Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 12.08.2015 року у справі №910/18629/13 Постанова ВГСУ від 12.08.2015 року у справі №910/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 серпня 2015 року Справа № 910/18629/13

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Божок В.С.- головуючого, Гоголь Т.Г., Костенко Т.Ф.перевіривши матеріали касаційної скаргитовариства з обмеженою відповідальністю "ОСКА 1"на постановуКиївського апеляційного господарського суду від 10.06.2015 у справігосподарського суду міста Києваза позовомзаступника прокурора міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської радидотовариства з обмеженою відповідальністю "ОСКА 1"третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача1) комунальне підприємство "Київтранспарксервіс" 2) департамент земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачакомунальне підприємство "Деснянськпарксервіс"прозвільнення та повернення земельної ділянки в судовому засіданні взяли участь представники:від позивача:Баранов М.С. - дов. №225КР-1633 від 15.05.2015;від відповідача:не з'явились;від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:1)Перепелицін К.М. - дов. №7 від 13.05.2015; 2)Масімова Е.Е. - дов. №05703-10371 від 11.06.2015;від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача:не з'явились;від Генеральної прокуратури України:прокурор відділу Клюге Л.М.- посв. №014652 від 17.01.2013;

ВСТАНОВИВ:

Справа розглядалась неодноразово.

При новому розгляді справи рішенням від 25.03.2015 господарського суду м. Києва (суддя: Балац С.В.) позовні вимоги задоволено. Зобов'язано ТОВ "ОСКА-1" звільнити земельну ділянку площею 0,63 га по вул. Бальзака 16-18 у Деснянському районі м. Києва, що використовується під розміщення автостоянки, повернути її Київській міській раді та привести у придатний для використання стан. Стягнено з ТОВ "ОСКА-1" в дохід Державного бюджету України 3441,00 грн судового збору.

Постановою від 10.06.2015 Київського апеляційного господарського суду (судді: Федорчук Р.В. - головуючий, Лобань О.І., Майданевич А.Г.) рішення від 25.03.2015 господарського суду м. Києва залишено без змін.

Судові рішення мотивовані тим, що в матеріалах справи відсутні правовстановлюючі документи, які підтверджують правомірне використання відповідачем спірної земельної ділянки.

Не погоджуючись з судовими рішеннями ТОВ "ОСКА-1" звернулося до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою та просить їх скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволені позовних вимог. Скаржник посилається на те, що КП "Деснянськпарксервіс" не ліквідоване та договір №81 від 31.12.2012 пролонгований, повідомлення або рішення про його розірвання відсутні, тому господарські суди при прийнятті оскаржуваних рішень порушили норми матеріального права, зокрема ст.ст. 93, 122, 124 Земельного кодексу України; ст.ст. 41, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування".

Інші учасники судового процесу не скористались правом, наданим ст. 1112 Господарського процесуального кодексу України, відзиви на касаційну скаргу до Вищого господарського суду України на момент прийняття постанови у справі не надали.

Колегія суддів, приймаючи до уваги межі перегляду справи в касаційній інстанції, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального і процесуального права при винесенні оспорюваного судового акта, знаходить необхідним в задоволені касаційної скарги відмовити.

Господарськими судами встановлено, що відповідно п.2 рішення Київської міської ради "Про надання і вилучення земельних ділянок та припинення права користування землею" №380-1/1814 від 28.03.2002, затверджений проект відведення земельних ділянок Деснянській районній у м. Києві державній адміністрації для експлуатації та обслуговування автостоянок вздовж лінії швидкісного трамваю (Троєщина - Осокорки) на вул. Оноре де Бальзака у Деснянському районі м. Києва, а також передано Деснянській районній у м. Києві державній адміністрації, за умови виконання п. 2.1 цього рішення, в короткострокову оренду на 5 років земельні ділянки загальною площею 13,62 га в межах червоних ліній для експлуатації та обслуговування автостоянок вздовж лінії швидкісного трамваю (Троєщина - Осокорки) по вул. Оноре де Бальзака у Деснянському районі м. Києва за рахунок земель міської забудови.

Рішенням Київської міської ради № 216/1090 від 27.11.2003 "Про заходи щодо поліпшення роботи по організації дорожнього руху, розвитку мережі паркінгів, автостоянок, місць для паркування та інших об'єктів дорожнього сервісу в м. Києві" рекомендовано районним у місті Києві радам створити комунальні підприємства по паркуванню та зберіганню транспортних засобів. На виконання вказаного вище рішення Деснянською районною у м. Києві радою створено КП "Деснянськпарксервіс".

16.12.2003 на підставі вказаного вище рішення, Київська міська рада та Деснянська районна у місті Києві державна адміністрація уклали договори оренди вищевказаних земельних ділянок № 62-6-00101, № 62-6-00103, № 62-6-00107, № 62-6-00099, № 62-6-00110, № 62-6-00111, № 62-6-00113, № 62-6-00108, № 62-6-00114, № 62-6-00112, № 62-6-00106, № 62-6-00104, № 62-6-00105, № 62-6-00102, № 62-6-00100. Термін дії вказаних договорів закінчився 16.12.2008

26.06.2007 рішенням Київської міської ради №930/1591 "Про вдосконалення паркування автотранспорту в м. Києві" визначено КП "Київтранспарксервіс" єдиним оператором з паркування транспортних засобів. Також даним рішенням змінено п.3 рішення Київської міської ради №216/1090 від 27.11.2003 "Про заходи щодо поліпшення роботи по організації дорожнього руху, розвитку мережі паркінгів, автостоянок, місць для паркування та інших об'єктів дорожнього сервісу в м. Києві", зазначено, що абзац другий та третій пункту 3 вважати такими, що втратили чинність без зазначення правових підстав скасування.

Господарськими судами встановлено, що п. 1.2 рішення Київської міської ради "Про ліквідацію районних комунальних підприємств з паркування транспортних засобів" №377/6593 від 27.10.2011, ліквідовано КП "Деснянськпарксервіс" (третя особа-3).

Пунктом 4 вказаного вище рішення доручено районним в місті Києві державним адміністраціям передати до комунального підприємства виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) "Київтранспарксервіс" та закріпити за ним на праві господарського відання майно підприємств, зазначених у пункті 1 цього рішення.

07.12.2011 КП "Київтранспарксервіс" (третя особа-1) та ТОВ "ОСКА-1" (відповідач) уклали договір №ДНП-2011-12/22 про надання права на експлуатацію фіксованих місць паркування.

Відповідно п. 1.1 вказаного вище договору, третя особа-1 надає за плату відповідачу право на організацію та експлуатацію 99 (дев'яносто дев'яти) місць для платного паркування транспортних засобів, а також 11 (одинадцять) спеціальних місць для безкоштовного паркування транспортних засобів, які перевозять інвалідів, що розташовані на паркувальному майданчику за адресою: м. Київ, Деснянський р-н, вул. Бальзака, 16-18, в межах ІІІ територіальної зони паркування м. Києва, а також здійснення розрахунків з юридичними та фізичними особами та паркування їхнього автотранспорту.

За п.п. 5.1 та 5.2 договору №ДНП-2011-12/22, цей договір вважається укладеним і набирає чинності з 01.01.2012 і діє до 31.12.2012. Якщо за місяць до закінчення терміну дії договору одна із сторін письмово не повідомить іншу сторону про його розірвання, договір вважається продовженим ще на один рік.

Пунктом 5.9 договору сторони обумовили, що після закінчення дії договору, втрати чинності або його розірвання (крім випадку оформлення права власності/права користування земельною ділянкою у встановленому чинним законодавством порядку) відповідач втрачає право на експлуатацію об'єкту. Об'єкт договору підлягає негайному поверненню третій особі-1.

Як встановлено господарськими судами КП "Київтранспарксервіс" направило на адресу ТОВ "ОСКА-1" листи №3860/63 від 05.11.2012 та №194 від 24.01.2013, якими повідомило про закінчення терміну дії договору №ДНП-2011-12/22 від 07.12.2011 та пропонувало укласти новий договір, а також попереджало, що у випадку не укладення нового договору ТОВ "ОСКА-1" повинно звільнити паркувальний майданчик, розташований за адресою: м. Київ, вул. Бальзака, 16-18. Однак відповідач не уклав нового договору оренди з КП "Київтранспарксервіс" та не звільнив паркувальний майданчик.

Господарськими судами також встановлено відсутність договору, укладеного Київською міською радою та Деснянською районною у м. Києві державною адміністрацією, що посвідчував би право оренди Деснянської районної у м. Києві державної адміністрації на земельні ділянки загальною площею 13,62 га в межах червоних ліній для експлуатації та обслуговування автостоянок вздовж лінії швидкісного трамваю (Троєщина - Осокорки) на вул. Оноре де Бальзака у Деснянському районі м. Києва взагалі і на земельну ділянку, розташовану за адресою: м. Київ, вул. Бальзака, 16-18, оскільки право оренди припинилось 16.12.2008.

Як встановлено господарськими судами 31.12.2012 КП "Деснянськпарксервіс" та ТОВ "ОСКА-1" уклали договір №81 про надання послуг за земельну ділянку площею 11883 м. кв, розташовану за адресою: вул. Оноре де Бальзака, 16-24 у Деснянському р-ні м. Києва. Предметом даного договору є співпраця КП "Деснянськпарксервіс" та ТОВ "ОСКА-1" з питань експлуатації та обслуговування місць тимчасового відстою транспорту, яке (які) розташовані вздовж лінії швидкісного трамваю, місцезнаходження та площа якого (яких) визначається у додатку до цього договору, тобто на спірній земельній ділянці.

Як вже вказувалось вище право оренди Деснянської районної у м. Києві державної адміністрації закінчилось 16.12.2008 та не поновлене у встановленому законодавством порядку. На момент укладення договору № 81 Деснянська районна у м. Києві державна адміністрація не була власником або уповноваженою ним особою, у зв'язку з чим господарські суди дійшли висновку, що третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача, як комунальне підприємство Деснянської районної у м. Києві державної адміністрації КП "Деснянськпарксервіс" не мала права передавати спірну земельну ділянку в оренду відповідачу.

Відповідно ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосфера, повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади.

За ст. 2 Земельного кодексу України до земельних відносин належать відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Статтями 123 та 124 Земельного кодексу України визначено порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування та, зокрема, встановлено, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди землі.

Способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади, щодо регулювання земельних відносин є прийняття рішення сесії.

За приписами ст.ст. 125 та 126 Земельного кодексу України, право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється. Право власності та право постійного користування на земельну ділянку посвідчується державними актами, а право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону.

Частиною 7 ст. 93 Земельного кодексу України, орендодавцями земельних ділянок є їх власники або уповноважені ними особи.

Згідно ч. 2 ст. 4 Закону України "Про оренду землі", орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.

Статтею 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" визначено, що самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Пунктом 3.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" № 6 від 17.05.2011 роз'яснено, що відповідно до вимог чинного законодавства обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність таких документів може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки.

Відповідно ч. 2 ст. 152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Частиною 1 ст. 212 Земельного кодексу України встановлено, що самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними.

Відповідно ст.ст. 1115, 1117 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція на підставі вже встановлених фактичних обставин справи перевіряє рішення місцевого господарського суду чи постанови апеляційного суду виключно на предмет правильності застосування згаданими судами норм матеріального чи процесуального права, тобто в межах юридичної оцінки фактичних обставин справи; касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Зважаючи на викладене, колегія суддів вважає, що господарськими судами першої та апеляційної інстанцій дана правильна юридична оцінка обставинам справи, тому судові рішення відповідають чинному законодавству України та обставинам справи і підстав для їх скасування немає.

На підставі викладеного, керуючись ст.1115, п.1 ст.1119, ст.11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ :

В задоволені касаційної скарги відмовити.

Постанову від 10.06.2015 Київського апеляційного господарського суду зі справи №910/18629/13 залишити без змін.

Головуючий В.С. Божок

Судді Т.Г. Гоголь

Т.Ф. Костенко

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст