Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 13.04.2016 року у справі №916/1070/15-г Постанова ВГСУ від 13.04.2016 року у справі №916/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 квітня 2016 року Справа № 916/1070/15-г

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючий суддя : Данилова Т.Б. (доповідач)

судді: Данилова М.В., Яценко О.В.

розглянувши матеріали касаційної скарги товариства з обмеженою відповідальністю "Октан" на постановуОдеського апеляційного господарського суду від 04.02.2016р. у справі господарського суду№916/1070/15-г Одеської області за позовом прокурора Арцизького району Одеської області в інтересах держави в особі Арцизької міської ради дотовариства з обмеженою відповідальністю "Октан" про за участю прокуратури - представників сторін: позивача - відповідача -внесення змін до договору оренди землі не з'явився Станкова А.В. дов. № 12 від 12.04.2016 не з'явився

В С Т А Н О В И В:

У березні 2015 року Прокурор Арцизького району Одеської області звернувся до Господарського суду Одеської області з позовною заявою в інтересах держави в особі Арцизької міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Октан", в якій просив суд внести зміни до договору оренди землі від 13.09.2005, зареєстрованого у Одеській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру" про що у Державному реєстрі земель здійснено запис від 16.02.2007 №040751300003, яким надано в строкове користування на умовах оренди строком на 49 років земельну ділянку загальною площею 0,2515га - забудовані землі комерційного та іншого використання, що знаходиться за адресою: вул. Леніна, м. Арциз Одеської області - шляхом викладення:

- п.5 договору у наступній редакції "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 770596,00 грн.";

- п.9 договору у наступній редакції "Орендна плата вноситься орендарем виключно в грошовій формі у розмірі 7705,96 грн. на місяць";

- п.10 договору у наступній редакції "Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням коефіцієнтів індексації та відповідно до нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 01 січня поточного року з щорічним підписанням додаткової угоди", а також покласти на відповідача витрати по сплаті судового збору.

У позовній заяві прокурор Арцизького району Одеської області зазначив в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача відділ Держземагентства в Арцизькому районі Одеської області.

Позов було вмотивовано Рішенням Арцизької міської ради від 27.06.2013 №1201-VI, яким введено в дію нову нормативну грошову оцінку зазначеної земельної ділянки, одночасно Рішенням Арцизької міської ради від 27.06.2013 №1204-VI встановлено на 2014 рік відсоткові ставки орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, надані в оренду на території м. Арциз, з урахуванням виду діяльності, у відсотках від нормативної грошової оцінки землі.

13.05.2015р. та 02.06.2015р. відповідач подав суду першої інстанції заяви про зупинення провадження у справі до розгляду адміністративної справи №815/2515/15 за позовом ТОВ "Октан" до Відділу Держземагентства в Арцизькому районі Одеської області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, а саме оскаржено витяг з нормативної грошової оцінки землі. Вказані клопотання були розглянуті та відхилені місцевим господарським судом у судових засіданнях 25.05.2015р. та 02.06.2015р., відповідно, оскільки відповідачем не було доведено наявність підстав для зупинення, визначених ст.79 ГПК України.

Також суд першої інстанції зазначив, що у разі визнання дій неправомірними та складення іншого витягу відповідач зможе звернутися про перегляд рішення за нововиявленими обставинами.

Рішенням господарського суду Одеської області від 09.09.2015 (головуючий суддя Щавинська Ю.М., судді Цісельський О.В., Желєзна С.П.) залишеним без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 04.02.2016 (головуючої судді Мишкіної М.А.,суддів Будішевської Л.О., Поліщук Л.В.) позовні вимоги задоволено частково: внесено зміни до договору оренди землі від 13.09.2005р., укладеного між Арцизькою міськрадою та ТОВ "Октан", зареєстрованого в Одеській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру", про що у Державному реєстрі земель здійснено запис від 16.02.2007р. №040751300003, яким надано в строкове користування на умовах оренди строком на 49 років земельну ділянку загальною площею 0,2515 га - забудовані землі комерційного та іншого використання, що знаходиться за адресою: вул. Леніна, м. Арциз Одеської області; викладено п.5 договору у наступній редакції "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 770596,00грн."; викладено п.9 договору у наступній редакції "Орендна плата вноситься орендарем виключно в грошовій формі у розмірі 6421,33грн. на місяць".

В іншій частині позову відмовлено.

Не погоджуючись із судовими рішеннями, Товариство з обмеженою відповідальністю "Октан" звернулося до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій посилається на порушення судами норм матеріального і процесуального права, просить судові рішення скасувати у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Касаційна скарга вмотивована неправильним нарахуванням нормативної грошової оцінки землі, що передана підприємству як земельної ділянки під забудову, та касатор не згодний з визначенням коефіцієнту функціонального використання в зв'язку з тим, що фактично зазначена земельна ділянка зайнята АЗС та магазином лише частково. Інша частина земельної ділянки є незабудованою, в тому числі зайнята зеленими насадженнями.

Порушенням норм процесуального права ТОВ "Октан" вважає те, що судами не було зупинено провадження у справі, письмове клопотання про що ТОВ "Октан" подавало під час розгляду справи в суді першої інстанції. Оскільки на думку касатора результати вирішення справи за позовом ТОВ "Октан" до Відділу Держземагенства у Арцизському районі Одеської області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії мають значення для вирішення справи і підлягають встановленню при ухваленні рішення господарським судом.

Заслухавши представника позивача, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в рішенні і постанові та доводи касаційної скарги, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено, що 13.09.2005 між Арцизькою міською радою Одеської області (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Октан" (Орендар) укладено договір оренди землі (надалі - Договір оренди землі від 13.09.2005), відповідно до умов якого Орендодавець на підставі рішення Арцизької міської ради №907-ІV від 13.09.2005р. "Про надання земельної ділянки ТОВ "Октан" в дострокову оренду строком на 49 років " надає, а Орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку для комерційного використання (будівництво і обслуговування автозаправної станції з магазином), яка знаходиться в м. Арциз Одеської області по вул. Леніна (п.1 Договору оренди землі від 13.09.2005).

Пунктами 2, 4, 5 Договору оренди землі від 13.09.2005 визначено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2515га, в тому числі 0,2512га - забудовані землі комерційного і іншого використання; земельна ділянка передається в оренду без приміщень і споруд. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 138325грн.

Договір укладений строком на 49 років (п.8 Договору оренди землі).

Відповідно до пунктів 9 та 10 Договору оренди землі від 13.09.2005 орендна плата вноситься Орендарем виключно в грошовій формі в розмірі 300грн. в місяць; вирахування розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Пунктом 13 Договору оренди землі від 13.09.2005 визначено, що розмір орендної плати переглядається два рази на рік у випадку: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розміру земельного податку, підвищення цін, тарифів, в тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендатора, яке підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до пунктів 15 та 16 Договору оренди землі від 13.09.2005, земельна ділянка передається в оренду для комерційного використання; цільове призначення земельної ділянки - будівництво і обслуговування АЗС з магазином.

Пунктом 36 Договору оренди землі від 13.09.2005 сторони визначили, що зміна умов договору здійснюється в письмовій формі за взаємною згодою сторін. У випадку недосягнення згоди відносно змін умові договору спір вирішується у судовому порядку.

Договір оренди землі від 13.09.2005р. зареєстрований у Одеській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру", про що у державному реєстрі земель вчинено запис 16.02.2007р. за №040751300003.

Рішенням Арцизької міської ради Одеської області №1201-VI від 27.06.2013 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Арциз на території Арцизької міської ради Арцизького району Одеської області " відповідно до Законів України "Про оренду землі", "Про оцінку земель", "Земельного кодексу України", "Податкового кодексу України" вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Арциз на території Арцизької міської ради Арцизького району Одеської області та ввести в дію результати грошової оцінки земель м. Арциз, що затверджені п.1 цього рішення відповідно до вимог Податкового кодексу України. Відповідно до пункту 9 це рішення оприлюднене 06.07.2013 в газеті "Арцизские ВЕСТИ".

Рішенням Арцизької міськради Одеської області від 27.06.2013 №1204-VІ встановлено на 2014р. відсоткові ставки орендної плати на земельні ділянки комунальної власності, надані в оренду на території м. Арциз, з урахуванням виду діяльності, у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки землі - АЗС, банки, зв'язок, паливні склади та інші.

24.03.2014р. Арцизька міська рада направила на адресу ТОВ "Октан" лист №355, в якому повідомила відповідача про прийняття радою рішення №1201-VI від 27.06.2013 та запросила відповідача з'явитися до міської ради для підписання додаткової угоди до договорів оренди землі відповідно до вимог п.10, 13 договору оренди землі. Також в листі повідомлялось про те, що на 2014 рік орендна плата за один місяць складає 6169,80грн./м.

11.08.2014 позивачем було направлено відповідачу претензію про необхідність укладення додаткової угоди, яка також була залишена без реагування.

Згідно витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наданої відповідачеві за договором оренди для комерційного використання (будівництва та обслуговування АЗС з магазином), кадастровий номер 5120410100:03:003:0091 (в межах населеного пункту) з урахуванням коефіцієнтів індексації, станом на 02.04.2015 нормативна грошова оцінка 1 м2 землі становить 306,40 грн, звідки, виходячи з загальної площі 2515 м2, нормативна грошова оцінки земельної ділянки складає 770596,00 грн. Таким чином, розмір орендної плати в становить 6421,63 грн.

Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку щодо наявності підстав для внесення змін до договору, з чим слід погодитись, враховуючи таке.

Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки, та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Згідно зі статтею 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У визначених законом випадках застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі".

Виходячи з аналізу зазначених законодавчих приписів, орендна плата за користування земельними ділянками державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка розраховується від нормативної грошової оцінки земель, а її розмір встановлюється в договорі, втім, не може бути меншою розміру земельного податку (для земель сільськогосподарського призначення) та/або трикратного розміру земельного податку (для інших категорій земель).

За ч. 2 ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Частинами 1, 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з п. 34 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Частиною 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Отже, реалізовуючи виключні повноваження в земельних правовідносинах, Арцизька міськрада Одеської області прийняла рішення №1201-VI від 27.06.2013 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Арциз на території Арцизької міської ради Арцизького району Одеської області", яким вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Арциз на території Арцизької міської ради Арцизького району Одеської області та ввести в дію результати грошової оцінки земель м. Арциз, що затверджені п. 1 цього рішення відповідно до вимог Податкового кодексу України.

За ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Аналогічні приписи містяться і в пункті 36 договору оренди.

Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Таким чином, оскільки нормами законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тобто, встановлюється уповноваженими органами державної влади або місцевого самоврядування і не може бути меншої, ніж визначено діючим законодавством, колегія суддів погоджується з висновками господарських судів попередніх інстанцій, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а також встановлення державою граничного мінімуму розміру орендної плати за землю, не залежить від волевиявлення сторін договору, а є способом регулювання державою плати за землю, відтак є підставою для перегляду розміру орендної плати, визначеної умовами договору, враховуючи, що рішення Арцизької міськради Одеської області №1201-VI від 27.06.2013 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Арциз на території Арцизької міської ради Арцизького району Одеської області" та Рішення Арцизської міської ради №1204-У1 від 27.06.2013 "Про встановлення на 2014 рік відсоткових ставок орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, надані в оренду на території м. Арциз" є чинними та загальнообов'язковими на відповідній території.

Посилання ТОВ "Октан" в касаційній скарзі на порушення судами норм процесуального права, а саме не зупинення провадження у справі до розгляду адміністративним судом іншої справи, колегія суддів Вищого господарського суду України відхиляє і зазначає наступне: ст.79 ГПК України визначено вичерпний перелік підстав зупинення провадження у справі. Одночасно передбачено, що господарський суд зупиняє провадження у справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої справи. Отже, правовий аналіз даної статті свідчить про право суду, а не обов'язок на зупинення провадження у справі.

Статтею 1117 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

З огляду на викладене, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги ТОВ "Октан", оскільки доводи касаційної скарги зводяться до переоцінки доказів по справі, а судами було повно та всебічно з'ясовано обставини, що мають значення для даної справи, їм надано належну правову оцінку та прийнято рішення і постанову з дотриманням норм матеріального та процесуального права, що дає підстави залишити їх без змін.

Враховуючи наведене, та керуючись ст.ст.1115, 1117, 1119, 11111 ГПК України, Вищий господарський суд України, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Октан" залишити без задоволення.

Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 04.02.2016 у справі №916/1070/15-г Господарського суду Одеської області залишити без змін.

Головуючий суддя Т. Данилова

Судді М. Данилова

О. Яценко

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст