Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 17.01.2017 року у справі №910/10663/16 Постанова ВГСУ від 17.01.2017 року у справі №910/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2017 року Справа № 910/10663/16

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Головуючий суддя Судді:Могил С.К. (доповідач), Нєсвєтова Н.М., Бондар С.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "Орексим Україна" на постанову Київського апеляційного господарського суду від 18.10.2016 та рішення господарського суду міста Києва від 17.08.2016 у справі № 910/10663/16 господарського суду міста Києваза позовомтовариства з обмеженою відповідальністю "Орексим Україна"доМіністерства інфраструктури Українитреті особи:1. Регіональне відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області, 2. товариство з обмеженою відповідальністю "Нікморсервіс Ніколаєв", 3. Державне підприємство "Миколаївський морський торговельний порт",провизнання недійсним рішення,за участю представників

позивача: Андрощука С.В.,

відповідача: Ігнатенко Т.Б.,

третьої особи-1: не з'явились,

третьої особи-2: Ле Жоурт В.В., Пугайко І.І., Гурової А.А.,

третьої особи-3: не з'явились,

В С Т А Н О В И В :

У червні 2016 року товариство з обмеженою відповідальністю "Орексим Україна" звернулось до господарського суду міста Києва з позовом до Міністерства інфраструктури України, в якому просило (з урахуванням заяви про зміну предмета позову): визнати недійсним та скасувати з моменту прийняття рішення комісії відповідача з розгляду питань стосовно розпорядження майном, оформлене протоколом від 20.05.2016 № 15/16 та затверджене головою комісії - заступником Міністра інфраструктури України Роменським Д.В., в частині погодження продовження терміном на 10 років (з 10.05.2016 по 10.05.2026) договору з товариством з обмеженою відповідальністю "Нікморсервіс Ніколаєв" оренди майна (будівля складу № 7, рампа, станція розвантаження вагонів, залізничні колії, підкранові колії, відкритий склад) площею 32 063 м2, яке знаходиться за адресою: м. Миколаїв, вул. Заводська, 23/7 (пункт 1 протоколу); визнати недійсним та скасувати з моменту прийняття рішення відповідача, викладене у листі від 25.05.2016 № 5137/16/10-16, про погодження продовження терміном на 10 років договору з товариством з обмеженою відповідальністю "Нікморсервіс Ніколаєв" оренди нерухомого майна площею 32 063 м2, яке знаходиться за адресою: м. Миколаїв, вул. Заводська, 23/7.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 05.08.2016 залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Регіональне відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області, товариство з обмеженою відповідальністю "Нікморсервіс Ніколаєв" та Державне підприємство "Миколаївський морський торговельний порт".

Рішенням господарського суду міста Києва від 17.08.2016, залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 18.10.2016, у задоволенні позову відмовлено повністю.

Не погоджуючись з прийнятими судовими рішеннями, позивач звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та прийняти нове рішення, яким позов задовольнити у повному обсязі.

В обґрунтування заявлених вимог скаржник посилається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Переглянувши в касаційному порядку оскаржені судові рішення колегія суддів дійшла висновку про наявність підстав для часткового задоволення касаційної скарги з огляду на таке.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Миколаївській області (орендодавцем) та товариством з обмеженою відповідальністю "Нікморсервіс Ніколаєв" (орендарем) 10.05.2006 укладено договір № РОФ-501 оренди державного нерухомого майна, що перебуває на балансі Державного підприємства "Миколаївський морський торговельний порт", за змістом якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування державне майно, розташоване за адресою: м. Миколаїв, вул. Заводська, 23/7. Термін дії вказаного договору визначено до 10.05.2016 включно.

За умовами п. 11.6. договору пролонгація останнього здійснюється на підставі письмового звернення орендаря до орендодавця у 30-денний термін до закінчення строку дії договору, погодження з органом, уповноваженим управляти майном, шляхом укладення до договору додаткового договору з наступним нотаріальним посвідченням та державною реєстрацією.

На засіданні комісії відповідача з розгляду питань стосовно розпорядження майном 23.12.2015 було прийнято рішення, оформлене протоколом № 37/15, про відмову в продовженні дії договору оренди державного нерухомого майна № РОФ-501. Вказаним рішенням рекомендовано Державному підприємству "Миколаївський морський торговельний порт" провести додаткові заходи щодо безперервного поширення інформації про зазначене майно в друкованих засобах масової інформації, мережі "Інтернет", на офіційних сайтах підприємства та відповідача та інших загальнодоступних ресурсах, а також врахувати в умовах конкурсу на право оренди державного нерухомого майна наявність зобов'язань потенційного орендаря щодо працевлаштування працівників порту, задіяних на відповідних територіях об'єкта оренди, гарантованого вантажообігу та інвестицій в державне нерухоме майно та портову інфраструктуру.

Відповідач того ж дня направив на адресу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області та Державного підприємства "Миколаївський морський торговельний порт" лист № 14241/16/10-15, в якому зазначив, що не погоджує продовження терміну дії договору оренди на новий термін, а саме до 31.12.2030, та відмовляє в передачі в оренду державного нерухомого майна.

В подальшому товариство з обмеженою відповідальністю "Нікморсервіс Ніколаєв" 07.04.2016 направило на адресу Державного підприємства "Миколаївський морський торговельний порт" лист № 204, в якому заявила про свій намір надалі користуватись орендованим майном, продовжити договір оренди та про бажання скористатись своїм переважним правом щодо укладення договору оренди на новий строк (на той самий строк та на тих самих умовах). Заяву із таким змістом також 07.04.2016 було направлено на адресу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області, в якій зазначено про згоду укласти на умовах та за ціною, визначених Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Миколаївській області, договір внесення змін до договору оренди № РОФ-501 від 10.05.2006.

В свою чергу Державне підприємство "Миколаївський морський торговельний порт" 18.04.2016 направило на адресу відповідача лист № 07/369 та на адресу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області лист № 07/371, в якому повідомило, що не заперечує щодо продовження дії вищевказаного договору оренди.

Регіональне відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області 21.04.2016 направило відповідачу лист № 14-08-00783, в якому зазначило, що орендарем належним чином виконуються всі умови договору оренди та просило погодити продовження останнього.

Відповідач листом № 2564/16/14-16 від 04.05.2016 направив відповідь на адреси Фонду державного майна України, Регіонального відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області та Державного підприємства "Миколаївський морський торговельний порт", в якій зазначив про рішення від 23.12.2015 та просив вжити необхідних заходів для інформування орендаря про припинення договору оренди.

Разом з тим, орендар 12.05.2016 направив на адресу відповідача та комісії з питань стосовно розпорядження майном лист, в якому просив розглянути питання з прийняттям відповідного рішення щодо погодження продовження строку дії договору оренди на той самий строк - 10 років та на тих самих умовах, а також просив відповідача надати згоду на продовження строку дії договору оренди на 20 років до 10.05.2036 включно.

Регіональне відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області також 13.05.2016 направило на адресу відповідача лист, в якому просило розглянути питання з прийняттям відповідного рішення щодо погодження продовження строку дії договору оренди на той самий строк - 10 років та на тих самих умовах.

В свою чергу позивач 17.05.2016 звернувся до Регіонального відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області із заявою № 533-05, в якій просив укласти з ним договір оренди державного нерухомого майна, що перебуває в державній власності загальною площею 32 063 м2, яке знаходиться на балансі Державного підприємства "Миколаївський морський торговельний порт" строком на 15 років.

Листом від 19.05.2016 №14-11-00955 Регіональне відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області відмовило позивачу в укладенні такого договору з огляду на перебування майна в орендному користуванні, та додатково до листів від 13.05.2016 та від 21.04.2016 направило відповідачу лист № 14-08-00953 зі зверненнями орендаря та балансоутримувача для їх врахування при розгляді питання продовження орендного користування державним майном.

На засіданні комісії відповідача з питань розпорядження майном 20.05.2016 було прийнято рішення, оформлене протоколом № 15/16, яким погоджено продовження договору оренди державного нерухомого майна №РОФ-501 від 10.05.2006 терміном на 10 років за наступних умов: здійснення орендарем інвестиції в об'єкт оренди на умовах невід'ємних поліпшень, без права на компенсацію з боку держави та/або балансоутримувача, у розмірі не менше ніж 170 млн. грн. протягом 5 років з дати продовження договору оренди; забезпечення орендарем перевантаження вантажу через причали Миколаївської філії ДП "АМПУ" в обсязі не менше ніж 1 млн. тонн/рік починаючи з 2020 року і до закінчення строку дії договору оренди; розмір орендної плати за об'єкт оренди має складати не менше ніж 36 грн./м2.

Відповідач листом № 5137/16/10-16 від 25.05.2016 у відповідь на лист Регіонального відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області від 19.05.2016 № 14-08-00953 (розглянувши матеріали, надані листом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області від 13.05.2016 № 14-08-00931) повідомив останнього та Державне підприємство "Миколаївський морський торговельний порт" про погодження продовження договору оренди нерухомого майна строком 10 років за викладених вище умов, після чого 08.06.2016 між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Миколаївській області та товариством з обмеженою відповідальністю "Нікморсервіс Ніколаєв" був укладений договір № 3 про внесення змін до договору оренди державного нерухомого майна від 10.05.2006 №РОФ-501, в редакції змін, внесених договором № 1 від 23.02.2007 та договором № 2 від 21.12.2011.

Звертаючись до суду з даним позовом позивач зазначив, що рішення відповідача про продовження на 10 років дії договору є недійсним та підлягає скасуванню, оскільки прийнято з порушенням норм законодавства. Так, на думку позивача, до припинення дії договору прийняті відповідачем рішення свідчили про відмову в пролонгації договору оренди, у зв'язку з чим з 11.05.2016 останній припинив свою дію. Таким чином, неможливо було пролонгувати дію договору, який на момент прийняття відповідного рішення відповідачем був припинений. Враховуючи викладене, після припинення дії договору 11.05.2016 повинен був бути оголошений конкурс з визначення орендаря нерухомого майна. Однак його не відбулося, у зв'язку з чим рішення комісії Міністерства інфраструктури України від 20.05.2016 та рішення відповідача, викладене у листі від 25.05.2016 № 5137/16/10-16, порушує права та інтереси позивача як потенційного орендаря.

Відмовляючи у задоволенні позову місцевий господарський суд, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що комісія Міністерства інфраструктури України з розгляду питань стосовно розпорядження майном не є ані органом державної влади, ані органом, якому делеговані окремі управлінські функції, а утворена як консультативно-дорадчий орган при Міністерстві інфраструктури України. При цьому її рішення носять рекомендаційний характер та в подальшому впливають на прийняття відповідних рішень саме Міністерством інфраструктури України. Разом з тим дії відповідача як органу, уповноваженого управляти державним майном, які полягають спочатку у відмові у продовженні договору, а в подальшому у наданні своєї згоди на таке продовження, не суперечать законодавству. До того ж саме орендодавець проти продовження договору оренди не заперечував, а про намір використовувати зазначене майно для власних потреб відповідач, Регіональне відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області та Державне підприємство "Миколаївський морський торговельний порт" товариству з обмеженою відповідальністю "Нікморсервіс Ніколаєв" не повідомляли. Враховуючи викладене та зважаючи на те, що орендар має переважне право перед іншими суб'єктами господарювання на продовження строку дії договору оренди, чим він і скористався направивши лист-пропозицію про продовження договору оренди на строк 10 років на тих же умовах, комісією відповідача правомірно прийнято рішення про погодження продовження договору оренди державного нерухомого майна № РОФ-501 від 10.05.2006.

Проте колегія суддів касаційної інстанції вважає висновки місцевого та апеляційного господарських судів передчасними з огляду на таке.

Статтею 285 Господарського кодексу України визначено, що орендар має переважне право перед іншими суб'єктами господарювання на продовження строку дії договору оренди.

Частиною 1 ст. 777 Цивільного кодексу України законодавець закріпив переважне право наймача, який належно виконує свої обов'язки за договором, на укладення договору на новий строк та передбачив певну процедуру здійснення цього права.

Крім цього, ст. 764 Цивільного кодексу України передбачає таку правову конструкцію, як поновлення договору найму, яка зводиться по суті до автоматичного продовження попередніх договірних відносин на той самий строк без укладення нового договору за умови, по-перше, що наймач продовжує користуватися майном після закінчення строку договору найму, та, по-друге, відсутні заперечення наймодавця протягом одного місяця.

Разом з тим, відповідно до ч. 3 ст. 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" після закінчення терміну договору оренди орендар, який належним чином виконував свої обов'язки за договором, має переважне право, за інших рівних умов, на укладення договору оренди на новий термін, крім випадків, якщо орендоване майно необхідне для потреб його власника. У разі якщо власник має намір використовувати зазначене майно для власних потреб, він повинен письмово попередити про це орендаря не пізніше ніж за три місяці до закінчення терміну договору.

Отже, для застосування ч. 3 ст. 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" та визнання за орендарем переважного права на укладення договору оренди на новий строк необхідно встановити такі юридичні факти: закінчення терміну договору оренди; орендар належно виконує свої обов'язки за договором; власник майна не пізніше ніж за три місяці до закінчення терміну договору не повідомив орендаря про намір використовувати майно для власних потреб.

При цьому Закон України "Про оренду державного та комунального майна" уточнює, за яких саме обставин орендар може скористатися таким правом, а саме: за наявності інших рівних умов, що свідчить про обов'язкову участь такого орендаря в конкурсі разом з іншими претендентами, однак при певній перевазі.

Разом з тим, ч. 2 ст. 17 зазначеного Закону передбачає, що у разі відсутності заяви однієї зі сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення терміну дії договору він вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Таким чином, для продовження дії договору оренди на підставі ч. 2 ст. 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" необхідна наявність таких юридичних фактів: орендар продовжує користування орендованим майном; відсутнє письмове повідомлення однієї зі сторін договору про припинення або зміну умов договору.

Наведена норма Закону визначає можливість продовження договору оренди на той самий термін і на тих самих умовах без проведення конкурсу. При цьому, для такого автоматичного продовження договору оренди державного та комунального майна передбачена особливість - відсутність заяви однієї із сторін про припинення чи зміну умов договору протягом місяця після закінчення терміну його дії.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що переважне право продовження договору стосується саме укладення договору на новий термін, а не права продовження договору на той самий строк і на тих самих умовах, у зв'язку з чим передчасними є висновки судів про те, що орендар має переважне право перед іншими суб'єктами господарювання на продовження строку дії договору оренди, чим він і скористався та направив лист-пропозицію про продовження договору оренди.

Крім цього, виходячи з положень ст. 11 Цивільного кодексу України, відповідно до якої права та обов'язки сторін виникають з актів цивільного законодавства й укладеного договору, та ч.ч. 2, 3 ст. 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" слід дійти висновку про те, що ненаправлення власником майна за 3 місяці до закінчення строку дії договору оренди заяви про намір використовувати об'єкт оренди для власних потреб не може розцінюватися як волевиявлення власника майна (особи, уповноваженої управляти майном) про автоматичне продовження договору оренди на підставі ч. 2 ст. 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна".

Місцевим та апеляційним господарськими судами також встановлено, що орендодавець проти продовження договору оренди не заперечував, тобто волевиявлення щодо припинення договору оренди не відбулось, а орендар, навпаки, неодноразово звертався до орендодавця з проханням розглянути питання щодо погодження продовження строку дії договору оренди на той самий строк - 10 років та на тих самих умовах.

Однак умовами п. 11.6 договору оренди було передбачено погодження пролонгації договору оренди у 30-дений термін до закінчення терміну дії договору оренди з органом, уповноваженим управляти майном.

Зазначена умова договору кореспондується з положеннями Закону України "Про оренду державного та комунального майна", відповідно до яких орендодавець відмовляє в укладенні договору оренди в разі, якщо орган, уповноважений управляти майном, не дає згоди на укладення договору оренди.

Таким чином, необхідною умовою в даному випадку для продовження договору оренди державного майна, окрім заяви однієї зі сторін про припинення чи зміну умов договору, є згода органу, уповноваженого управляти майном, оскільки в даному випадку Міністерство інфраструктури України виражає волевиявлення щодо згоди/незгоди на таке продовження, а Регіональне відділення Фонду державного майна України позбавлене права укласти такий договір/продовжити його без наявності на це волевиявлення органу, уповноваженого управляти майном, що і передбачено у п. 11.6 договору. При цьому рішення про таке волевиявлення повинно бути прийнято у строк як за місяць до закінчення договору, так і протягом одного місяця після закінчення терміну дії договору.

Судами обох інстанцій встановлено, що до моменту закінчення строку дії договору відповідач листом № 2564/16/14-16 від 04.05.2016 направив відповідь на адреси Фонду державного майна України, Регіонального відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області та Державного підприємства "Миколаївський морський торговельний порт", в якій зазначив про рішення від 23.12.2015 та просив вжити необхідних заходів для інформування орендаря про припинення договору оренди.

Разом з тим в порушення ст. 43 Господарського процесуального кодексу України суди обох інстанцій не надали належної правової оцінки зазначеному листу та достеменно не встановили, чи стосувався цей лист відмови у продовженні договору оренди на той самий строк та на тих самих умовах, чи відмови в укладенні договору оренди на інший строк та на інших умовах з урахуванням п. 11.6 договору.

При цьому встановлені судами обставини, що станом на момент прийняття комісією Міністерства інфраструктури України з розгляду питань стосовно розпорядження майном рішення, оформленого протоколом № 15/16 від 20.05.2016, та прийняття відповідачем рішення про продовження терміну дії договору № РОФ-501 від 10.05.2006 дії Регіонального відділення Фонду державного майна України по Миколаївській області щодо відмови позивачу в укладенні договору оренди та повернення проекту договору разом із доданими документами останнім у встановленому законодавством порядку оскаржені не були, не може свідчити про те, що зазначеним рішенням Міністерства інфраструктури України не порушено права позивача, оскільки як вже було зазначено, волевиявлення щодо згоди/незгоди на продовження договору виражає орган, уповноважений управляти майном, а Регіональне відділення Фонду державного майна України, як сторона договору оренди, позбавлене права укласти такий договір/продовжити його без наявності на це рішення Міністерства інфраструктури України.

Враховуючи викладене колегія суддів вважає передчасними висновки місцевого та апеляційного господарських судів про те, що у даному випадку сторони змінили і доповнили новими умовами орендні правовідносини, які були пролонговані.

Оскільки відповідно до приписів ст. 1117 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні чи постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти їх, рішення місцевого та постанова апеляційного господарських судів у даній справі підлягають скасуванню з направленням справи на новий розгляд до суду першої інстанції.

Під час нового розгляду справи місцевому господарському суду слід врахувати викладене, всебічно і повно перевірити доводи, на яких ґрунтуються вимоги та заперечення сторін, надати належну правову оцінку змісту листа Міністерства інфраструктури України № 2564/16/14-16 від 04.05.2016 та в залежності від встановлених обставин вирішити спір у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин.

Керуючись ст. ст. 1119 - 11112 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу задовольнити частково.

Постанову Київського апеляційного господарського суду від 18.10.2016 та рішення господарського суду міста Києва від 17.08.2016 у справі № 910/10663/16 скасувати.

Справу № 910/10663/16 передати на новий розгляд до господарського суду міста Києва в іншому складі суду.

Головуючий суддяМогил С.К. Судді:Нєсвєтова Н.М. Бондар С.В.

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст