Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 04.05.2016 року у справі №910/13351/15 Постанова ВГСУ від 04.05.2016 року у справі №910/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 травня 2016 року Справа № 910/13351/15

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Плюшка І.А. - головуючого,

Картере В.І.,

Самусенко С.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну

скаргу Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго"

на постанову Київського апеляційного господарського суду від 17 березня 2016 року

у справі № 910/13351/15

господарського суду міста Києва

за позовом Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго"

до Державного підприємства "Енергоринок"

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні

відповідача Національна комісія, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні

позивача Публічне акціонерне товариство "Ощадбанк"

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні

відповідача Кабінет Міністрів України

про стягнення 302 847 787,73 грн.

за участю прокуратури міста Києва

за участю представників

позивача Горянин А.А., Житченко О.В., Мамонов Д.В.

відповідача - Сніжко В.Ю., Стилик О.Ю.

третіх осіб - 1. не з'явився

2. ОСОБА_12

3. ОСОБА_13

прокуратури Збарих С.М.

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду міста Києва від 28 вересня 2015 року (суддя Бондарчук В.В.) у справі №910/13351/15 позовні вимоги Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" задоволено. Стягнуто з Державного підприємства "Енергоринок" на користь Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" 302 847 787 грн. 73 коп.

Постановою Київського апеляційного господарського суду від 17 березня 2016 року (судді Андрієнко В.В., Шапран В.В., Буравльов С.І.) рішення господарського суду м. Києва від 28 вересня 2015 року у справі №910/13351/15 скасувати. В позові відмовити повністю.

Не погодившись з зазначеною постановою Публічне акціонерне товариство "Донбасенерго" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою в якій просить постанову Київського апеляційного господарського суду від 17 березня 2016 року скасувати та залишити в силі рішення господарського суду міста Києва від 28 вересня 2015 року

В обґрунтування зазначених вимог заявник касаційної скарги посилається на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права.

ПАТ "Донбасенерго" надавались суду додаткові пояснення щодо обставин справи.

Ухвалою Вищого господарського суду України від 26.04.2016 розгляд касаційної скарги у справі №910/13351/15 відкладено.

Причин, що перешкоджали б розгляду касаційної скарги в судовому засіданні 04.05.2016 касаційною інстанцією не виявлено. Тому заявлене представником ПАТ "Донбасенерго" клопотання про повторне відкладення розгляду касаційної скарги відхилено.

Клопотання представника ПАТ "Донбасенерго" про розгляд касаційної скарги у справі №910/13351/15 без участі представника прокуратури міста Києва відхилено з огляду на межі та порядок перегляду справ в касаційній інстанції.

У судовому засіданні 04.05.2016 ПАТ "Донбасенерго" заявлено клопотання про призначення колегіального розгляду справи у складі п`яти або більшої непарної кількості суддів Вищого господарського суду України.

04.05.2016 в судовому засіданні оголошувалась перерва до 04.05.2016 о 15:30.

Колегія суддів Вищого господарського суду України на підставі п.13 рішення зборів суддів Вищого господарського суду України від 25.04.2016 №5 звернулася до В.о. Голови Вищого господарського суду України із службовою запискою, в якій просила розглянути вказане клопотання ПАТ "Донбасенерго".

В.о Голови Вищого господарського суду України листом від 04.05.2016 повідомив про відсутність підстав, які унеможливили б розгляд справи №910/13351/15 визначеною автоматичним розподілом у встановленому порядку колегією у складі трьох суддів.

Колегія суддів, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши матеріали справи, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування господарськими судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права, вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що спеціальний закон, який визначає правові, економічні та організаційні засади діяльності в електроенергетиці і регулює відносини, пов'язані з виробництвом, передачею, розподілом, постачанням і використанням енергії, забезпеченням енергетичної безпеки України, конкуренцією та захистом прав споживачів і працівників галузі є Закон України "Про електроенергетику".

Регулювання відносин в електроенергетиці має особливості, визначені цим Законом (стаття 4 Закону).

Відповідно до статті 15 Закону купівля всієї електричної енергії, виробленої на електростанціях, потужність чи обсяг відпуску яких перевищують граничні показники (крім випадків, передбачених цим Законом), та весь її оптовий продаж здійснюються на оптовому ринку електричної енергії України. Функціонування інших оптових ринків електричної енергії в Україні забороняється.

Оптовий ринок електричної енергії України створюється на підставі договору.

Отже, оптовий ринок електроенергії створено на підставі Договору між членами оптового ринку електричної енергії України від 15 листопада 1996 року (далі за текстом - ДЧОРЕ).

Відповідно до п. 2.1.1 Договору від 15 листопада 1996 року, його метою є створення Оптового ринку та врегулювання взаємовідносин Сторін цього Договору, що виникають у зв'язку з виробництвом, передачею і постачанням та купівлі-продажу електричної енергії при умові збереження та забезпечення надійного та ефективного функціонування Об'єднаної енергетичної системи України.

Пунктом 3.1. Договору передбачено, що обов'язками ДПЕ є купівля електричної енергії від виробників та оплата її згідно з цим договором та двосторонніми договорами. Купівля електричної енергії від інших суб'єктів підприємницької діяльності, які проводять продаж на оптовому ринку.

Судами встановлено, що 31 серпня 1999 року між ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго" (правонаступником якого є відповідач) та Відкритим акціонерним товариством "Донбасенерго" (правонаступником якого є позивач) укладено договір купівлі-продажу електроенергії № 70/01-ЕР, за умовами якого позивач продає, а відповідач купує електроенергію та здійснює її оплату відповідно до умов договору.

Сторони визнають свої зобов'язання за Договором між членами оптового ринку електричної енергії України від 15 листопада 1996 року (п. 2.1 договору).

Відповідно до п. 2.3 договору ціна на електроенергію, яку позивач продає відповідачу, визначається згідно з Правилами ОРЕ, та затверджується Постановою національної комісії регулювання електроенергетики (НКРЕ), яка приймається сторонами до виконання та окремим доповненням до договору не фіксується.

За п. 3.2 договору облік купленої відповідачем від позивача електроенергії та експлуатації систем комерційного обліку виконуються згідно з "Інструкцією про порядок комерційного обліку електричної енергії", яка є додатком до Договору між членами Оптового ринку електричної енергії України.

Відповідно до п.п. 4.1 - 4.2 договору розрахунок за куплену відповідачем електроенергію здійснюється грошовими коштами, що перераховуються на поточний рахунок позивача, та, за згодою сторін, іншими формами, що передбачені чинним законодавством.

Платежі за фактично продану позивачем електроенергію здійснюються кожного робочого дня в національній валюті України в грошовій формі згідно Інструкції про порядок використання коштів Оптового ринку енергетики України, яке є додатком до Договору між членами Оптового ринку електричної енергії України.

Згідно з п. 6.11. Інструкції про порядок використання коштів оптового ринку електроенергії України, розрахунки в оптовому ринку здійснюються кожного календарного дня, а платежі виконуються кожного банківського дня, крім попередньої оплати та авансових платежів.

Відповідний алгоритм затверджено Постановою НКРЕ від 21 грудня 2011 року № 2 "Про алгоритм розподілу коштів з поточного рахунка зі спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії".

Судам апеляційної інстанції встановлено, що позивачем в період з 18 лютого 2015 року по 24 березня 2015 року вироблено електроенергії відповідно до заданих відповідачем щодобових графіків навантаження на загальну суму 326 327 462,79 грн., що підтверджується щоденними "звітами по розрахунках розпорядника коштів ринку". Відповідачем було перераховано позивачу кошти у сумі 23 479 675,06 грн.

Протягом лютого - квітня 2015 Національною комісією, що здійснює державне регулювання в сфері енергетики та комунальних послуг, були прийняті ряд постанов, якими внесено зміни до алгоритму розподілу коштів Оптового ринку електроенергії, зокрема:

- постанова НКРЕКП від 18 лютого 2015 року № 203 "Про внесення змін до постанов Національної комісії регулювання електроенергетики України від 03 вересня 2008 року № 1052 та Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, від 21 грудня 2011 року №2, від 26 липня 2013 року №1036";

- постанова НКРЕКП від 24 березня 2015 року № 870 "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, від 21 грудня 2011 року №2". Зазначеною постановою визначено, що кошти, які були нараховані та не перераховані відповідно до постанови №203 залишаються на поточному рахунку із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії до прийняття окремого рішення. Строк дії Постанови НКРЕКП від 24 березня 2015 року № 870 встановлений з 25 березня 2015 року по 31 березня 2015 року;

- постанова НКРЕКП від 01 квітня 2015 № 1173 "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, від 21 грудня 2011 року № 2". Зазначена постанова діяла на період тимчасових надзвичайних заходів на ринку електричної енергії, передбачених розпорядженням КМУ від 31 березня 2015 року № 280-р "Про вжиття тимчасових надзвичайних заходів на ринку електричної енергії", тобто, до 30.04.2015 року. Зазначеною Постановою № 1173 визначено, що кошти, які були нараховані та не перераховані відповідно до постанов НКРЕКП №203 та № 870 залишаються на поточному рахунку із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії до прийняття окремого рішення.

Положеннями зазначених постанов НКРЕКП були внесені зміни до алгоритмів розподілу коштів Оптового ринку електроенергії, зокрема щодо нездійснення перерахувань виробникам електричної енергії платежів, які нараховані по установках (устаткуванню та/або енергетичному обладнанню), що знаходяться на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, відповідно до переліку, визначеного центральним органом виконавчої влади, що формує та забезпечує реалізацію державної політики в електроенергетичному комплексі.

Для забезпечення реалізації постанов НКРЕКП №203, №870, №1173, наказами Міністерства енергетики та вугільної промисловості України № 88 від 12 лютого 2015 року (станом на 11 лютого 2015) та №100 від 18 лютого 2015 (станом на 18 лютого 2015) визначено перелік виробників електричної енергії, установки (устаткування та/або енергетичне обладнання) яких знаходяться на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження.

На виконання постанов НКРЕКП №203, №870, №1173, ДП "Енергоринок" здійснювало нарахування коштів на користь позивача за куплену електроенергію, але не перераховувало їх на рахунок компанії.

Правила оптового ринку електричної енергії України є невід'ємною частиною договору і визначають механізм функціонування оптового ринку електричної енергії України, порядок розподілу навантажень між генеруючими джерелами, правила формування ринкової ціни на електричну енергію.

Оптовий ринок електричної енергії України функціонує з додержанням таких вимог, зокрема:

- електрична енергія продається та купується за Правилами оптового ринку електричної енергії України;

- всі учасники оптового ринку електричної енергії укладають договори купівлі-продажу електричної енергії з суб'єктом господарської діяльності, який здійснює оптове постачання електричної енергії відповідно до договору, на підставі якого створюється оптовий ринок електричної енергії;

- у кожному розрахунковому періоді (місяці) забезпечується оплата вартості електричної енергії та послуг, закуплених у цьому періоді оптовим постачальником електричної енергії, у рівному відсотку кожній енергогенеруючій компанії та підприємству, яке здійснює централізоване диспетчерське управління об'єднаною енергетичною системою України і передачу електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами. Ця оплата забезпечується з урахуванням остаточних платежів відповідно до договору, на підставі якого створено оптовий ринок електричної енергії.

З метою впровадження ефективних механізмів організації оптового ринку електричної енергії та значного поліпшення стану справ із розрахунками за енергоресурси Кабінетом Міністрів України, відповідно до постанови Уряду від 05 травня 2000 року № 755, було утворено ДП "Енергоринок" на базі відокремленого підрозділу "Енергоринок" ДП "Національна енергетична компанія "Укренерго".

Відтак в України діє на сьогодні єдиний ринок електричної енергії якими є оптовий ринок електричної енергії України, функцію якого виконує ДП "Енергоринок".

Порядок проведення розрахунків на оптовому ринку електричної енергії закріплений статтею 15-1 Закону де зазначено, зокрема, що для проведення розрахунків за закуплену на оптовому ринку електричної енергії України та спожиту електричну енергію енергопостачальники, що здійснюють господарську діяльність з постачання електричної енергії на закріпленій території, їх відокремлені підрозділи та оптовий постачальник електричної енергії відкривають в установах уповноваженого банку поточні рахунки із спеціальним режимом використання. Перелік поточних рахунків із спеціальним режимом використання в уповноваженому банку для зарахування коштів за електричну енергію затверджується та доводиться до відома споживачів національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики.

Кошти з поточних рахунків із спеціальним режимом використання енергопостачальників, що здійснюють господарську діяльність з постачання електричної енергії на закріпленій території, перераховуються згідно з алгоритмом оптового ринку електричної енергії.

З поточного рахунку із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії зазначені кошти спрямовуються, в тому числі: енергогенеруючим компаніям та іншим суб'єктам господарської діяльності, які провадять продаж електричної енергії оптовому постачальнику електричної енергії; підприємству, яке здійснює диспетчерське управління об'єднаною енергетичною системою України, підприємству, яке здійснює передачу електричної енергії, а також на допоміжні заходи із забезпечення сталого функціонування об'єднаної енергетичної системи України; на поточний рахунок оптового постачальника електричної енергії; іншим особам, які мають право на отримання коштів з інвестиційної складової оптового тарифу на електричну енергію, затвердженої національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, в тому числі на спільне фінансування розвитку нетрадиційних джерел електричної енергії.

На поточні рахунки із спеціальним режимом використання не може бути звернено стягнення за зобов'язаннями учасників оптового ринку електричної енергії.

Операції на поточних рахунках із спеціальним режимом використання не підлягають призупиненню.

Відповідно до статті 1 Закону алгоритм оптового ринку електричної енергії - порядок розподілу уповноваженим банком коштів з поточних рахунків із спеціальним режимом використання без платіжних доручень, який встановлюється НКРЕКП.

Разом з тим частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статей 113, 116 Конституції України, статті 20 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" (далі - Закон про КМУ) Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади, який забезпечує державний суверенітет і економічну самостійність України, здійснює внутрішню і зовнішню політику держави, виконання Конституції і законів України, актів Президента України, здійснює заходи щодо забезпечення обороноздатності і національної безпеки України, спрямовує і координує роботу міністерств, інших органів виконавчої влади, забезпечує здійснення державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності.

Згідно з частиною першою статті 117 Конституції України та статтею 49 Закону про КМУ, Уряд в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов'язковими до виконання. Акти Кабінету Міністрів України нормативного характеру видаються у формі постанов Уряду. Акти Кабінету Міністрів України з організаційно-розпорядчих та інших поточних питань видаються у формі розпоряджень Уряду.

Статтею 29 Закону України "Про засади функціонування ринку електричної енергії України" встановлено, що у разі тривалого порушення нормальної роботи ринку електричної енергії внаслідок виникнення аварійних ситуацій в об'єднаній енергетичній системі України, викликаних пошкодженням електроенергетичних установок, їхніх елементів, споруд, або внаслідок надзвичайних ситуацій Кабінет Міністрів України має право приймати рішення щодо вжиття тимчасових надзвичайних заходів із подолання наслідків такої ситуації відповідно до затвердженого ним порядку.

На виконання статті 29 Закону України "Про засади функціонування ринку електричної енергії України" Уряд видав постанову Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2014 року № 372 "Про затвердження Порядку вжиття тимчасових надзвичайних заходів з подолання наслідків тривалого порушення нормальної роботи ринку електричної енергії" (далі - постанова № 372).

Пунктами 1, 3, 4, 8, 9 Постанови № 372 встановлено, що цей Порядок визначає підстави та процедуру прийняття рішень про вжиття тимчасових надзвичайних заходів з подолання наслідків тривалого порушення нормальної роботи ринку електричної енергії через виникнення аварійних ситуацій в об'єднаній енергетичній системі України, викликаних пошкодженням електроенергетичних установок, їх елементів, споруд або внаслідок надзвичайних ситуацій (далі - тимчасові надзвичайні заходи).

Тимчасові надзвичайні заходи на ринку електричної енергії можуть передбачати, зокрема, встановлення учасникам ринку електричної енергії особливих умов купівлі-продажу електричної енергії, встановлення учасникам ринку електричної енергії обов'язкових вимог щодо виробництва, постачання та купівлі-продажу електричної енергії, вжиття інших заходів в межах повноважень Кабінету Міністрів України, Міненерговугілля або НКРЕ з метою забезпечення надійної роботи об'єднаної енергетичної системи України.

Рішення про вжиття тимчасових надзвичайних заходів приймається Кабінетом Міністрів України за поданням Міненерговугілля або НКРЕ.

На період застосування тимчасових надзвичайних заходів суб'єкти електроенергетики незалежно від форми власності зобов'язані діяти відповідно до стандартів операційної безпеки функціонування об'єднаної енергетичної системи та оперативних команд і розпоряджень державного підприємства "Національна енергетична компанія "Укренерго".

Під час здійснення тимчасових надзвичайних заходів договір між членами оптового ринку електричної енергії разом з додатками застосовується в частині, що не суперечить рішенню Кабінету Міністрів України щодо вжиття тимчасових надзвичайних заходів.

Розпорядженням Уряду від 31.03.2015 № 280-р "Про вжиття тимчасових надзвичайних заходів на ринку електричної енергії" (чинне з 31.03.2015 до 30.04.2015) погоджено пропозицію Міністерства енергетики та вугільної промисловості щодо вжиття на ринку електричної енергії тимчасових надзвичайних заходів:

- НКРЕКП, за зверненням Міністерства енергетики та вугільної промисловості - забезпечення, зокрема, зміни алгоритму розподілу коштів оптового ринку електричної енергії України та нормативів перерахування коштів на поточні рахунки постачальників електричної енергії;

- ДП "Енергоринок", зокрема, нарахування платежів за електричну енергію її виробникам, що працюють за ціновими заявками, для яких встановлені графіки та обсяги виробництва електричної енергії, за граничною ціною системи.

Постановою НКРЕКП від 01 квітня 2015 року № 1173 "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, від 21 грудня 2011 року № 2" (чинної на 30 квітня 2015 року) було встановлено, що кошти, які були нараховані та не перераховані відповідно до постанов НКРЕКП від 18 лютого 2015 року № 203 "Про внесення змін до постанов Національної комісії регулювання електроенергетики України від 03 вересня 2008 року № 1052 та Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, від 21 грудня 2011 року № 2, від 26 липня 2013 року № 1036" та від 24 березня 2015 року " 870 "Про внесення змін до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики, від 21 грудня 2011 № 2", залишити на поточному рахунку із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії до прийняття окремого рішення.

Станом на 30 квітня 2015 року окремого рішення про розподіл коштів, які були нараховані, але не були перераховані оптовим постачальникам електричної енергії на тимчасово окупованій території та на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження відповідно до низки вказаних вище постанов НКРЕКП прийнято не було.

З огляду на викладене суд апеляційної інстанції дійшов вірного висновку, що ДП "Енергоринок" станом на 30 квітня 2015 року законно залишено кошти, які були нараховані та не перераховані, на поточному рахунку із спеціальним режимом використання оптового постачальника електричної енергії.

Частиною четвертою статті 23 Закону України "Про електроенергетику" (в редакції з 26.04.2015) особливості регулювання правових, економічних та організаційних відносин, пов'язаних з продажем електричної енергії з оптового ринку електричної енергії України на тимчасово окуповану територію та на територію, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, а також відносин, пов'язаних з виробництвом, передачею, розподілом, постачанням, купівлею, продажем і використанням електричної енергії на тимчасово окупованій території та на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, встановлюються Кабінетом Міністрів України. Перелік населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, визначається Кабінетом Міністрів України.

07 травня 2015 року на підставі статті 23 Закону України "Про електроенергетику" КМУ прийнято рішення про видання постанови № 263 "Про особливості регулювання відносин у сфері електроенергетики на території, де органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження" (далі - постанова № 263).

Пунктом 8 Постанови №263 визначено, зокрема, що оптовий постачальник не здійснює купівлі та оплати електричної енергії у виробників електричної енергії, що провадять діяльність на неконтрольованій території, крім купівлі різниці перетоків електричної енергії, а здійснює продаж різниці перетоків електричної енергії у точках обліку, визначених Міністерством енергетики та вугільної промисловості, на підставі договорів, укладених з публічним акціонерним товариством "ДТЕК Донецькобленерго" і Товариством з обмеженою відповідальністю "Луганське енергетичне об'єднання", та за середньозваженою ціною електричної енергії генеруючих компаній теплових електростанцій, яка склалася за два календарних місяці до місяця продажу різниці перетоків електричної енергії, здійснює відповідно до законодавства погашення заборгованості за закуплену у виробників електричну енергію та послуги за диспетчерське (оперативно-технологічне) управління і передачу електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами.

Разом з тим КМУ, пунктом 13 Постанови № 263 доручив Міненерговугіллю разом з НКРЕКП, та ДП "Енергоринок" розробити та запровадити механізм накопичення запасів вугільної продукції для проходження осінньо-зимового періоду 2015/16 року із використанням коштів, нарахованих, але не виплачених оптовим постачальником виробникам електричної енергії, що провадять діяльність на неконтрольованій території, та здійснення заходів щодо виключення із розрахунків на ринку електричної енергії виробників електричної енергії, що провадять діяльність на неконтрольованій території, під час проведення остаточних розрахунків з виробниками електричної енергії за місяць, що передує набранню чинності цією постановою.

Пункт 13 Постанови № 263 містить приписи на вчинення Міненерговугіллям разом з НКРЕКП, та ДП "Енергоринок" кількох дій, а саме:

1) розробити та запровадити механізм накопичення запасів вугільної продукції для проходження осінньо-зимового періоду 2015/16 року із використанням коштів, нарахованих, але не виплачених оптовим постачальником виробникам електричної енергії, що провадять діяльність на неконтрольованій території;

2) здійснити заходи щодо виключення із розрахунків на ринку електричної енергії виробників електричної енергії, що провадять діяльність на неконтрольованій території, під час проведення остаточних розрахунків з виробниками електричної енергії за місяць, що передує набранню чинності цією постановою.

Зазначений механізм накопичення запасів вугільної продукції для проходження осінньо-зимового періоду 2015/16 року повинен містити положення, зокрема, щодо використання коштів, нарахованих, але не виплачених оптовим постачальником виробникам електричної енергії, що провадять діяльність на неконтрольованій території.

Водночас ДП "Енергоринок" в своїй діяльності керується, в тому числі постановами НКРЕКП, які не передбачають прийняття ДП "Енергоринок" рішення про розпорядження спірними коштами, зокрема щодо перерахунку їх позивачу (такі дії виходять за межі відведених останньому законодавством функцій (повноважень) та не відповідають його статутним цілям і умовам ліцензії).

Отже, ДП "Енергоринок" в своїй діяльності не вправі підміняти уповноважений державний орган (в даному випадку НКРЕКП, Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, Кабінет Міністрів України) та приймати на власний розсуд рішення щодо розпорядження спірними коштами, оскільки такі дії виходять за межі відведених йому законодавством функцій (повноважень).

З огляду на викладене суд апеляційної інстанції дійшов вірного висновку, що позовна вимога Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" про стягнення з відповідача (ДП "Енергоринок") заборгованості в розмірі 302 847 787,73 грн, які були нараховані, накопичені, але не були сплачені відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг від 18 лютого 2015 року №3 не підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 34 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд приймає лише ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Колегія суддів Вищого господарського суду дійшла висновку про те, що оскаржувана постанова суду апеляційної інстанції прийнята з повним, всебічним та об'єктивним з'ясуванням обставин, які мають значення для справи, а також з дотриманням норм матеріального і процесуального права, у зв'язку з чим, правові підстави для задоволення касаційної скарги відсутні.

Таким чином, доводи заявника касаційної скарги про порушення і неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права під час прийняття оскаржуваного процесуального документу не знайшли свого підтвердження, у зв'язку з чим підстав для зміни чи скасування законного та обґрунтованого судового рішення колегія суддів Вищого господарського суду України не вбачає.

З огляду на зазначене. Вищий господарський суд України дійшов висновку, що постанову суду апеляційної інстанції слід залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.

Керуючись ст. ст. 1115, 1117, 1119, 11110, 11111 Господарського процесуального кодексу України Вищий господарський суд України, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Донбасенерго" залишити без задоволення.

2. Постанову Київського апеляційного господарського суду від 17 березня 2016 року зі справи № 910/13351/15 залишити без змін.

Головуючий суддя І. А. Плюшко

Судді В. І. Картере

С. С. Самусенко

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст