли до висновку про те, що матеріалами справи підтверджено забезпечення проведення ДП "НАК "Надра України" "Західукргеологія" моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки надр Тинівського родовища за Договором №43М/13 на суму 450000,00грн.
Відтак, судами встановлено, що відповідач належним чином та у відповідності до нормативних актів, чинних на дату виникнення зобов'язань між учасниками Договору №147 про спільну діяльність, виконав свої обов'язки, передбачені Спеціальним дозволом на користування надрами, Угодою №1906 про умови користування надрами з метою геологічного вивчення, в тому числі дослідно-промислової розробки родовищ корисних копалин з додатками, яка є невід'ємною частиною спеціального дозволу, відтак відсутні підстави для повернення позивачеві сплачених ним 450000грн. коштів за проведення моніторингу та наукового супроводження виконання особливих умов користування надрами, та відмовили у задоволенні позовних вимог.
Статтею 1117 ГПК України передбачено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
З огляду на викладене, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтогазрембуд-1", оскільки доводи касаційної скарги зводяться до переоцінки доказів по справі, а судами було повно та всебічно з'ясовано обставини, що мають значення для даної справи, їм надано належну правову оцінку та прийнято рішення і постанову з дотриманням норм матеріального та процесуального права, що дає підстави залишити їх без змін.
Судові витрати, сплачені касатором до бюджету під час подання касаційної скарги, у зв'язку з відмовою в задоволенні касаційної скарги на підставі ст.49 ГПК України залишаються на касаторі.
Враховуючи наведене, та керуючись ст.ст.1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Нафтогазрембуд-1" залишити без задоволення.
Постанову Львівського апеляційного господарського суду від 17.05.2016р. у справі №914/3855/15 господарського суду Львівської області залишити без змін.
Головуючий суддя Т. Данилова
Судді М. Данилова
В. Корсак