Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 05.08.2015 року у справі №904/255/15 Постанова ВГСУ від 05.08.2015 року у справі №904/2...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 серпня 2015 року Справа № 904/255/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого Остапенка М.І.,суддів :Гончарука П.А., Стратієнко Л.В. розглянувши касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"на постановуДніпропетровського апеляційного господарського суду від 27.05.2015 рокуу справі за позовомДержавного підприємства "Придніпровська залізниця"доПублічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат"простягнення коштів

В С Т А Н О В И В:

у січні 2015 року, Державне підприємство "Придніпровська залізниця" звернулось до господарського суду з позовом в якому просило стягнути з публічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" плату за користування вагонами в розмірі 485430,72 грн та 9708,62 грн на відшкодування витрат понесених ним на сплату судового збору.

Рішенням господарського суду Дніпропетровської області від 05.03.2015 року позов задоволено. Стягнуто з публічного акціонерного товариства "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" 485430, 72 грн плати за користування вагонами та 9708,61 грн на відшкодування витрат зі сплати судового збору.

За наслідками перегляду справи в апеляційному порядку постановою Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 27.05.2015 року апеляційну скаргу відповідача залишено без задоволення, а рішення місцевого господарського суду - без змін.

Постановлені судами рішення оскаржено у касаційному порядку і ухвалою Вищого господарського суду України від 21.07.2015 року порушено касаційне провадження у справі за касаційною скаргою відповідача, у якій він посилається на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права і просить оскаржувані рішення скасувати, прийнявши нове рішення, яким у позові відмовити.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши матеріали справи та обговоривши наведені у касаційній скарзі доводи, судова колегія вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню виходячи з наступного.

За приписами ст. 3 Закону України "Про залізничний транспорт", законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з Закону України "Про транспорт", цього Закону, Статуту залізниць України, який затверджується Кабінетом Міністрів України, та інших актів законодавства України.

Згідно ст. 8 Закону України "Про залізничний транспорт" перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах, що відповідно до розділу IV Статуту залізниць України передбачено і для взаємовідносин залізниці з підприємством, власником під'їзних залізничних колій.

Як вбачається із матеріалів справи та встановлено судами обох інстанцій, відносини сторін врегульовані договором № ПР/М-12-2/14-1438 НЮдч від 21.09.2012 року, за умовами якого експлуатується під'їзна колія, яка належить відповідачу, що примикає до станцій Придніпровської залізниці, а саме станції Терни - стрілками №№ 2,4,6 до колій №№ 6,8 та станції Рядова - стрілкою № 8 до колії № 6. Під'їзна колія обслуговується власним локомотивом. Межею колії є знаки "Межа під'їзної колії", які встановлено біля маневрового світлофору М-10, розташованого на відстані 61,5 м від вістряка стрілки № 2, маневреного світлофору М-8, розташованого на відстані 86,2 м від граничного стовпчика стрілки № 4, маневрового світлофору М-6, розташованого на відстані 147,2 м від граничного стовпчика стрілки № 6 по станції Терни та біля вхідного світлофору ЧК, розташованого на відстані 500 м від вістряка стрілки № 8 станції Рядова.

Рух поїздів на під'їзній колії здійснюється з додержанням правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції з руху поїздів та сигналізації, інструкцій про порядок обслуговування та організації руху на під'їзній колії власника (п. 4).

Відповідно до п. 5 договору здавання вагонів на під'їзну колію зі станцій Терни, Рядова здійснюється: порожні хопери - через інтервал часу 2 години, порожні напіввагони для навантаження концентрату залізорудного, обкотишів - через інтервал часу 2,5 години, вагони з небезпечними вантажами класу "1ВМ" - не пізніше, ніж через 2 години з моменту їх прибуття на станцію примикання, інші вагони - за повідомленнями, які передає відповідальний працівник станції залізниці прийомоздавальнику власника колії не пізніше, ніж за 2 години до фактичного здавання вагонів, із реєстрацією у Книзі повідомлень форми ГУ-2.

Пунктом 6 договору визначено, що вагони, які прибули на станцію Рядова Придніпровської залізниці для ПАТ "ПІВНГЗК" подаються локомотивом залізниці на одну з колій №№ 3А, 3Б, І, ІІ, 4, 5, VI, 7, 8, 9, 10 станції Рядова, за вказівкою чергового по станції, де здійснюються передавальні операції з вагонами у технічному та комерційному відношенні. Подальший рух вагонів здійснюється локомотивом власника колії.

Про готовність вагонів до забирання власник колії повідомляє залізницю повідомленням, яке передає начальник зміни цеху зовнішнього транспорту (диспетчер зміни, черговий по станції) або диспетчер виробничого відділу УЗТ по телефону відповідальному працівнику станції примикання залізниці не пізніше, ніж за 2 години до пред'явлення вагонів до здачі залізниці, з наступним наданням письмового повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими Міністерством транспорту України від 25.02.1999 року № 113 (п. 8).

Згідно з п. 12 договору для під'їзної колії встановлюється загальний термін перебування усіх вагонів - 15 год, при цьому час перебування вагонів (п. 11) обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею власнику колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів залізниці.

Пунктом 15 договору встановлено, що власник колії сплачує залізниці за користування вагонами відповідно до Правил користування вагонами і контейнерами за ставками, наведеними у розділі V Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ним послуги (Тарифного керівництва № 1), за зберігання вантажів у вагонах - у разі затримки їх з причин, залежних від власника колії, після закінчення терміну безоплатного зберігання, сплачується незалежно від місця затримки, згідно з Правилами зберігання вантажів, інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, які виконує залізниця для власника колії - згідно з діючими нормативними документами.

Термін дії договору встановлюється строком на 5 років, тобто з 29.10.2012 року по 28.10.2017 року (п. 20).

Згідно ст. 42 Статуту залізниць України затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 року № 457 залізниця зобов'язана повідомити одержувача про вантажі, які прибули на його адресу в день прибуття вантажу або до 12-ої години наступного дня.

Статтею 46 Статуту залізниць визначено, що одержувач зобов'язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу; терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами; вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби; цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача; за зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Відповідно до ст. 119 Статуту залізниць України за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами.

Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під'їзної колії, порту, підприємства. За час затримки на коліях залізниці вагонів, що належать підприємствам чи орендовані ними, стягується 50% зазначених розмірів плати.

За приписами ст. 129 Статуту залізниць України, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Відповідно до п. 2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів, усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи, які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами, включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника.

Згідно п. 3 розділу ІІ Правил користування вагонами і контейнерами, облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46, яка складається на підставі пам'яток про подання/забирання вагонів форми ГУ-45, актів про затримку вагонів форми ГУ-23а, актів загальної форми ГУ-23.

Пунктом 8 розділу ІІІ Правил користування вагонами і контейнерами передбачено, що у разі затримки вагонів на станції з причин, які залежать від вантажовласника, складається акт загальної форми, який підписується представниками станції і вантажовласника. В акті вказується час початку та закінчення затримки вагонів та їх номери.

Перевіряючи дотримання кожною із сторін умов договору та нормативних актів, які регулюють їх відносини господарським судом першої інстанції та під час перегляду справи в апеляційному порядку встановлено, що за накладними № 51754935, № 45769395, № 51774271, № 51501898, № 51485894, № 51736346, № 45766854 на станцію призначення Рядова Придніпровської залізниці на адресу ПАТ "Північний гірничо-збагачувальний комбінат" залізницею прийняті порожні вагони ТОВ "Метінвест-Шиппінг", про затримку яких, після прибуття їх на станцію призначення, позивачем було повідомлено відповідача, про що мається запис у Книгах №№ 21, 22 повідомлень про час подачі вагонів під навантаження або вивантаження.

На підставі даних про затримку, станцією Рядова були складені акти форми ГУ-23 від 12.09.2014 року №№ 6492, 6493, 6494, 6495, 6486, 6489, 6501, 6507, які підписані відповідачем із застереженням, що затримка пов'язана із забороною перевезеннь на адреси отримувачів на Донецькій залізниці. Плата за користування вагонами нарахована у розмірі 485430,72 грн та включена до відомості плати за користування вагонами ГУ-46 № 12099189.

Правильність розрахунків та загальний розмір плати за користування вагонами відповідач не оспорює, а тому правильно визнавши безпідставними та такими, що не можуть свідчити про відсутність вини у затримці вагонів посилання відповідача на телеграму № ЦЗМ-14/1263 від 28.07.2014 року про заборону окремих перевезень, господарський суд першої інстанції та апеляційний господарський суд правомірно задовольнили позов, стягнувши з відповідача на користь позивача 485430,72 грн плати за користування вагонами і підстав для зміни чи скасування судових рішень з мотивів, що викладені в касаційній скарзі, судова колегія Вищого господарського суду України, не вбачає.

Враховуючи наведене, керуючись ст. ст. 1119, 11111 ГПК України, Вищий господарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу залишити без задоволення, а постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 27.05.2015 року - без змін.

Головуючий М.І. Остапенко

Судді П.А. Гончарук

Л.В. Стратієнко

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст