Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 16.03.2016 року у справі №922/3068/15 Постанова ВГСУ від 16.03.2016 року у справі №922/3...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 березня 2016 року Справа № 922/3068/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючий суддя : Данилова Т.Б. (доповідач)

судді: Данилова М.В., Корсак В.А.

розглянувши матеріали касаційної скаргифізичної особи-підприємця ОСОБА_1на постановуХарківського апеляційного господарського суду від 03.11.2015р. у справі господарського суду№922/3068/15 Харківської області за позовомпрокурора Комінтернівського району міста Харкова в інтересах держави в особі Харківської міської радидоФОП ОСОБА_1третя особаДепартамент земельних відносин Харківської міської радипро за участю прокуратури - представників сторін: позивача - відповідача - третьої особи -внесення змін до договору оренди землі прокурор відділу Генеральної прокуратури України Томчук М.О., посв. №000606 не з'явився не з'явився не з'явився

В С Т А Н О В И В:

У травні 2015 року Прокурор Комінтернівського району м. Харкова звернувся до господарського суду Харківської області з позовною заявою в інтересах держави в особі Харківської міської ради до Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1, в якій просив суд внести зміни до договору оренди землі від 02.02.2007р., зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 05.03.2007р., шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в редакції, викладеній у позовній заяві.

Позов було вмотивовано затвердженням з 01.01.2014 Харківською міською радою нової нормативно-грошової оцінки землі, відповідно до якої необхідно привести розмір орендної плати за земельну ділянку.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 25.05.2015 до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог, на стороні позивача залучено Департамент земельних відносин Харківської міської ради.

Рішенням господарського суду Харківської області від 04.08.2015 (суддя Доленчук Д.О), залишеним без змін постановою Харківського апеляційного господарського суду від 03.11.2015 (головуючої судді Барбашової С.В.,суддів Білецької А.М.,Слободіна М.М.) позовні вимоги задоволено частково: внесено зміни до договору оренди землі від 02.02.2007, зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП "Центр ДЗК" 05.03.2007, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в наведеній судом редакції.

В іншій частині позову відмовлено.

Не погоджуючись із судовими рішеннями, фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій посилається на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить судові рішення скасувати в частині задоволення позовних вимог і в скасованій частині направити на новий розгляд.

Касаційна скарга вмотивована неправильним нарахуванням нормативної грошової оцінки землі, яка на думку касатора необґрунтовано збільшена, також судами не встановлено категорію земельної ділянки, не враховано коефіцієнт складності, наявність шуму, невірно визначено відсоток як для АЗС, а фактично на земельній ділянці розташовано Автогазозаправний пункт.

Порушенням норм процесуального права касатор ФОП ОСОБА_1 вважає те, що судами не було призначено судову земельно-технічну експертизу, письмове клопотання про що ФОП ОСОБА_1 подав під час розгляду справи в суді апеляційної інстанції.

ФОП ОСОБА_1 направив до Вищого господарського суду України клопотання розглянути касаційну скаргу у його відсутність, доводи касаційної скарги підтримав повністю.

Заслухавши думку прокурора відділу Генеральної прокуратури України, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в рішенні і постанові та доводи касаційної скарги, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Розглянувши у судовому засіданні апеляційного суду 03.11.2015р. заявлені відповідачем клопотання про призначення у справі судової земельно-технічної експертизи для роз'яснення питань щодо правомірності визначення розміру нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки і розрахунку розміру орендної плати та про зупинення апеляційного розгляду даної справи до набрання законної сили судового рішення Харківського окружного адміністративного суду по справі №820/10201/15, Харківський апеляційний господарський суд вирішив, що дані клопотання задоволенню не підлягають.

Щодо клопотання відповідача про призначення у даній справі судової земельно-технічної експертизи апеляційним судом відмовлено з підстав недоведеності заявником необхідності її проведення, оскільки у разі незгоди відповідача з даними технічної документації орендованої земельної ділянки, яка затверджена відповідним органом місцевого самоврядування та яка містить відомості про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки, питання щодо проведення відповідної експертизи може ставитись ним в межах адміністративної справи №820/10201/15, предметом якої є правомірність визначення відділом Держземагенства та затвердження органом місцевого самоврядування нормативно-грошової оцінки земель.

При цьому предметом спору у даній справі є вимога прокурора внести зміни до умов договору оренди землі від 02.02.2007, зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП "Центр ДЗК" в Державному реєстрі земель від 05.03.2007 за №440767100015, на підставі затвердженої нормативної грошової оцінки землі, а не спір про правомірність визначення Держкомземом нормативної грошової оцінки землі, тому суд апеляційної інстанції визнав, що клопотання відповідача про призначення судової земельно-технічної експертизи у цій справі не підлягає задоволенню.

Також відхилено апеляційним судом клопотання про зупинення апеляційного розгляду даної справи до набрання законної сили судового рішення Харківського окружного адміністративного суду по справі №820/10201/15.

Як встановлено судами попередніх інстанцій під час розгляду справи по суті та вбачається з матеріалів справи, 02.02.2007 між позивачем - Харківською міською радою (орендодавець) та відповідачем - ФОП ОСОБА_1 (орендар) укладено договір оренди земельної ділянки (далі - Договір).

Згідно з пунктом 1 даного Договору орендодавець на підставі рішення XL сесії Харківської міської ради IV скликання від 28.09.2005 №176/05 "Про надання фізичним та юридичним особам земельних ділянок для експлуатації об'єктів самочинного будівництва" надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі транспорту, яка знаходиться: АДРЕСА_1

Зазначений договір оренди землі, з додатками (план земельної ділянки кадастровий № НОМЕР_1; акт встановлення меж земельної ділянки на місцевості; акт приймання-передачі земельної ділянки) було зареєстровано у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в Державному реєстрі земель від 05.03.2007 за № 440767100015.

У пункті 2 Договору сторони обумовили, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1960га, в т.ч.: під забудовою 0,0034 га, інших угідь 0,1926 га. На земельній ділянці знаходиться об'єкт нерухомого майна - операторська (пункт 3 Договору).

Відповідно до пункту 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки, становить - на період будівництва 114438,00грн.; - на період експлуатації 572192,00 грн.

Орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку становить: - на період будівництва згідно з довідкою №3959/06 від 09.08.2006р.: 696,16грн.; - на період експлуатації згідно з довідкою №3960/06 від 09.08.2006р.: з 01.09.2007р.: 2298,30грн. (пункт 9 Договору).

Цільове призначення земельної ділянки - землі транспорту, що визначено сторонами у пункті 16 Договору.

Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується в судовому порядку , що передбачено пунктом 36 Договору.

Вирішуючи справу по суті, суди попередніх інстанцій керувались статтею 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", якою закріплено, що право комунальної власності на землю належить територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах, а згідно із пунктом 34 частини 1 статті 26 цього Закону виключною компетенцією міської ради є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

За приписами статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" міська рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими для виконання на відповідній території, що передбачено статтею 144 Конституції України, і яка кореспондується із статтею 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" у відповідності з якою акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 №1209/13 затверджено технічну документацію з нормативно-грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, і затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова в сумі 291,18грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 Рішення №1209/13 встановлено, що це Рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013р. застосовується з 01.01.2014р.

В подальшому рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." вводиться в дію з 01.01.2014р. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Рішенням Харківської міської ради від 19.12.2012р. №960/12 затверджено Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Згідно з пунктом 16.4 вказаного Порядку оформлення договорів оренди землі у місті Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 29.12.2012р. №960/12, зміни до договору оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформляються додатковою угодою до договору оренди землі. Розмір орендної плати, передбачений договором оренди землі, підлягає перегляду у випадку, зокрема, зміни нормативної грошової оцінки землі.

Пунктами 3.1, 3.2 Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013. №1269/13 передбачено, що зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Згідно п.2 ст.20, п.3 ст.23 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

На підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013р. №268/14 та одержано витяг №856 від 30.10.2013 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Відповідно до витягу №856 вих. №3811/08 від 30.10.2013 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1960 кв. по АДРЕСА_2 склала 1933462,00грн.

Також, позивачем був одержаний витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (дата формування витягу 30.10.2013 р.).

Відповідно до розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013, №268/14, розмір орендної плати за земельну ділянку площею 1960 кв. АДРЕСА_3 складає: в рік - 162410,81грн.; в місяць - 13534,23грн.

Для приведення розміру орендної плати у відповідність до нової нормативної грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору оренди землі Департаментом земельних відносин Харківської міської ради підготовлено проект додаткової угоди до договору оренди землі, який разом з листами-пропозиціями №1860/0/30-14 від 04.12.2014р. та №1868/0/30-14 від 04.12.2014р. рекомендованим поштовим відправленням 11.12.2014 направлено на адресу відповідача. Зазначений проект додаткової угоди до договору оренди землі 22.12.2014р. вручено відповідачу ФОП ОСОБА_1 особисто. Одержання вказаних листів відповідачем підтверджується копією відповідного поштового відправлення, а тому посилання відповідача на те, що він ознайомився з рішеннями Харківської міської ради лише 03 серпня 2015 року, відхилено судами попередніх інстанцій як таке, що спростовуються наявними у справі матеріалами.

Пропозиція Департаменту земельних відносин була залишена відповідачем без задоволення, запропоновані зміни до Договору оренди землі сторонами не внесені, Додаткова угода до Договору ФОП ОСОБА_1 не підписана.

Згідно з частиною 2 статті 30 Закону України "Про оренду землі", а також пункту 36 укладеного сторонами Договору, у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Вирішуючи справу по суті, суди керувались приписами статті 13 Закону України "Про оренду землі", за якою договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Пунктом 13 Договору сторони в Договорі оренди землі, серед іншого, передбачили можливість внесення до нього змін щодо перегляду розміру орендної плати у разі зміни ставки земельного податку.

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати за землю використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Згідно зі статтею 15 Закону "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Відповідно до статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Враховуючи статтю 18 Закону України "Про оцінку земель", Харківська міська рада рішеннями від 03.07.2013р. №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013" та від 25.09.2013 №1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова" затвердила нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова та ввела її в дію з 01.01.2014.

Зазначені рішення Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 та від 25.09.2013р. №1269/13 є чинними та у встановленому порядку не скасовані, адміністративна справа №820/10201/15 про визнання протиправними та скасування цих рішень Харківської міської ради Харківським окружним адміністративним судом не розглянута, а тому твердження відповідача про те, що нормативна грошова оцінка спірної земельної ділянки нарахована неправильно, - судами попередніх інстанцій визнано недоведеним і безпідставним.

Відповідно до статті 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею. При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати та податку за земельні ділянки, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, рішенням органу місцевого самоврядування було змінено розміри нормативної грошової оцінки земель м. Харкова, у зв'язку з чим виникли обставини, передбачені пунктом 13 Договору як підстава для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати, що потребує, в свою чергу, внесення відповідних змін в спірний Договір оренди земельної ділянки.

На цих підставах суд першої інстанції дійшов висновку, з чим погодився апеляційний суд, про задоволення позовних вимог в частині визнання укладеною запропонованої позивачем додаткової угоди до договору оренди землі, шляхом внесення змін в Договір щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації №856 від 30.10.2013, який становить 1933462грн., а також щодо розміру орендної плати, яка згідно розрахунку позивача №268/14 від 30.10.2013 становить на рік 162410,81грн., або в місяць 13534,23грн., при прийнятому для розрахунку розміру орендної плати відсотку від нормативної грошової оцінки - 8,4 %.

Посилання заявника касаційної скарги ФОП ОСОБА_1 на те, що прийнятий для розрахунку розміру орендної плати відсоток від нормативної грошової оцінки у розмірі 8,4%, що запропонований позивачем, і зазначений у розрахунку №268/14 від 30.10.2013р. є завищеним, було предметом розгляду в апеляційному суді, який ці доводи відхилив, оскільки розрахунок розміру орендної плати було проведено позивачем на підставі Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради №41/08 від 27.02.2008р. зі змінами та доповненнями згідно рішення Харківської міської ради №242/08 від 10.09.2008р.

Застосування у розрахунку № 268/14 від 30.10.2013р. розміру орендної плати за спірну земельну ділянку ставки орендної плати у розмірі 8,4 % здійснено у відповідності до Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові, затверджене рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008р. №41/08, із наступними змінами, яке розроблено з метою створення єдиних організаційно-правових та економічних засад визначення та справляння орендної плати за земельні ділянки, орендодавцем яких згідно із земельним законодавством виступає Харківська міська рада.

Відповідно до пункту 2.6 цього Порядку орендна плата за земельну ділянку розраховується в залежності від терміну оренди із застосуванням відсотків від розрахункового розміру орендної плати, зокрема, при строку оренди 21-25 років - 70%, що і було враховано в запропонованій Додатковій угоді.

Таким чином, оскільки рішення Харківської міської ради від 27.02.2008р. №41/08, яким затверджено Положення про порядок визначення розміру орендної плати є чинним, докази його скасування та/або визнання недійсним у встановленому законом порядку відсутні, а розрахунок розміру орендної плати здійснюється як до набрання чинності вказаним Положенням так і після, тому воно підлягає застосуванню для визначення ставки орендної плати у спірних правовідносинах.

Посилання ФОП ОСОБА_1 в касаційній скарзі на неправильне нарахуванням нормативної грошової оцінки землі, яка на думку касатора необґрунтовано збільшена, а також не встановлено категорію земельної ділянки, не враховано коефіцієнт складності, наявність шуму, невірно визначено відсоток як для АЗС, а фактично на земельній ділянці розташовано Автогазозаправний пункт, - спростовується Витягом №856 від 30.10.2013 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (а.с.26), який зроблено для АГЗП, земель комерційного використання, і в якому враховані коефіцієнти пішохідної доступності, магістралі підвищеного містоформувального значення, зона забруднення атмосферного повітря, напруження електромагнітного поля, перевищення припустимого рівня шуму, ареали забруднення ґрунтів.

Також суди попередніх інстанцій дійшли висновку про те, що позовні вимоги в частині доповнення пункту 2 спірного Договору оренди землі переліком законодавчих актів, нормативно-правових актів Харківської міської ради, які регулюють відповідні орендні правовідносини, не підлягають задоволенню, оскільки включення таких законів та підзаконних актів до тексту договору не відповідає загальним принципам укладення договорів. При цьому, ані Законом України "Про оренду землі", ані іншими правовими нормами не передбачено вимог щодо таких умов договору, як перелік законодавчих та підзаконних актів, і не визначають їх як обов'язкові умови Договору. Сторони договору, не зважаючи на зазначення або не зазначення в ньому певних правових актів, повинні їх і без того беззастережно дотримуватися.

Статтею 1117 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

З огляду на викладене, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги фізичної особи-підприємця ОСОБА_1, оскільки доводи касаційної скарги зводяться до переоцінки доказів по справі, а судами було повно та всебічно з'ясовано обставини, що мають значення для даної справи, їм надано належну правову оцінку та прийнято рішення і постанову з дотриманням норм матеріального та процесуального права, що дає підстави залишити їх без змін.

Враховуючи наведене, та керуючись ст.ст.1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Постанову Харківського апеляційного господарського суду від 03.11.2015р. у справі №922/3068/14 господарського суду Харківської області залишити без змін.

Головуючий суддя Т. Данилова

Судді М. Данилова

В. Корсак

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст