Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 04.08.2016 року у справі №905/1021/16 Постанова ВГСУ від 04.08.2016 року у справі №905/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 серпня 2016 року Справа № 905/1021/16 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого суддіШвеця В.О. (доповідач),суддівГоголь Т.Г., Грейц К.В.розглянувши касаційні скаргиПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" та Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Добропіллявугілля"на постановуДонецького апеляційного господарського суду від 08.06.2016у справі№ 905/1021/16 Господарського суду Донецької області за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Добропіллявугілля"доПублічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця"простягнення 7 775,52 грн.

за участю представників сторін від:

позивача: не з'явилися, належно повідомлені про час та місце розгляду касаційної скарги,

відповідача: Прохоров Ю.Г. (дов. від 14.03.2016)

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Добропіллявугілля" звернулось з позовом до Публічного акціонерного товариства "Укрзалізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" Публічного акціонерного товариства "Укрзалізниця" про стягнення 7 775,52 грн. вартості нестачі вугілля. В обґрунтування своїх вимог позивач вказував на обставини незбереження відповідачем вантажу на спірну вартість при здійсненні перевезення підприємством залізничного транспорту загального користування. При цьому позивач посилався на приписи статей 20, 173, 174, 193, 224, 225, 306-308 Господарського кодексу України, статей 23, 26 Закону України "Про залізничний транспорт", статей 110, 113-115, 129 Статуту залізниць України.

Рішенням Господарського суду Донецької області від 27.04.2016, ухваленим суддею Кротіновою О.В., позов задоволено. Вмотивовуючи рішення суд виходив з доведеності обставин вини Залізниці у нестачі вантажу з урахуванням наявних у справі комерційних актів БН №723074/68 від 10.09.2015 та БН №722976/70 від 10.09.2015. З огляду на що, суд визнав наявними підстави для стягнення з відповідача вартості недостачі спірного вантажу, яка розрахована з урахуванням норми недостачі для мінерального палива у розмірі 1% маси, зазначеної у перевізних документах. При цьому суд керувався приписами статей 920, 924 Цивільного кодексу України, статей 110, 114, 115, 130, 133 Статуту залізниць України, статей 12, 23 Закону України "Про залізничний транспорт", пунктом 27 Правил видачі вантажу, затверджених Наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000.

Донецький апеляційний господарський суд, колегією суддів у складі: Татенко В.М. - головуючий, Бойченко К.І., Колядко Т.М., постановою від 08.06.2016 перевірене рішення місцевого господарського суду скасував в частині стягнення з відповідача 1 288,26 грн. вартості недостачі вантажу, прийнявши нове рішення, яким у позові в цій частині відмовив. Вмотивовуючи постанову, суд апеляційної інстанції виходив з того, що спірний вантаж перевозився у вологому стані, про що зазначено у відповідних накладних. З огляду на що, апеляційний господарський суд дійшов висновку про наявність підстав для визначення вартості недостачі вугілля з урахуванням норми недостачі, яка становить 2 % маси для вантажів, зданих до перевезення у вологому стані. При цьому суд апеляційної інстанції керувався приписами статей 908, 909 Цивільного кодексу України, статей 24, 114, 115 Статуту залізниць України, пунктом 27 Правил видачі вантажу.

Не погоджуючись з прийнятою у справі постановою Товариство з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Добропіллявугілля" звернулося з касаційною скаргою до Вищого господарського суду України, в якій просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати, а рішення місцевого господарського суду залишити в силі. Обґрунтовуючи доводи касаційної скарги, скаржник вказує на безпідставний висновок суду апеляційної інстанції щодо здачі до перевезення вугілля у вологому стані. Скаржник наголошує на тому, що визначена у накладних вологість вугілля, є якісними показниками вугілля, вміст якої впливає на теплотворну здатність вугілля та, відповідно, на ціну вугілля, і ніяким чином не пов'язаний зі станом вантажу. При цьому скаржник посилається на порушення судом апеляційної інстанції приписів статті 114 Статуту залізниць України, пункту 27 Правил видачі вантажу.

Також, не погоджуючись з прийнятими у справі судовими актами, Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" звернулося з касаційною скаргою до Вищого господарського суду України, в якій просить рішення та постанову у справі скасувати та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити. Обґрунтовуючи доводи касаційної скарги, скаржник вказує на неврахування судами того, що перевезення спірного вантажу здійснювалось Державним підприємством "Донецька залізниця". Водночас скаржник заперечує проти свого правонаступництва стосовно прав та обов'язків Державного підприємства "Донецька залізниця". На думку скаржника, Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" не стало правонаступником підприємств залізничного транспорту, що розташовані на території проведення антитерористичної операції, оскільки процедура реорганізації цих підприємств та передача всіх їх прав та обов'язків до Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 12.11.2014 № 604, призупинена до завершення проведення антитерористичної операції.

Відзиви на касаційні скарги до Вищого господарського суду України не надходили.

Вищий господарський суд України, заслухавши доповідь судді Швеця В.О., пояснення представника відповідача, переглянувши матеріали справи і доводи касаційних скарг, перевіривши правильність застосування господарськими судами приписів чинного законодавства, відзначає наступне.

Судами попередніх інстанцій установлено та підтверджено матеріалами справи, що предметом спору у даній справі є вимога Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Добропіллявугілля" до Публічного акціонерного товариства "Укрзалізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" про стягнення 7 775,52 грн. вартості нестачі вугілля. До стягнення заявлено вартість нестачі вантажу, яка виникла у зв'язку з не збереженням залізницею останнього при перевезенні, що відбулось у вересні 2015 року, на шляху слідування. Відповідно до частини 1 статті 909 Цивільного кодексу України за договором перевезення перевізник зобов'язаний доставити довірений йому відправником вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов'язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Укладення договору перевезення вантажу, відповідно до частини 3 статті 909 Цивільного кодексу України та частини 2 статті 307, підтверджується складанням транспортної накладної. Статтею 6 Статуту залізниць України визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до Статуту та правил і наданий залізниці разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажів, яка укладається між відправником і залізницею. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезень до станції призначення. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 03.09.2015 за накладною №48084545 Товариство з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Добропіллявугілля" (вантажовідправник) зі станції відправлення Добропілля Донецької залізниці на станцію Роя Донецької залізниці відвантажив на адресу (мовою оригіналу): "ООО СЭ Курахівська ТЭС" (вантажоотримувач) у вагоні №56107774 вантаж вугілля кам'яне марки г - газове. Також 05.09.2015 за накладною №48117386 Товариство з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Добропіллявугілля" (вантажовідправник) зі станції відправлення Добропілля Донецької залізниці на станцію Роя Донецької залізниці відвантажив на адресу (мовою оригіналу): "ООО СЭ Курахівська ТЭС" (вантажоотримувач) у вагоні №54658307 вантаж вугілля кам'яне марки г - газове. При оформленні вказаних залізничних накладних відправником вказано масу вантажу у вагоні №56107774 - 70 000 кг. та у вагоні № 54658307 - 70 000 кг. Відповідно до накладної №48084545 вантаж на станції Добропілля навантажено нижче бортів, вологість 5,0%, зола 40,3, ТУ вантаження і кріплення вантажів, гл.1, п.4, поставка у власність Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Східенерго". Відповідно до накладної №48117386 вантаж на станції Добропілля навантажено нижче бортів, вологість 5,5%, зола 41,5, ТУ вантаження і кріплення вантажів, гл.1, п.4, поставка у власність Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Східенерго". Також судами встановлено, що при прибутті вантажу на станцію Роя Донецької залізниці, на підставі статті 24 Статуту залізниць України було виявлено, що зазначена у накладних маса вантажу не відповідає фактичній масі вантажу. При контрольному переважуванні було виявлено, що відповідно до накладної № 48084545 у вагоні № 56107774 вказана маса вантажу складає 70 000 кг., тоді як фактично було встановлено, що маса вантажу складає: брутто 89 500 кг., тара 23 300 кг., нетто 66 200 кг., що менше ваги, вказаної у документі на 3 800 кг. Відповідно до накладної № 48117386 у вагоні № 54658307 вказана маса вантажу складає 70 000 кг., тоді як фактично було встановлено, що маса вантажу складає: брутто 87 550 кг., тара 23 600 кг., нетто 63 950 кг., що менше ваги, вказаної у документі на 6 050 кг. За результатами переважування складено комерційні акти БН № 723074/68 від 10.09.2015 та БН № 722976/70 від 10.09.2015. Згідно з частиною 2 статті 924 Цивільного кодексу України перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини. Статтею 12 Закону України "Про залізничний транспорт" визначено, що залізниці забезпечують збереження вантажів на шляху слідування та на залізничних станціях. Відповідно до статті 110 Статуту залізниць України залізниця несе відповідальність за збереження вантажу з часу його прийняття до перевезення і до моменту видачі одержувачу. Згідно зі статтею 23 Закону України "Про залізничний транспорт" перевізники несуть відповідальність за зберігання вантажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу в межах, визначених Статутом залізниць України. Частиною 2 цієї ж статті встановлено, що за незбереження (втрату, нестачу, псування, пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з незалежних від них причин. Аналогічний припис міститься у статті 113 Статуту залізниць України. Відповідно до статті 111 Статуту залізниць України залізниця звільняється від відповідальності за втрату, нестачу вантажу у разі коли вантаж прибув у непошкодженому вагоні і якщо немає ознак втрати вантажу під час перевезення. Між тим, судами не встановлено, а відповідачем не доведено належним доказами того, що недостача вантажу виникла не з вини залізниці. Статтею 920 Цивільного кодексу України встановлено, що у випадку порушення зобов'язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами). Згідно зі статтею 26 Закону України "Про залізничний транспорт" обставини, які можуть служити підставою для матеріальної відповідальності перевізників вантажу засвідчуються актами; порядок і терміни складення актів визначаються Статутом залізниць України. Судами встановлено, що невідповідність фактичної маси вантажу з масою вантажу, яка зазначена відправником у накладних, засвідчено належними доказами - комерційними актами БН №723074/68 від 10.09.2015 та БН №722976/70 від 10.09.2015, які за своєю формою та змістом відповідають вимогам Статуту залізниць України та Правил складання актів. Частиною 1 статті 115 Статуту залізниць України передбачено, що вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу. Відповідно до частини 2 статті 114 Статуту залізниць України недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення. Судами встановлено, що відповідно до рахунка-фактури № 1527 від 30.09.2015 ціна 1 т. вугілля кам'яного, з урахуванням знижки, визначена у розмірі 766,82 грн. без ПДВ., ціна з ПДВ складає 920,18 грн. Недостача у вагонах № 56107774 та №54658307 згідно з вищезазначеними комерційними актами складає 9 850 кг. Частково скасовуючи рішення суду першої інстанції, апеляційний господарський суд виходив з того, що спірний вантаж (вугілля кам'яне марки г газоване) перевозився у вологому стані, про що свідчать відповідні накладні № 48117386, № 48084545. Пунктом 27 Правил видачі вантажу, затверджених Наказом Міністерства транспорту України № 644 від 21.11.2000 визначено, що вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто. При видачі вантажів, маса яких унаслідок їх властивостей зменшується при перевезенні, норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) становить 2 % маси, зазначеної в перевізних документах для вантажів зданих до перевезення у вологому стані. З огляду на що, відповідно до розрахунку здійсненого судом апеляційної інстанції, вартість недостачі, виявленої у вагонах № 56107774, № 54658307, з урахуванням норми природної втрати, складає 6 487,26 грн. (7,05 т. (нестача з урахуванням норми природної втрати 2%) х 920,18 грн. вартість 1 т вугілля з ПДВ). Відповідно до статті 130 Статуту залізниць України право на пред'явлення до залізниці претензій та позовів у разі недостачі, псування або пошкодження вантажу має одержувач за умови пред'явлення накладної, комерційного акта і документа, що засвідчує кількість і вартість відправленого вантажу. Згідно зі статтею 133 Статуту залізниць України передача іншим організаціям або громадянам права на пред'явлення претензій та позовів не допускається, за винятком випадків передачі такого права вантажовідправником вантажоодержувачу або вантажоодержувачем вантажовідправнику, а також вантажовідправником або вантажоодержувачем вищій організації або уповноваженій особі, яка виступає від їх імені. Передача права на пред'явлення претензій і позовів засвідчується переуступним підписом на документі (накладній, вантажній, багажній квитанції), а для уповноваженої особи довіреністю, оформленою згідно із законодавством. Судами встановлено, що на залізничних накладних №48084545 від 03.09.2015, №48117386 від 05.09.2015 містяться переуступні написи, які свідчать про передачу права на пред'явлення претензії та позову від Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Східенерго" до Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Добропіллявугілля", тобто від вантажоотримувача, зважаючи на те, що Курахівська ТЕС є відокремленим підрозділом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Східенерго", до вантажовідправника. Переуступні написи засвідчені підписами генерального директора і головного бухгалтера та скріплені печатками вантажоодержувача Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Східенерго". З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції дійшов обґрунтованого висновку про невиконання залізницею своїх зобов'язань за договором перевезення належним чином, оскільки збереження довіреного вантажу забезпечено не було. Відтак, установивши, що факт недостачі вантажу у вищевказаній кількості підтверджений матеріалами справи, суд апеляційної інстанції дійшов правомірного висновку про наявність підстав для часткового задоволення вимог позивача, з урахуванням здійсненого апеляційним судом розрахунку. Відповідач по справі - Публічне акціонерне товариство "Укрзалізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" заперечував проти заявлених до нього вимог з підстав того, що є неналежним відповідачем по справі та стверджував, що правонаступництво за спірними зобов'язаннями Публічного акціонерного товариства "Укрзалізниця" від Державного підприємства "Донецька залізниця" не відбулось. Водночас судами попередніх інстанцій було досліджено питання щодо правонаступництва Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" всіх прав та обов'язків Державного підприємства "Донецька залізниця", у тому числі щодо предмета спору, адже спірні правовідносини виникли до дати утворення юридичної особи Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", до складу якого у якості регіональної філії "Донецька залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" увійшло Державне підприємство "Донецька залізниця". Так, за змістом статті 104 Цивільного кодексу України та статті 19 Закону України "Про господарські товариства" реорганізація юридичної особи, як, зокрема, злиття - є формою припинення товариства, яке має наслідком правонаступництво новоутвореною юридичною особою прав та обов'язків першого. Системний аналіз норм законодавства свідчить про те, що у разі злиття, без виключень, переходять усі права та обов'язки юридичної особи, що припиняються у такий спосіб, до її правонаступника, новоутвореного підприємства. Вирішуючи питання про правонаступництво, потрібно мати на увазі, що запис в установчих документах про правонаступництво має істотне значення для визнання правонаступництва. Також суттєве значення мають фактично здійсненні організаційно-економічні перетворення, з якими чинне законодавство пов'язує перехід майнових прав та обов'язків, а саме: рішення власника (власників), підписання передаточного акту чи балансу тощо (у випадку злиття). Отже у вирішенні питань, пов'язаних з правонаступництвом, слід здійснювати аналіз документів, що стосуються переходу прав і обов'язків на майно (майнові права). Як установлено судами попередніх інстанцій, згідно з пунктами 1, 2 статуту Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", останнє утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування", постанови Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" на базі Укрзалізниці, а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які організовані шляхом злиття, згідно з додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця". В означеному додатку до таких підприємств віднесено Державне підприємство "Донецька залізниця". Згідно з частиною 2 пункту 2 статуту Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" товариство є правонаступником всіх прав та обов'язків Укрзалізниці та підприємств залізничного транспорту, враховуючи додаток №1 до постанови Кабінету Міністрів України № 200 від 25.06.2014 "Про утворення публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", у тому числі Державного підприємства "Донецька залізниця". Також дані відомості підтверджуються спеціальним витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань №21915612, згідно з яким державна реєстрація новоутвореної юридичної особи проведена 21.10.2015. Судами встановлено, що відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України №ГУС_04-19/33, дата створення регіональної філії "Донецька залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" 26.11.2015, дата останньої реєстраційної дії 21.12.2015. Відповідно до передавального акту від 05.08.2015, затвердженого Міністром інфраструктури України 18.08.2015, останній у складі голови та членів комісії з утворення Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця", у тому числі голови комісії з реорганізації Державного підприємства "Донецька залізниця", керуючись статтею 107 Цивільного кодексу України підтверджують вартість і склад активів та зобов'язань Державного підприємства "Донецька залізниця". При цьому у акті визначено, що правонаступництво щодо всього майна, усіх прав та обов'язків Державного підприємства "Донецька залізниця", яке розташоване на території проведення антитерористичної операції не включається до зведених актів інвентаризації, а відображено в балансі і закріплюється в частині активів за Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" на праві господарського відання до проведення його інвентаризації та оцінки, відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 12.11.2014 № 604, а саме перелік їх наведено у балансі (звіт про фінансові результати). Водночас судами враховано те, що розмежування таких прав та обов'язків Державного підприємства "Донецька залізниця" цей баланс не містить. Як вже зазначалось, відповідно до спеціального витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань № 21915612, 21.10.2015 вчинено державну реєстрацію Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" з внесенням запису про дані юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа, до яких віднесено, зокрема, Державне підприємство "Донецька залізниця". Доказів скасування або оспорювання даного запису судам надано не було та матеріалів справи не вбачається. За таких обставин, висновок судів попередніх інстанцій про те, що Публічне акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" є належним відповідачем по справі, визнається колегією суддів правомірним. Інших доводів скаржником - Публічним акціонерним товариством "Українська залізниця" у касаційній скарзі не наведено. З огляду на що, доводи касаційних скарг не можуть бути підставою для скасування постанови у справі, оскільки спростовуються встановленими судом апеляційної інстанції обставинами. Колегія суддів також зазначає, що скаржники в касаційних скаргах вказують і на питання, які стосуються оцінки доказів. Згідно з частиною другою статті 1117 Господарського процесуального кодексу України касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази. Отже, з урахуванням меж перегляду справи в касаційній інстанції підстав для скасування постанови у справі та задоволення касаційних скарг не вбачається.

Керуючись статтями 1115, 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі регіональної філії "Донецька залізниця" і касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ДТЕК Добропіллявугілля" залишити без задоволення.

Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 08.06.2016 у справі № 905/1021/16 Господарського суду Донецької області залишити без змін.

Головуючий суддя: В. Швець

Судді: Т. Гоголь

К. Грейц

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст