ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 січня 2017 року Справа № 905/1775/15 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді: Картере В.І. (доповідач),
суддів: Євсікова О.О.,
Кролевець О.А.
за участю представників:
позивача - не з'явився,
відповідача - не з'явився,
ПАТ "Українська залізниця" - Даховського М.А.,
ПАТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" - Чернобровкіна І.А.
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Всеукраїнський банк розвитку"
на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 08.11.2016
за заявою Державного підприємства "Донецька залізниця"
про заміну відповідача (боржника) правонаступником - ПАТ "Українська залізниця"
у справі № 905/1775/15 господарського суду Донецької області
за позовом Публічного акціонерного товариства "Всеукраїнський банк розвитку"
до Державного підприємства "Донецька залізниця"
про стягнення заборгованості за кредитним договором №.991040.033 від 07.11.2013 у розмірі 7 684 903,63 дол. США
ВСТАНОВИВ:
Рішенням господарського суду Донецької області від 19.10.2015 позов задоволено частково. Стягнуто з ДП "Донецька залізниця" на користь ПАТ "Всеукраїнський банк розвитку" заборгованість за кредитним договором, що складається із заборгованості за кредитом у сумі 6 960 965,85 доларів США, поточної заборгованості по сплаті відсотків в сумі 54 066,68 доларів США, простроченої заборгованості по сплаті відсотків в сумі 546 674,21 доларів США. Стягнуто з Державного підприємства "Донецька залізниця" на користь державного бюджету України судовий збір в сумі 71 909,32 грн.
Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 26.01.2016 рішення господарського суду Донецької області від 19.10.2015 залишено без змін.
22.02.2016 на виконання вказаного рішення господарським судом Донецької області видано відповідні накази.
Постановою Вищого господарського суду України від 30.03.2016 постанову Донецького апеляційного господарського суду від 26.01.2016 залишено без змін.
ДП "Донецька залізниця" звернулося до господарського суду Донецької області з заявою про заміну відповідача (боржника) на його правонаступника, а саме на Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця".
Ухвалою господарського суду Донецької області від 10.08.2016 (суддя Сажнева М.В.) заяву ДП "Донецька залізниця" про заміну відповідача на правонаступника задоволено.
Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 08.11.2016 (колегія суддів у складі: суддя Дучал Н.М. - головуючий, судді Агапов О.Л., Склярук О.І.) ухвалу господарського суду Донецької області від 10.08.2016 скасовано. У задоволенні заяви ДП "Донецька залізниця" про заміну відповідача (боржника) його правонаступником відмовлено.
У касаційній скарзі Уповноважена особа Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Всеукраїнський банк розвитку" просить скасувати постанову Донецького апеляційного господарського суду від 08.11.2016, а ухвалу господарського суду Донецької області від 10.08.2016 залишити в силі. В обґрунтування касаційної скарги скаржник стверджує, що господарським судом апеляційної інстанції при прийнятті оскаржуваної постанови порушено вимоги ст.ст. 104, 106, 107 ЦК України, ст. 136 ГК України, ст.ст. 1, 10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", вимоги постанови Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014 "Про утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" та ст. 25 ГПК України. Так, на думку скаржника, як свідчать відомості з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, 21.10.2015 створено ПАТ "Українська залізниця". Тобто з 21.10.2015 ПАТ "Українська залізниця" набуло всіх прав та обов'язків реорганізованих підприємств, в тому числі й ДП "Донецька залізниця".
У запереченнях на касаційну скаргу ПАТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" просить постанову Донецького апеляційного господарського суду від 08.11.2016 залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення. Так, на думку ПАТ "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця", при реорганізації (злитті) юридичних осіб перехід прав і обов'язків до новоутвореної юридичної особи відбувається на підставі передавального акта, в якому про це має бути чітко зазначено, а правонаступництво вважається здійсненим з моменту виключення юридичної особи - попередника з ЄДР.
Перевіривши правильність застосування господарськими судами норм процесуального та матеріального права, Вищий господарський суд України вважає касаційну скаргу такою, що підлягає задоволенню виходячи з такого.
Господарські суди попередніх інстанцій встановили наступне:
- відповідно до п. 1 Постанови № 200 від 25.06.2014 "Про утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" Кабінет Міністрів України постановив утворити ПАТ "Українська залізниця", 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту, підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття;
- згідно з п.п. 1, 2 Статуту ПАТ "Українська залізниця" останнє утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", постанови Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014 "Про утворення ПАТ "Українська залізниця" на базі Укрзалізниці, а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які організовані шляхом злиття, згідно з додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014 "Про утворення ПАТ "Українська залізниця";
- в зазначеному з Додатку № 1 до постанови Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" до таких підприємств відноситься Державне підприємство "Донецька залізниця";
- наказом Державної адміністрації залізничного транспорту України № 725-Ц/од від 20.11.2014 "Про заходи щодо реорганізації державного підприємства "Донецька залізниця" наказано реорганізувати Державне підприємство "Донецька залізниця", що згідно з додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" віднесено до переліку підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, на базі яких шляхом злиття утворюється Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця";
- п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.11.2014 № 604 "Деякі питання інвентаризації майна підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції" на часткову зміну п. 5 постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" установлено, що майно (активи, власний капітал та зобов'язання) підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, яке розміщене на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції (далі - майно), не включається до переліків і зведених актів інвентаризації майна, що затверджуються Міністерством інфраструктури відповідно до п. 5 зазначеної постанови, а відображається в балансі (крім зобов'язань підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території) і закріплюється в частині активів за публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки відповідно до п. 2 цієї постанови;
- відповідно до п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України від 12.11.2014 № 604 комісії з утворення ПАТ "Українська залізниця" разом з Міністерством інфраструктури:
1) під час проведення інвентаризації та оцінки майна: сформувати окремі акти обліку активів, власного капіталу і зобов'язань державних підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції, за даними фінансової звітності за видами активів, власного капіталу та зобов'язань у розрізі статей балансу на останню дату, на яку надавалася фінансова звітність; сформувати окремі акти обліку активів, які розміщені на тимчасово окупованій території і обліковуються на балансах підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на іншій території України;
2) після завершення тимчасової окупації території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя та завершення проведення антитерористичної операції провести інвентаризацію та оцінку майна і за результатами подати пропозиції щодо зміни статутного капіталу ПАТ "Українська залізниця" згідно із законодавством;
- згідно з передавальним актом від 05.08.2015, затвердженим Міністерством інфраструктури України 18.08.2015, голова та члени комісії з утворення ПАТ "Українська залізниця", а також голова та члени комісії з реорганізації ДП "Донецька залізниця", керуючись ст. 107 ЦК України склали цей акт та підтверджують вартість і склад активів та зобов'язань. Правонаступництво щодо всього майна, усіх прав та обов'язків ДП "Донецька залізниця", яке розташоване на території проведення АТО, не включено до зведених актів інвентаризації, а відображено в балансі і закріплюються в частині активів за ПАТ "Українська залізниця" на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки, відповідно до п. 2 постанови КМУ від 12.11.2014 № 604; а відповідно до статті балансу по рядку 1510 "Довгострокові кредити банків" зазначено усього за даними балансу станом на 31.07.2014 - 3577917 тис. грн. (згідно розшифровки показників рядків статті балансу в розрізі рахунків та субрахунків по рядку 1510 "Довгострокові кредити банків": довгострокові позики - 3577917 тис. грн., в тому числі довгострокові кредити банків в національній валюті - 600000 тис. грн., довгострокові кредити банків в іноземній валюті - 2977917 тис. грн.,) у т.ч. які не підлягають акціонуванню (на території АТО) - 3577917 тис. грн.;
- згідно зі зведеним передавальним актом від 06.08.2015, затвердженим Міністерством інфраструктури України 18.08.2015, у складі голови та членів комісії з утворення ПАТ "Українська залізниця" та голови і членів комісії з реорганізації підприємств, у тому числі ДП "Донецька залізниця", керуючись ст. 107 ЦК України складено та підтверджено вартість і склад активів та зобов'язань. При цьому визначено, що майно, яке розташоване на тимчасово окупованій території та території проведення антитерористичної операції, не включено до переліків і зведених актів інвентаризації майна, а відображено в балансі (крім зобов'язань підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, їх структурних підрозділів, які розташовані на тимчасово окупованій території) і закріплюються в частині активів за Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки, відповідно до п. 2 постанови КМУ від 12.11.2014 № 604. Правонаступництво щодо всього майна, усіх прав та обов'язків після реорганізації шляхом злиття переходить до ПАТ "Українська залізниця", а саме перелік їх наведено у балансі (звіт про фінансові результати). Згідно статті балансу по рядку 1510 "Довгострокові кредити банків" зазначено усього за даними балансу станом на 31.07.2014 - 17553281 тис. грн. (згідно розшифровки показників рядків статті балансу в розрізі рахунків та субрахунків по рядку 1510 "Довгострокові кредити банків": довгострокові позики - 17553281 тис. грн.; довгострокові кредити банків в національній валюті - 1290600 тис. грн., довгострокові кредити банків в іноземній валюті - 16262681 тис. грн.), у т.ч. які не підлягають акціонуванню (на території АТО) - 3577917 тис. грн.;
- передавальний акт від 05.08.2015 та зведений передавальний акт від 06.08.2015 затверджені у порядку, встановленому чинним законодавством України;
- з Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань вбачається, що ПАТ "Українська залізниця" зареєстроване в державному реєстрі 21.10.2015 та є правонаступником, в тому числі, Державного підприємства "Донецька залізниця";
- докази скасування або оспорювання даного запису матеріали справи не містять;
- у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань наявний запис про знаходження Державного підприємства "Донецька залізниця" з 25.11.2014 у стані припинення за рішенням власників.
Звертаючись з заявою про заміну відповідача правонаступником, відповідач послався на вимоги Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" та вимоги Постанови Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014 "Про утворення ПАТ "Українська залізниця", відповідно до змісту яких утворене на базі Державної адміністрації залізничного транспорту, підприємств та установ залізничного транспорту загального користування шляхом злиття ПАТ "Українська залізниця" є правонаступником усіх прав та обов'язків, в т.ч. ДП "Донецька залізниця".
Господарський суд першої інстанції, задовольняючи заяву ДП "Донецька залізниця" про заміну відповідача на його правонаступника - ПАТ "Українська залізниця", виходив з того, що наявність рішення засновників ДП "Донецька залізниця" про припинення цієї юридичної особи, рішення уповноваженого органу про створення ПАТ "Українська залізниця" на базі реорганізованих підприємств та за рахунок їх активів і зобов'язань, підписаних і затверджених передавальних актів від 05.08.2015 та від 06.08.2015, а також наявність запису в Єдиному державному реєстрі про створення ПАТ "Українська залізниця" як правонаступника ДП "Донецька залізниця", є цілком достатніми обставинами для того, щоб дійти висновку про правонаступництво ПАТ "Українська залізниця", тоді як відсутність запису про припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття, не впливає на встановлення факту правонаступництва у даному випадку.
Господарський суд апеляційної інстанції, скасовуючи ухвалу господарського суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні заяви ДП "Донецька залізниця" про заміну відповідача (боржника) його правонаступником, виходив з того, що боржник (ДП "Донецька залізниця"), перебуваючи в стані припинення, включений до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, маючи цивільну правоздатність, залишається юридичною особою та продовжує свою господарську діяльність, у зв'язку з чим не відбулося правонаступництва між ДП "Донецька залізниця" та ПАТ "Українська залізниця" стосовно боргових зобов'язань ДП "Донецька залізниця", підтверджених рішенням господарського суду Донецької області від 19.10.2015 у даній справі.
Однак Вищий господарський суд не погоджується з таким висновком апеляційного господарського суду з огляду на таке:
Частиною 6 статті 2 Закону України "Про особливості утворення Публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" встановлено, що ПАТ "Українська залізниця" є правонаступником всіх прав та обов'язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту.
Вказаним Законом врегульовано особливий порядок утворення ПАТ "Українська залізниця".
Так, відповідно до преамбули вказаного Закону зазначений нормативно-правовий акт визначає правові, економічні та організаційні особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування, 100 відсотків акцій якого належать державі (далі - Товариство) управління і розпорядження його майном та спрямований на забезпечення економічної безпеки і захисту інтересів держави.
Згідно з ч. 2 розділу III "Перехідні та прикінцеві положення" Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" закони та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, діють у частині, що не суперечить цьому Закону.
Частиною 1 ст. 2 цього Закону передбачено, що утворення Товариства здійснюється за рішенням Кабінету Міністрів України відповідно до законодавства з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Відповідно до ч.ч. 6, 7 ст. 2 Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" Товариство є правонаступником усіх прав і обов'язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту. Оприлюднення затвердженого Кабінетом Міністрів України переліку підприємств залізничного транспорту, на базі яких утворюється Товариство, є офіційним повідомленням для кредиторів про припинення таких суб'єктів господарювання.
На виконання зазначеного Закону, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200, опублікованої в газеті "Урядовий кур'єр" від 04.07.2014 № 118, було утворено ПАТ "Українська залізниця" на базі Державної адміністрації залізничного транспорту, підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття, згідно з додатком 1.
Серед наведеного у додатку 1 до зазначеної постанови Кабінету Міністрів України переліку підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, на базі яких утворюється ПАТ "Українська залізниця", значиться й ДП "Донецька залізниця".
Згідно зі Статутом (затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.2015 № 735) ПАТ "Українська залізниця" є правонаступником усіх прав і обов'язків Укрзалізниці та підприємств залізничного транспорту.
Пунктом 1 наказу Державної адміністрації залізничного транспорту України від 30.11.2015 № 512-Ц/од "Про деякі питання щодо реорганізації підприємств, установ залізничного транспорту" визначено, що датою закінчення господарської діяльності Державної адміністрації залізничного транспорту України (Укрзалізниці) і підприємств та установ залізничного транспорту, які реорганізуються шляхом злиття, згідно з додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 25.06.2014 № 200, є 30.11.2015.
Отже, як правильно вказано господарським судом першої інстанції, статус ПАТ "Українська залізниця" як правонаступника відповідних підприємств (у тому числі боржника) безпосередньо визначений вказаним Законом України "Про особливості утворення Публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", Статутом ПАТ "Українська залізниця", і можливість запровадження винятків чи обмежень щодо такого правонаступництва ні вказаним законом, ні Статутом товариства не передбачена.
За загальним правилом, передбаченим ч.ч. 1, 2 ст. 104 ЦК України та ч. 3 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань", припинення у разі злиття юридичних осіб вважається завершеним з дати державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття.
Статтею 104 ЦК України визначено, що юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов'язки переходять до правонаступників.
Виходячи зі змісту ст. 104 ЦК України реорганізація юридичної особи, зокрема, злиття - є формою припинення товариства, яке має наслідком правонаступництво новоутвореною юридичною особою всіх прав та обов'язків першого.
Відповідно до ст. 106 ЦК України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.
Положеннями ст. 107 ЦК України визначено порядок припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу та перетворення.
Частинами 3, 4 ст. 107 ЦК України (в редакції чинній на період створення ПАТ "Українська залізниця" та реорганізації ДП "Донецька залізниця") визначено, що передавальний акт затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом. Підписані головою і членами комісії з припинення юридичної особи та затверджені учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про припинення юридичної особи, примірники передавального акта та розподільчого балансу передаються в орган, який здійснює державну реєстрацію юридичної особи, що припиняється, за місцем її державної реєстрації, а також в орган, який здійснює державну реєстрацію юридичної особи - правонаступника, за місцем її державної реєстрації. Порушення положень частин другої та третьої цієї статті є підставою для відмови у внесенні до єдиного державного реєстру запису про припинення юридичної особи та державній реєстрації створюваних юридичних осіб - правонаступників.
Як встановлено господарським судом першої інстанції, в матеріалах справи наявні передавальний акт від 05.08.2015 та зведений передавальний акт від 06.08.2015, які затверджені у порядку, встановленому чинним законодавством України. При цьому\ у вказаних актах зазначено, що правонаступництво щодо всього майна, усіх прав та обов'язків ДП "Донецька залізниця", яке розташоване на території проведення АТО не включено до зведених актів інвентаризації, а відображено в балансі і закріплюються в частині активів за ПАТ "Українська залізниця" на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки, відповідно до п. 2 постанови КМУ від 12.11.2014 № 604.
Відповідно до ст. 136 ГК України визначає право господарського відання речовим правом суб'єкта підприємництва, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом), з обмеженням правомочності розпорядження щодо окремих видів майна за згодою власника у випадках, передбачених цим Кодексом та іншими законами.
При цьому, як правильно зауважено господарським судом першої інстанції, відображення у балансі та передача майна на праві господарського відання не виключає правонаступництво підприємства у правовідносинах у разі його створення шляхом проведення реорганізації - злиття підприємств, на основі яких воно утворено, а те що майно не підлягає акціонуванню не спростовує факт його передачі.
За приписами Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців" та відповідно до наведених положень ст. 107 ЦК України передавальний акт від 05.08.2015 та зведений передавальний акт від 06.08.2015 є документами, на підставі яких, у тому числі, здійснюється реєстрація відповідної юридичної особи.
Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.
Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань" державна реєстрація юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців (далі - державна реєстрація) - офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення або припинення юридичної особи, громадського формування, що не має статусу юридичної особи, засвідчення факту наявності відповідного статусу громадського об'єднання, професійної спілки, її організації або об'єднання, політичної партії, організації роботодавців, об'єднань організацій роботодавців та їхньої символіки, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, про юридичну особу та фізичну особу-підприємця, а також проведення інших реєстраційних дій, передбачених цим Законом.
Як встановлено господарським судом першої інстанції, згідно з відомостями, які розмішені в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ПАТ "Українська залізниця" значиться правонаступником ДП "Донецька залізниця".
При цьому Вищий господарський суд України вважає за необхідне зауважити на тому, що частина 6 статті 2 Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" має спеціальний (пріоритетний у застосуванні) характер по відношенню до загальних норм статей 104, 107 ЦК України, що вбачається з пункту 2 Перехідних та прикінцевих положень цього Закону. Зазначена норма не покладає факт правонаступництва створеного ПАТ "Українська залізниця" за правами і обов'язками визначених підприємств Укрзалізниці в залежність від обов'язкового попереднього припинення зазначених підприємств, в тому числі і ДП "Донецька залізниця".
Крім того, системний аналіз приписів ч. 3, 9 статті 2 Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування" та послідовності дій зі створення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", визначеної Постановою Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014, дає підстави для висновку, що злиття підприємств, на базі яких мало створюватися ПАТ "Українська залізниця" (у тому числі: складання відповідних передавальних актів та формування статутного фонду) мало хронологічно передувати державній реєстрації їх правонаступника (ПАТ "Українська залізниця"), тобто, моменту набуття ним статусу суб'єкта правовідносин у розумінні ст.ст. 91, 92 ЦК України.
Враховуючи наведені вимоги закону та встановлені господарськими судами обставини справи, а також закріплений ст.ст. 45, 115 ГПК України принцип обов'язковості виконання судових рішень на усій території України, місцевий господарський суд дійшов обґрунтованого висновку про те, що Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" є правонаступником Державного підприємства "Донецька залізниця" та відповідно до ст. 25 ГПК України здійснив процесуальне правонаступництво відповідача на стадії виконання судового рішення.
Враховуючи викладене, постанова Донецького апеляційного господарського суду від 08.11.2016 підлягає скасуванню у зв'язку з неправильним застосуванням норм процесуального та матеріального права, а ухвала господарського суду Донецької області від 10.08.2016 - залишенню в силі.
Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119-11111, 11113 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Уповноваженої особи Фонду гарантування вкладів фізичних осіб на ліквідацію Публічного акціонерного товариства "Всеукраїнський банк розвитку" задовольнити.
Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 08.11.2016 у справі № 905/1775/15 скасувати.
Ухвалу господарського суду Донецької області від 10.08.2016 залишити в силі.
Стягнути з Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" (код ЄДРПОУ 40075815, 03680, м. Київ, вул. Тверська, 5) на користь Публічного акціонерного товариства "Всеукраїнський банк розвитку" (код ЄДРПОУ 36470620, 01135, м. Київ, вул. Чорновола, 25) 1 378,00 грн. судового збору за подання касаційної скарги.
Видачу відповідного наказу доручити господарському суду Донецької області.
Головуючий суддя: В. Картере Судді: О. Євсіков О. Кролевець