Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 10.02.2016 року у справі №910/17532/15 Постанова ВГСУ від 10.02.2016 року у справі №910/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 лютого 2016 року Справа № 910/17532/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючий суддя : Корсак В.А.

судді: Данилова М.В., Данилова Т.Б. (доповідач)

розглянувши матеріали касаційної скаргиДержавного територіально-галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця"на постановуКиївського апеляційного господарського суду від 17.11.2015р. у справі господарського суду№910/17532/15 міста Києва за позовомзаступника прокурора Чернігівської області в інтересах держави в особі Новобілоуської сільської ради Чернігівського району Чернігівської областідоДержавного територіально-галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця"третя особаДержавна екологічна інспекція у Чернігівській областіпро за участю прокуратури - представників сторін: позивача - відповідача - третьої особи -відшкодування збитків 167 670,09грн. прокурор відділу Генеральної прокуратури України Томчук М.О. , посв. №000606 не з'явився пр. Ходаківський Ю.П. - дов. №25-НЮ від 26.01.16р. не з'явився

В С Т А Н О В И В:

У липні 2015 року заступник прокурора Чернігівської області в інтересах держави в особі Новобілоуської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області звернувся до господарського суду міста Києва з позовом до Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця" за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Державна екологічна інспекція у Чернігівській області про відшкодування шкоди в розмірі 167670,09грн., завданої навколишньому середовищу.

Рішенням господарського суду міста Києва від 25.08.2015р. (суддя Шкурдова Л.М.) (з урахуванням ухвали господарського суду міста Києва від 27.11.2015р. про виправлення описки), залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 17.11.2015р. (судді Отрюх Б.В., Михальська Ю.Б., Тищенко А.І.) позовні вимоги задоволено частково, стягнуто з Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця" 137012,92грн. шкоди, шляхом їх перерахування одержувачам: 68506,46грн. до спеціального фонду Державного бюджету України; 27402,58грн. до спеціального фонду Чернігівського обласного бюджету; 41103,88грн. на користь фонду охорони навколишнього природного середовища Новобілоуської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області. В задоволенні іншої частини позову відмовлено.

Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Державне територіально-галузеве об'єднання "Південно-Західна залізниця" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить рішення і постанову скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

У запереченнях на касаційну скаргу заступник прокурора Чернігівської області проти доводів касаційної скарги заперечує, вважає оскаржувані судові рішення обґрунтованими та законними та просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а судові рішення без змін.

До Вищого господарського суду надійшло клопотання від Державної екологічної інспекції у Чернігівській області про розгляд справи без участі представника інспекції.

Заслухавши присутніх в судовому засіданні представника відповідача та думку прокурора відділу Генеральної прокуратури України, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в рішенні і постанові та доводи касаційної скарги, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області, відповідно до наказу Інспекції від 19.01.2015р. №9 та направлення на перевірку №9, 23.01.2015р. спільно з працівниками ДП "Чернігівське лісове господарство" та представником Чернігівської дільниці відокремленого підрозділу "Бахмацька дистанція захисних лісонасаджень" проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства, яка передбачена Планом заходів з виконання покладених на Інспекцію завдань у І кварталі 2015 року.

Під час перевірки виявлено незаконну порубку 27 дерев в межах смуги відведення залізниці, а саме в захисних насадженнях вздовж залізничної лінії Горностаївка-Чернігів ліворуч залізничної колії, за результатами якої складено акт про здійснення рейду державного нагляду (контролю) в галузі збереження рослинного та тваринного світу від 23.01.2015р. №04-1/06, який підписаний представником залізниці без застережень.

Приймаючи рішення, суди попередніх інстанцій виходили з того, що п.1.4 Порядку організації та проведення перевірок суб'єктів господарювання щодо дотримання вимог природоохоронного законодавства, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10.09.2008р. №464, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.01.2009р. за №181/16034 передбачено, що акт перевірки - документ, який фіксує факт проведення планових, позапланових перевірок суб'єктів господарювання і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища та його дотримання.

Відповідно до Такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.07.2008р. №665, Держекоінспекцією в області розраховано збитки, завдані державі внаслідок самовільної порубки дерев, розмір яких визначено в сумі 167670,09грн.

Розглядаючи справу по суті, суди виходили з того, що згідно із ст.1 Лісового кодексу України, ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місце розташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах.

Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.

Статтею 4 Лісового кодексу України визначено, що захисні насадження лінійного типу належать до лісового фонду України.

Згідно Порядку поділу лісів на категорії та виділення особливо захисних лісових ділянок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2007р. №733, лісові насадження лінійного типу, лісові ділянки (смуги лісів), розташовані у смугах відведення залізниць, відносяться до категорії захисних лісів.

Відповідно до ст.ст.16, 17 Лісового кодексу України право користування лісами здійснюється в порядку постійного та тимчасового користування лісами. У постійне користування ліси на землях державної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим державним лісогосподарським підприємствам, іншим державним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи.

Ліси надаються в постійне користування на підставі рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, прийнятого в межах їх повноважень. Право постійного користування лісами посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що земельна ділянка, на якій виявлено незаконну рубку дерев, знаходиться на території Новобілоуської сільської ради Чернігівського району Чернігівської області.

За даними управління Держземагенства у Чернігівському районі, лист від 12.05.2015р. №32-28-0.3-4412/2-15, площа земель, які перебувають у постійному користуванні Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця" на території Новобілоуської сільської ради Чернігівського району, становить 55,6824 га, у тому числі ліси та інші лісовкриті площі 16,6824 га вкритих лісовою (деревиною та чагарниковою) рослинністю.

На вказані земельні ділянки Державним територіально-галузевим об'єднанням "Південно-Західна залізниця" оформлено правовстановлюючі документи, а саме державні акти на право постійного користування земельними ділянками.

Зокрема, на території Новобілоуської сільської ради Чернігівського району право користування лісами ДТГО "Південно-Західна залізниця" посвідчується державним актом на право постійного користування земельною ділянкою площею 13,5585 га серії ЯЯ №376215, який видано на підставі розпоряджень Чернігівської районної державної адміністрації від 08.06.2010р. №190 та від 12.11.2010р. №398.

Також, суди виходили з того, що ч.2 ст.19 Лісового кодексу України встановлено, що постійні лісокористувачі зобов'язані: забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, вживати інших заходів; дотримуватися правил і норм використання лісових ресурсів.

Згідно із п.5 ст.64 Лісового кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни здійснюють ведення лісового господарства з урахуванням господарського призначення лісів, природних умов і зобов'язані здійснювати охорону лісів від незаконних рубок та інших пошкоджень.

Відповідно до ст.69 зазначеного Кодексу спеціальне використання лісових ресурсів на виділеній лісовій ділянці проводиться за спеціальним дозволом - лісорубний квиток або лісовий квиток, що видається безоплатно.

Судами встановлено, що дозвіл на вирубку дерев на території лісових насаджень не видавався, про відсутність таких документів зазначено і в акті від 23.01.2015р., який складено Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області.

Статтею 93 Лісового кодексу України передбачені завдання контролю за охороною, захистом, використанням та відтворенням лісів. Зокрема, такими завданнями є забезпечення реалізації державної політики у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів; забезпечення додержання лісового законодавства органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями та громадянами; забезпечення додержання лісового законодавства власниками лісів, постійними і тимчасовими лісокористувачами; запобігання порушенням законодавства у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів, своєчасне виявлення таких порушень і вжиття відповідних заходів щодо їх усунення.

Відповідно до ст.68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати, шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Згідно із ст.69 вказаного Закону шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що у ДТГО "Південно-Західна залізниця" створено та діє відокремлений підрозділ "Бахмацька дистанція захисних лісонасаджень", на який згідно розділу 2 Положення покладено обов'язок ведення робіт по належному утриманню, охороні, збереженню лісонасаджень, проведення заходів щодо збереження лісонасаджень від самовільних рубок та інших лісопорушень.

Факт виявлення інспекцією незаконної порубки лісу з однієї сторони та відсутність безпосередньо у відповідача, як особи, зобов'язаної здійснювати контроль за збереженням лісів, будь-якої інформації з приводу даного факту та своєчасного його виявлення свідчить про наявність вини відповідача щодо неналежної охорони лісу (бездіяльність), внаслідок чого скоєно незаконну порубку лісу.

Згідно із п.5 ч.2 ст.105 Лісового кодексу України відповідальність за порушення лісового законодавства несуть особи, винні у порушенні вимог щодо ведення лісового господарства, встановлених законодавством у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів.

Відповідно до ст.107 цього Кодексу підприємства, установи, організації зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.

Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодування позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.

Таким чином, судами встановлено, що відокремлений підрозділ Бахмацька дистанція захисних лісонасаджень ДТГО "Південно-Західна залізниця", як постійний лісокористувач, не дотримавшись вимог законодавства в частині забезпечення охорони та захисту лісових насаджень, від самовільної порубки на підпорядкованій йому території, не забезпечив збереження не призначених для порубки дерев, не здійснив комплекс заходів, спрямованих на збереження лісів, незаконних порубок, не запобіг порушенням законодавства у сфері охорони, захисту, використання та відтворення лісів, своєчасно не виявив таких порушень і не вжив відповідних заходів щодо їх усунення.

При цьому, суди попередніх інстанцій здійснили перевірку розрахунку завданої шкоди та відповідно Додатку 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 23.07.2008р. №665 "Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу" визначили, що загальна сума розміру заподіяної шкоди з врахуванням індексації становить 137012,92грн., яку і стягнули з відповідача.

Статтею 1117 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

З огляду на викладене, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця", оскільки доводи касаційної скарги зводяться до переоцінки доказів по справі, а судами було повно та всебічно з'ясовано обставини, що мають значення для даної справи, їм надано належну правову оцінку та прийнято рішення і постанову з дотриманням норм матеріального та процесуального права, що дає підстави залишити їх без змін.

Судові витрати, сплачені касатором до бюджету під час подання касаційної скарги, у зв'язку з відмовою в задоволенні касаційної скарги на підставі ст.49 ГПК України залишаються на касаторі.

Враховуючи наведене, та керуючись ст.ст.1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Державного територіально-галузевого об'єднання "Південно-Західна залізниця" залишити без задоволення.

Постанову Київського апеляційного господарського суду від 17.11.2015р. у справі №910/17532/15 господарського суду міста Києва залишити без змін.

Головуючий суддя В. Корсак

Судді М. Данилова

Т. Данилова

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст