Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 15.06.2016 року у справі №5023/3693/11(33/177-10) Постанова ВГСУ від 15.06.2016 року у справі №5023/...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 червня 2016 року Справа № 5023/3693/11(33/177-10)

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Козир Т.П.- головуючого, Іванової Л.Б., Самусенко С.С.,

за участю представників сторін: позивача - Подшебякіної О. М. дов. № 177/16 від 27.04.2016 року, відповідача - Волощука П. Ю. дов. № 168 від 06.04.2016 року,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Києві касаційну скаргу Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" на постанову Харківського апеляційного господарського суду від 23 березня 2016 року за скаргою Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" на дії Дзержинського відділу державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиції у справі Господарського суду Харківської області за позовом Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" до ПАТ "Харківгаз" про стягнення суми,

ВСТАНОВИВ:

У липні 2010 року Дочірня компанія "Газ України" НАК "Нафтогаз України" (далі - позивач) звернулась до господарського суду Харківської області з позовом до ВАТ "Харківгаз" (далі - відповідач) про стягнення 29919681 гривні 37 коп. за договором № 06/08-2306 від 31 грудня 2008 року на постачання природного газу, з яких: 27235628 гривень 45 коп. основного боргу, 2088060 гривень 01 коп. - пеня, 281696 гривень 66 коп. - інфляційні втрати та 314296 гривень 25 коп - 3% річних.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконання відповідачем зобов'язань за договором № 06/08-2306 від 31 грудня 2008 року на постачання природного газу.

Рішенням Господарського суду Харківської області від 27 вересня 2010 року у справі позовні вимоги задоволено частково.

З ВАТ "Харківгаз" на користь Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" стягнуто 25235628гривень 45 коп. основного боргу, 281696 гривень 66 коп. інфляційних витрат, 307244 гривні 25 коп. - 3% річних.

В іншій частині в позові відмовлено.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 22 листопада 2010 року рішення Господарського суду Харківської області від 27 вересня 2010 року залишено без змін.

Постановою Вищого господарського суду України від 16 лютого 2011 року рішення Господарського суду Харківської області від 27 вересня 2010 року та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 22 листопада 2010 року скасовано в частині відмови у задоволенні позовних вимог про стягнення пені у розмірі 2044576 гривень 01 грн. У цій частині справу передано на новий розгляд до Господарського суду Харківської області.

У решті рішення Господарського суду Харківської області від 27 вересня 2010 року та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 22 листопада 2010 року залишено без змін.

Рішенням Господарського суду Харківської області від 20 червня 2011 року позовні вимоги задоволено частково.

З ВАТ "Харківгаз" на користь Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" стягнуто 2041842гривні 13 коп. пені.

У стягненні 2733 гривень 88 грн. пені відмовлено.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 2 серпня 2011 року апеляційну скаргу ПАТ "Харківгаз" залишено без задоволення, а рішення Господарського суду Харківської області від 20 червня 2011 року - без змін.

Постановою Вищого господарського суду України від 22 листопада 2011 року касаційну скаргу ПАТ "Харківгаз" залишено без задоволення, а рішення Господарського суду Харківської області від 20 червня 2011 року та постанову Харківського апеляційного господарського суду від 2 серпня 2011 року залишено без змін.

У грудні 2015 року Дочірня компанія "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" звернулась до Господарського суду Харківської області зі скаргою на дії Дзержинського відділу державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиції, у якій просила: - визнати незаконною та скасувати постанову про закінчення виконавчого провадження від 16 березня 2012 року ВП№28446116;

- зобов'язати Дзержинський відділ державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиції відновити виконавче провадження від 16 березня 2012 року.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 16 лютого 2016 року скаргу задоволено повністю.

Визнано незаконною та скасовано постанову про закінчення виконавчого провадження від 16 березня 2012 року ВП№28446116 з виконання наказу Господарського суду Харківської області від 5 липня 2011 року.

Дзержинський відділ державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиції зобов'язано відновити виконавче провадження з примусового виконання наказу Господарського суду Харківської області від 5 липня 2011 року та вжити всі заходи для фактичного повного виконання рішення суду у даній справі.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 23 березня 2016 року апеляційну скаргу ПАТ "Харківгаз" задоволено.

Ухвалу Господарського суду Харківської області від 16 лютого 2016 року скасовано.

Прийнято нове рішення, яким відмовлено у задоволенні скарги Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" на дії державного виконавця Дзержинського відділу державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиції.

У касаційній скарзі Дочірня компанія "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" просить скасувати постанову Харківського апеляційного господарського суду від 23 березня 2016 року, а ухвалу Господарського суду Харківської області від 16 лютого 2016 року залишити в силі.

Посилається на порушення судом апеляційної інстанції норм ст. ст. 4, 4-5, 33, 34, 43, 115, 116, 117 Господарського процесуального кодексу України, п. 2. ст. 1, ст. ст. 2, 6, 11, п. 14. ч. 1. ст. 49 Закону України "Про виконавче провадження", ст. 2, ч.1 ст. 3 Закону України "Про затвердження Порядку списання заборгованості за природний газ та електричну енергію", ст. ст. 8, 124 Конституції України та ст. 13 Цивільного кодексу України.

Представник Дзержинського відділу державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиціїї у судове засідання не з'явився.

Враховуючи, що про час та місце розгляду касаційної скарги Дзержинський відділ державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиції повідомлений належним чином, суд вважає за можливе розглянути справу за його відсутності.

Заслухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи касаційної скарги та вивчивши матеріали справи, суд вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що 22 серпня 2011 року державним виконавцем Дзержинського відділу державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиції була винесена постанова про відкриття виконавчого провадження ВП№28446116 за наказом № 5023/3693/11, виданим 5 липня 2011 року.

16 вересня 2011 року державним виконавцем Дзержинського відділу державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиції була винесена постанова про зупинення виконавчого провадження ВП№28446116 на підставі п. 15 ч.1 ст. 37 Закону України "Про виконавче провадження" у зв'язку з тим, що підприємство - боржник ВАТ "Харківгаз" внесено до реєстру підприємств паливно-енергетичного комплексу, які беруть участь у процедурі погашення заборгованості відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу".

16 березня 2012 року державним виконавцем Дзержинського відділу державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиції винесена постанова про закінчення виконавчого провадження ВП№28446116, відповідно до якої виконавче провадження з примусового виконання наказу Господарського суду Харківської області у даній справі від 5 липня 2011 року закінчено у зв'язку з тим, що згідно протоколу № 9 від 6 жовтня 2011 року засідання комісії з питань списання заборгованості за природний газ проведено списання заборгованості, встановленої рішенням суду, яке підлягало виконанню на підставі виконавчого документа, згідно із Законом України "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію".

29 жовтня 2015 року Дочірня компанія "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" звернулась до Дзержинського відділу державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиції із заявою щодо надання інформації про хід виконавчого провадження ВП№28446116.

11 грудня 2015 року на адресу Дочірньої компанії "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" надійшов лист Дзержинського відділу державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиції, в якому повідомлено, що державним виконавцем винесено постанову про закінчення виконавчого провадження згідно з п. 14 ч. 1 ст. 49 Закону України "Про виконавче провадження".

Звертаючись зі скаргою на дії Дзержинського відділу державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиції, Дочірня компанія "Газ України" Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України" виходила з того, що постанова про закінчення виконавчого провадження від 16 березня 2012 року винесена з порушенням вимог чинного законодавства України, а дії державного виконавця є незаконними.

Відповідно до ст. 115 Господарського процесуального кодексу України рішення, ухвали, постанови господарського суду, що набрали законної сили, є обов'язковими на всій території України і виконуються у порядку, встановленому Законом України "Про виконавче провадження", положеннями якого визначено умови і порядок виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб), що відповідно до закону підлягають примусовому виконанню, у разі невиконання їх у добровільному порядку.

Статтею 2 Закону України "Про виконавче провадження" передбачено, що примусове виконання рішень покладається на державну виконавчу службу, яка входить до системи органів Міністерства юстиції України. Примусове виконання рішень здійснюють державні виконавці, визначені Законом України "Про державну виконавчу службу".

Згідно ст. 6 Закону України "Про виконавче провадження" державний виконавець зобов'язаний використовувати надані йому права відповідно до закону і не допускати у своїй діяльності порушення прав та законних інтересів фізичних і юридичних осіб.

4 червня 2011 року набрав чинності Закон України "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію" від 12 травня 2011 року, згідно зі ст. 1 якого дія цього Закону поширюється на підприємства незалежно від їхніх форм власності, що виробляють, транспортують і постачають теплову та електричну енергію, надають послуги з диспетчерського управління об'єднаною енергетичною системою України, суб'єктів господарювання, що здійснюють постачання природного газу та електричної енергії за регульованим тарифом, Національну акціонерну компанію "Нафтогаз України" та її дочірні підприємства ДК "Газ України", ДК "Укртрансгаз", ДК "Укргазвидобування", ДАТ "Чорноморнафтогаз" та ДП "Енергоринок".

У відповідності до п.п. 2.1.1 ст. 2 Закону України "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію" на умовах цього Закону підлягає списанню заборгованість за природний газ (у тому числі реструктуризована) підприємств, що виробляють, транспортують та постачають теплову енергію, у тому числі ліквідованих підприємств, суб'єктів господарювання, що здійснюють постачання природного газу за регульованим тарифом, Національної акціонерної компанії Нафтогаз України" та її дочірніх підприємств ДК "Газ України", ДК "Укртрансгаз", ДК "Укргазвидобування",. ДАТ "Чорноморнафтогаз", що обліковувалася станом на 1 січня 2010 року і не сплачена станом на дату набрання чинності цим Законом.

Згідно п. 2.2 ст. 2 цього Закону підлягає списанню заборгованість (у тому числі встановлена судовими рішеннями) з пені, штрафних та фінансових санкцій (три відсотки річних та індекс інфляції), які нараховані підприємствам, визначеним у статті 1 цього Закону, на заборгованість за природний газ, спожитий ними у період з 1 січня 1997 року по 1 січня 2011 року, і не сплачена станом на дату набрання чинності цим Законом.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, борг у сумі 2041842 гривні 13 коп., що є предметом стягнення за наказом від 5 липня 2011 року та щодо якої державним виконавцем закінчено виконавче провадження, є пенею, нарахованою за період з травня 2010 року по липень 2010 року за прострочення оплати за спожитий природний газ у 2009 році, яка не була сплачена станом на момент набрання чинності Законом України "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію" і була предметом судового спору з липня 2010 року.

Враховуючи суб'єктний склад, характер правовідносин та наявність визначених законом умов для застосування механізму врегулювання питань щодо заборгованості за спожитий природний газ, дія вищевказаного Закону поширювалася на спірні правовідносини.

Відповідно до п. 2.5 Закону України "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію" списання заборгованості відповідно до цього Закону здійснюється у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України № 894 від 8 серпня 2011 року затверджено "Порядок списання заборгованості за природний газ та електричну енергію", який визначає механізм списання заборгованості (у тому числі реструктуризованої) за природний газ та електричну енергію, зокрема, зі сплати пені, штрафних та фінансових санкцій, що нараховані на заборгованість за природний газ, а також за кам'яне і буре вугілля, газ нафтопереробки, нафтопродукти і природний газ підприємств, що виробляють електричну енергію, перед Держрезервом, яку реструктуризовано відповідно до рішень Кабінету Міністрів України відповідно до Закону України "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію".

Згідно з п. 6 вищевказаного Порядку для списання заборгованості кожен учасник процедури списання утворює комісію з питань списання заборгованості, до складу якої обов'язково входить керівник такого учасника, як голова комісії, та головний бухгалтер і яка визначає обсяг заборгованості, що підлягає списанню, у розрізі контрагентів. Списання заборгованості проводиться на підставі протоколів зазначеної комісії, затверджених її головою. Датою списання заборгованості є дата затвердження протоколу.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що на виконання вищевказаних нормативно-правових актів відповідач (боржник) створив комісію з питань списання заборгованості, яка провела інвентаризацію заборгованості за договорами, звірку взаєморозрахунків з ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" та склала протокол засідання комісії з питань списання заборгованості за природний газ № 9 від 6 жовтня 2011 року.

Відповідно п. 8 Порядку учасники процедури списання подають кредиторам протягом 10 днів після затвердження зазначеного в пункті 6 цього Порядку протоколу, але не пізніше 31 грудня 2011 року, інформацію про суми списаної заборгованості (основної суми заборгованості, пені, штрафних та фінансових санкцій) в розрізі договорів щодо постачання природного газу, а також видів заборгованості.

Згідно протоколу № 9 від 6 жовтня 2011 року засідання комісії заборгованість за договором з ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" №06/08-2306 за природний газ, що обліковувалась в бухгалтерському обліку товариства, списана, про що листом № 3483 від 6 жовтня 2011 року з додаванням оригіналу протоколу було повідомлено ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України". В матеріалах справи містяться копія протоколу № 9 від 6 жовтня 2011 року та копія листа № 3483 від 6 жовтня 2011 року на якому міститься позначка щодо вхідного порядкового номеру кореспонденції - вх. №15204/2 та дати - 10 жовтня 2011 року.

За таких обставин боржник - ПАТ "Харківгаз" звернувся до Дзержинського відділу державної виконавчої служби Харківського міського управління юстиції із заявою про закінчення виконавчого провадження на підставі Закону України "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію", оскільки має місце фактичне виконання рішення згідно з виконавчим документом, а саме, сплата в добровільному порядку 1740 гривень 22 коп. державного мита та 16 гривень 10 коп. витрат на інформаційно-технічне забезпечення, що підтверджується платіжним дорученням № 240 від 26 січня 2012 року.

Судом апеляційної інстанції встановлено, що протокол № 9 від 6 жовтня 2011 року та лист № 3483 від 6 жовтня 2011 року з відміткою стягувача про отримання були долучені до матеріалів виконавчого провадження №28446116.

Відповідно до пункту 14 частини 1 статті 49 Закону України "Про виконавче провадження" виконавче провадження підлягає закінченню у разі списання згідно Закону України "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію" заборгованості, встановленої рішенням суду, яке підлягає виконанню на підставі виконавчих документів.

25 квітня 2012 року ПАТ "Харківгаз" було отримано постанову про закінчення виконавчого провадження від 16 березня 2012 року з наведеної підстави.

Відповідно п. 9.10 Порядку завершені виконавчі провадження включаються в акт про вилучення виконавчих проваджень для знищення, якщо передбачений для них строк зберігання закінчився до 1 січня року, в якому складений акт. Виконавчі провадження, строки зберігання яких закінчилися, підлягають знищенню після затвердження акта про вилучення виконавчих проваджень для знищення керівником органу державної виконавчої служби, підпис якого скріплюється печаткою.

На виконання зазначених норм 25 січня 2016 року було складено акт про вилучення виконавчих проваджень для знищення та виконавче провадження по даній справі знищено.

Також Харківським апеляційним господарським судом встановлено, що перед проведенням списання заборгованості, сторони договору підписали акт звіряння розрахунків від 30 вересня 2011 року, з якого вбачається, що за договором № 06/08-2306 обліковується заборгованість в розмірі 28039144 гривень 48 коп., що складається зі стягнутих сум основної заборгованості та санкцій, в тому числі - і зі списаної суми нарахованої пені в розмірі 2041842 гривень 13 коп. За результатами проведеного списання товариством на виконання Порядку Кабінету Міністрів України був відправлений лист ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" № 3483 від 6 жовтня 2011 року з інформацією про суми списаної заборгованості (вхід.№15204/2 від 10 жовтня 2011 року) в розрізі договорів щодо постачання природного газу.

Встановлено, що заперечень щодо тієї чи іншої списаної суми заборгованості від ДК "Газ України" товариство не отримувало. Крім того, товариство листом № 3457 від 4 жовтня 2011 року (вхід.№15225/2 від 10 жовтня 2011 року) був направлений і акт звірки розрахунків між ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" та ПАТ "Харківгаз" за договором № 06/08-2306 від 31 грудня 2008 року, з якого вбачається, що до списання увійшла пеня - 2041842 гривень 13 коп.

Даним листом товариство прохало підписати, засвідчити печаткою та повернути один примірник акту звірки на адресу ПАТ "Харківгаз" та зауважило, що у разі не повернення підписаного акту звірки в 10-денний період він буде вважатися погодженим з боку ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України". Доказів того, що ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" висловило свої заперечення з даного приводу матеріали справи не містять.

Також судом апеляційної інстанції зазначено, що про той факт, що ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України" було обізнано, що на балансі товариства не обліковується сума пені в розмірі 2041842 гривень 13 коп. та при цьому не вчиняло будь-яких дій по захисту своїх прав, свідчать акти звірки розрахунків від 30 вересня 2012 року та від 31 жовтня 2012 року. При цьому, 14 травня 2012 року сторонами був підписаний акт звіряння розрахунків (екземпляри надані та заповнені інформацією зі своєї сторони - саме ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України") щодо заборгованості за природний газ, яка утворилася станом на 1 січня 2011 року і не сплачена станом на 4 червня 2011 року з урахуванням зміни заборгованості станом на 31.03.2012 року, який свідчить про відсутність (прийняття/погодження цього факту ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України") заборгованості за договором № 06/08-2306 від 31 грудня 2008 року, яка була б підставою для укладання договорів (додаткових угод, мирових угод) на підставі Закону.

За результатами планової документальної виїзної перевірки ПАТ "Харківгаз" з питань дотримання вимог податкового законодавства за період з 1 січня 2011 року по 31 грудня 2012 року, що відображені в акті СДПІ з ВПП у м. Харкові № 268/47.1-03/03359500 від 14 травня 2013 року, не зафіксовано жодного зауваження щодо проведених процедур списання заборгованості товариства перед ДК "Газ України" НАК "Нафтогаз України".

Відповідно до п. 7 постанови Кабінету Міністрів України № 894 від 8 серпня 2011 року "Про затвердження Порядку списання заборгованості за природний газ та електричну енергію" заборгованість зі сплати пені, штрафних та фінансових санкцій (3% річних та індекс інфляції), які нараховані учасникам процедури списання на заборгованість за природний газ, спожитий газ, спожитий ними у період з 01.01.97 р. по 01.01.11 р., щодо стягнення яких розпочата процедура судового врегулювання спору і відсутнє судове рішення, яке набрало законної сили, визначається у відповідних договорах, що укладаються між учасниками процедури списання відповідно до Цивільного та Господарського кодексів України.

Таким чином, пунктом 7 вищевказаної постанови встановлено не порядок списання заборгованості, а спосіб визначення розміру заборгованості зі сплати пені, штрафних та фінансових санкцій на підставі договорів про поставку природного газу. Доводи скаржника про обов'язковість укладення договору про списання заборгованості у зв'язку з прямою вказівкою закону, є необґрунтованими, оскільки закон такої вказівки не містить, а встановлює лише визначення заборгованості у відповідних договорах, що укладаються між учасниками процедури списання відповідно до Цивільного та Господарського кодексів України (таким договором є договір на поставку газу).

Оцінка державним виконавцем підстав списання та подальших дій боржника щодо подання інформації про суми списаної заборгованості стягувачу, а тим більше, отримання погодження чи перевірка виконання Закону зі сторони останнього виходить за межі повноважень, наданих державному виконавцю Законом України "Про виконавче провадження".

Таким чином, державний виконавець, закінчуючи виконавче провадження, підставно взяв до уваги рішення господарського суду про стягнення пені, протокол засідання комісії боржника про списання даного боргу та закінчив виконавче провадження, діючи в межах припису пункту 14 частини 1 статті 49 Закону України "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію".

Отже, суд апеляційної інстанції повно встановив всі значимі для справи обставини, вірно застосував наведені норми закону та прийшов до юридично правильного висновку про відповідність дій державного виконавця із закінчення даного виконавчого провадження вимогам законів України "Про виконавче провадження" та "Про деякі питання заборгованості за спожитий природний газ та електричну енергію".

За таких обставин доводи касаційної скарги не знайшли свого підтвердження у судовому засіданні.

З огляду на викладене, постанова суду апеляційної інстанції законна та обгрунтована, а тому зміні чи скасуванню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 111-5, 111-7 - 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу залишити без задоволення, а постанову Харківського апеляційного господарського суду від 23 березня 2016 року - без зміни.

Головуючий Т. Козир

Судді Л. Іванова

С. Самусенко

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст