Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 03.11.2015 року у справі №903/899/14 Постанова ВГСУ від 03.11.2015 року у справі №903/8...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

03 листопада 2015 року Справа № 903/899/14

Вищий господарський суд України у складі: суддя Селіваненко В.П. - головуючий, судді Палій В.В. (доповідач) і Харченко В.М.

розглянув касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "ВестАвтоТрейд", м. Луцьк,

на рішення господарського суду Волинської області від 23.12.2014

та постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 21.04.2015

зі справи № 903/899/14

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "ВестАвтоТрейд" (далі - ТОВ "ВестАвтоТрейд"), м. Луцьк,

до: 1. приватного підприємства "Дока-Транс" (далі - ПП "Дока-Транс"), м. Хмельницький,

2. фізичної особи-підприємця ОСОБА_2 (далі - Підприємець), м. Луцьк,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - іноземне підприємство "Агро-Вільд Україна" (далі - ІП "Агро-Вільд Україна"), м. Жашків,

про стягнення 156 500,00 грн.

Судове засідання проведено за участю представників:

ТОВ "ВестАвтоТрейд" - не з'явився

ПП "Дока-Транс" - Діденко Т.В. предст. (дов. від 13.10.2014), Жиганов О.М. директор

Підприємця - не з'явився

ІП "Агро-Вільд Україна" - не з'явився

За результатами розгляду касаційної скарги Вищий господарський суд України

ВСТАНОВИВ:

ТОВ "ВестАвтоТрейд" звернулося до господарського суду Волинської області з позовом до ПП "Дока-Транс" та Підприємця про стягнення з ПП "Дока-Транс" (з урахуванням заяви про уточнення та збільшення позовних вимог) 151 500,00 грн. штрафних санкцій та солідарно - стягнення з відповідачів 1000,00 грн. штрафних санкцій за простій на завантаженні, митному оформленні та розвантаженні вантажу.

Рішенням господарського суду Волинської області від 23.12.2014 у справі № 903/899/14 (судді Дем'як В.М. - головуючий, Костюк С.В., Вороняк А.С.), яке залишено без змін постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 21.04.2015 (судді Грязнов В.В.- головуючий, Розізнана І.В., Мельник О.В.), позов задоволено частково; стягнуто з ПП "Дока-Транс" на користь ТОВ "ВестАвтоТрейд" 14 500,00 грн. штрафних санкцій за простій автомобіля на завантаженні та митному оформленні вантажу, 390,00 грн. судового збору; стягнуто солідарно з ПП "Дока-Транс" та Підприємця 1000,00 грн. штрафних санкцій; стягнуто з ПП "Дока-Транс" та Підприємця на користь позивача по 100,00 грн. судового збору. У решті позову відмовлено.

У касаційній скарзі до Вищого господарського суду України ТОВ "ВестАвтоТрейд" просить судові рішення попередніх інстанцій зі справи скасувати з прийняттям нового рішення про задоволення позову у повному обсязі. Скаргу мотивовано прийняттям оскаржуваних судових рішень з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Відзиву на касаційну скаргу не надходило.

Учасників судового процесу відповідно до статті 1114 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) належним чином повідомлено про час і місце розгляду скарги.

Перевіривши на підставі встановлених попередніми судовими інстанціями обставин справи правильність застосування ними норм процесуального та матеріального права, заслухавши пояснення представника ПП "Дока-Транс", Вищий господарський суд України дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги з урахуванням такого.

Місцевим та апеляційним господарськими судами у справі, зокрема, встановлено, що:

- 18.09.2013 ТОВ "ВестАвтоТрейд" як перевізником та ПП "Дока-Транс" як замовником - експедитором укладено договір № 18/09/1ЗРЗ про міжнародне перевезення вантажів автомобільним транспортом (далі - Договір), відповідно до умов якого замовник доручає і надає для перевезення вантаж, а перевізник зобов'язується здійснити перевезення вантажу автомобільним транспортом у міжнародному сполученні відповідно до умов заявок замовника, а останній зобов'язується сплатити погоджену сторонами провізну плату;

- згідно з пунктом 1.2 Договору заявка є невід'ємною частиною цього договору, в якій відображаються істотні умови кожного конкретного перевезення, а саме: найменування товару, його особливі характеристики, кількість, вага, пакування, найменування та місцезнаходження відправника та одержувача вантажу, державні реєстраційні номери транспортного засобу, прізвище, ім'я та по-батькові та інші особисті дані водія транспортного засобу, особливі вказівки замовника-експедитора, дата і час завантаження та розвантаження або строк виконання перевезення, розмір провізної плати, інші вимоги перевезення вантажу;

- на виконання умов Договору 04.04.2014 перевізник та замовник-експедитор підписали заявку № 28 на перевезення (далі -Заявка), відповідно до якої визначили: маршрут перевезення - Німеччина - Україна, м. Острожани Жашківського району; вантаж: обладнання генератор ш.- 9.0, дов.- 7.0, вис.- 2.5, вага - 4т.; номер транспортного засобу: НОМЕР_1/НОМЕР_2, водій: ОСОБА_9;

- відповідно до Заявки ТОВ "ВестАвтоТрейд" зобов'язалося 10.04.2014-11.04.2014 надати ПП "Дока-Транс" автомобіль НОМЕР_1/причіп НОМЕР_3 для здійснення міжнародного перевезення вантажу за маршрутом Німеччина-Україна. Строк прибуття вантажу - 14.04.2014; вартість перевезення 3 200 євро;форма розрахунку - до вигрузки вантажу по курсу на день оплати;

- згідно з пунктами 4, 5 Заявки сторони погодили нормативний час на навантажувальні/розвантажувальні роботи/митні процедури - 96 год. (48 год. + 48 год.), у випадку перевищення якого за простій автомобіля нараховується штраф: з вини перевізника - 500 грн./добу, з вини експедитора - 1 000 грн./ добу на території України, 2 000 грн. - на території іноземної держави;

- на виконання Заявки та Договору перевізник здійснив міжнародне перевезення, що підтверджується міжнародною товарно-транспортною накладною СМR № 382375;

- 11.04.2014 ТОВ "ВестАвтоТрейд" подано на завантаження автомобіль, який фактично завантажено 15.04.2014, про що свідчить відмітка в полі "4" СМR № 382375 та посвідчення № 74 про відрядження водія;

- згідно зі штемпелями Київської обласної митниці, які проставлені на СМR №382375, вантаж взято під митний контроль 22.04.2014 та випущено з-під митного контролю 13.05.2014;

- перевізник надіслав експедитору-замовнику рахунок-фактуру від 16.05.2015 № 79 на суму 12 000 грн. та рахунок-фактуру від 16.05.2014 № 80 на оплату послуг перевезення автомобілем НОМЕР_1/причіп НОМЕР_3;

- ТОВ "ВестАвтоТрейд" не подало вантаж на розвантаження, і до місця розвантаження (м. Острожани Жашківського району Черкаської області) автомобіль не прибув;

- листом від 19.05.2014 ТОВ "ВестАвтоТрейд" повідомило ПП "Дока-Транс" про притримання вантажу до сплати ПП "Дока-Транс" суми фрахту за перевезення та нарахованих штрафних санкцій за понаднормативний простій;

- провізну плату сплачено ПП "Дока-Транс" 20.05.2014 у сумі 63 881,00 грн. та 22.05.2014 у сумі 4 500,00 грн. згідно з платіжними дорученнями № 369 та № 376.

Судами попередніх інстанцій також встановлено, що:

- 04.04.2014 ТОВ "ВестАвтоТрейд" як кредитором та Підприємцем як поручителем укладено договір поруки № 04/04/14, відповідно до умов якого поручитель зобов'язався солідарно відповідати перед кредитором за виконання зобов'язань боржником - ПП "Дока-Транс" за Договором та Заявкою в сумі 1 000 грн.;

- позивачем нараховано до стягнення за понаднормативний простій: на завантаженні та митному оформленні 2 000 грн. штрафу (2 000 х 1 день з 14.04.2014 по 15.04.2014); на митному оформленні вантажу Київською обласною митницею та на розвантаженні - 155 000 грн.(1 000 х 155 днів з 24.04.2014 по 26.09.2014). При цьому у заявленій до стягнення сумі позивачем враховано добровільну сплату відповідачем-1 штрафних санкцій у розмірі 4 500 грн.

Причиною виникнення спору зі справи стало питання стосовно наявності чи відсутності підстав для стягнення з ПП "Дока-Транс" на користь позивача 151 500,00 грн. штрафних санкцій за час простою автомобіля та солідарно з відповідачів штрафних санкцій у сумі 1000,00 грн.

Як вірно встановлено судами попередніх інстанцій, між сторонами спору виникли договірні відносини транспортного експедирування.

Відповідно до статті 929 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) за договором транспортного експедирування одна сторона (експедитор) зобов'язується за плату і за рахунок другої сторони (клієнта) виконати або організувати виконання визначених договором послуг, пов'язаних з перевезенням вантажу.

Договором транспортного експедирування може бути встановлено обов'язок експедитора організувати перевезення вантажу транспортом і за маршрутом, вибраним експедитором або клієнтом, зобов'язання експедитора укласти від свого імені або від імені клієнта договір перевезення вантажу, забезпечити відправку і одержання вантажу, а також інші зобов'язання, пов'язані з перевезенням.

Договором транспортного експедирування може бути передбачено надання додаткових послуг, необхідних для доставки вантажу (перевірка кількості та стану вантажу, його завантаження та вивантаження, сплата мита, зборів і витрат, покладених на клієнта, зберігання вантажу до його одержання у пункті призначення, одержання необхідних для експорту та імпорту документів, виконання митних формальностей тощо).

Положення цієї глави поширюються також на випадки, коли обов'язки експедитора виконуються перевізником.

Умови договору транспортного експедирування визначаються за домовленістю сторін, якщо інше на встановлено законом, іншими нормативно-правовими актами.

Згідно з приписами статті 931 ЦК України розмір плати експедиторові встановлюється договором транспортного експедирування, якщо інше не встановлено законом. Якщо розмір плати не встановлений, клієнт повинен виплатити експедитору розумну плату.

Статтею 9 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" (далі - Закон) передбачено, що договір транспортного експедирування укладається у письмовій формі.

Істотними умовами договору транспортного експедирування є:

відомості про сторони договору:

для юридичних осіб - резидентів України:

найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України; для юридичних осіб - нерезидентів України: найменування, місцезнаходження та державу, де зареєстровано особу; для фізичних осіб - громадян України: прізвище, ім'я, по батькові, місце проживання із зазначенням адреси та індивідуальний ідентифікаційний номер у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та інших обов'язкових платежів; для фізичних осіб - іноземців, осіб без громадянства: прізвище, ім'я, по батькові (за наявності), адресу місця проживання за межами України;

вид послуги експедитора;

вид та найменування вантажу;

права, обов'язки сторін;

відповідальність сторін, у тому числі в разі завдання шкоди внаслідок дії непереборної сили;

розмір плати експедитору;

порядок розрахунків;

пункти відправлення та призначення вантажу;

порядок погодження змін маршруту, виду транспорту, вказівок клієнта;

строк (термін) виконання договору;

а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

Зовнішньоекономічні договори (контракти) транспортного експедирування повинні відповідати вимогам законодавства про зовнішньоекономічну діяльність.

Платою експедитору вважаються кошти, сплачені клієнтом експедитору за належне виконання договору транспортного експедирування.

У плату експедитору не включаються витрати експедитора на оплату послуг (робіт) інших осіб, залучених до виконання договору транспортного експедирування, на оплату зборів (обов'язкових платежів), що сплачуються при виконанні договору транспортного експедирування.

У відповідності до статті 10 Закону експедитор має право, зокрема притримувати вантаж, що знаходиться в його володінні, до моменту сплати плати експедитору і відшкодування витрат, здійснених ним в інтересах клієнта, або до моменту іншого забезпечення виконання клієнтом його зобов'язань у частині сплати плати експедитору та відшкодування вказаних витрат, якщо інше не встановлено договором транспортного експедирування.

Згідно з приписами статті 12 Закону клієнт зобов'язаний у порядку, передбаченому договором транспортного експедирування, сплатити належну плату експедитору, а також відшкодувати документально підтверджені витрати, понесені експедитором в інтересах клієнта в цілях виконання договору транспортного експедирування.

Згідно з приписами частини третьої статті 4 ГПК України, якщо в міжнародних договорах України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, встановлені інші правила, ніж ті, що передбачені законодавством України, то застосовуються правила міжнародного договору.

Так, у відповідності до статті 9 Конституції України та 19 Закону України "Про міжнародні договори України" чинні міжнародні договори України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України і застосовуються у порядку, передбаченому для норм національного законодавства. Якщо міжнародним договором України, що набрав чинності в установленому порядку, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені у відповідному акті законодавства України, то застосовуються правила міжнародного договору.

Відповідно до Закону України "Про приєднання України до Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів" від 01.08.2006 Україна приєдналася до Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів, вчиненої 19 травня 1956 в м. Женеві (далі - Конвенція).

Частиною першою статті 1 Конвенції передбачено, що вона застосовується до будь-якого договору дорожнього перевезення вантажів за винагороду за допомогою автомобілів у випадку, коли місце прийняття до перевезення вантажу та місце, передбачене для його здачі, знаходяться на території двох різних держав, одна з яких є учасником Конвенції.

Згідно з приписами статей 4, 9 Конвенції договір перевезення підтверджується складанням вантажної накладної, яка є первинним доказом укладання договору перевезення, умов цього договору і прийняття вантажу перевізником.

Місцевий та апеляційний господарські суди: повно та всебічно дослідивши обставини справи, перевіривши їх поданими сторонами доказами, яким надали необхідну оцінку, з дотриманням наведених норм матеріального та процесуального права, беручи до уваги наявність Договору і умови його виконання; встановивши факт погодження сторонами вартості перевезення та умову оплати - до вигрузки по курсу на день оплати; здійснення ПП "Дока-Транс" оплати погодженої суми протягом трьох календарних днів з моменту отримання рахунків від позивача (з урахуванням двох вихідних днів - протягом одного банківського дня), безпідставність застосування перевізником притримання ватажу, дійшли заснованого на законі висновку про необґрунтованість позовних вимог в частині нарахованих позивачем до стягнення 135 000 грн. штрафних санкцій, за відсутності вини відповідача-1 у простої автомобіля при розвантаженні. У той же час, встановивши факт понаднормативного простою (понад 48 годин) автомобіля в Німеччині на завантаженні та митному оформленні вантажу (з 14.04.2014 по 15.04.2014) з вини експедитора та факт понаднормативного простою автомобіля на митному оформленні у період з 24.04.2014 по 12.05.2014, суди попередніх інстанцій дійшли обґрунтованого висновку про наявність правових підстав для задоволення позову в частині стягнення з ПП "Дока-Транс" 14 500,00 грн. штрафних санкцій (за вирахуванням здійсненої відповідачем-1 часткової оплати у сумі 4 500,00 грн.) та солідарного стягнення з відповідачів 1 000,00 грн. штрафних санкцій.

Доводи ТОВ "ВестАвтоТрейд" не спростовують висновків, викладених у оскаржуваних судових рішеннях попередніх інстанцій. При цьому в частині встановлення фактичних обставин справи та переоцінки наявних доказів касаційна скарга не відповідає вимогам статті 1117 ГПК України стосовно меж перегляду справи в касаційній інстанції.

Таким чином, рішення місцевого господарського суду та постанова апеляційного господарського суду зі справи відповідають встановленим ними фактичним обставинам, прийняті з дотриманням норм матеріального і процесуального права та передбачені законом підстави для їх скасування відсутні.

Керуючись статтями 1117, 1119-11111 ГПК України, Вищий господарський суд України

ПОСТАНОВИВ:

Рішення господарського суду Волинської області від 23.12.2014 та постанову Рівненського апеляційного господарського суду від 21.04.2015 зі справи № 903/899/14 залишити без змін, а касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю "ВестАвтоТрейд" - без задоволення.

Суддя В. Селіваненко

Суддя В. Палій

Суддя В. Харченко

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст