Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 12.11.2015 року у справі №903/332/15 Постанова ВГСУ від 12.11.2015 року у справі №903/3...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 листопада 2015 року Справа № 903/332/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого судді:Добролюбової Т.В. (доповідач),суддівГоголь Т.Г., Швеця В.О.розглянувши матеріали касаційної скаргиФізичної особи-підприємця ОСОБА_4на постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 01.07.15у справі№903/332/15 господарського суду Волинської областіза позовомВиконавчого комітету Ковельської міської радидоФізичної особи-підприємця ОСОБА_4продемонтаж самочинно встановленої тимчасової споруди

Представники позивача та відповідача в судове засідання не з'явилися, проте, належно повідомлені про час і місце розгляду касаційної скарги.

Виконавчим комітетом Ковельської міської ради у березні 2015 року заявлений позов до Приватного підприємця ОСОБА_4 про зобов'язання провести демонтаж самочинно встановленої тимчасової споруди - павільйону для торгівлі пивом, квасом на вулиці Фестивальній в місті Ковелі. Обґрунтовуючи свої вимоги Виконавчий комітет посилався на те, що згідно з приписами пункту 2.1 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив'язки тимчасової споруди. Позивач зазначав, що знаходження на вулиці Фестивальній в місті Ковелі тимчасової самочинно встановленої споруди відповідача є незаконним, оскільки у відповідача відсутні: паспорт прив'язка, план земельної ділянки та договір оренди земельної ділянки або договір окремих конструктивних елементів благоустрою. При цьому Виконавчий комітет посилався на приписи статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування", підпункту 3.5.8 Правил благоустрою, забезпечення чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях на території міста Ковеля, пункту 2.1 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності.

Рішенням господарського суду Волинської області від 27.05.15, ухваленим суддею Дем`як В.М., позовні вимоги задоволено повністю. Місцевий господарський суд мотивуючи рішення виходив з того, що підприємець ОСОБА_4 встановив павільйон для торгівлі пивом, квасом на вулиці Фестивальній в місті Ковелі без відповідних дозволів та без належно оформленої документації на нього. При цьому суд керувався приписами статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", пункту 2.1 Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, підпунктів 3.5.7, 3.5.8 Правил благоустрою, забезпечення чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях на території міста Ковеля, статей 33, 34 Господарського процесуального кодексу України.

Рівненський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів: Юрчук М.І. - головуючий, Демянчук Ю.Г., Крейбух О.Г., постановою від 01.07.15, перевірене рішення у справі залишив без змін, а апеляційну скаргу відповідача - без задоволення.

Фізична особа-підприємець ОСОБА_4 звернувся до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить судові рішення у справі скасувати, та прийняти нове рішення, яким у задоволені позову відмовити. Скаржник вказує на те, що за приписами статті 38 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" у разі якщо особа в установлений строк добровільно не виконала вимоги, встановлені у приписі, саме орган державного архітектурно-будівельного контролю подає позов до суду про знесення самочинно збудованого об'єкта та компенсацію витрат, пов'язаних з таким знесенням. Скаржник також вважає, що суди помилково застосували приписи Правил благоустрою, забезпечення чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях на території міста Ковеля. При цьому скаржник зазначає, що даний спір у силу приписів статті 12 Господарського процесуального кодексу України, не підвідомчий господарським судам, оскільки адміністративна комісія при виконавчому комітеті Ковельської міської ради притягла його до відповідальності як особу фізичну.

Від Виконавчого комітету Ковельської міської ради надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з тим, що Комітету не надходила копія касаційної скарги, яке залишено судом без задоволення.

Вищий господарський суд України, заслухавши доповідь судді Добролюбової Т.В., переглянувши матеріали справи та доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами приписів чинного законодавства, відзначає таке.

Касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування господарськими судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Як установлено судами обох інстанцій, 21.06.11 постановою міжвідомчої наради зобов'язано міську раду міста Ковеля упродовж липня-вересня 2011 року вжити заходи, щодо перенесення малих архітектурних форм, які розміщені з порушенням "Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів правил користування ними та охорони" на вулиці Фестивальній. Згідно з приписами статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" розміщення об'єктів будівництва зобов`язує суб'єктів містобудування додержуватися містобудівних умов та обмежень під час проектування і будівництва об'єктів. При цьому, виконавчий орган сільської, селищної, міської ради вживає заходів щодо організації комплексної забудови території відповідно до вимог цього Закону, а власник або користувач земельної ділянки реалізує своє право на забудову земельної ділянки за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації. Проектування та будівництво об`єктів власниками або користувачами земельних ділянок здійснюється шляхом отримання вихідних даних, розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи, затвердження проектної документації, виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, реєстрації права власності на об'єкт містобудування. Що ж до тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, якими відповідно до статті 28 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначаються одноповерхові споруди, що виготовляється з полегшених конструкцій з урахуванням основних вимог до споруд, визначених технічним регламентом будівельних виробів, будівель і споруд, і встановлюється тимчасово, без улаштування фундаменту та можуть мати як закрите приміщення для тимчасового перебування людей (павільйон площею не більше 30 квадратних метрів по зовнішньому контуру) або не мати такого приміщення, то розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. Правилами благоустрою, забезпечення чистоти і порядку, дотримання тиші в громадських місцях на території міста Ковеля, затверджені рішенням міської ради від 20.12.12 № 32/10 установлено, що розміщення тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності проводиться у відповідності до Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництв та житлово-комунального господарства України від 21.10.11 №244 та рішення Ковельської міської ради від 26.05.11 №10/37 "Про тимчасовий порядок проведення робіт щодо укладання договорів про встановлення особистого строкового сервітуту". Зазначеним Порядком унормовано, що комплексна схема розміщення тимчасової споруди та архітип розробляються за рішенням сільської, селищної, міської, районної ради суб'єктом господарювання, який має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, та затверджуються рішенням (розпорядженням, наказом) виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації. Підставою для розміщення тимчасової споруди є паспорт прив'язки. Замовник, який має намір встановити тимчасову споруду, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення тимчасової споруди, до якої додаються графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування тимчасової споруди, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів тимчасової споруди з прив'язкою до місцевості та реквізити замовника. Відповідність намірів щодо місця розташування тимчасової споруди комплексній схемі розміщення тимчасових споруд (у разі її наявності), будівельним нормам визначає відповідний орган з питань містобудування та архітектури, який утворено у складі виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації. У разі відсутності у складі відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради органу з питань містобудування та архітектури відповідність намірів щодо місця розташування тимчасової споруди на території сільської, селищної, міської ради визначає орган з питань містобудування та архітектури відповідної районної державної адміністрації за територіальною належністю. Про відповідність намірів замовника щодо місця розташування тимчасової споруди комплексній схемі розміщення тимчасових споруд (у разі її наявності), будівельним нормам замовник повідомляється відповідним органом з питань містобудування та архітектури письмово протягом трьох робочих днів з дня такого визначення відповідності намірів або замовнику надається аргументована відмова щодо реалізації намірів розміщення тимчасової споруди. Для оформлення паспорта прив'язки замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив'язки тимчасової споруди, до якої додає: схему розміщення тимчасової споруди, ескізи фасадів тимчасової споруди у кольорі М 1:50 (для стаціонарних тимчасових споруд), які виготовляє суб'єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб'єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектором, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України "Про благоустрій населених пунктів України", технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж. Паспорт прив'язки тимчасової споруди оформлюється органом з питань містобудування та архітектури, та включає схему розміщення тимчасвої споруди, виконану на топографо-геодезичній основі у масштабі 1:500, а також схему благоустрою прилеглої території, ескізи фасадів тимчасової споруди у кольорі М 1:50 (для стаціонарних тимчасових споруд), технічні умови щодо інженерного забезпечення тимчасової споруди, отримані замовником у балансоутримувача відповідних мереж, реквізити замовника. Паспорт прив'язки підписується керівником (заступником керівника) відповідного органу з питань містобудування та архітектури виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації. Строк дії паспорта прив'язки визначається органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради або районної державної адміністрації відповідно до генерального плану, плану зонування та детального плану територій та з урахуванням строків реалізації їх положень. Продовження строку дії паспорта прив'язки здійснюється за заявою замовника, шляхом зазначення нової дати, підпису та печатки у паспорті прив'язки органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради, районної державної адміністрації. Після розміщення тимчасової споруди замовник подає до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або відповідної районної державної адміністрації письмову заяву у якій зазначає, що він виконав вимоги паспорта прив'язки. Паспорт прив'язки виготовляється у двох примірниках. Один примірник зберігається у замовника тимчасової споруди, другий - у відповідному органі з питань містобудування та архітектури. Відомості паспорта прив'язки вносяться органом з питань містобудування та архітектури виконавчого органу відповідної ради або відповідної районної державної адміністрації в інформаційну базу містобудівного кадастру (для стаціонарних тимчасових споруд). Пунктами 3.5.7, 3.5.8 передбачено, що самовільно встановлені тимчасові споруди для здійснення підприємницької діяльності і спеціальні конструкції зовнішньої реклами, в тому числі і об'єкти, дозволи на встановлення яких скасовані після застосування до їх власників штрафних санкцій, підлягають примусовому демонтажу. Примусовий демонтаж самовільно встановлених тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності і спеціальних конструкції зовнішньої реклами, здійснюється на підставі рішення виконавчого комітету міської ради. Згідно з приписами пункту 2.30 Порядку розміщення тимчасових споруд без дотримання цього Порядку забороняється і у разі їх самовільного встановлення вони підлягають демонтажу. Судами обох інстанцій установлено, що павільйон для торгівлі пивом, квасом на вулиці Фестивальній в місті Ковелі встановлений підприємцем ОСОБА_4, з порушеннями приписів законодавства, що регулює дані правовідносини, а саме без відповідних дозволів та без належно оформленої документації, тому відсутні правові підстави для скасування переглянутих рішення місцевого господарського суду та постанови апеляційної інстанції. Доводи, викладені в касаційній скарзі не можуть бути підставою для скасування постанови у справі, оскільки не спростовують установлених апеляційним судом обставин справи та ґрунтуються на переоцінці доказів, яка за приписами статті 1117 Господарського процесуального кодексу України знаходиться поза межами компетенції суду касаційної інстанції. Отже, з урахуванням меж перегляду справи в суді касаційної інстанції, підстав для скасування постанови у справі та задоволення касаційної скарги не убачається. Витрати за розгляд касаційної скарги покладаються на скаржника.

Ураховуючи викладене та керуючись статтями 1115, 1117, 1118, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,-

ПОСТАНОВИВ:

Постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 01.07.15 у справі №903/332/15 залишити без змін.

Касаційну скаргу Фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 залишити без задоволення.

Головуючий суддя Т.Добролюбова

Судді Т.Гоголь

В.Швець

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст