Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 19.11.2015 року у справі №913/180/15 Постанова ВГСУ від 19.11.2015 року у справі №913/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 листопада 2015 року Справа № 913/180/15 Колегія суддів Вищого господарського суду України у складі :

головуючого суддіХодаківської І.П.,суддівДанилової Т.Б., Фролової Г.М.,розглянувши касаційну скаргуСєвєродонецької міської радина постанову від 25.08.2015 Донецького апеляційного господарського судуу справі№913/180/15 господарського суду Луганської областіза позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Латєст"доСєвєродонецької міської радипровизнання недійсною додаткової угоди №441290004000154 від 24.06.2011 р. до договору оренди земельної ділянки №431 від 20.11.2002 р. За участю представників сторін:

Від позивача - Сутковий А.М. (дов. від 19.05.15)

Від відповідача - не з'явились

ВСТАНОВИЛА:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Латєст" звернулося до господарського суду Луганської області з позовною заявою до Сєверодонецької міської ради Луганської області про визнання недійсною додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки.

Рішенням господарського суду Луганської області по справі від 21.07.2015 (суддя Смола С.В.) позовні вимоги задоволено повністю, визнано недійсною додаткову угоду від 24.06.2011за № 441290004000154 (державна реєстрація від 07.07.2011 за № 441290004000154) до договору оренди землі № 431 від 20.11.2002 (державна реєстрація від 20.11.2002 за № 431), підписаному між Сєвєродонецькою міською радою та ТОВ "Латєст".

Постановою колегії суддів Донецького апеляційного господарського суду від 25.08.2015 у складі: Склярук О.І., Дучал Н.М., Кододова О.В. апеляційну скаргу Сєверодонецької міської ради залишено без задоволення, п.2 резолютивної частини рішення господарського суду першої інстанції доповнено словами "з моменту її укладення".

Сєверодонецька міська рада у касаційній скарзі просить рішення та постанову попередніх судових інстанцій скасувати, в позові відмовити. Скарга мотивована неправильним застосуванням та порушенням судами норм чинного законодавства, положень Цивільного кодексу України, Закону України "Про оренду землі".

ТОВ "Латєст" у відзиві просить рішення та постанову попередніх судових інстанцій залишити без змін.

Розглянувши матеріали справи та касаційної скарги, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що 20.11.2002 між Сєвєродонецькою міською радою та ТОВ "Латєст" було підписано договір оренди землі № 431. Договір підписано на підставі рішення виконкому Сєверодонецької міської ради № 1557 від 01.10.2002 та рішення сесії Сєвєродонецької міської ради № 404 від 07.11.2002.

Відповідно до п.1 договору, орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку площею 0,2574 га, яка знаходиться за адресою: м.Сєвєродонецьк, Луганська область, вул. Пивоварова,15.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 162702,54 грн.

Згідно п.2.2 договору строк дії договору до 20 листопада 2027р.

Орендна плата за землю вноситься Орендарем самостійно в грошовій формі в розмірі 1789,73 грн. Грошова плата сплачується щомісячно в розмірі 149,14грн. протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця.

Розмір орендної плати переглядається у разі зміни грошової оцінки земельної ділянки, а також в інших випадках, передбачених чинним законодавством (п.12 договору).

На протязі дії договору сторонами підписано декілька додаткових угод.

Зокрема, 24.06.2011 між сторонами підписана додаткова угода, державна реєстрація від 07.07.2011 за № 441290004000154, якою сторони внесли зміни в абзац 4 розділу 1 "Предмет договору", абзаци 1 і 2 розділу 2.3. "Орендна плата."

Підставою підписання додаткової угоди стало рішення сесії Сєвєродонецької міської ради № 431 від 29.03.2011 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель населених пунктів міста Сєвєродонецька, селища Синецький, селища Павлоград, селище Лісова Дача, села Воєводівка" та рішення сесії Сєвєродонецької міської ради "Про затвердження коефіцієнтів орендної плати за земельні ділянки, які передаються в оренду з земель міської ради" від 28.04.2011 за № 516.

Згідно з п.1 додаткової угоди абзац 4 розділу 1 "Предмет договору" змінено на "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий №4412900000:04:004:0033 становить 358661,16грн."

Абзаци 1 і 2 розділу 2.3. "Орендна плата" договору оренди землі змінено на наступну редакцію: Орендна плата вноситься орендарем самостійно у грошовій формі в розмірі з 01.07.2011р. по 31.12.2011р. - 10759,83грн. рік, що складає 3% від нормативної грошової оцінки, з 01.01.2012р. по 31.12.2012р. - 12553,14грн. на рік, що складає 3,5% від нормативної грошової оцінки, з 01.01.2013р. по 31.12.2013р. - 14346,45грн. на рік, що складає 4 % від грошової оцінки; з 01.01.2014р. по 31.12.2014р. - 16139,75грн. на рік, що складає 4,5 %. від нормативної грошової оцінки землі, з 01.01.2015р. - 17933,06грн. на рік, що складає 5% від нормативної грошової оцінки. Орендна плата вноситься у такі строки: щомісячно в розмірі з 01.07.2011р. по 31.12.2011р. - 896,65грн., з 01.01.2012р. по 31.12.2012р. - 1046,10грн., з 01.01.2013р. по 31.12.2013р. - 1195,54грн.; з 01.01.2014р. по 31.12.2014р. - 1344,98грн.; з 01.01.2015р. - 1494,42грн. протягом 30 календарних днів наступних за останнім календарним днем звітного місяця.

Відповідно до п.3 цієї додаткової угоди вона є невід'ємною частиною договору і діє з 01.07.2011.

Постановою Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 03.08.2012 по справі №1227/3807/2012 за адміністративним позовом ТОВ ВКФ "ЛІА" ЛТД до Севєродонецької міської ради про визнання незаконним рішення № 431 від 29.03.2011 та його скасування, було задоволено адміністративний позов. Визнано протиправним та скасовано рішення Двадцятої (чергової) сесії шостого скликання Сєвєродонецької міської ради на 29.03.2011 за № 431 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель населених пунктів міста Сєвєродонецьк, селища Синецький, селища Павлоград, селища Лісова Дача, села Воєводівка".

Вищезазначена постанова була скасована постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 11.10.2012, у задоволені позову - відмовлено.

Ухвалою Вищого адміністративного суду України від 01.04.2014 постанова Сєвєродонецького міського суду Луганської області від 03.08.2012 залишена в силі, постанова Донецького апеляційного адміністративного суду від 11.10.2012- скасована.

В зв'язку з викладеним позивач звернувся до господарського суду з даним позовом про визнання недійсною додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, укладеної на підставі рішення № 431 від 29.03.2011.

Згідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Відповідно до підпункту 14.1.147. пункту 14.1. статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Згідно з пунктами 288.1., 288.4. статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з пунктом 288.4., підпунктами 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів-чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України"від 02.12.2010 № 2756-VI, який набрав чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України, до частини другої статті 21 Закону України "Про оренду землі" внесені зміни, в силу яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою статті 203 цього Кодексу.

За частиною 2 статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років; частинами 1, 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з пунктом 34 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Частиною 1 статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Реалізовуючи виключні повноваження в земельних правовідносинах, Сєвєродонецька міська рада прийняла рішення № 431 від 29.03.2011, яке, було визнане протиправним та скасоване постановою суду в адміністративній справі, що набрала чинності 01.04.2014.

Враховуючи, що рішення № 431 від 29.03.2011 було скасовано як протиправне, відтак з моменту прийняття воно, як нелегітимне, не може породжувати жодних правових наслідків, у тому числі - у вигляді внесення змін до договорів оренди в частині встановлення розміру нормативно-грошової оцінки землі, та, відповідно, розміру орендної плати.

Крім того, як зазначили суди попередніх інстанцій оцінюючи додаткову угоду щодо її відповідності вимогам чинного на момент її укладення законодавства, введення в дію нової грошової оцінки земельної ділянки саме з 01.07.2011 суперечить вимогам п.4.1.9 п.4.1 ст.4 Податкового кодексу України , а визначення її розміру вимогам п.21 Постанови Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 за № 213 "Про Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", п.п.3.3. 3.8 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, що затверджений Наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбуархітектури України, Української академії аграрних наук 27.01.2006 за № 18/15/21/11, що зареєстрований в міністерстві юстиції України 05.04.2006 за № 388/12262.

Тобто розмір орендної плати, яка була зазначена у додатковій угоді і яка є регульованої ціною, було визначено не вірно, на підставі грошової оцінки земельної ділянки, затвердження якої в подальшому було скасовано. При цьому, скасовуючи рішення судом, зокрема, було встановлено, що відповідач не дотримав вимог закону про захист охороняємих прав та інтересів всіх землекористувачів міста Сєвєрдонецька у сфері публічного-правових відносин на підставі повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, встановлення нового розміру орендної плати у зазначених розмірах не відповідають вимогам чинного на той час законодавства.

З огляду на викладене, суди правомірно дійшли висновку про задоволення позовних вимог.

Доводи скаржника стосовно застосування строку позовної давності відхиляються з огляду на те, що відповідно до положень ч. 1 ст. 261 Цивільного кодексу України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила, а відтак, днем початку перебігу вказаного строку є дата набрання законної сили постановою суду, якою скасовано рішення № 431 від 29.03.11, що було підставою для укладення спірної додаткової угоди, а саме - 01.04.2014 (дата прийняття Вищим адміністративним судом України відповідної ухвали). З огляду на наведене, апеляційний господарський суд правомірно зазначив, що позовну заяву було подано до місцевого господарського суду в межах встановленого ст. 257 Цивільним кодексом України трирічного строку позовної давності.

Враховуючи наведене, постанова апеляційної інстанції, якою залишено без змін рішення господарського суду першої інстанції про задоволення позову, відповідає нормам чинного законодавства і має бути залишена без змін.

Керуючись, ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Вищого господарського суду України

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу Сєвєродонецької міської ради залишити без задоволення.

Постанову від 25.08.2015 Донецького апеляційного господарського суду у справі №913/180/15 господарського суду Луганської області залишити без змін.

Головуючий суддя І. Ходаківська

Судді Т. Данилова

Г. Фролова

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст