Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 12.08.2015 року у справі №926/1083/13 Постанова ВГСУ від 12.08.2015 року у справі №926/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 серпня 2015 року Справа № 926/1083/13

Вищий господарський суд України у складі колегії:

Головуючого:Кузьменка М.В.,суддів:Васищака І.М., Студенця В.І.,за участю представників сторін позивача - не з'явився; відповідача 1 - не з'явився; відповідача 2 - не з'явився; третьої особи - не з'явився;розглянувши касаційну скаргу Виконавчого комітету Чернівецької міської радина постановуЛьвівського апеляційного господарського суду від19.05.2015та на рішенняГосподарського суду Чернівецької області від01.04.2015у справі № 926/1083/13за позовомЧернівецької обласної радидоВиконавчого комітету Чернівецької міської ради Чернівецької міської радитретя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Обласне комунальне торговельне підприємство "Наука" провизнання незаконним та скасування підпункту 14 пункту 1 рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 13.12.2011 № 786/21 і свідоцтва про право власності на нерухоме майно

В С Т А Н О В И В:

Чернівецька обласна рада звернулась до Господарського суду Чернівецької області з позовом до Виконавчого комітету Чернівецької міської ради про визнання незаконним та скасування підпункту 1.4 пункту 1 рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 13.12.2011 № 786/21 "Про оформлення права комунальної власності на об'єкти нерухомості, що належать територіальній громаді м. Чернівці, внесення змін в пункт 1.11 рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради (делеговані повноваження)"; визнання незаконним та скасування свідоцтва про право власності серія та номер САЕ № 254067, виданого 16.12.2011 року територіальній громаді м. Чернівці, код ЄДРПОУ 36068147.

Ухвалою Господарського суду Чернівецької області від 24.10.2013 порушено провадження у справі № 926/1083/13 за позовом Чернівецької обласної ради до Виконавчого комітету Чернівецької міської ради про визнання незаконним та скасування підпункту 1.4 пункту 1 рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 13.12.2011 № 786/21 та визнання незаконним і скасування свідоцтва про право власності серія та номер САЕ № 254067, видане 16.12.2011 року.

До прийняття рішення по суті спору Чернівецька обласна рада подала заяву про уточнення позовних вимог, в якій просила визнати недійсним свідоцтво про право власності серія та номер САЕ № 254067, видане 16.12.2011 року територіальній громаді м. Чернівці, код ЄДРПОУ 36068147", решту вимог просила задовольнити у повному обсязі.

Рішенням Господарського суду Чернівецької області (суддя Ніколаєв М.І.) від 01.04.2015 позов задоволено. Суд визнав незаконним та скасував підпункт 1.4 пункту 1 рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 13.12.2011 № 786/21 "Про оформлення права комунальної власності на об'єкти нерухомості, що належать територіальній громаді м. Чернівці, внесення змін в пункт 1.11 рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради (делеговані повноваження)"; визнав недійсним свідоцтво про право власності на нерухоме майно САЕ № 254067 видане 16.12.2011 року.

Постановою Львівського апеляційного господарського суду (колегія суддів у складі: головуючий суддя Костів Т.С., судді Марко Р.І., Кордюк Г.Т.) від 19.05.2015 рішення Господарського суду Чернівецької області від 01.04.2014 залишено без змін.

Не погоджуючись з постановою Львівського апеляційного господарського суду від 19.05.2015 та рішенням Господарського суду Чернівецької області від 01.04.2015, Виконавчий комітет Чернівецької міської ради подав касаційну скаргу, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Касаційна скарга мотивована тим, що рішення судів попередніх інстанцій прийняті з порушенням та неправильним застосуванням норм матеріального права, зокрема ст. 393 ЦК України, яка передбачає визнання незаконним правового акта, що порушує право власності. У даному ж випадку Чернівецька обласна рада не надала підтверджуючі документи, що вона на сьогодні є власником спірного майна. При цьому, скаржник посилається на те, що саме Чернівецька міська рада є належним власником такого майна.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 14.07.2015 касаційну скаргу Виконавчого комітету Чернівецької міської ради прийнято до провадження та призначено до розгляду на 05.08.2015.

На адресу суду від Виконавчого комітету Чернівецької міської ради 03.08.2015 надійшло клопотання, в якому скаржник повідомив про неможливість забезпечити явку повноважних представників в судове засідання, та просив прийняти постанову, якою скасувати постанову Львівського апеляційного господарського суду від 19.05.2015 та рішення Господарського суду Чернівецької області від 01.04.2015, у позові відмовити повністю.

Чернівецька обласна рада подала відзив на касаційну скаргу, в якому просила оскаржувані судові рішення залишити без змін, а касаційну скаргу Виконавчого комітету Чернівецької міської ради - без задоволення.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 05.08.2015 розгляд справи відкладено на 12.08.2015.

Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування норм матеріального і процесуального права вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Як встановлено господарськими судами Рішенням Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 03.12.2011 №786/21 вирішено оформити право комунальної власності територіальної громади м. Чернівців на нежитлові приміщення першого поверху в житловому будинку літ. "А" на вул. Заньковецької Марії, 4 в м. Чернівці загальної площею 140,40 кв.м., в т.ч. приміщення 18-1 - 18-7. На підставі вказаного рішення за територіальною громадою м. Чернівці зареєстровано право власності на нежитлове приміщення першого поверху в житловому будинку літ. "А" на вул. Заньковецької Марії, 4 в м. Чернівці загальної площею 140,40 кв.м., в т.ч. приміщення 18-1 - 18-7, про що свідчить свідоцтво про право власності на нерухоме майно від 16.12.2011 року САЕ №254067.

Державний реєстратор прав на нерухоме майно Реєстраційної служби міського управління юстиції рішенням від 03.09.2013 відмовив Чернівецькій обласній раді в державній реєстрації права власності на нежитлове приміщення першого поверху в житловому будинку літ. "А" на вул. Заньковецької Марії, 4 в м. Чернівці загальної площею 140,40 кв.м., в т.ч. приміщення 18-1 - 18-7 у зв'язку з тим, що заявлене право вже зареєстроване за територіальною громадою м. Чернівці. Станом на момент вирішення спору спірне приміщення зареєстроване за територіальною громадою м. Чернівці, знаходиться на балансі Управління житлового господарства Шевченківської районної ради у місті Чернівці та на підставі договору оренди №4 від 18.01.2012 року перебуває в оренді обласного комунального торговельного підприємства "Наука".

Предметом позову у даній справі є матеріально-правова вимога Чернівецької обласної ради до Виконавчого комітету Чернівецької міської ради про визнання незаконним та скасування підпункту 1.4 пункту 1 рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 13.12.2011 № 786/21 "Про оформлення права комунальної власності на об'єкти нерухомості, що належать територіальній громаді м. Чернівці, внесення змін в пункт 1.11 рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради (делеговані повноваження)"; визнання недійсним свідоцтва про право власності серія та номер САЕ № 254067, виданого 16.12.2011 року територіальній громаді м. Чернівці, код ЄДРПОУ 36068147.

Позовні вимоги мотивовані тим, що спірне рішення прийняте з перевищенням наданих законом повноважень, без наявності необхідних підстав та суперечить вимогам чинного законодавства.

Як встановлено господарськими судами рішенням Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 24.11.1949 року затверджено список будинків міської ради, до якого у т.ч. входив будинок № 4 по вул. Заньковецької в м. Чернівці. 08.04.1995 року видане реєстраційне посвідчення на підставі рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 24.11.1949 року щодо будинку №4 по вул. Заньковецької в м. Чернівці.

При цьому, судами попередніх інстанцій встановлено, що таким реєстраційним посвідченням підтверджувалось право державної власності в цілому на будівлю розташовану по вул. Марії Заньковецької, 4.

Статтею 10 Конституції Української Радянської Соціалістичної Республіки від 20.08.1978 року було визначено, що основу економічної системи Української РСР становить соціалістична власність на засоби виробництва у формі державної (загальнонародної) і колгоспно-кооперативної власності.

Відповідно до статті 87 Цивільного кодексу Української РСР (в редакції 1963 року), соціалістичною власністю є: державна (загальнодержавна) власність; колгоспно-кооперативна власність; власність профспілкових та інших громадських організацій.

Статтею 89 Цивільного кодексу Української РСР було визначено, що державна власність - основна форма соціалістичної власності. Держава є єдиним власником всього державного майна. Підстави набуття (припинення) права власності визначаються за законодавством, чинним на час виникнення відповідних правовідносин.

Поняття комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць та підстави її набуття було передбачено ст. 7 Закону Української РСР "Про місцеві ради народних депутатів та місцеве самоврядування" від 07.12.1990 (втратив чинність у 1997 році), згідно якої до комунальної власності адміністративно-територіальних одиниць належить майно, яке передається безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, майно, яке створюється і купується органами місцевого самоврядування за рахунок належних їм коштів, а також майно, вказане в Законі України "Про власність".

Відповідно до статті 2 Закону Української РСР "Про власність", власність в Українській РСР існувала в таких формах: індивідуальна (особиста і приватна трудова), колективна, державна. Всі форми власності визнавалися рівноправними.

За статтею 31 Закону України "Про власність" комунальна власність належала до державної власності. Суб'єктами права комунальної власності були адміністративно-територіальні одиниці в особі обласних, районних, міських, селищних, сільських Рад народних депутатів (стаття 32 Закону).

На виконання постанов Верховної Ради УРСР від 08.12.1990 "Про порядок введення в дію Закону Української РСР "Про місцеві ради народних депутатів та місцеве самоврядування", від 26.03.1991 "Про введення в дію Закону Української РСР "Про власність", Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 05.11.1991 року № 311 "Про розмежування державного майна України між загальнодержавною (республіканською) власністю і власністю адміністративно-територіальних одиниць (комунальною власністю)", у пункті 3 якої передбачено, що розмежування майна між власністю областей, міст Києва та Севастополя і власністю районів, міст обласного підпорядкування, районів міст Києва та Севастополя провадиться облвиконкомами, Київським і Севастопольським міськвиконкомами з участю виконкомів нижчестоящих Рад народних депутатів.

Керуючись вищевказаною постановою уряду України Чернівецькою обласною Радою народних депутатів Х сесії ХХІ скликання прийнято рішення від 27.12.1991 "Про перелік об'єктів комунальної власності обласної, міської та районних Рад народних депутатів", яким затверджено перелік об'єктів комунальної власності обласної, міської та районних Рад народних депутатів (додатки 1, 2 та 3).

Пунктом 2 даного рішення передбачено, що виконавчим комітетам обласної, Чернівецької міської та районних Рад народних депутатів, обласним управлінням, відомствам та іншим господарським органам, уповноваженим управляти майном місцевих Рад області, станом на 1 січня 1992 року провести інвентаризацію будівель, споруд, обладнання, іншого майна та грошових коштів в госпрозрахункових підприємствах, організаціях та установах, що знаходяться на утриманні місцевих бюджетів і до 1 лютого 1992 року передати їх згідно переліків у комунальну власність відповідним Радам народних депутатів. Акт інвентаризації та акт передачі у комунальну власність відповідним Радам народних депутатів суду не надавався.

Згідно з рішенням Чернівецької міської Ради народних депутатів від 25.01.1992 року № 253 "Про перелік об'єктів комунальної власності Чернівецької міської Ради народних депутатів", в переліку об'єктів комунальної власності Чернівецької міської Ради народних депутатів спірний об'єкт не було зазначено.

Судами попередніх інстанцій також встановлено, що спірне майно використовувалось в режимі обласної комунальної власності. Так, обласне об'єднання по розповсюдженню книг "Чернівцікнига" з його безпосереднім майном та підвідомчими магазинами віднесено до Переліку державного майна, що знаходиться у комунальній власності обласної Ради народних депутатів згідно з пунктом 2.5 "Поліграфічна промисловість" додатку № 1 до рішення Чернівецької обласної ради від 27.12.1991. Додатком № 2 до вказаного рішення визначено Перелік державного майна підприємств, установ і організацій, яке безоплатно передається до комунальної власності Чернівецької міської Ради народних депутатів; при цьому, у даному додатку об'єкта нерухомості по вул. Заньковецької, 4 в м. Чернівці (магазин "Книга") не значиться. Рішенням загальних зборів трудового колективу магазину "Наука" від 06.04.1992 вирішено вийти з об'єднання "Чернівцікнига" та створити державне підприємство "Наука", директором якого запропоновано призначити гр. Барановську Н.В.

На підставі рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 04.08.1992 №429/15 зареєстровано статут державного комунального торговельного підприємства "Наука", згідно з п. 1.1 якого дане підприємство створене на основі державної комунальної власності Чернівецької обласної ради на базі структурної одиниці "Чернівцікнига" - книжкового магазину №7 "Наука". Юридична адреса державного комунального торговельного підприємства "Наука" - м. Чернівці, вул. М. Заньковецької, 4. Відтак, в процесі розмежування державної та комунальної власності державне комунальне торговельне підприємство (по книжній торгівлі) "Наука", що знаходилось по вул. М.Заньковецької, 4 в. м. Чернівці передано до комунальної власності Чернівецької обласної ради народних депутатів.

Рішенням ХIV сесії Чернівецької обласної ради ХХІ скликання від 26.01.1993 "Про часткові зміни і доповнення до рішення Х сесії ХХІ скликання Чернівецької обласної ради народних депутатів від 27 грудня 1991 року "Про перелік об'єктів комунальної власності обласної, міської та районних Рад народних депутатів" включено в перелік об'єктів комунальної власності обласної ради народних депутатів утворені внаслідок комерціалізації державне комунальне торговельне оптово-роздрібне підприємство "Чернівцікнига" та державне комунальне торговельне підприємство (по книжній торгівлі) "Наука".

Відповідно до ч. 2 п. 10 розділу V Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" майно передане до комунальної власності областей і районів, а також набуте ними на інших законних підставах, є спільною власністю територіальних громад сіл, селищ, міст, управління яким відповідно до Конституції України здійснюють районні та обласні ради або уповноважені ними органи.

При цьому, судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням ІI сесії Чернівецької обласної ради XХІII скликання від 09.07.1998 затверджено Перелік об'єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, управління яким здійснюють структурні підрозділи облдержадміністрації та інші органи виконавчої влади, до якого увійшло державне комунальне торговельне підприємство "Наука", що знаходиться по вул. М.Заньковецької, 4 в. м. Чернівці.

Рішенням IV сесії Чернівецької міської ради XXII скликання від 29.09.1998 №60 підтверджено право власності територіальної громади м. Чернівці на об'єкти нерухомості, що перебувають у користуванні суб'єктів спільної власності територіальних громад, у т.ч. і на спірне нежитлове приміщення.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 ГПК України господарський суд не застосовує акти державних та інших органів, якщо ці акти не відповідають законодавству України.

Выдтак, господарськими судами не було прийнято зазначене рішення до уваги як таке, що суперечить закону.

Відповідно до підпункту 10) п. б) ст. 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (в редакції чинній на момент прийняття відповідного рішення) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в числі делегованих повноважень належить облік та реєстрація відповідно до закону об'єктів нерухомого майна незалежно від форм власності.

Таким чином, Виконавчий комітет Чернівецької міської ради відповідно до закону було уповноважено лише реєструвати право власності, а не підтверджувати його, окрім того, процедура підтвердження права власності законодавством України не передбачена.

Відповідно до ч. 1 ст. 393 ЦК України правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Згідно з ч. 1 ст. 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

У ч. 2 ст. 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 3 ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (ч. 10 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

З врахуванням встановлених фактичних обставин справи та на підставі викладеного, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що оскаржуване рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради прийняте з перевищенням наданих повноважень, суперечить закону та порушує права позивача, а тому підлягає визнанню незаконним та скасуванню.

При цьому, суди також обґрунтовано дійшли висновку щодо наявності правових підстав для визнання недійсним свідоцтва про право власності на нерухоме майно САЕ №254067 від 16.12.2011 року, як таке, що видане на підставі незаконного рішення.

Відповідно до ст. 1117 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Доводи Виконавчого комітету Чернівецької міської ради, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів вважає необґрунтованими та такими, що не спростовують висновків судів попередніх інстанцій та передусім зводяться до переоцінки доказів, а суд касаційної інстанції в силу положень ч. 2 ст. 1117 ГПК України не має права додатково перевіряти докази.

З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів вважає, що під час розгляду справи фактичні її обставини були встановлені судами попередніх інстанцій на підставі всебічного, повного і об'єктивного дослідження поданих доказів в їх сукупності, висновки судів відповідають цим обставинам і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, а тому відсутні підстави для зміни чи скасування оскаржуваних судових рішень.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119 - 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Виконавчого комітету Чернівецької міської ради залишити без задоволення, а постанову Львівського апеляційного господарського суду від 19.05.2015 та рішення Господарського суду Чернівецької області від 01.04.2015 у справі № 926/1083/13 - без змін.

Головуючий - суддя Кузьменко М.В.

Судді: Васищак І.М.

Студенець В.І.

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст