Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 10.12.2015 року у справі №911/1693/15 Постанова ВГСУ від 10.12.2015 року у справі №911/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 грудня 2015 року Справа № 911/1693/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого Удовиченка О.С.,суддів :Куровського С.В., Поліщука В.Ю. розглянувши касаційну скаргу Бориспільської ОДПІ ГУ ДФС у Київській областіна постанову та на постановугосподарського суду Київської області від 06.07.2015 Київського апеляційного господарського суду від 12.10.2015у справі№ 911/1693/15за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтелект-сервіс"пробанкрутствоВ судове засідання представники не з'явились

В С Т А Н О В И В :

Голова ліквідаційної комісії Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтелект-сервіс" звернувся до господарського суду з заявою про порушення провадження у справі про банкрутство Товариства з обмеженою відповідальністю "Інтелект-сервіс" (далі - ТОВ "Інтелект-сервіс") з посиланням на те, що вартості майна юридичної особи недостатньо для задоволення вимог кредиторів, у зв'язку з чим загальними зборами учасників товариства прийнято рішення про ліквідацію ТОВ "Інтелект-сервіс".

Ухвалою господарського суду Київської області від 12.05.2015 порушено провадження у справі про банкрутство ТОВ "Інтелект-сервіс" за процедурою, передбаченою ст.95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Постановою господарського суду Київської області від 06.07.2015 (суддя Наріжний С.Ю.) визнано ТОВ "Інтелект-сервіс" банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру, ліквідатором банкрута призначено голову ліквідаційної комісії банкрута ОСОБА_4, скасовано арешти, накладені на майно ТОВ "Інтелект-сервіс",

Постановою Київського апеляційного господарського суду від 12.10.2015 (колегія суддів: Доманська М.Л., Гарник Л.Л., Остапенко О.М.) апеляційну скаргу Бориспільської ОДПІ ГУ ДФС у Київській області, постанову господарського суду Київської області від 06.07.2015 залишено без змін.

Судові рішення мотивовані тим, що головою ліквідаційної комісії дотримано порядок ліквідації відповідно до законодавства України. За результатами розгляду кредиторських вимог, проведеної інвентаризації майна, встановлено обставини неоплатності боржника та правові підстави для визнання його банкрутом.

Бориспільська ОДПІ ГУ ДФС у Київській області (далі - ДПІ) звернулася до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову господарського суду Київської області від 06.07.2015 та постанову Київського апеляційного господарського суду від 12.10.2015, справу передати на новий розгляд до суду першої інстанції.

В обґрунтування касаційної скарги заявник посилається на порушення судами попередніх інстанцій при винесенні оскаржуваних судових рішень норм матеріального права, зокрема: ст.ст.11, 95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", ст.ст.105, 111 ЦК України. Заявником зазначено, що ліквідаційною комісією ТОВ "Інтелект-сервіс" не подано заяву про проведення податкової перевірки, що позбавило можливості провести позапланову перевірку банкрута та у разі виявлення податкової заборгованості заявити додаткові грошові вимоги до банкрута.

Судова колегія, розглянувши наявні матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, дослідивши правильність застосування судом першої та судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з наступних підстав.

Згідно з абз. 2 ч.1 ст.95 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (далі - Закон) обов'язковою умовою звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство є дотримання боржником порядку ліквідації юридичної особи відповідно до законодавства України.

Відповідно до законодавства України обов'язковими умовами для звернення до господарського суду із заявою про порушення справи про банкрутство в порядку ст.95 Закону є дотримання заявником усіх необхідних передумов, передбачених ст.ст. 105, 110, 111 ЦК України.

Згідно з ч.1 ст.111 ЦК України з дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців запису про рішення засновників (учасників) юридичної особи, суду або уповноваженого ними органу щодо ліквідації юридичної особи ліквідаційна комісія (ліквідатор) зобов'язана вжити всіх необхідних заходів щодо стягнення дебіторської заборгованості юридичної особи, що ліквідується, та письмово повідомити кожного з боржників про припинення юридичної особи в установлені цим Кодексом строки.

Ліквідаційна комісія (ліквідатор) заявляє вимоги та позови про стягнення заборгованості з боржників юридичної особи.

Відповідно до ч.3 ст.111 ЦК України під час проведення заходів щодо ліквідації юридичної особи до завершення строку пред'явлення вимог кредиторів ліквідаційна комісія (ліквідатор) закриває рахунки, відкриті у фінансових установах, крім рахунка, який використовується для розрахунків з кредиторами під час ліквідації юридичної особи.

Частиною 7 ст.111 ЦК України передбачено, що для проведення перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування ліквідаційна комісія (ліквідатор) забезпечує своєчасне надання органам доходів і зборів та Пенсійного фонду України, фондів соціального страхування документів юридичної особи (її філій, представництв), у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку.

Згідно з ч.10 ст.111 ЦК України до затвердження ліквідаційного балансу ліквідаційна комісія (ліквідатор) складає та подає органам доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування звітність за останній звітний період.

З матеріалів справи вбачається, що державна реєстрація ТОВ "Інтелект-Сервіс" здійснена 23.02.2011, єдиним засновником підприємства та його керівником є ОСОБА_4.

ОСОБА_4, який є єдиним засновником ТОВ "Інтелект-Сервіс" 09.02.2015 прийняв рішення про припинення діяльності ТОВ "Інтелект-Сервіс" шляхом ліквідації та сформував ліквідаційну комісію, головою та єдиним членом якої став особисто.

Оголошення про перебування ТОВ "Інтелект-Сервіс" у стані припинення надруковано в Бюлетені державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців від 13.02.2015 № 309(4).

Після опублікування оголошення про ліквідацію, а саме 18.03.2015, ТОВ "Інформаційні технології-2" звернулося до ТОВ "Інтелект-Сервіс" з вимогою про погашення заборгованості в сумі 245 000,00 грн., яка виникла внаслідок невиконання ТОВ "Інтелект-Сервіс" зобов'язань за договором про надання юридичних послуг від 24.04.2013 №24/10. Виконання послуг підтверджено лише актом виконаних робіт, що не є належним і допустимим доказом для підтвердження обставин існування зобов'язань.

Рішенням №03-1/10 загальних зборів ТОВ "Інтелект-Сервіс" від 17.04.2015 вирішено зобов'язати голову ліквідаційної комісії звернутися до господарського суду з заявою про порушення провадження у справі про банкрутство товариства.

Рішенням №03/10 загальних зборів ТОВ ТОВ "Інтелект-Сервіс" від 17.04.2015 вирішено затвердити проміжний ліквідаційний баланс товариства.

З матеріалів справи вбачається, що відповідно до інвентаризаційного опису товарно-матеріальних цінностей від 17.04.2015 у підприємства відсутнє майно, яке за правилами бухгалтерського обліку відноситься до складу основних фондів, а також будь - яке інше майно, в т. ч. залишки товарних запасів.

Однак, матеріали справи не містять доказів надання ліквідатором ТОВ "Інтелект-Сервіс" до органів доходів і зборів, Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування документів підприємства, у тому числі первинних документів, регістрів бухгалтерського та податкового обліку, для проведення відповідних перевірок та визначення наявності або відсутності заборгованості із сплати податків, зборів, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та страхових коштів. Відомості про відсутність майна підтверджуються лише даними боржника, а саме інвентаризаційним описом. Наявність податкової заборгованості в сумі 71338,70 грн. не відображена в ліквідаційному балансі, втім, в матеріалах справи наявна постанова про закінчення виконавчого провадження від 30.07.2015 про стягнення з ТОВ "Інтелект-Сервіс" на користь держави боргу 71338,70 грн. за вимогою №ю-18-23 у зв'язку з винесенням постанови про визнання боржника банкрутом на підставі п.7 ч.1 ст.49, ст.50 Закону України "Про виконавче провадження".

В матеріалах справи наявне повідомлення про готовність надати документи, необхідні для проведення документальної перевірки на запит ДПІ у зв'язку з ліквідацією підприємства, втім, відсутня довідка про відсутність заборгованості за формою 22-ОПП та довідка про зняття з обліку за формою 12-ОПП, натомість, в матеріалах справи наявна вимога про сплату податкового боргу (недоїмки) станом на 13.05.2015 в сумі 71338,70 (а.с. 103).

Суди попередніх інстанції при винесенні оскаржуваних судових рішень не звернули уваги на недотримання ліквідаційною комісією банкрута усіх необхідних передумов, передбачених ст. 111 ЦК України.

Дослідження вказаних обставин має істотне значення для правильного вирішення справи, проте суди на них уваги не звернули і залишили без належної правової оцінки.

Відповідно до статті 1117 ГПК України, касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що оскаржувана постанова господарського суду Київської області від 06.07.2015 та постанова Київського апеляційного господарського суду від 12.10.2015 є необґрунтованими, а тому підлягають скасуванню, а справа підлягає направленню на новий розгляд до місцевого господарського суду.

При новому розгляді справи суду слід врахувати наведене, повно та всебічно перевірити дійсні обставини справи, дати належну оцінку зібраним у справі доказам, доводам та запереченням сторін і в залежності від встановленого та вимог чинного законодавства прийняти законне рішення.

Керуючись статтями 1115, 1117, 1119-11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу Бориспільської ОДПІ ГУ ДФС у Київській області задовольнити.

Постанову Київського апеляційного господарського суду від 12.10.2015 та постанову господарського суду Київської області від 06.07.2015 у справі №911/1693/15 скасувати.

Справу передати на новий розгляд до господарського суду Київської області в іншому складі суддів.

Головуючий О.С. Удовиченко

Судді С.В. Куровський

В.Ю. Поліщук

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст