Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 12.08.2015 року у справі №923/37/15 Постанова ВГСУ від 12.08.2015 року у справі №923/3...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 серпня 2015 року Справа № 923/37/15

Вищий господарський суд України у складі колегії:

головуючого:Кузьменка М.В.,суддів:Васищака І.М., Студенця В.І. за участю представників сторін позивача - Анікєєва І.В.; відповідача - Мазур І.О.;розглянувши касаційну скаргу Державного підприємства "Херсонський морський торговельний порт"на постановуОдеського апеляційного господарського суду від та на рішення від21.05.2015 Господарського суду Херсонської області 20.03.2015у справі№ 923/37/15за позовомДержавного підприємства "Херсонський морський торговельний порт"до Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України провизнання недійсним рішення

В С Т А Н О В И В:

Державне підприємство "Херсонський морський торговельний порт" (далі - ДП "Херсонський морський торговельний порт") звернулось до Господарського суду Херсонської області з позовом до Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним рішення Адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 31.10.2014 № 81-р/к у справі № 62/2-14 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу".

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 15.01.2015 порушено провадження у справі № 923/37/15 за позовом ДП "Херсонський морський торговельний порт" до Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним рішення.

Рішенням Господарського суду Херсонської області (суддя Закурін М.К.) від 20.03.2015 в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Постановою Одеського апеляційного господарського суду (колегія суддів у складі: головуючий суддя Поліщук Л.В., судді Таран С.В., Туренко В.Б.) від 21.05.2015 рішення Господарського суду Херсонської області від 20.03.2015 залишено без змін.

Не погоджуючись з постановою Одеського апеляційного господарського суду від 21.05.2015 та рішенням Господарського суду Херсонської області від 20.03.2015, ДП "Херсонський морський торговельний порт" подало касаційну скаргу, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати та прийняти нове, яким позовні вимоги підприємства задовольнити повністю.

Касаційна скарга мотивована тим, що судами попередніх інстанцій порушено норми матеріального та процесуального права.

При цьому, ДП "Херсонський морський торговельний порт" посилається на те, що Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України безпідставно дійшло висновку про те, що позивач займає монопольне становище на ринку послуг з транспортного оброблення вантажів.

Окрім того, судами не взято до уваги доводи позивача щодо підстав відмови в наданні послуг ТОВ "Грейн Борд" у спірний період.

Відповідно до розпорядження Вищого господарського суду України від 20.07.2015 № 05-05/1159 для вирішення питання про прийняття до провадження або повернення касаційної скарги ДП "Херсонський морський торговельний порт" на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 21.05.2015 та на рішення Господарського суду Херсонської області від 20.03.2015 зі справи № 923/37/15, сформовано колегію суддів у такому складі: суддя Студенець В.І. - головуючий, судді Васищак І.М., Грек Б.М.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 20.07.2015 касаційну скаргу ДП "Херсонський морський торговельний порт" прийнято до провадження та призначено до розгляду на 12.08.2015.

Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України направило на адресу суду відзив на касаційну скаргу ДП "Херсонський морський торговельний порт", в якому просило рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

Відповідно до розпорядження Вищого господарського суду України від 11.08.2015 № 05-05/1349 для розгляду касаційної скарги ДП "Херсонський морський торговельний порт" на постанову Одеського апеляційного господарського суду від 21.05.2015 та на рішення Господарського суду Херсонської області від 20.03.2015 зі справи № 923/37/15, сформовано колегію суддів у такому складі: суддя Кузьменко М.В. - головуючий, судді Васищак І.М., Студенець В.І.

Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, заслухавши пояснення представників сторін, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування норм матеріального і процесуального права вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Як встановлено господарськими судами за результатами розгляду справи № 62/2-14 Адміністративною колегією Херсонського територіального відділення Антимонопольного комітету України 31.10.2014 прийнято рішення № 81-р/к "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу", яким визнано, що: ДП "Херсонський морський торговельний порт" протягом 2013 року та першого півріччя 2014 року займав монопольне становище на ринку послуг з транспортного оброблення вантажів на сегменті виконання стивідорних робіт в межах міста Херсона з частками 58,6 та 48,48 відсотків відповідно; діяння ДП "Херсонський морський торговельний порт", яке полягає у відмовах 25.04.2014 та 12.05.2014 в наданні ТОВ "Грейн-Борд" послуг з транспортного оброблення вантажів за генеральним договором № 18/170Д, є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною 1 статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним становищем, шляхом вчинення дій, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку; за допущене порушення відповідно до частини першої пункту 2 статті 52 Закону України "Про захист економічної конкуренції" на позивача накладено штраф у розмірі 68000 грн.

У рішенні Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України визначено, що ДП "Херсонський морський торговельний порт" протягом 2013 року та першого півріччя 2014 року займав монопольне становище на ринку послуг з транспортного оброблення вантажів на сегменті виконання стивідорних робіт в межах міста Херсона.

При цьому, до такого висновку територіальне відділення АМК дійшло з врахуванням наступних обставин.

Предметом діяльності ДП "Херсонський морський торговельний порт" є транспортне оброблення вантажів. Послуги з транспортного оброблення вантажів та супутніх операцій у місті Херсоні та в межах своєї акваторії ДП Херсонський морський торговельний порт" надає на підставі Статуту підприємства, ліцензії Державної інспекції України з безпеки на морському та річковому транспорті серії АВ № 600273 від 10.09.2012 року та ліцензії Головної державної інспекції на автомобільному транспорті серії АВ № 486354 від 29.09.2009 року.

Послуги з транспортного оброблення вантажів, код згідно КВЕД від 2010 року 52.24, включають в себе такі види робіт: навантаження та розвантаження вантажів або багажу пасажирів незалежно від виду транспорту, що використовують для перевезення; навантаження, у т.ч. закріплення вантажу та розвантаження суден (стивідорні роботи); навантаження та розвантаження вантажних залізничних вагонів.

Стивідорні роботи - це роботи, пов'язані з виконанням навантажувально-розвантажувальних робіт, укладання вантажів на судні. Стивідорні роботи передбачають виконання наступних робіт та надання послуг: навантаження вантажу; розвантаження вантажу; розміщення та укладання вантажу у транспортний засіб; забезпечення збереження та безпеки вантажу під час перевезення; перевалка вантажів з одного виду транспорту на інший; зважування вантажу; та інші.

Під стивідорними роботами розуміють операції щодо навантаження у трюми судна/розвантаження з трюмів судна, а також раціональне розміщення вантажу й укладання вантажу з метою забезпечити їх збереження, безпеку й морехідність судна. В широкому розумінні - поняття "стивідорні роботи", крім вантажних робіт на судні, охоплює всі інші операції з вантажами на березі, включаючи складські операції, навантаження/розвантаження залізничних контейнерів, сортування вантажу тощо.

Об'єктом аналізу щодо визначення монопольного (домінуючого) становища Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України зазначено: ДП "Херсонський морський торговельний порт", яке, в тому числі, надає послуги з транспортного оброблення вантажів (код за КВЕД - 52.24).

Відповідно до абз. 3 п. 2.1 Правил надання послуг у морських портах, затверджених наказом Міністерства інфраструктури України за №348 від 05.06.2013, вантажними операціями є навантаження, вивантаження й перевантаження вантажу, завантаження і розвантаження транспортного засобу. Замовниками (споживачами) цих послуг є, згідно Правил, особи, які користуються послугами портового оператора або оператора терміналу з вантажних операцій та які уклали з ним договір перевалки.

За таких обставин товарними межами ринку визначено послуги з транспортного оброблення вантажів на сегменті виконання стивідорних робіт, які включають у себе виконання робіт з навантаження, у т.ч. закріплення вантажу та розвантаження суден.

При визначенні територіальних меж ринку послуг з транспортного оброблення вантажів було враховано мінімальну територію, за межами якої отримання замовниками послуг, які б надавалися ДП "Херсонський морський торговельний порт", є неможливим у зв'язку з відсутністю відповідних терміналів, під'їзних шляхів (залізничних, водних) та складського господарства, необхідних для здійснення вантажних операцій та прийому транспортних засобів із вантажем. З врахуванням зазначеного територіальними межами ринку визначено територію міста Херсона.

Часові межі ринку визначено як проміжок часу, протягом якого відповідна сукупність товарно-грошових відносин між продавцями (постачальниками, виробниками) і споживачами утворює ринок товару із сталою структурою.

У межах міста Херсона протягом 2013 року та у першому півріччі 2014 року склад продавців (надавачів) даних послуг не змінювався, тобто структура цього ринку є сталою.

Отже, часовими межами ринку надання послуг з транспортного оброблення вантажів в територіальних межах, що досліджувалися, є 2013 рік та перше півріччя 2014 року.

Зазначений ринок характеризувався наявністю організаційних та адміністративних бар'єрів, оскільки вхід на ринок нових суб'єктів господарювання можливий лише за умови: укладання договорів з власниками річкових та морських терміналів (причалів) на використання їх потужностей для здійснення зазначеної діяльності; отримання відповідних ліцензій.

Ринок надання послуг з транспортного оброблення вантажів у територіальних межах міста Херсон є конкурентним; окрім ДП "Херсонський морський торговельний порт", до органів статистики за видом діяльності "Транспортне оброблення вантажів" звітують й інші суб'єкти господарювання. Однак, протягом досліджуваного періоду часу фактично послуги з транспортного оброблення вантажів на сегменті виконання стивідорних робіт, надавалися наступними суб'єктами господарювання: ТОВ "Херсонес"; ТОВ СК "Дніпротерм"; ТОВ "Дніпромет"; ДП "Дніпро Карго Лімітед"; ПАТ "Херсонській комбінат хлібопродуктів"; Філія ПАТ СК "Укррічфлот".

Частка ДП "Херсонський морський торговельний порт" Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України визначена на відповідному товарному ринку у 2013 році у розмірі 58,6 відсотків, а у 2014 році - 48,58 відсотків від загального обсягу ринку.

При цьому відповідачем зроблено висновок, що ДП "Херсонський морський торговельний порт" не зазнає значної конкуренції на ринку надання вантажних послуг, оскільки найбільші частки інших суб'єктів господарювання на цьому ринку не перевищують 18 відсотків.

Адміністративна колегія Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України, кваліфікуючи дії ДП "Херсонський морський торговельний порт" як зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку, яке полягає у відмовах 25.04.2014 та 12.05.2014 в наданні ТОВ "Грейн-Борд" послуг з транспортного оброблення вантажів за генеральним договором № 18/170Д, виходила з такого.

Протягом 2013 року та першого півріччя 2014 року ДП "Херсонський морський торговельний порт" надавалися вантажні послуги замовникам на підставі укладених генеральних договорів "На перевантаження зовнішньоторговельних і транзитних вантажів".

Так, між ДП "Херсонський морський торговельний порт" та ТОВ "Грейн-Борд" 25.12.2013 укладено договір перевантаження № 18/170Д строком на один рік до 31.12.2014.

ТОВ "Грейн-Борд" до керівництва ДП "Херсонський морський торговельний порт" 25.04.2014 та 12.05.2014 були направлені заявки на узгодження графіків завозу та завантаження вантажів протягом травня 2014 року. Проте порт своїми листами №03-28/169 від 25.04.2014 та №03-28/325 від 12.05.2014 відмовив ТОВ "Грейн-Борд" в підтвердженні завозу вантажів у зв'язку із запланованими об'ємами перевалки на травень за раніше укладеними контрактами.

У зв'язку з проведеними розрахунками, за наданими підприємством документами, відділенням АМК було встановлено, що виробничі потужності ДП "Херсонський морський торговельний порт" у травні 2014 року були використані на 76 - 79 відсотків, що дозволяло підприємству додатково приймати вагони із вантажами замовників, в тому числі ТОВ "Грейн-Борд", та надавати додаткові вантажні послуги у цьому місяці.

Беручи до уваги те, що ТОВ "Грейн-Борд" зверталося до ДП "Херсонський морський торговельний порт" із заявкою на отримання вантажних послуг ще наприкінці квітня 2014 року та другий раз у першій половині травня 2014 року, та з огляду на те, що середньодобова запланована та фактично розвантажена кількість вагонів по порту протягом травня 2014 року складала близько 29 одиниць при 50 максимально можливих, Херсонське обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України дійшло висновку про те, що ДП "Херсонський морський торговельний порт" мало достатні потужності та можливості для надання вантажних послуг клієнтам, в тому числі і ТОВ "Грейн-Борд".

Водночас ДП "Херсонський морський торговельний порт" затвердило суб'єктам господарювання, які звернулися із заявками на отримання вантажних послуг пізніше, ніж ТОВ "Грейн-Борд", графіки прийому вантажів на травень 2014 року. Після цього, починаючи з 13.05.2014 та до 30.05.2014 ДП "Херсонський морський торговельний порт" приймав та затверджував графіки прийому та перевантаження вантажів іншим суб'єктам господарювання, які зверталися до підприємства у цей період часу.

Предметом спору у даній справі є матеріально-правова вимога ДП "Херсонський морський торговельний порт" до Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України про визнання недійсним рішення Адміністративної колегії Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України від 31.10.2014 № 81-р/к у справі № 62/2-14 "Про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та накладення штрафу".

Статтею 59 Закону України "Про захист економічної конкуренції" передбачено, що підставами для зміни, скасування чи визнання недійсними рішень органів Антимонопольного комітету України є: неповне з'ясування обставин, які мають значення для справи; недоведення обставин, які мають значення для справи і які визнано встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні, обставинам справи; порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закон України "Про захист економічної конкуренції" зловживанням монопольним (домінуючим) становищем на ринку є дії чи бездіяльність суб'єкта господарювання, який займає монопольне (домінуюче) становище на ринку, що призвели або можуть призвести до недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, або ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання чи споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

У п. 15.5 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства" від 26.12.2011 № 15 зазначено, що господарські суди у розгляді справ мають перевіряти правильність застосування органами Антимонопольного комітету України відповідних правових норм, зокрема, Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку, затвердженої розпорядженням названого Комітету від 05.03.2002 № 49-р.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що визначення ринкового становища ДП "Херсонський морський торговельний порт" Адміністративною колегією Херсонського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України проводилося відповідно до згаданої Методики.

Відповідно до п. 2 ст. 50 Закону України "Про захист економічної конкуренції" порушеннями законодавства про захист економічної конкуренції є зловживання монопольним (домінуючим) становищем.

Згідно з п. 14 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування конкурентного законодавства" від 26.12.2011 № 15 для кваліфікації дій суб'єктів господарювання як зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку не є обов'язковим з'ясування настання наслідків у формі відповідно недопущення, усунення чи обмеження конкуренції, ущемлення інтересів інших суб'єктів господарювання (конкурентів, покупців) чи споживачів, зокрема через заподіяння їм шкоди (збитків) або іншого реального порушення їх прав чи інтересів, чи настання інших відповідних наслідків. Достатнім є встановлення самого факту можливості настання зазначених наслідків у зв'язку з відповідними діями таких суб'єктів господарювання.

З врахуванням викладеного суди попередніх інстанцій обґрунтовано дійшли висновку, що діяння ДП "Херсонський морський торговельний порт", яке полягає у відмовах 25.04.2014 та 12.05.2014 в наданні ТОВ "Грейн-Борд" послуг з транспортного оброблення вантажів за генеральним договором № 18/170Д, правомірно визнано Херсонським обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченим пунктом 2 статті 50, частиною 1 статті 13 Закону України "Про захист економічної конкуренції", у вигляді зловживання монопольним становищем, шляхом вчинення дій, що можуть призвести до ущемлення інтересів споживачів, які були б неможливими за умов існування значної конкуренції на ринку.

При цьому, судами встановлено, що ДП "Херсонський морський торговельний порт" не доведено шляхом надання відповідних доказів взаємозв'язку між невиконанням ТОВ "Грейн-Борд" умов генерального договору на перевантаження та відмовою йому у наданні цих послуг з мотивів відсутності виробничої можливості порту виконати заявки позивача.

Відповідно до ст. 1117 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Доводи ДП "Херсонський морський торговельний порт", викладені у касаційній скарзі, колегія суддів вважає необґрунтованими та такими, що не спростовують висновків судів попередніх інстанцій та передусім зводяться до переоцінки доказів, а суд касаційної інстанції в силу положень ч. 2 ст. 1117 ГПК України не має права додатково перевіряти докази.

З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів вважає, що під час розгляду справи фактичні її обставини були встановлені судами попередніх інстанцій на підставі всебічного, повного і об'єктивного дослідження поданих доказів в їх сукупності, висновки судів відповідають цим обставинам і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, а тому відсутні підстави для зміни чи скасування оскаржуваних судових рішень.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119 - 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Державного підприємства "Херсонський морський торговельний порт" залишити без задоволення, а постанову Одеського апеляційного господарського суду від 21.05.2015 та рішення Господарського суду Херсонської області від 20.03.2015 у справі № 923/37/15 - без змін.

Головуючий - суддя Кузьменко М.В.

Судді: Васищак І.М.

Студенець В.І.

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст