Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 04.11.2015 року у справі №910/12829/15 Постанова ВГСУ від 04.11.2015 року у справі №910/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 листопада 2015 року Справа № 910/12829/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючий суддя : Корсак В.А.

судді: Данилова М.В., Данилова Т.Б. (доповідач)

розглянувши матеріали касаційної скаргидержавного підприємства "Управління промислових підприємств Державної адміністрації залізничного транспорту України"на постановуКиївського апеляційного господарського суду від 04.08.2015р. у справі господарського суду№910/12829/15 міста Києва за позовомдержавного територіально-галузевого об'єднання "Львівська залізниця" в особі відокремленого підрозділу "Львівська дирекція залізничних перевезень"додержавного підприємства "Управління промислових підприємств Державної адміністрації залізничного транспорту України"про за участю представників сторін: позивача - відповідача -стягнення 14 715,00 грн. пр. Клос О.В. - дов. №НЮ-16 від 02.01.15р. пр. Євтєєва О.М. - дов. №ЦУПП-46 від 16.02.15р.

Розпорядженням №03-05/1904 від 02.11.2015р. змінено склад колегії суддів у справі №910/12829/15, призначеної до розгляду колегією у складі головуючого судді Алєєвої І.В., суддів Данилової М.В., Данилової Т.Б., утворено колегію суддів у складі головуючий суддя Корсак В.А., судді Данилова М.В, Данилова Т.Б.

В С Т А Н О В И В:

У травні 2015 року державне територіально-галузеве об'єднання "Львівська залізниця", в особі відокремленого підрозділу "Львівська дирекція залізничних перевезень" звернулось до господарського суду міста Києва з позовом до державного підприємства "Управління промислових підприємств Державної адміністрації залізничного транспорту України" про стягнення з відповідача на користь позивача 14715,00грн. штрафу за неправильно зазначену масу вантажу в залізничній накладній №39718291, що перевозився у вагоні №65289761.

Позовні вимоги були вмотивовані залізничною накладною №39718291, актом загальної форми №6613 від 18.11.2014р. та комерційним актом АА№078388/253/8 від 19.11.2014р. станції Здолбунів Львівської залізниці, яким підтверджено неправильне зазначення маси вантажу, та ст.ст.118, 122 Статуту залізниць України.

Рішенням господарського суду міста Києва від 10.06.2015р. (суддя Карабань Я.А.), залишеним без змін постановою Київського апеляційного господарського суду від 04.08.2015р. (судді Сітайло Л.Г., Пашкіна С.А., Майданевич А.Г.) позовні вимоги задоволено, стягнуто з відповідача на користь позивача штраф у сумі 14715,00грн. та 1827,00грн. витрат по сплаті судового збору, посилаючись на те, що позивачем правомірно нараховано відповідачу штраф за неправильне зазначення у залізничній накладній №39718291 маси вантажу, оскільки комерційний акт АА№078388/253/8 від 19.11.2014р. станції Здолбунів Львівської залізниці засвідчує факт неправильного зазначення відповідачем маси вантажу у вказаній залізничній накладній.

Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, державне підприємство "Управління промислових підприємств Державної адміністрації залізничного транспорту України" звернулась до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення і постанову по справі та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

У відзиві на касаційну скаргу ДТГО "Львівська залізниця" в особі відокремленого підрозділу "Львівська дирекція залізничних перевезень" проти доводів касаційної скарги заперечує, вважає судові рішення законними та обґрунтованими, просить залишити їх без змін, а касаційну скаргу без задоволення.

Заслухавши присутніх в судовому засіданні представників сторін, перевіривши наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в рішенні і постанові та доводи касаційної скарги, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню.

Переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права.

Як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, 17.11.2014р. державним підприємством "Управління промислових підприємств Державної адміністрації залізничного транспорту України" зі станції Радошин Львівської залізниці відправлено вантаж "Пісок будівельний" навалом на станцію Клепаров Львівської залізниці.

Відповідно до залізничної накладної №39718291, відповідачем завантажено та відправлено вантаж у вагоні №65289761, маса вантажу визначена відповідачем на 150-тонних вагонних вагах та становить 68100 кг.

18.11.2014р. на попутній станції Здолбунів Львівської залізниці проведено комісійне зважування вагону на 150-тонних вагах, під час якого встановлено, що маса вантажу у вагоні не відповідає масі вказаній відправником у накладній №39718291, про що складено акт загальної форми №6613 від 18.11.2014р. та комерційний акт АА№078388/253/8 від 19.11.2014р., згідно з яким, фактична маса вантажу у вагоні складає 60950,00 кг, тобто на 7150,00 кг менше, ніж вказано у накладній.

У зв'язку з виявленням факту неправильного зазначення у залізничній накладній №39718291 маси вантажу залізницею на підставі ст.122 Статуту залізниць України в розмірі, встановленому ст.118 Статуту залізниць України нарахований відповідачу штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати в сумі 14715,00грн.

Вирішуючи справу по суті, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідно до ч.5 ст.307 Господарського кодексу України, яка кореспондуються з вимогами ч.4 ст.909, ч.1 ст.920 Цивільного кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями визначається транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Статтею 6 Статуту Залізниць України передбачено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею, накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Статтею 23 Статуту залізниць України визначено, що відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Розглядаючи справу по суті, суди попередніх інстанцій виходили з того, що згідно із ст.129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Відповідно до п.5.5 Правил оформлення перевізних документів, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній відомостей про код одержувача, його адресу, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно ст.122 Статуту. Факт неправильного зазначення відправником указаних відомостей засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

Згідно із п.9 Правил складання актів у комерційному акті детально описуються стан вантажу або багажу і обставини, за яких виявлена не збереженість, а також обставини, які могли бути причиною виникнення не збереженості вантажу, багажу чи вантажобагажу. Ніякі припущення та висновки про причини не збереженості або про вину відправника і залізниці до акта не вносяться. Усі графи бланка акта мають бути заповнені. Не дозволяється проставлення рисок та лапок замість повторення необхідних даних. У комерційному акті зазначається, чи правильно навантажений, розміщений і закріплений вантаж, а також про наявність та стан захисного маркування для вантажів, що перевозяться у відкритих вагонах. У разі неправильного завантаження, розміщення, закріплення вантажу в акті зазначається, яке порушення було допущено. Особи, які склали або підписали комерційний акт або акт загальної форми, що містить дані, які не відповідають дійсності, несуть установлену законодавством відповідальність.

Судами встановлено, що комерційний акт АА№078388/253/8 від 19.11.2014р., яким засвідчено невідповідність маси вантажу даним, зазначеним у залізничній накладній, складений відповідно до вимог Правил складання актів.

Відповідно до ст.24 Статуту залізниць України вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей зазначених ними у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначається у накладних, але вона не зобов'язана перевіряти масу всіх вантажів, які приймає до перевезення.

Статтею 122 Статуту залізниць України передбачено, що за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача, з відправника, порту стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати згідно зі ст.118 Статуту.

За таких підстав, суди дійшли до правомірного висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Статтею 1117 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, касаційна інстанція на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.

З огляду на викладене, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги державного підприємства "Управління промислових підприємств Державної адміністрації залізничного транспорту України", оскільки доводи касаційної скарги зводяться до переоцінки доказів по справі, а судами було повно та всебічно з'ясовано обставини, що мають значення для даної справи, їм надано належну правову оцінку та прийнято постанову і рішення з дотриманням норм матеріального та процесуального права, що дає підстави залишити їх без змін.

Судові витрати, сплачені касатором до бюджету під час подання касаційної скарги, у зв'язку з відмовою в задоволенні касаційної скарги на підставі ст.49 ГПК України залишаються на касаторі.

Враховуючи наведене, та керуючись ст.ст.1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу державного підприємства "Управління промислових підприємств Державної адміністрації залізничного транспорту України" залишити без задоволення.

Постанову Київського апеляційного господарського суду від 04.08.2015р. у справі №910/12829/15 господарського суду міста Києва залишити без змін.

Головуючий суддя В. Корсак

Судді М. Данилова

Т. Данилова

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст