Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 16.12.2015 року у справі №922/4324/14 Постанова ВГСУ від 16.12.2015 року у справі №922/4...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 грудня 2015 року Справа № 922/4324/14

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого:Полякова Б.М.,суддів:Коваленка В.М., Короткевича О.Є. (доповідач у справі),розглянувши касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Харківський тракторний завод ім. С. Орджонікідзе"на постанову Харківського апеляційного господарського суду від 21.09.2015 року та рішенняГосподарського суду Харківської області від 16.07.2015 рокуу справі№ 922/4324/14 за позовомУправління Пенсійного фонду України в Орджонікідзевському районі м. ХарковадоПублічного акціонерного товариства "Харківський тракторний завод ім. С. Орджонікідзе"простягнення 15 693,69 грн.,

Представники сторін в судове засідання не з'явилися.

В С Т А Н О В И В:

За результатами нового розгляду Господарський суд Харківської області прийняв рішення від 16 липня 2015 року у справі № 922/4324/14 (суддя Жигалкін І.П.), яким позов задовольнив повністю; вирішив стягнути з відповідача на користь позивача заборгованість по відшкодуванню суми витрат на фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" і сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів за липень, серпень та вересень місяці 2014 року в сумі 15 693,69 грн.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 21 вересня 2015 року (судді: Могилєвкін Ю.О. - головуючий, Пушай В.І., Плужник О.В.) рішення Господарського суду Харківської області від 16 липня 2015 року у справі № 922/4324/14 залишено без змін.

Не погоджуючись із прийнятими судами попередніх інстанцій рішеннями, скаржник Публічне акціонерне товариство "Харківський тракторний завод ім. С. Орджонікідзе" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, якою просить скасувати постанову Харківського апеляційного господарського суду від 21 вересня 2015 року та рішення Господарського суду Харківської області від 16 липня 2015 року, а справу направити на новий розгляд.

Касаційна скарга мотивована порушенням судами попередніх інстанцій норм матеріального права, зокрема, ст.ст. 1, 24 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність".

Судова колегія, розглянувши наявні матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Залишаючи без змін рішення місцевого суду, суд апеляційної інстанції погодився із висновком суду першої інстанції, що завод має заборгованість перед фондом по відшкодуванню суми витрат на фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" і сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів за липень, серпень та вересень місяці 2014 року та зазначив, що у разі ліквідації або зміни власника підприємства, установи, організації, фінансування різниці у розмірі пенсії здійснюється за рахунок коштів їх правонаступників.

Колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з такими висновками судів попередніх інстанцій, з огляду на наступне.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, публічне акціонерне товариство "Харківський тракторний завод ім. С. Орджонікідзе" зареєстроване як платник страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування в управлінні Пенсійного фонду України в Орджонікідзевському районі м. Харкова (реєстраційний номер 0747).

Наказом Міністерства машинобудування, військово-промислового комплексу і конверсії України "МІНМАШПРОМ України" за № 1656 від 22.12.1994, згідно Указу Президента України "Про корпоратизацію підприємств" від 15.06.1993 та "Положення про порядок корпоратизації", затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.1993 № 508, створено на базі Державного підприємства "Харківський тракторний завод ім. С. Орджонікідзе" Відкрите акціонерне товариство "Харківський тракторний завод ім. С. Орджонікідзе".

Розпорядженням Виконавчого комітету Орджонікідзевської районної ради народних депутатів від 30.12.1994. № 347 зареєстровано Відкрите акціонерне товариство "Харківський тракторний завод ім. С.Орджонікідзе" (в подальшому змінено назву на Публічне акціонерне товариство "Харківський тракторний завод ім. С.Орджонікідзе") як правонаступника Державного підприємства "Харківський тракторний завод ім. С.Орджонікідзе".

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про пенсійне забезпечення" громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв'язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом.

За приписом ст. 10 Закону України "Про пенсійне забезпечення" пенсійне забезпечення відповідно до цього Закону здійснюється органами Пенсійного фонду України.

Порядок призначення пенсій конкретизовано постановою Управління Пенсійного фонду України № 22-1 від 25.11.2005 "Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

Статтею 24 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" визначено, що держава встановлює для наукових (науково-педагогічних) працівників, які мають необхідний стаж наукової роботи, пенсії на рівні, що забезпечує престижність наукової праці та стимулює систематичне оновлення наукових кадрів. Перелік посад наукових (науково-педагогічних) працівників підприємств, установ, організацій, вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації, перебування на яких дає право на призначення пенсії та виплату грошової допомоги у разі виходу на пенсію відповідно до цієї статті, затверджується Кабінетом Міністрів України з урахуванням положень ст.ст. 22-1, 22-2 цього Закону.

Крім того, зазначеною статтею Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" (в редакції чинній на час призначення пенсії) визначено, що право на призначення пенсії відповідно до цього Закону поширюється також і на осіб, які на момент звернення за призначенням пенсії працюють на будь-яких посадах на підприємствах, в установах, організаціях усіх форм власності та мають стаж наукової роботи, передбачений частиною другою цієї статті. Пенсія науковому (науково-педагогічному) працівнику призначається при досягненні пенсійного віку: чоловіки - за наявності стажу роботи не менше 25 років, у тому числі стажу наукової роботи не менше 20 років, жінкам - за наявності стажу роботи не менше 20 років, у тому числі стажу наукової роботи не менше 15 років.

Обов'язковими умовами для призначення пенсії відповідно до ст. 24 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" є наявність у особи статусу наукового працівника, наявність вищої освіти, перебування на посаді, перелік яких затверджений Кабінетом Міністрів України, підрозділ, в якому працює особа, повинен займатися науковою діяльністю, наукова діяльність в підрозділі повинна становити 70% від основного обсягу робіт.

Згідно зі ст. 49 Кодексу Законів про працю України (в редакції від 01.08.2001) власник або уповноважений ним орган зобов'язаний видати працівникові на його вимогу довідку про його роботу на даному підприємстві, в установі, організації із зазначенням спеціальності, кваліфікації, посади, час роботи і розміру заробітної плати.

В ході розгляду справи судами досліджено періоди, в які відповідні працівники відповідача здійснювали наукову діяльність на заводі, та встановлено, що відповідачем впродовж 2001 - 2004 років надавались довідки про науково-технічну діяльність працівників заводу, а саме: ОСОБА_6 - видана довідка 27.07.2001 року, ОСОБА_7 - видана довідка 05.06.2002 року, ОСОБА_8 - видана довідка 09.07.2002 року, ОСОБА_9 - видана довідка 19.11.2002 року, ОСОБА_10 - видана довідка 10.12.2002 року, ОСОБА_11 - видана довідка 12.12.2002 року, ОСОБА_12 - довідка видана без дати та номера (наукова пенсія призначена 09.01.2003 року), ОСОБА_13 - видана довідка 30.01.2003 року, ОСОБА_14 - видана довідка 24.04.2003 року, ОСОБА_15 - видана довідка 28.05.2003 року, ОСОБА_16 - видана довідка 16.10.2003 року, ОСОБА_17 - видана довідка 26.08.2004 року, які займалися науково - технічною діяльністю, об'єм якої складав не менше ніж 75-90% загального об'єму робіт, що надавало право на призначення їм пенсії, відповідно до ст. 24 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" .

Відповідно до ст. 81 Закону України "Про пенсійне забезпечення" призначення пенсій і оформлення документів для їх виплати здійснюється органами Пенсійного фонду України.

Пунктом 38 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсії, затвердженого Управлінням Пенсійного фонду України № 22-1 від 25.11.2005 визначено, що при прийманні документів орган, що призначає пенсію перевіряє правильність оформлення заяви, здійснює попередню правову експертизу змісту і належного оформлення представлених документів.

Отже, до повноважень Управління Пенсійного фонду України відноситься лише перевірка правильності оформлення та змісту довідки, яка підтверджує спеціальний стаж для призначення пенсії як науковому працівнику, відповідно до чинного законодавства України.

На підставі наданих заводом довідок органами пенсійного фонду, які здійснюють нарахування пенсій, виносились розпорядження про призначення наукових пенсій відповідно до ст. 24 Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність", які відповідачем не оскаржувались, довідки не відзивались та на момент розгляду справи є чинними.

Порядок, затверджений постановою КМУ № 372, визначає механізм фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної науковим (науково-педагогічним) працівникам державних небюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III - IV рівнів акредитації згідно із Законом України "Про наукову і науково-технічну діяльність", та сумою пенсії, обчисленою відповідно до інших законодавчих актів, на яку мають право зазначені особи (далі - різниця у розмірі пенсії).

Згідно із п. 4 названого Порядку у разі ліквідації або зміни власника підприємства, установи, організації чи вищого навчального закладу III - IV рівнів акредитації різниця у розмірі пенсії фінансується за рахунок коштів їх правонаступників у порядку, що діяв стосовно цих підприємств, установ, організацій та закладів до моменту ліквідації або зміни власника.

Відповідно до п. 3 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1826 від 13.12.2000 (постанова втратила чинність на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 372 від 24.03.2004, але діяла на час призначення наукових пенсій) - фінансування витрат на виплату різниці у розмірі пенсії працівникам державних не бюджетних підприємств і організацій здійснюється за рахунок коштів цих підприємств і організацій, які сплачують Пенсійному фонду кошти на виплату зазначеної різниці.

Пунктом 2 Порядку, затвердженого постановою КМУ № 372, передбачено, що за рахунок коштів державного бюджету фінансується 50% різниці у розмірі пенсії наукових (науково-педагогічних) працівників державних не бюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації у розрахунку на одну особу. Інша частина фінансується за рахунок коштів цих підприємств, установ, організацій та закладів.

Відповідно до п. 5 вказаного Порядку розмір витрат на фінансування різниці у розмірі пенсії за рахунок коштів державних небюджетних підприємств, установ, організацій та вищих навчальних закладів III-IV рівнів акредитації визначається у розрахунку на рік органами Пенсійного фонду до 20 січня поточного року та протягом 10 днів з дня призначення пенсії відповідно до Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність", про що відповідному підприємству, установі, організації або закладу відразу надсилається повідомлення за зразком, що додається. Зазначені підприємства, установи, організації та заклади самостійно визначають суму, що підлягає до сплати у розрахунку на місяць, та щомісяця до 25 числа перераховують органу Пенсійного фонду за своїм місцезнаходженням відповідні кошти для фінансування різниці у розмірі пенсії, призначеної у минулому та поточному роках. У разі порушення строку сплати коштів, які спрямовуються на фінансування різниці у розмірі пенсії, органи Пенсійного фонду стягують відповідні суми у порядку, визначеному законодавством.

Разом з тим, судами встановлено, що ухвалою Господарського суду Харківської області від 31.05.2007 у справі № Б-39/109-07 порушено провадження по справі про банкрутство ПАТ "Харківський тракторний завод ім. С. Орджонікідзе".

Матеріалами справи підтверджено та встановлено судами, що фондом на адресу заводу направлялись повідомлення про суму витрат на фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність", і сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів, а саме: повідомлення за липень місяць 2014 року в сумі 5 231,23 грн.; повідомлення за серпень місяць 2014 року в сумі 5 231,23 грн.; повідомлення за вересень місяць 2014 року в сумі 5 231,23 грн. Проте, відповідач, отримавши дані повідомлення, добровільно заборгованість не відшкодував.

Отже, виходячи з аналізу наведених норм та встановлених судами попередніх інстанцій обставин справи, касаційний суд погоджується з висновком про наявність у фонду правових підстав для стягнення з заводу заборгованості по відшкодуванню суми витрат на фінансування різниці між сумою пенсії, призначеної відповідно до Закону України "Про наукову і науково-технічну діяльність" і сумою пенсії, обчисленої відповідно до інших законодавчих актів за липень, серпень та вересень місяці 2014 року.

У зв'язку з цим, колегія суддів вважає правомірними висновки місцевого та апеляційного судів про задоволення позову фонду, а доводи касаційної скарги заводу такими, що не спростовують обґрунтованих висновків судів першої та апеляційної інстанцій.

Місцевим та апеляційним господарськими судами при новому розгляді правильно застосовано норми матеріального та процесуального права, повно та всебічно досліджено обставини справи, про що зазначено в оскаржуваних судових рішеннях.

Доводи заводу про те, що останній не є суб'єктом відшкодування витрат на фінансування різниці у розмірі пенсій, оскільки до спірних правовідносин не застосовуються положення Порядку, затвердженого постановою № 1826, зводяться до переоцінки доказів у справі, були предметом дослідження як в суді першої, так і апеляційної інстанцій та обґрунтовано відхилені як безпідставні.

Враховуючи викладене, рішення суду першої інстанції та постанова апеляційного суду підлягають залишенню без змін, як такі, що відповідають нормам матеріального та процесуального права.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119-11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,

П О С Т А Н О В И В :

1. Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Харківський тракторний завод ім. С. Орджонікідзе" залишити без задоволення.

2. Рішення Господарського суду Харківської області від 16 липня 2015 року та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 21 вересня 2015 року у справі № 922/4324/14 залишити без змін.

Головуючий Б.М. Поляков

Судді В.М. Коваленко

О.Є. Короткевич

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст