Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 15.06.2016 року у справі №910/31496/15 Постанова ВГСУ від 15.06.2016 року у справі №910/3...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 червня 2016 року Справа № 910/31496/15 Вищий господарський суд України у складі колегії:

Головуючого:Студенця В.І.,суддів:Васищака І.М., Грека Б.М.,за участю представників сторін позивача - Мальована В.А.; відповідача - Маркєлов О.Ю.;розглянувши касаційну скаргу Фонду соціального захисту інвалідівна постановуКиївського апеляційного господарського суду від12.04.2016у справі№ 910/31496/15за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Центр протезування "Едвардс"доФонду соціального захисту інвалідівпростягнення 61 670, 66 грн

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Центр протезування "Едвардс" (далі - ТОВ "Центр протезування "Едвардс") звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Фонду соціального захисту інвалідів про стягнення коштів в розмірі 61 670, 66 грн за виготовлені та видані за індивідуальною заявкою інваліда протезно-ортопедичні вироби.

Ухвалою Господарського суду міста Києва від 16.12.2015 порушено провадження у справі № 910/31496/15 за позовом ТОВ "Центр протезування "Едвардс" до Фонду соціального захисту інвалідів про стягнення коштів в розмірі 61 670, 66 грн.

Рішенням Господарського суду міста Києва (суддя Домнічева І.О.) від 19.01.2016 позов задоволено повністю, суд стягнув з Фонду соціального захисту інвалідів на користь ТОВ "Центр протезування "Едвардс" грошові кошти в розмірі 61 670, 66 грн за виготовлені та видані за індивідуальною заявкою інваліда протезно-ортопедичні вироби.

Постановою Київського апеляційного господарського суду (колегія суддів у складі: головуючий суддя Шапран В.В., судді Буравльов С.І., Андрієнко В.В.) від 12.04.2016 рішення Господарського суду міста Києва від 19.01.2016 скасовано, прийнято нове рішення, яким позов задоволено повністю, суд стягнув з Фонду соціального захисту інвалідів на користь ТОВ "Центр протезування "Едвардс" грошові кошти в розмірі 61 670, 66 грн за виготовлені та видані за індивідуальною заявкою інваліда протезно-ортопедичні вироби.

Не погоджуючись з постановою Київського апеляційного господарського суду від 12.04.2016, Фонд соціального захисту інвалідів подав касаційну скаргу, в якій просить оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції в частині задоволення позовних вимог скасувати і прийняти нове рішення про відмову в позові.

Касаційна скарга мотивована тим, що судом апеляційної інстанцій порушено норми матеріального права, а саме ст.ст. 525, 629 ЦК України.

Так, скаржник посилається на те, що листом від 25.11.2015 № 1/6-1906/03-02 він просив ТОВ "Центр протезування "Едвардс" надати стосовно виданого ТЗР підтверджуючі документи, що гарантують надійність та безпеку ТЗР, та відповідність його чинній нормативно-технічній документації. До моменту отримання вказаних документів Фонд був позбавлений можливості здійснити оплату бюджетних коштів товариству. З врахуванням умов п. 4.1, 4.3 договору, до моменту надання згаданих документів, строк для оплати ТЗР не настав і підстав для її здійснення не було.

Також Фонд соціального захисту інвалідів вказує на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права, оскільки всупереч ст. 101 ГПК України суд залучив докази додатково подані позивачем.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 01.06.2016 касаційну скаргу прийнято до провадження та призначено до розгляду на 15.06.2016.

На адресу суду 15.06.2016 від ТОВ "Центр протезування "Едвардс" надійшли заперечення на касаційну скаргу Фонду соціального захисту інвалідів, в якиз товариство просило відмовити в її задоволенні, а оскаржувану постанову суду апеляційної інстанції залишити без змін.

Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування норм матеріального і процесуального права вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Як встановлено господарськими судами між ТОВ "Центр протезування "Едвардс" (виконавець) та Фондом соціального захисту інвалідів (Фонд) 10.03.2015 був укладений договір про забезпечення протезно-ортопедичними виробами (крім ортопедичного взуття), у тому числі спеціальними засобами для самообслуговування та догляду, за індивідуальними заявками № 117.

Відповідно до п. 1.1. договору (в редакції договору про внесення змін № 1/524 від 21.08.2015), з урахуванням вимог Порядку забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації інвалідів, дітей-інвалідів та інших окремих категорій населення, переліку таких засобів затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 05 квітня 2012 року № 321 та Порядків визначення функціональних можливостей інваліда, дитини-інваліда, іншої особи, затверджених наказом Міністерства соціальної політики України від 20.01.2015 №37 (зі змінами), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України від 30 січня 2015 року за № 99/26544 (далі - Функціональні можливості) виконавець зобов'язаний здійснити безкоштовне забезпечення інвалідів, дітей-інвалідів, дітей віком до 18 років, а також ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ і ветеранів державної пожежної охорони, постраждалих внаслідок антитерористичної операції та інших окремих категорій населення (далі - інвалід та інші особи) протезно-ортопедичними виробами (далі - ТЗР) за їх індивідуальною заявкою. Безкоштовне забезпечення ТЗР за індивідуальною заявкою інваліда та іншої особи (далі - забезпечення) здійснюється у вигляді грошової допомоги інвалідам та іншим особам для оплат вартості виданих ТЗР шляхом безготівкового перерахування коштів виконавцю. Перелік ТЗР, та їх гранична ціна зазначені у додатку, що є невід'ємною частиною договору.

У п. 1.2. договору (в редакції договору про внесення змін № 1/524 від 21.08.2015) визначено, що граничні ціни на ТЗР, відповідають граничним цінам визначеним наказом Міністерства соціальної політики України від 15.01.2015 № 20 "Про організацію у 2015 році забезпечення окремих категорій населення технічними та іншими засобами реабілітації" (зі змінами), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 27 січня 2015 року за № 86/26531 (далі - Наказ № 20).

За умовами п. 3.1. договору (в редакції договору про внесення змін № 1/524 від 21.08.2015), виконавець забезпечує інвалідів та інших осіб (окрім постраждалих внаслідок антитерористичної операції) ТЗР (окрім виробів підвищеної функціональності) згідно з Порядком та умовами договору з урахуванням функціональних можливостей, за цінами, визначеними на підставі фактичної собівартості ТЗР та нормативу рентабельності не більше 18 % до фактичної собівартості, але не вище затверджених граничних цін, які визначені у Переліку.

Пунктом 3.4. договору визначено, що фонд здійснює безготівкове перерахування коштів виконавцю за видані ТЗР протягом 2015 року за індивідуальними заявками інвалідів та інших осіб на підставі рахунків, актів приймання-передачі робіт (надання послуг), до яких додається витяг з реєстру про видані інвалідам, дітям-інвалідам, іншим особам ТЗР.

На виконання умов договору ТОВ "Центр протезування "Едвардс" виготовив на замовлення ОСОБА_6 протези стегна модульного типу з одновісним колінним вузлом у кількості 2 (двох) штук на загальну суму 61 670, 66 грн та видав готові вироби інваліду загального захворювання ОСОБА_6, що підтверджується накладною на одержання готового виробу № 80 від 06.10.2015 та витягом з реєстру про видані інваліду, дітям-інвалідам, іншим особам технічні та інші засоби реабілітації, що формується Фондом соціального захисту інвалідів.

Відповідно до калькуляцій протезу стегна модульного типу з одновісним колінним вузлом №№1253, 1253/1 вартість одного протезу стегна модульного типу з одновісним колінним вузлом становить 30 835, 33 грн (30 835, 33 грн (вартість одного протезу) х 2 (кількість виготовлених протезів) = 61 670, 66 грн (загальна сума заборгованості)).

ТОВ "Центр протезування "Едвардс" 13.10.2015 листом № 186 було передано відповідачу акт приймання-передачі робіт (надання послуг) № 12, рахунок № 19, витяг з реєстру про видані інвалідам, дітям-інвалідам, іншим особам технічні та інші засоби реабілітації (ПОВ) реєстр № 2511/15, калькуляції фактичної собівартості і відпускної ціни із розшифровками трудових та матеріальних витрат, інформацію щодо складу загальновиробничих, адміністративних витрат, витрат на збут із розрахунком бази їх розподілу. Вказані документи були отримані уповноваженим представником Фонду 13.10.2015 за вх. № 3385.

Фонд листом № 1/6-1822/03-02 від 17.11.2015 повідомив ТОВ "Центр протезування "Едвардс" про проведену робочу нараду Міністерством соціальної політики України (як розпорядника коштів) щодо оплати Фондом соціального захисту інвалідів коштів підприємствам за ПОВ із застосуванням нових комплектувальних виробів, які надходять на ринок країни.

Фонд соціального захисту інвалідів на адресу Міністерства соціальної політики України направив доповідну записку, в якій зазначив про те, що у зв`язку із змінами, що відбулися в законодавстві, а саме Законі України "Про реабілітацію інвалідів в Україні", на даний час Фонд не володіє інформацією про нові комплектуючі вироби, що заходять на ринок країни, зокрема від ТОВ "Центр протезування "Едвардс", не знає про їх технічні характеристики, що в свою чергу позбавляє можливості визначити якість та безпечність таких виробів, а тому просив Міністерство сприяти в організації та проведенні спільної наради з метою термінового визначення методології в оплаті за видані ПОВ.

Відповідь на вказану доповідну записку Фондом було отримано в кінці листопада 2015, що підтверджується наявними матеріалами справи.

ТОВ "Центр протезування "Едвардс", в свою чергу, вказує, що протезно-ортопедичні вироби, що виготовлені та видані на замовлення ОСОБА_6 та їх ціни цілком відповідають переліку виробів та їх граничним цінам, затвердженим наказом Міністерства соціальної політики України № 20 від 15.01.2015 року "Про організацію у 2015 році забезпечення окремих категорій населення технічними та іншими засобами реабілітації" (зі змінами), зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 27.01.2015 року за № 86/26531, та зазначеним у Переліку протезно-ортопедичних виробів, що є невід'ємною частиною договору.

Оскільки строк оплати за виготовлену та поставлену продукцію в договорі про забезпечення протезно-ортопедичними виробами не встановлений, ТОВ "Центр протезування "Едвардс" 30.11.2015 була направлена Фонду соціального захисту інвалідів вимога про оплату наданих позивачем послуг, в якій товариство просило протягом 7 (семи) днів з моменту отримання зазначеної вимоги сплатити кошти на загальну суму 61 670, 66 грн за виконані індивідуальні заявки інвалідів на виготовлення, поставку та видачу протезно-ортопедичних виробів на підставі наданих позивачем документів.

Вказана претензія була отримана Фондом соціального захисту інвалідів 30.11.2015, вх. 4162.

У відповідь на вказану вимогу, Фонд соціального захисту інвалідів повідомив ТОВ "Центр протезування "Едвардс", що до моменту отримання від товариства підтверджуючих документів, що гарантують надійність і безпеку ПОВ та відповідність його чинній нормативно-технічній документації за виготовлені та видані на замовлення ОСОБА_6 ТЗР він позбавлений можливості здійснити оплату бюджетних коштів.

Предметом спору у даній справі є матеріально-правова вимога ТОВ "Центр протезування "Едвардс" до Фонду соціального захисту інвалідів про стягнення коштів в розмірі 61 670, 66 грн за виготовлені та видані за індивідуальною заявкою інваліда протезно-ортопедичні вироби.

Відповідно до п. 2 Порядку забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації інвалідів, дітей-інвалідів та інших окремих категорій населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.04.2012 № 321, до технічних та інших засобів реабілітації, якими забезпечуються інваліди, діти-інваліди та інші окремі категорії населення через структурні підрозділи соціального захисту населення районних, районних у м.м. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (крім м.м. Києва та Севастополя) рад, належать: протезно-ортопедичні вироби, в тому числі ортопедичне взуття; спеціальні засоби для самообслуговування та догляду; засоби для пересування; допоміжні засоби для особистої рухомості, переміщення та підйому; меблі та оснащення; спеціальні засоби для орієнтування, спілкування та обміну інформацією.

Згідно з п. 53 Порядку забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації інвалідів, дітей-інвалідів та інших окремих категорій населення, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України № 321 від 05.04.2012, забезпечення інвалідів, дітей-інвалідів, інших осіб технічними та іншими засобами реабілітації здійснюється у межах відповідних бюджетних призначень, передбачених Мінсоцполітики у державному бюджеті (далі - бюджетні кошти). Перерахування бюджетних коштів здійснюється на підставі актів приймання-передачі робіт (надання послуг), до яких додається витяг з реєстру про видані інвалідам, дітям-інвалідам, іншим особам технічні та інші засоби реабілітації за формою, затвердженою зазначеним Міністерством.

Умовами договору від 10.03.2015, а саме п. 4.1.8, сторони визначили, що виконавець зобов`язаний надати на вимогу фонду будь-які документи та/або обґрунтування, що стосуються виданих інвалідам та іншим особам, згідно із реєстрів та рахунків на оплату ТЗР, їх виду та вартості.

Крім того, п. 4.3. договору передбачено, що у випадку недотримання виконавцем вимог п. 2.1, 4.1 договору - це є підставою для відмови в оплаті вартості виготовлених ТЗР.

Частиною 8 ст. 26 Закону України "Про реабілітацію інвалідів в Україні" передбачено, що безкоштовне забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації за індивідуальною заявкою інваліда, послугами з післягарантійного ремонту здійснюється у вигляді грошової допомоги інвалідам для оплати вартості виданих виробів та наданих послуг шляхом безготівкового перерахування коштів підприємствам, що виконали зазначені заявки та відповідають кваліфікаційним вимогам, які визначені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення.

Частиною 9 ст. 38 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" визначено, що порядок та умови забезпечення інвалідів і дітей-інвалідів лікарськими, технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення, санаторно-курортними путівками, автомобілями, а також переліки технічних та інших засобів реабілітації і виробів медичного призначення визначає Кабінет Міністрів України.

Відповідно до п. 31 Технічного регламенту щодо медичних виробів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.10.2013 № 753 (у редакції від 05.08.2015, чинній на момент існування спірних правовідносин) виробник виробів класу I, які не є виробами, виготовленими на замовлення, або виробами, призначеними для клінічних досліджень, а також виробники виробів, виготовлених на замовлення, або інші юридичні особи або фізичні особи - підприємці, які провадять діяльність, зазначену в пунктах 27 - 30 цього Технічного регламенту, подають Держлікслужбі інформацію щодо свого місцезнаходження та перелік і опис відповідних виробів.

Також, вказаним регламентом визначено, що перед введенням в обіг медичного виробу, виготовленого на замовлення, виробник повинен провести процедуру, зазначену в додатку № 9 і скласти відповідну заяву (п. 19 Технічного регламенту).

Згідно із додатком 10 технічного регламенту за результатами клінічних оцінювань складається письмовий звіт, підписаний лікарем або іншою уповноваженою відповідальною особою, який містить оцінку всіх даних, зібраних під час клінічного дослідження.

Відповідно до ч. 1 ст. 101 ГПК України у процесі перегляду справи апеляційний господарський суд за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Додаткові докази приймаються судом, якщо заявник обґрунтував неможливість їх подання суду першої інстанції з причин, що не залежали від нього.

З урахуванням наведеного законодавчого припису суд апеляційної інстанції, приймаючи додаткові докази, має викладати мотивувальну частину своєї постанови із зазначенням відповідного обґрунтування заявником неможливості їх подання суду першої інстанції та з оцінкою апеляційною інстанцією такого обґрунтування.

Водночас якщо прийнята апеляційною інстанцією постанова є по суті законною і обґрунтованою, то самі лише прийняття і розгляд апеляційною інстанцією додаткових доказів без обґрунтування заявником неможливості їх подання суду першої інстанції не можуть вважатися підставами для скасування зазначеної постанови. До того ж і частина друга статті 11110 ГПК не відносить відповідне порушення до числа тих, які в будь-якому випадку є підставою для скасування постанови апеляційного господарського суду (п. 19 інформаційного листа Вищого господарського суду України від 14.12.2007 № 01-8/973 "Про деякі питання практики застосування у вирішенні спорів окремих норм процесуального права").

У п. 1 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 № 6 "Про судове рішення" зазначено, що рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.

Господарським судам слід виходити з того, що рішення може ґрунтуватись лише на тих доказах, які були предметом дослідження і оцінки судом. При цьому необхідно мати на увазі, що згідно зі статтею 43 ГПК наявні докази підлягають оцінці у їх сукупності і жодний доказ не має для господарського суду заздалегідь встановленої сили (п. 4 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 № 6 "Про судове рішення").

Судом апеляційної інстанції встановлено, що ТОВ "Центр протезування "Едвардс" до матеріалів справи долучений пакет документів, що подавався ним відповідно до наведених вище норм чинного законодавства, що регулюють діяльність виробників медичних засобів на замовлення, до Державної служби України з лікарських засобів, а саме інформація про товариство, заява, встановленого зразку, щодо медичного виробу, виготовленого на замовлення, в якій зазначено: який саме медичний виріб виготовлено, дані особи-інваліда, для якого виготовлено медичний виріб, дані лікаря, який виписав рецепт на виріб, конкретні характеристики медичного виробу та підтвердження, що відповідний медичний виріб відповідає встановленим вимогам, викладеним у додатку 1 до Технічного регламенту щодо медичних виробів.

Також до матеріалів справи долучена копія звіту щодо клінічного оцінювання медичних виробів ТОВ "Центр протезування "Едвардс" за підписом лікаря ОСОБА_7, відповідно до якого медичні вироби відповідають експлуатаційним характеристикам, передбаченим виробником, і розробляються та виготовляються придатними до виконання функцій, визначених виробником за нормальних умов використання цих медичних виробів.

Отже, як встановлено судом апеляційної інстанції, ТОВ "Центр протезування "Едвардс" контролюючому органу, який визначений нормами чинного законодавства України, були надані всі необхідні документи для підтвердження факту безпеки медичного виробу та його якості.

При цьому, судом апеляційної інстанції зазначено, що відповідач по справі, зобов`язуючи позивача надати йому документи на підтвердження якості та безпеки медичного виробу не вказав, які саме конкретно виконавцем послуг мали бути надані документи, на підтвердження вище зазначеного. Більш того, умовами договору також не визначено чіткий перелік документів, що були б належним підтвердженням якості та безпеки виготовленого медичного виробу (ТЗР).

З врахуванням викладеного суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що Фонд соціального захисту інвалідів безпідставно відмовив позивачу у виплаті коштів за надані послуги позивачем щодо виготовлення протезно-ортопедичні вироби, які виготовлені та видані на замовлення ОСОБА_6, а місцевим господарським судом обґрунтовано було задоволено позовні вимоги про стягнення з відповідача на користь позивача заборгованості за договором про забезпечення протезно-ортопедичними виробами (крім ортопедичного взуття), у тому числі спеціальними засобами для самообслуговування та догляду, за індивідуальними заявками № 117 від 10.03.2015 за виготовлені протези стегна модульного типу з одновісним колінним вузлом у кількості 2 (двох) штук в розмірі 61 670, 66 грн.

При цьому, судом апеляційної інстанції було встановлено наявність підстави для скасування рішення місцевого господарського суду у зв'язку з порушенням судом першої інстанції ч. 3 ст. 104 ГПК України, а саме здійснення розгляду справи за відсутності Фонду соціального захисту інвалідів, не повідомленого належним чином про зміну часу засідання суду. Таким чином, судом апеляційної інстанції з дотриманням норм процесуального права було скасовано рішення Господарського суду міста Києва від 19.01.2016 та прийнято нове рішення про задоволення позову.

Відповідно до ст. 1117 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Доводи Фонду соціального захисту інвалідів, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів вважає необґрунтованими та такими, що не спростовують висновків суду апеляційної інстанції та передусім зводяться до переоцінки доказів, а суд касаційної інстанції в силу положення ч. 2 ст. 1117 ГПК України не має права додатково перевіряти докази.

З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів вважає, що під час розгляду справи фактичні її обставини були встановлені судом апеляційної інстанції на підставі всебічного, повного і об'єктивного дослідження поданих доказів в їх сукупності, висновки суду відповідають цим обставинам і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, а тому відсутні підстави для зміни чи скасування оскаржуваного рішення суду.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119 - 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Фонду соціального захисту інвалідів залишити без задоволення, а постанову Київського апеляційного господарського суду від 12.04.2016 у справі № 910/31496/15 - без змін.

Головуючий - суддя Студенець В.І.

Судді: Васищак І.М.

Грек Б.М.

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст