Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 19.01.2016 року у справі №914/1502/15 Постанова ВГСУ від 19.01.2016 року у справі №914/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 січня 2016 року Справа № 914/1502/15 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Борденюк Є.М. - головуючого, Ковтонюк Л.В., Кривди Д.С. (доповідача),за участю представників: позивачане з'явились (про час та місце судового засідання повідомлені належним чином),відповідачане з'явились (про час та місце судового засідання повідомлені належним чином),розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуУправління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської радина постановуЛьвівського апеляційного господарського суду від 16.11.2015у справі № 914/1502/15 Господарського суду Львівської областіза позовом Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської радидоСпільного українсько-італійського підприємства Товариства з обмеженою відповідальністю "Флоренція"простягнення 26484,93 грн,Розпорядженням Секретаря четвертої судової палати Вищого господарського суду України від 18.01.2016 №05-05/120 у зв'язку з відпусткою судді Могил С.К. сформовано колегію суддів Вищого господарського суду України в такому складі: суддя Борденюк Є.М. - головуючий, судді Ковтонюк Л.В., Кривда Д.С. для розгляду касаційної скарги Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради на постанову Львівського апеляційного господарського суду від 16.11.2015 у справі № 914/1502/15.

ВСТАНОВИВ:

Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради звернулось до Господарського суду Львівської області з позовом про стягнення з Спільного українсько-італійського підприємства Товариства з обмеженою відповідальністю "Флоренція" заборгованості з орендної плати у розмірі 26484,93 грн.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 28.07.2015 (суддя Король М.Р.), залишеним без змін постановою Львівського апеляційного господарського суду від 16.11.2015 (судді: Якімець Г.Г. - головуючий, Бойко С.М., Бонк Т.Б.), позовні вимоги задоволено частково; стягнуто з Спільного українсько-італійського підприємства Товариства з обмеженою відповідальністю "Флоренція" на користь Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради 3253,72 грн основного боргу та 224,45 грн судового збору; в решті позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з рішенням та постановою, Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить рішення та постанову у справі скасувати і прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Скаргу мотивовано доводами про неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права.

Від позивача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з неможливістю бути присутнім в судовому засіданні його представника. Клопотання мотивовано відсутністю затвердженого кошторису управління та відсутністю через це коштів передбачених, як витрати на відрядження.

Враховуючи, що явка повноважних представників обов'язковою не визнавалась, додаткові матеріали не витребовувались, а також враховуючи строк розгляду касаційної скарги, встановлений статтею 1118 ГПК України, колегія дійшла висновку про відмову у задоволенні клопотання про відкладення розгляду справи.

Відводів складу суду не заявлено.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши наявні матеріали справи та доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів вважає, що касаційна підлягає задоволенню частково, з огляду на наступне.

Як встановили суди попередніх інстанцій, 20.06.2012 між Управлінням комунальної власності департаменту економічної політики Львівської міської ради (орендодавець) та Спільним українсько-італійським підприємством Товариством з обмеженою відповідальністю "Флоренція" (орендар) укладено договір №О-80-12(П) на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення (далі за текстом - Договір), предметом якого є надання орендодавцем орендареві права на тимчасове користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально - культурного, торговельного та іншого призначення на умовах оренди на терміни відповідно до виданого паспорту на розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення в межах міста Львова. Невід'ємною частиною вказаного договору є паспорт на розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення, розмір орендованої площі (п.1 Договору).

05.06.2012 Управлінням архітектури департаменту містобудування Львівської міської ради відповідачу видано паспорт №80 відкритого літнього майданчика по вул. Братів Рогатинців, 43/12 у м. Львові (з боку пл. Коліївщини), площею 73,90 кв. м.

Згідно з п.2.1.1 Договору орендодавець зобов'язався надати у тимчасову оренду конструктивний елемент благоустрою комунальної власності на розміщення відкритого літнього майданчика площею 73,90 кв. м. (тротуар, газон, тощо) за адресою: м. Львів, вул. Братів Рогатинців, 43 (з боку пл. Коліївщини).

В п.2.2.2 Договору передбачено обов'язок орендаря своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендодавцю вартість оренди окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності за діючими на день сплати розрахунковими ставками, визначеними згідно з Положенням про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торгівельного та іншого призначення.

Відповідно до п.3.2 Договору орендар сплачує орендодавцю плату за користування об'єктом оренди, площею 73,9 кв. м. щомісячно до 25 числа поточного місяця у розмірі (35,0*73,90*27*18*0,0084)/12*1,2 = 1055,92 грн за місяць, у тому числі ПДВ 175,99 грн.

Розрахункові ставки орендної плати щорічно на кожен наступний рік визначаються шляхом коригування розміру розрахункової ставки попереднього року на рівень інфляції за цей рік (п.3.3 Договору).

В п.4.2. сторони погодили, що при невідповідності встановленого об'єкта соціально-культурного, торговельного та іншого призначення погодженому проекту ставка орендної плати збільшується у десять разів на період до усунення відхилень від проекту до часу його демонтажу або отримання дозволу на його розміщення.

Термін дії договору встановлюється: з 24.05.2012 до 31.10.2012, з 01.04.2013 до 31.10.2013, з 01.04.2014 до 31.10.2014 (п.7 Договору).

Згідно до п.8 Договору додатком до цього Договору є паспорт №80 від 05.06.2012.

Галицькою районною адміністрацією проведено обстеження на відповідність погодженим проектам літніх майданчиків на території Галицького району м. Львова, за результатами якого складено акт від 19.05.2014. В акті, зокрема, зазначено, що відкритий літній майданчик ТОВ "Флоренція" (вул. Братів Рогатинців, 43, пл. Коліївщини) не відповідає погодженому проекту щодо площі, яка використовується: фактична площа відкритого літнього майданчика становить 75,2 кв. м, а згідно паспорта дана площа становить 73,9 кв. м.

24.07.2014 Галицькою районною адміністрацією проведено повторне обстеження відкритого літнього майданчика ТОВ "Флоренція" (вул. Братів Рогатинців, 43, пл. Коліївщини) та встановлено, що фактична площа літнього майданчика приведена до дозволеної.

Комісія з розгляду нарахувань та заборгованості по оплаті за використання нежитлових приміщень територіальної громади м.Львова на підставі актів обстеження Галицької районної адміністрації від 19.05.2014 та 24.07.2014 вирішила провести донарахування відповідачу орендної плати за договором оренди №О-80-12(П) за період з 19.05.2014 до 24.07.2014 у розмірі 23231,21 грн, що підтверджується актом комісії №182.

Зазначену суму відповідачу нараховано відповідно до п.4.2 Договору, згідно якого при невідповідності встановленого об'єкта соціально-культурного, торговельного та іншого призначення погодженому проекту ставка орендної плати збільшується у десять разів на період до усунення відхилень від проекту до часу його демонтажу або отримання дозволу на його розміщення.

За таких обставин позивач звернувся до суду з позовом до Спільного українсько-італійського підприємства ТОВ "Флоренція" про стягнення заборгованості по орендній платі за договором оренди №О-80-12(П) від 20.06.2012, в тому числі в розмірі 23231,21 грн.

Крім того, в обґрунтування позовних вимог у даній справі позивач посилався на те, що відповідач не в повному обсязі та невчасно здійснював поточні орендні платежі, у зв'язку з чим у відповідача перед позивачем станом на 01.11.2014 виникла заборгованість в розмірі 3253,72 грн.

Відповідно до статті 759 Цивільного кодексу України, що кореспондує зі статтею 283 Господарського кодексу України за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк. Законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).

Частиною 1 статті 762 Цивільного кодексу України передбачено, що за користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму.

Згідно пункту 1 статті 193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. При цьому, до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.

За приписами статті 525 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до статті 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Як встановлено судами попередніх інстанцій на підставі наявних в матеріалах справи доказів та не спростовано відповідачем, в останнього існує заборгованість по орендній платі за договором оренди №О-80-12(П) від 20.06.2012 в розмірі 3253,72 грн, у зв'язку з чим є правомірним висновок судів про задоволення позовних вимог в цій частині.

Що стосується вимоги позивача про стягнення з відповідача 23231,21 грн орендної плати в десятикратному розмірі за період з 19.05.2014 по 24.07.2014, що нарахована відповідачу на підставі п.4.2 Договору, у зв'язку з невідповідністю встановленого об'єкта погодженому проекту (в частині площі орендованого об'єкта), суди при вирішенні спору в цій частині виходили з такого.

Відповідно до п.4.2 Договору при невідповідності встановленого об'єкта соціально-культурного, торговельного та іншого призначення погодженому проекту ставка орендної плати збільшується у десять разів на період до усунення відхилень від проекту до часу його демонтажу або отримання дозволу на його розміщення.

Згідно з п.3.3 Договору конкретні розміри орендованої площі встановлюються при видачі (перереєстрації) паспорта на розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення відповідно до п.2 Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення, на підставі представленої і погодженої у встановленому порядку проектної документації.

Пунктом 2 Положення про оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення, затвердженого ухвалою Львівської міської ради №2451 від 05.03.2009, передбачено, що для об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення площа орендованого елемента благоустрою комунальної власності визначається як площа горизонтальної проекції об'єкта соціально-культурного, торговельного та іншого призначення.

Згідно з п.1.6 Положення підставою для укладення договору оренди і набуття права на оренду окремих конструктивних елементів благоустрою комунальної власності для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення є дозвіл, виданий управлінням архітектури департаменту містобудування або іншим уповноваженим органом.

Суди попередніх інстанцій встановили, що ухвалою Львівської міської ради №2452 від 05.03.2009 затверджено Порядок отримання дозволів на встановлення відкритих літніх майданчиків у м. Львові біля об'єктів ресторанного господарства для здійснення підприємницької діяльності.

Ухвалою Львівської міської ради №1266 від 16.02.2012 "Про внесення змін до ухвали міської ради від 05.03.2009 №2452" внесено зміни до зазначеної вище ухвали Львівської міської ради, замінивши слова "Дозвіл на встановлення відкритого літнього майданчика" словами "Паспорт відкритого літнього майданчика".

Як було зазначено вище, 05.06.2012 Управлінням архітектури департаменту містобудування Львівської міської ради відповідачу видано паспорт №80 відкритого літнього майданчика по вул. Братів Рогатинців, 43/12 у м. Львові (з боку пл. Коліївщини) площею 73,90 кв. м.

В п.4.2.1 зазначеного вище Порядку передбачено, що районні адміністрації здійснюють контроль відповідності фактично встановлених літніх майданчиків погодженим проектам.

Відповідно до п.4.2.2 Порядку отримання дозволів на встановлення відкритих літніх майданчиків у м. Львові біля об'єктів ресторанного господарства для здійснення підприємницької діяльності районні адміністрації звертаються до суб'єктів підприємницької діяльності з вимогою, щодо усунення порушень у визначений термін, а у разі невиконання цієї вимоги - вносять подання управлінню архітектури департаменту містобудування про скасування дозволу.

Згідно з п.4.2.9 цього ж Порядку у разі встановлення невідповідності об'єкта погодженому проекту (про що складається відповідний акт з переліком всіх відхилень) дія дозволу на встановлення відкритого літнього майданчика призупиняється на термін до 1 місяця. Протягом цього терміну суб'єкт господарювання зобов'язаний усунути всі відхилення від погодженого проекту. У разі не приведення об'єкта у відповідність до погодженого проекту продовж терміну призупинення дозволу, він анулюється.

Також в п.4.2.4 Порядку передбачено, що всі приписи і повідомлення про усунення порушень цього Порядку направляються суб'єктам підприємницької діяльності у письмовій формі поштою або подаються уповноваженим представником особисто і реєструються у відповідному журналі.

При вирішенні спору суди попередніх інстанцій встановили, що в матеріалах справи відсутні докази надіслання відповідачу припису про усунення порушень зазначеного Порядку, як відсутні і докази надіслання відповідачу акта від 19.05.2014, яким зафіксовано невідповідність орендованої площі конструктивного елемента, що наданий в оренду відповідачу, площі літнього майданчика згідно даними паспорта №80 від 05.06.2012. Крім того, відсутні і докази вручення відповідного припису про усунення порушень чи акту від 19.05.2014 уповноваженим представником адміністрації особисто відповідачу та докази реєстрації зазначеної дії у відповідному журналі.

Також суди прийняли до уваги, що позивачем не надано доказів звернення до відповідача з вимогою щодо усунення порушень, як це передбачено п.4.2.2 зазначеного вище Порядку, а посилання скаржника на лист Галицької районної адміністрації за вих.№31-вих.-755 від 26.05.2014 було відхилено, оскільки відсутні докази його надіслання чи вручення особисто відповідачу.

З урахуванням вимог наведеного Порядку отримання дозволів на встановлення відкритих літніх майданчиків у м. Львові біля об'єктів ресторанного господарства для здійснення підприємницької діяльності та з огляду на встановлені обставини, за яких відсутні підстави вважати, що відповідач був обізнаний про наявність виявлених позивачем порушень, суди дійшли висновку щодо неправомірного донарахування комісією з розгляду нарахувань та заборгованості по оплаті за використання нежитлових приміщень територіальної громади м. Львова відповідачу орендної плати в десятикратному розмірі за період з 19.05.2014 по 24.07.2014 в розмірі 23231,21 грн. При цьому суди попередніх інстанцій виходили з того, що в матеріалах справи відсутні докази надіслання відповідачу припису про усунення порушень зазначеного Порядку, як відсутні і докази надіслання відповідачу акта від 19.05.2014, яким зафіксовано невідповідність орендованої площі конструктивного елемента, що наданий в оренду відповідачу, площі літнього майданчика згідно даними паспорта №80 від 05.06.2012. За таких обставин суди відмовили в задоволенні позовних вимог про стягнення 23231,21 грн донарахованої орендної плати.

Однак, з такими висновками судів не можна погодитись, враховуючи таке.

Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, відповідно до статті 11 Цивільного кодексу України є, зокрема, договори. Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.

Статтею 627 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ст.628 ЦК України).

Відповідно до статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог в частині стягнення 23231,21 грн донарахованої орендної плати, суди не врахували, що нарахування відповідачу орендної плати в десятикратному розмірі здійснено на підставі п.4.2 Договору №О-80-12(П) на право тимчасового користування окремими конструктивними елементами благоустрою комунальної власності на умовах оренди для розміщення об'єктів соціально-культурного, торговельного та іншого призначення, яким сторони передбачили збільшення ставки орендної плати у десять разів на період до усунення відхилень від проекту. Відсутність доказів надіслання відповідачу припису про усунення виявлених порушень не спростовує зафіксований в акті від 19.05.2014 факт невідповідності встановленого об'єкта погодженому проекту (в частині площі орендованого об'єкта).

Як вбачається з встановлених судами обставин, фактична площа літнього майданчика приведена до дозволеної, що підтверджується актом обстеження відкритого літнього майданчика від 24.07.2014.

Таким чином, за період з 19.05.2014 до 24.07.2014 комісією з розгляду нарахувань та заборгованості по оплаті за використання нежитлових приміщень територіальної громади м.Львова на підставі актів обстеження Галицької районної адміністрації від 19.05.2014 та 24.07.2014 здійснено донарахування відповідачу орендної плати у розмірі 23231,21 грн, що підтверджується актом комісії №182.

Відповідно до частини 1 статті 11110 Господарського процесуального кодексу України підставою для скасування рішення місцевого господарського суду та постанови апеляційного господарського суду є порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права, а в силу положень пункту 2 частин 1 статті 1119 зазначеного Кодексу касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право скасувати рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції повністю або частково і прийняти нове рішення у справі.

Оскільки по справі не вимагається збирання або додаткової перевірки та оцінки доказів, перевіривши юридичну оцінку обставин справи, суд касаційної інстанції дійшов висновку, що прийняті у справі судові рішення підлягають скасуванню в частині відмови у задоволенні позовних вимог про стягнення 23231,21 грн орендної плати з ухваленням нового рішення в цій частині про задоволення позовних вимог.

З урахуванням вимог статті 49 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору за подання позовної заяви, апеляційної та касаційної скарг в даному випадку підлягають стягненню з відповідача.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 49, 1115, 1117, 1119-11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради задовольнити частково.

Рішення Господарського суду Львівської області від 28.07.2015 та постанову Львівського апеляційного господарського суду від 16.11.2015 у справі № 914/1502/15 скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог про стягнення 23231,21 грн орендної плати.

У цій частині прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити: стягнути з Спільного українсько-італійського підприємства Товариства з обмеженою відповідальністю "Флоренція" на користь Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради 23231,21 грн орендної плати.

У решті рішення та постанову залишити без змін.

Стягнути з Спільного українсько-італійського підприємства Товариства з обмеженою відповідальністю "Флоренція" на користь Управління комунальної власності Департаменту економічної політики Львівської міської ради 1602,55 грн витрат зі сплати судового збору за подання позовної заяви, 913,50 грн витрат зі сплати судового збору за подання апеляційної скарги та 2192,40 грн витрат зі сплати судового збору за подання касаційної скарги.

Доручити Господарському суду Львівської області видати наказ.

Головуючий Є. Борденюк

Судді Л. Ковтонюк

Д. Кривда

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст