Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 09.11.2016 року у справі №922/556/16 Постанова ВГСУ від 09.11.2016 року у справі №922/5...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 листопада 2016 року Справа № 922/556/16

Вищий господарський суд України у складі колегії:

Головуючого:Студенця В.І.,суддів:Васищака І.М., Корнілової Ж.О.,за участю представників сторін позивача - не з'явився; відповідача 1 - Болотова Е.І., відповідача 2 - Шишканов О.А.,розглянувши касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Колос"на постановуХарківського апеляційного господарського суду від09.06.2016та на рішенняГосподарського суду Харківської областівід24.03.2016у справі№ 922/556/16за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Березовка"доПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південна залізниця" Приватного акціонерного товариства "Колос"пророзірвання договору

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Березовка" (далі - ТОВ "Березовка") звернулось до Господарського суду Харківської області з позовом до Регіональної філії "Південна залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" і Приватного акціонерного товариства "Колос" (далі - ПАТ "Колос") про розірвання договору про експлуатацію залізничної під'їзної колії № 3702 від 27.07.2013, укладеного між Державним підприємством "Південна залізниця" (правонаступник Регіональна філія "Південна залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця") та ПАТ "Колос".

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 29.02.2016 порушено провадження у справі № 922/556/16 за позовом ТОВ "Березовка" до Регіональної філії "Південна залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" і ПАТ "Колос" про розірвання договору.

До прийняття рішення по суті спору ТОВ "Березовка" подало заяву про зміну позовних вимог, в якій просило припинити договір про експлуатацію залізничної під'їзної колії № 3702 від 27.09.2013, укладений між Державним підприємством "Південна залізниця" (правонаступник Регіональна філія "Південна залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця") та ПАТ "Колос".

Рішенням Господарського суду Харківської області (суддя Аюпова Р.М.) від 24.03.2016 позов задоволено частково. Суд припинив договір про експлуатацію залізничної під'їзної колії № 3702 від 27.07.2013, укладений між Державним підприємством "Південна залізниця", правонаступником якого є Регіональна філія "Південна залізниця" ПАТ "Українська залізниця", та ПАТ "Колос". В решті позову відмовлено.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду (колегія суддів у складі: головуючий суддя Здоровко Л.М., судді Лакіза В.В., Плахов О.В.) від 09.06.2016 рішення Господарського суду Харківської області від 24.03.2016 скасовано та прийнято нове, яким позовні вимоги задоволено частково. Суд припинив договір про експлуатацію залізничної під'їзної колії № 3702 від 27.07.2013, укладений між Державним підприємством "Південна залізниця", правонаступником якого є ПАТ "Українська залізниця", та ПАТ "Колос", в частині, що стосується експлуатації станційної колії № 5. В решті позову відмовлено.

Не погоджуючись з постановою Харківського апеляційного господарського суду від 09.06.2016 та рішенням Господарського суду Харківської області від 24.03.2016, ПАТ "Колос" подало касаційну скаргу, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати, а справу передати на новий розгляд до місцевого господарського суду.

Касаційна скарга мотивована тим, що судами попередніх інстанцій порушено норми матеріального права, а саме ст. ст. 16, 202, ч. 2 ст. 651, ч. 1 ст. 652 ЦК України, та процесуального права, зокрема ч. 1 ст. 43, ч. 2 ст. 82 ГПК України.

При цьому скаржник посилається на те, що суди попередніх інстанцій безпідставно ототожнили виставочну колію № 5, що належить ТОВ "Березовка" та станційну колію № 5 (як вказано в оспорюваному договорі).

Також ПАТ "Колос" посилається на те, що чинне законодавство не встановлює такого способу захисту цивільних прав як припинення правочину.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 10.10.2016 касаційну скаргу ПАТ "Колос" прийнято до провадження та призначено до розгляду на 02.11.2016.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 02.11.2016 розгляд касаційної скарги у справі відкладено на 09.11.2016.

Колегія суддів, розглянувши наявні матеріали, заслухавши пояснення представників відповідачів, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування норм матеріального і процесуального права вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Як встановлено господарськими судами між Товариством з обмеженою відповідальністю "Завод "Березівські мінеральні води" (власник) та ПАТ "Колос" (контрагент) 01.07.2013 було укладено договір №2 про експлуатацію залізничної колії.

Пунктом 1.1. згаданого договору встановлено, що згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору експлуатується під'їзна колія власника, яка обслуговується локомотивами власника та контрагента. Під під'їзною колією розуміються під'їзні залізничні колії загальною довжиною 6 204 погонних метра у складі виставочної колії №5 по станції Шпаковка південної залізниці від стика рамного рельса стрілочного переводу №26 до стика хвоста хрестовини стрілочного переводу №21, загальною довжиною 993 погонних метра; два переїзда; улавлюючої колії №8 від стика рамного рельса №9 станцїї Шпаковка Південної залізниці до стрілочного упора, загальною довжиною 89,3 погонних метра; витяжного тупіка колії №11 по станцїї Шпаковка Південної залізниці від хвоста хрестовини стрілочного переводу №26 до тупікового упора, загальною довжиною 205,1 погонних метра; ходової колії 1 від стику світлофору МБ через стрілку №7,2,13,5 до стика рамного рельса стрілочного переводу №5, загальною довжиною 3 363,3п.м; вантажувально-вивантажувальної колії І від стрілки №7 до упора, загальною довжиною 341,2 погонних метра; вивантажувальної колії №2 від стрілки №9 через стрілку №7 до упора, загальною довжиною 359 погонних метра; вантажувально - вивантажувальної колії №3 від стрілки №5 через стрілку №9 до кінця колії, загальною довжиною 479 погонних метра; вантажувально- вивантажувальної колії №4 від стика рамного рельса стрілочного переводу №3 через стрілку №3 до упора, загальною довжиною 212,7 погонних метра; обгінної колії №5 від стрілки №3 до стрілки №1, загальною довжиною 161,4 погонних метра.

Між ДП "Південна залізниця" (залізниця) (правонаступником якого є ПАТ "Українська залізниця") та ПАТ "Колос" (власник) 27.09.2013 було укладено договір про експлуатацію під'їзної залізничної колії №3702 від 27.09.2013.

Пунктом 1 згаданого договору встановлено, що згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів і на умовах цього договору експлуатується під'їзна колія, яка належить власнику (на правах оренди), що примикає стрілками №1 і №2 до з'єднувальної колії ТОВ "Завод "Березівські мінеральні води" до станції Шпаківка Південної залізниці. Межею під'їзної колії є сигнальні знаки "Межа під'їзної колії", встановлені навпроти стиків рамних рейок стрілок №1 і №2. Відстань від вістря гостряка стрілки примикання №1 до сигнального знаку "Межа під'їзної колії" складає 4,12п.м., відстань від вістря вістряка стрілки примикання №2 до сигнального знаку "Межа під'їзної колії" складає 4,28п.м.

Відповідно до пункту 2 договору, розгорнута довжина під'їзної колії становить 892,75 погонних метра.

Пунктом 3 договору встановлено, що у межах смуги відведення залізниці під'їзною колією і спорудами власника зайнято земельну ділянку.

Відповідно до пункту 6 договору, вагони для під'їзної колії подаються локомотивом залізниці на станційну колію № 5 або III головну колію станції Шпаківка.

Відповідно до умов пункту 8 договору, про готовність вагонів до забирання власник колії повідомляє залізницю по телефону 724-35-41. З під'їзної колії вагони повертаються всією партією одночасно переданою на під'їзду колію. У кількості менше одночасно переданої партії вагони приймаються, якщо до передачі підготовлено всі наявні на під'їзній колії вагони і вантажні операції з ними закінчені. Партії вагонів, що повертаються з під'їзної колії, формуються згідно ПТЕ і доставляються локомотивом власника колії на станційну колію №5 або ІІІ головну колію станції Шпаківка. Приймання вагонів залізницею здійснюється на колії №5 або ІІІ головній колії станції Шпаклівка.

Пунктом 15 договору сторони погодили, що власник колії сплачує залізниці плату: за подачу, забирання вагонів, за маневрову роботу згідно з Тарифним керівництвом №1; за користування вагонами (контейнерами ) згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами; за складування вантажів або примикання під'їзної колії у смузі відведення; за ділянку землі в смузі відведення; інші збори і плати згідно з Тарифним керівництвом №1.Збори і плати вносяться передоплатою. Для прискорення обробки вагонів Власник колії зобов'язується: відремонтувати колію №2 підприємства. Вик. 4 квартал 2013р.

Відповідно до умов пункту 21 договору, цей договір укладається строком на 4 роки 3 місяці з 02.10.2013 по 31.12.2017 включно.

Судами попередніх інстанцій також встановлено, що 08.10.2013 між ТОВ "БМВ Лізінг" (продавець) та ТОВ "Березовка" (покупець) було укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна.

Відповідно до пункту 1 договору купівлі-продажу, продавець передає у власність покупця, а покупець - приймає у власність під'їдні залізничні колії загальною довжиною 5024,8 п.м. (далі-залізничні колії), що знаходяться за адресою: Харківська область, Дергачівський район, с. Березівське, вулиця Березівська, будинок 1-Б (п. 2.1. договору купівлі-продажу).

Пунктом 1.2 договору купівлі-продажу встановлено, що залізничні колії, що є предметом цього договору, належать продавцю на праві власності, що підтверджується Свідоцтвом про право власності на нерухоме майно, виданими Державним реєстратором Нетудихата Д.В., Реєстраційної служби Дергачівської служби Дергачівського районного управління юстиції Харківської області 11.09.2013, індексний номер: 9257557, зареєстрований у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності 11.09.2013, номер запису про право власності 2452829, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 151595863220.

Відповідно до пункту 1.3 договору купівлі-продажу, продавець свідчить, що залізничні колії, які є предметом цього договору, на момент його укладання нікому іншому не продані, не подаровані, не відчужені іншим способом, не передані в іпотеку, в спорі та під забороною (арештом) не перебувають, прихованих недоліків, а також прав щодо неї у третіх осіб як в межах ,так і за межами України, немає.

Відповідно до пункту 3.1 договору купівлі-продажу, залізничні колії разом із технічною документацією передаються покупцю за актом прийому-передачі, який підписується сторонами протягом 5 календарних днів після підписання цього договору.

Згідно з актом передання-приймання нерухомого майна від 08.10.2013 ТОВ "БМВ Лізінг" (продавець) було передано ТОВ "Березовка" (покупець) у власність оригінал технічного паспорту на під'їдні залізничні колії зазначені у договорі.

Відповідно до копії Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 08.10.2013 №10484410 ТОВ "Березовка" набуло право власності на під'їзні залізничні колії загальною довжиною 5 024,8 погонних метрів.

Директором ТОВ "Березовка" 17.04.2015 було направлено ПАТ "Колос" повідомлення вих.№2-04 про зупинення руху по під'їзній залізничній колії, у зв'язку з тим, що під'їзна залізнична колія, що експлуатується ПАТ "Колос" на підставі договору №2 від 01.07.2013, є власністю ТОВ "Березовка" на підставі договору купівлі-продажу нерухомого майна №4197 від 08.10.2013, ТОВ "Березовка" не має жодних господарсько-правових відносин з ПАТ "Колос". Також, повідомляло про те, що під'їзна залізнична колія, що експлуатується ПАТ "Колос" є аварійною та для подальшого її експлуатування потребується відстеження та підтримання її технічного стану, вимагали зупинити рух на під'їзній залізничній колії для запобігання виникнення нещасних випадків та аварій, та було запропоновано переглянути умови експлуатації залізничної колії з новим власником ТОВ "Березовка".

Листом вих.№289 від 20.04.2015 директор ПАТ "Колос" повідомив позивача про те, що експлуатація залізничної колії здійснюється в рамках діючого договору укладеного з ТОВ "Завод "Березовські мінеральні води" від 01.07.2013 №2, жодної інформації щодо переходу права власності на залізничну колію ТОВ "Березовка" ПАТ "Колос" надано не було.

Листом від 27.07.2015 вих.№01-07 ТОВ "Березовка" повідомило директора ПАТ "Колос" про те що, під'їзні залізничні колії загальною довжиною 5024,8 п.м. у складі виставочної колії №5 було придбано позивачем у ТОВ "БМВ Лізінг" на підставі договору купівлі-продажу №4197 від 08.10.2013, право приватної власності на вищезазначені колії також підтверджується копією витягу з державного реєстру речових прав на нерухоме майно (належним чином засвідчена копія була додана до листа). Крім того, позивач зазначав, що договір № 2 від 01.07.2013 укладений між ПАТ "Колос" та ТОВ "Завод "Березовські мінеральні води", на підставі якого ТОВ "Завод "Березовські мінеральні води" мало юридичні підстави надавати колії в експлуатацію, розірвано на підставі додаткової угоди та повідомив ПАТ "Колос" про відсутність намірів здавання в оренду або будь-який інший вид користування під'їзної колії.

У листі від 04.08.2015 вих.№514 ПАТ "Колос" було повідомлено ТОВ "Березовка" про те, що копія договору від 4178 від 08.10.2013 (на підставі якого позивач набув право власності) носить виключно інформативний характер, оскільки зі змісту вказаного договору не вбачається які саме під'їдні залізничні колії передано у власність.

ТОВ "Березовка" звернулось з листом вих.№4-11 від 23.11.2015 до начальника відокремленого підрозділу Харківська дирекція залізничних перевезень Державного підприємства "Піденної залізниці", в якому повідомляло про те, що в ході проведення обстеження під'їзної колії, що належить позивачу, у складі комісії, що була призначена на 20.11.2015 за листом ПАТ "Колос" щодо усунення виявлених зауважень було встановлено факт існування договору на експлуатацію під'їзної залізничної колії ПАТ "Колос" та Південної залізниці, та просило надати копію цього договору.

ТОВ "Березовка" 24.11.2015 звернулося з вимогою вих.№30 до Харківської дирекції залізничних перевезень Держаного підприємства "Південна залізниця" про розірвання договірних відносин з ПАТ "Колос", як з неналежним користувачем під'їзної залізничної колії.

Окрім того, судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Господарського суду Харківської області від 03.11.2015 у справі №922/4679/15 залишеним без змін постановами Харківського апеляційного господарського суду від 18.01.2016 та Вищого господарського суду України від 29.03.2016 визнано недійсним договір про експлуатацію залізничної під'їзної колії від 01.07.2013 №2 з тих підстав, що власником зазначеної у договорі залізничної колії на момент укладення договору №2 було ТОВ "БМВ лізинг", отже ТОВ "Завод "Березовські мінеральні води" не мало права на укладення спірного договору, оскільки не було її власником.

При цьому господарськими судами при розгляді справи № 922/4679/15 було встановлено, що 01.09.2012 між TOB "БМВ лізинг" (орендодавець) та TOB "Завод "Березівські мінеральні води" (орендатор) було укладено договір оренди № ЖД-1, відповідно до якого TOB "БМВ лізинг" передав, а TOB "Завод "Березівські мінеральні води" прийняло у строкове платне володіння та користування залізничні колії загальною довжиною 6 407,40 п.м.

Між ПАТ "Колос'' та ТОВ "Завод "Березівські мінеральні води" 01.07.2013 укладено договір № 2 про експлуатацію залізничної під'їзної колії. Обов'язковою вимогою для укладення договорів на експлуатацію залізничної під'їзної колії є належність під'їзної колії суб'єкту господарювання, проте, будь-які документи, які б свідчили про належність ТОВ "Завод "Березівські мінеральні води." під'їзної колії, щодо якої укладено оспорюваний договір, в матеріалах справи відсутні. У спірному договорі ТОВ "Завод "Березівські мінеральні води" визначено, як власника залізничної під'їзної колії, хоча ТОВ "Завод "Березівські мінеральні води" на момент укладання договору на експлуатацію залізничної під'їзної колії №2 від 01.07.2013 року був орендарем спірної колії. Власником залізничної під'їзної колії на момент укладання договору №2 від 01.07.2011 був TOB "БМВ лізинг".

Предметом спору у даній справі є матеріально-правова вимога ТОВ "Березовка" до ПАТ "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південна залізниця" і ПАТ "Колос" про припинення договору про експлуатацію залізничної під'їзної колії № 3702 від 27.07.2013, укладеного між Державним підприємством "Південна залізниця" та Приватним акціонерним товариством "Колос".

Свої вимоги позивач обґрунтовував тим, що не має можливості використовувати належне йому на праві власності майно за його призначенням.

Частиною 4 ст. 307 Господарського кодексу України визначено, що порядок укладення довгострокових договорів встановлюється відповідними транспортними кодексами, транспортними статутами або правилами перевезень.

Згідно зі ст. 1 Закону України "Про залізничний транспорт" та статтею 64 Статуту залізниць України, до залізничних під'їзних колій належать колії, що з'єднані із загальною мережею залізниць безперервною рейковою колією, і які належать підприємствам, підприємцям, організаціям та установам незалежно від форм власності, а також громадянам - суб'єктам підприємницької діяльності.

Під'їзні колії призначено для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств у взаємодії із залізничним транспортом загального користування.

Відповідно до ч. 2 ст. 3 Закону України "Про залізничний транспорт" нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування, безпеки руху, охорони праці, забезпечення громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті України, є обов'язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Загальні правові положення щодо експлуатаційної роботи на залізничних під'їзних коліях, взаємовідносин залізниць і власників колій встановлені статтею 21 Закону України "Про залізничний транспорт" і у розділі 4 Статуту залізниць.

Приписами ст. 21 Закону України "Про залізничний транспорт" встановлено, що відносини підприємств залізничного транспорту з власниками залізничних під'їзних колій, порядок і умови експлуатації цих колій, обігу рухомого складу, що не належить до залізничного транспорту загального користування, визначаються Статутом залізниць України та укладеними на його основі договорами. Власники залізничних під'їзних колій, споруд та устаткування, вантажно-розвантажувальних комплексів, які не належать до залізничного транспорту загального користування за своїми пропускними і вантажопереробними можливостями, повинні забезпечувати необхідні обсяги перевезень, навантаження і розвантаження транспортних засобів, їх зберігання та ефективне використання. Власники залізничних під'їзних колій здійснюють їх утримання на рівні, що забезпечує безпеку виконання робіт, ефективне використання рухомого складу, збереження вагонного парку вантажу, який перевозиться.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 Статуту залізниць, взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під'їзних колій визначаються договором, в якому має бути обумовлений зміст взаємних зобов'язань сторін з урахуванням особливостей експлуатаційної роботи на під'їзній колії.

Частиною 4 ст. 71 Статуту залізниць та п. 2.1 Правил обслуговування залізничних під'їзних колій встановлено, що взаємовідносини залізниці з підприємством, порядок і умови експлуатації залізничних під'їзних колій визначаються договором на експлуатацію залізничної колії або договором на подачу та забирання вагонів.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Статуту залізниць, термін дії договору про експлуатацію залізничної під'їзної колії визначається сторонами. У випадку зміни технологічного устаткування або технології роботи станції чи залізничної під'їзної колії окремі пункти договору або увесь договір за вимогами однієї із сторін можуть бути переглянуті до закінчення терміну його дії.

Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 №644 затверджено Правила обслуговування залізничних під'їзних колій (статті 12, 64-77 Статуту) (надалі - Правила).

Згідно з абз. 2 п. 2.1 Правил, договори про експлуатацію під'їзних колій укладаються між залізницею і власниками під'їзних колій у разі обслуговування під'їзної колії власним або орендованим локомотивом.

Пунктом 2.7 Правил встановлено, що відповідальність перед залізницею за користування вагонами контрагентом несе підприємство, якому належить залізнична під'їзна колія.

Відповідно до п. 3.3 Правил, до укладення нового договору про експлуатацію залізничної під'їзної колії (договору про подачу та забирання вагонів) власник колії та його контрагенти зобов'язані надати залізниці копії Статуту підприємства, документів, які засвідчують право підприємницької діяльності, та документи, які підтверджують право власності на залізничну під'їзну колію.

Договір про експлуатацію залізничної під'їзної колії і договір про подачу і забирання вагонів укладаються між залізницею або відповідною уповноваженою начальником залізниці організацією та підприємством, якому належить під'їзна колія (ч. 2 ст. 77 Статуту залізниць).

Виходячи з наведеного, суд апеляційної інстанцій дійшов висновку, що обов'язковою вимогою для укладання договорів на експлуатацію залізничної під'їзної колії є належність (право користування) під'їзної колії суб'єкту господарювання.

Суд апеляційної інстанції, досліджуючи наявну в матеріалах справи технічну документацію, встановив, що спірний договір було укладено між ДП "Південна залізниця" та ПАТ "Колос" щодо під'їзних залізничних колій, які належать ПАТ "Колос" та ТОВ "Березівка".

Судами попередніх інстанцій також встановлено, що ДП "Південна залізниця", яке реорганізовано у ПАТ "Українська залізниця" є власником ІІІ головної колії станції Шпаківка, ПАТ "Колос" - під'їзної колії, межею якої є сигнальні знаки "Межі під'їзної колії", що встановлені напроти стиків рамних рейок стрілок № 1 та № 2, до складу якої входять колії №1,2,3 та 4, ТОВ "Березовка" - під'їзної колії у складі ходової колії № 1, виставочної колії № 5, уловлюючої колії 8, витяжного тупика колії 11, вантажно-вивантажувальної колії 4, обгінної колії 5 (демонтована).

На підставі встановлених фактичних обставин справи суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що виставочна колія №5 (станційна колія №5) - від стика рамного рельса стрілочного переводу №26 до стика хвоста хрестовини стрілочного переводу №21 належить позивачу, ПАТ "Українська залізниця" належать стрілочні переводи №21 та №26, як вбачається з Загальної схеми під'їзних залізничних колій ТОВ "Березовка" стрілочний перевод №21 та №26 знаходиться на виставочній колії №5, отже, у будь-якому разі ПАТ "Колос" необхідно здійснювати рух через вказану колію, яка належить ТОВ "Березовка". Тобто, між відповідачами у справі було укладено договір про експлуатацію залізничної під'їзної колії від 27.09.2013 №3702 та колії №5, яка не належить ПАТ "Колос", а належить ТОВ "Березовка" - на теперішній час, а на момент його укладання ТОВ "БМВ Лізинг".

Статтею 41 Конституції України визначено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом.

Відповідно до ст. 321 Цивільного кодексу України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Приписами ст. 391 Цивільного кодексу України встановлено, що власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні їм права користування та розпорядження своїм майном.

Крім того, згідно із ст. 3 Конституції України, людина, її життя і здоров'я, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю; стаття 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, ратифікованої Законом України від 17.07.1997р. №475/97-ВР, кожна фізична особа або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.

Стаття 15 Цивільного кодексу України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

В обґрунтування позовних вимог, ТОВ "Березовка" зазначало, що відповідачами у справі було укладено договір про експлуатацію залізничної під'їзної колії, предметом якого є залізнична колія, яка їм не належить, а належить на праві власності ТОВ "Березовка", що є порушенням його прав власника та є підставою для реалізації права на судовий захист.

Способи захисту цивільного права та інтересів зазначені в ст. 16 Цивільного кодексу України.

У вказаній нормі визначено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів, можуть бути: 1) визнання права; 2) визнання правочину недійсним; 3) припинення дії, яка порушує право; 4) відновлення становища, яке існувало до порушення; 5) примусове виконання обов'язку в натурі; 6) зміна правовідношення; 7) припинення правовідношення; 8) відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; 9) відшкодування моральної (немайнової) шкоди; 10) визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.

Аналогічна за змістом правова норма викладена в ст. 20 Господарського кодексу України.

Відповідно до ч. 1 ст. 626 ЦК України договром є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов"язків.

Такий спосіб захисту цивільних прав як припинення правовідношення може бути пов'язаний з необхідністю припинити існуюче правовідношення. Цей спосіб захисту може мати самостійне значення в тому випадку, коли інтерес власника суб'єктивного права виражається в тому, щоб припинити порушення його права на майбутнє або усунути загрозу його порушення.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій щодо наявності правових підстав для задоволення позовних вимог про припинення договору про експлуатацію залізничної під'їзної колії № 3702 від 27.07.2013, укладеного між Державним підприємством "Південна залізниця" та Приватним акціонерним товариством "Колос", в частині, що стосується експлуатації залізничної під'їзної колії №5, яка належить, як встановлено судами попередніх інстанцій, ТОВ "Березовка".

При цьому судом апеляційної скасовано рішення місцевого господарського суду з підстав порушення норм процесуального закону, які є безумовною підставою для його скасування, а саме - суд прийняв рішення про права та обов'язки осіб, що не були залучені до участі у справі. Так, судом апеляційної інстанцій встановлено, що судом першої інстанції визначено неналежного першого відповідача - Регіональну філію "Південна залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", замість юридичної особи - Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Південна залізниця".

Відповідно до ст. 1117 ГПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

Доводи ПАТ "Колос", викладені у касаційній скарзі, колегія суддів вважає необґрунтованими та такими, що не спростовують висновків суду апеляційної інстанції та передусім зводяться до переоцінки доказів, а суд касаційної інстанції в силу ч. 2 ст. 1117 ГПК України не має права додатково перевіряти докази.

З урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції, колегія суддів вважає, що під час розгляду справи фактичні її обставини були встановлені судом апеляційної інстанції на підставі всебічного, повного і об'єктивного дослідження поданих доказів в їх сукупності, висновки судів відповідають цим обставинам і їм дана належна юридична оцінка з правильним застосуванням норм матеріального і процесуального права, а тому відсутні підстави для зміни чи скасування оскаржуваної постанови суду апеляційної інстанції.

Керуючись ст.ст. 1115, 1117, 1119 - 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Колос" залишити без задоволення, а постанову Харквіського апеляційного господарського суду від 09.06.2016 у справі № 922/2115/14- без змін.

Головуючий - суддя Студенець В.І.

Судді: Васищак І.М.

Корнілова Ж.О.

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст