ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 березня 2016 року Справа № 908/3348/15
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді Саранюка В.І. - доповідача у справісуддівАкулової Н.В. Владимиренко С.В.розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційні скарги 1. ОСОБА_4 2. Ленінського відділу державної виконавчої служби Запорізького міського управління юстиціїна постанову відДонецького апеляційного господарського суду 01.12.2015у справі господарського суду№ 908/3348/15 Запорізької областіза позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Строймаркет"до1. Державного підприємства "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України, 2. Ленінського відділу державної виконавчої служби Запорізького міського управління юстиціїтретя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_4провизнання недійсними електронних торгів, результат яких оформлено протоколом проведення прилюдних торгів від 14.05.15; визнання недійсним і скасування протоколу № 80890 проведення електронних торгів від 14.05.15за участю представників:
від позивача - ОСОБА_5
від відповідача-1 - не з'явились
від відповідача-2 - не з'явились
від третьої особи - не з'явились
В С Т А Н О В И В :
Рішенням Господарського суду Запорізької області від 22.07.2015 у справі № 908/3348/15 (суддя Гончаренко С.А.) відмовлено Товариству з обмеженою відповідальністю "Строймаркет" (позивач) у задоволенні позовних вимог.
Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 01.12.2015 (головуючий суддя Дучал Н.М., судді: Склярук О.І., Ушенко Л.В.)
у даній справі задоволено апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Строймаркет". Скасовано рішення Господарського суду Запорізької області від 22.07.2015 у справі № 908/3348/15. Прийнято нове рішення, яким задоволено позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Строймаркет". Визнано недійсними електронні торги з реалізації нерухомого майна - громадського корпусу профілакторія літ. Д-3, загальною площею 2 839,8 кв.м., розташованого за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, 14а, що належить ТОВ "Строймаркет" на праві власності, результат яких оформлено протоколом проведення електронних торгів від 14.05.2015 ДП "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України. Визнано недійсним та скасовано протокол № 80890 проведення електронних торгів, який сформовано 14.05.2015 о 18:55:01, з продажу арештованого майна - громадського корпусу профілакторія літ. Д-3, загальною площею 2 839,8 кв.м., розташованого за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, 14 а, що належить ТОВ "Строймаркет" на праві власності.
Не погоджуючись із вказаною постановою, ОСОБА_4 та Ленінський відділ державної виконавчої служби Запорізького міського управління юстиції звернулись з касаційними скаргами, в яких просять Вищий господарський суд України скасувати постанову Донецького апеляційного господарського суду від 01.12.2015 та залишити в силі рішення Господарського суду Запорізької області від 22.07.2015 у справі № 908/3348/15.
В касаційних скаргах заявники вказують на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 22.02.2016 у справі № 908/3348/15 (головуючий суддя Саранюк В.І. - доповідач, судді: Акулова Н.В., Кочерова Н.О.) прийнято касаційні скарги ОСОБА_4 та Ленінського відділу державної виконавчої служби Запорізького міського управління юстиції до провадження.
Розпорядженням керівника апарату Вищого господарського суду України від 02.03.2016, у зв'язку з перебуванням судді Кочерової Н.О. на лікарняному, призначено проведення автоматичної зміни складу колегії суддів у справі № 908/3348/15.
Відповідно до протоколу автоматичної зміни складу колегії суддів від 02.03.2016, у зв'язку з перебуванням судді Кочерової Н.О. на лікарняному, визначено наступний склад суддів: головуючий суддя Саранюк В.І. - доповідач, судді: Акулова Н.В., Владимиренко С.В.
Заслухавши пояснення представника позивача, обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджується матеріалами справи, 06.11.2012 між Приватним акціонерним товариством "Кримський титан" (іпотекодержатель) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Строймаркет" укладено та нотаріально посвідчений приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу Коноваловою Л.С. (зареєстровано в реєстрі за № 2487) договір іпотеки, яким забезпечені вимоги іпотекодержателя, що випливають з основного зобов'язання SIA "Buvmarket" перед іпотекодержателем за контрактом № 470 від 10.08.2010 (сума неустойки та інших витрат) та договору поруки, укладеним між іпотекодержателем та іпотекодавцем № 1043-3 від 02.11.2012, за яким SIA "Buvmarket" - боржник повинен сплатити кредитору відповідно до контракту № 470 310 605,43 дол. США.
Предметом іпотеки за цим договором є нерухоме майно: громадський корпус літ. Д-3, загальною площею 2 839, кв.м., який розташовано за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, буд. 14а, що належить ТОВ "Строймаркет" на праві власності на підставі договору купівлі - продажу, посвідченого Коноваловою Л.С., приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу 28.04.2009 за № 1734, зареєстровано в ЗМБТІ у книзі 16 номер запису 2956 та у реєстрі прав власності на нерухоме майно за № 25831714, що підтверджується даними, які наведені у витязі № 35382559 з реєстру прав власності на нерухоме майно, виданому ТОВ "Запорізьке міжміське бюро технічної інвентаризації" 04.09.2012.
02.07.2013 приватним нотаріусом Верхньодніпровського районного нотаріального округу Дніпропетровської області Питомець В.А. здійснено виконавчий напис № 545 про звернення стягнення на предмет іпотеки на користь ПрАТ "Кримський титан" з боржника ТОВ "Строймаркет".
11.09.2013 Ленінським відділом державної виконавчої служби Запорізького міського управління юстиції відкрито виконавче провадження про примусове виконання виконавчого напису № 545 виданого 02.07.2013.
04.11.2013 державним виконавцем складено акт опису та арешту майна, яким описано й арештовано належне позивачу майно: громадський корпус літ. Д-3, загальною площею 2 839,8 кв.м., розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, буд. 14 а.
Постановою державного виконавця від 08.07.2014 призначено суб'єкта оціночної діяльності ФОП ОСОБА_8, який діє на підставі сертифікату № 13873/12 від 01.10.2012 та на підставі свідоцтва про реєстрацію у державному реєстрі оцінювачів № 10520 від 29.06.2013, оцінювачем у виконавчому провадженні з примусового виконання виконавчого напису № 545 від 02.07.2013, вчиненого приватним нотаріусом Питомець В.А. про звернення стягнення на предмет іпотеки на користь Приватного акціонерного товариства "Кримський Титан", від імені якого виступає філія "Вільногірський гірничо-металургійний комбінат ПрАТ "Кримський титан" з боржника ТОВ "Строймаркет", предметом іпотеки є громадський корпус літ.Д-3, загальною площею 2839,8 кв.м., розташований на земельній ділянці площею 31517 кв.м., за адресою м. Запоріжжя, вул. Ленська, 14-а.
Оцінювача ОСОБА_8 зобов'язано надати письмовий висновок, звіт про оцінку майна (акт оцінки майна) з питань визначення початкової вартості описаного майна без урахування ПДВ для подальшої реалізації з прилюдних торгів в строк до 28.07.2014. При визначенні початкової вартості описаного та арештованого майна врахувати строки продажу майна, які зазначені у Законі України "Про виконавче провадження".
Відповідно до звіту № 44/07/2014 від 25.07.2014 про оцінку та визначення ліквідаційної вартості нерухомого майна, а саме: громадського корпусу (літ. Д-3), який розташований за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, буд. 14 а, що належить ТОВ "Строймаркет", початкова вартість нерухомого майна, станом на 25.07.2014 становить 1 821 282,00 грн. без урахування ПДВ.
Не погодившись з результатами оцінки та висновком експерта, щодо вартості зазначеного нерухомого майна, ТОВ "Строймаркет" листом вих. № 097 від 11.09.2014 просило Ленінський ВДВС ЗМУЮ призначити рецензування звіту про експертну оцінку майна та не передавати нерухоме майно на реалізацію за такою заниженою ціною.
25.09.2014 постановою державного виконавця призначено оцінювача ОСОБА_9, який діє на підставі свідоцтва № 3242 від 21.06.2005, для проведення рецензії звіту оцінки майна наданого ФОП ОСОБА_8
За результатами рецензування зазначеного звіту, суб'єктом оціночної діяльності ФОП ОСОБА_9 надано рецензію від 30.09.2014, відповідно до якої проведення оцінки виконавцем звіту є правомірним.
Ленінським відділом державної виконавчої служби Запорізького міського управління юстиції на адресу управління державної виконавчої служби Головного управління юстиції у Запорізькій області, направлено пакет документів по виконавчому провадженню ВП 39739541, початкова вартість майна за оцінкою оцінювача становить 1 821 282,00 грн. без ПДВ.
Інформація про призначення торгів на 23.02.2015 опублікована на веб-сайті електронних торгів 23.01.2015.
Публікацію оголошення про проведення електронних торгів, призначених на 23.02.2015 здійснено в газеті "СІЧ" за 29.01.2015 та газеті "Недвижимость" за 04.02.2015 № 04(995).
Згідно з протоколу проведення електронних торгів № 53347 від 23.02.2015 торги не відбулися через відсутність цінових пропозицій.
02.03.2015 державним виконавцем складений акт про уцінку арештованого майна, знижено ціну майна шляхом уцінки арештованого майна на 25%. Визначено оціночну вартість майна після переоцінки, яка складала 1 365 961,50 грн.
Публікацію оголошення про проведення електронних торгів, призначених на 02.04.2015 здійснено в газеті "СІЧ" за 12.03.2015 та газеті "Индустриальное Запорожье" за 13.03.2015.
Відповідно до протоколу № 68346 проведення електронних торгів, електронні торги 02.04.2015 не відбулися через відсутність допущених учасників.
08.04.2015 державним виконавцем складено акт про уцінку арештованого майна на 50%, оціночну вартість майна після переоцінки визначено в розмірі 910 641,00 грн.
Публікацію оголошення про проведення електронних торгів, призначених на 14.05.2015 здійснено в газеті "СІЧ" за 21.04.2015 та газеті "Индустриальное Запорожье" за 24.04.2015.
14.05.2015 відбулись електронні торги, переможцем визначено учасника під № 2, про що сформовано протокол проведення електронних торгів № 80890 від 14.05.2015. Торги розпочалися о 9-27 год. та закінчилися о 18-49 год.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Строймаркет" звернулось до Господарського суду Запорізької області з позовом про визнання недійсними електронних торгів з реалізації нерухомого майна - громадського корпусу профілакторія літ. Д-3, загальною площею 2 839,8 кв.м., розташованого за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, 14а, що належить ТОВ "Строймаркет" на праві власності, результат яких оформлено протоколом проведення прилюдних торгів від 14.05.2015 ДП "Інформаційний центр" Міністерства юстиції України; про визнання недійсним і скасування протоколу № 80890 проведення електронних торгів, який було сформовано 14.05.2015 о 18:55:01, з продажу арештованого майна - громадського корпусу профілакторія літ. Д-3, загальною площею 2 839,8 кв.м., розташованого за адресою: м. Запоріжжя, вул. Ленська, 14 а, що належить ТОВ "Строймаркет" на праві власності.
Суд першої інстанції, відмовляючи позивачеві в задоволенні позовних вимог, вказав на те, що відповідно до пункту 1 розділу 5 Порядку, реалізація майна здійснюється шляхом проведення організатором електронних торгів. Передачею майна на реалізацію вважається момент внесення інформації про лот у Систему. Вартість майна, переданого на реалізацію, є дійсною на період реалізації майна. Тобто в період дії звіту про оцінку майна від 25.07.2014, майно передано на реалізацію.
Апеляційний господарський суд, з позицією якого погоджується колегія суддів Вищого господарського суду України, скасував рішення суду першої інстанції та задовольнив позовні вимоги позивача.
Відповідно до статті 41 Закону України "Про іпотеку" реалізація предмета іпотеки, на який звертається стягнення за рішенням суду або за виконавчим написом нотаріуса, здійснюється, якщо інше не передбачено рішенням суду, шляхом продажу на прилюдних торгах у межах процедури виконавчого провадження, передбаченої Законом України "Про виконавче провадження", з дотриманням вимог цього Закону.
Правила проведення електронних торгів визначено Тимчасовим порядком реалізації арештованого майна шляхом проведення електронних торгів, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 16.04.2014 № 656/5.
У розділі першому загальних положень Тимчасового порядку реалізації арештованого майна шляхом проведення електронних торгів передбачено, що електронні торги це прилюдні торги, що здійснюються в електронній формі в Системі. Прилюдні торги - продаж майна, за яким його власником стає покупець, який під час торгів запропонував за нього найвищу ціну.
Процедура реалізації майна на електронних торгах полягає у продажу майна, переходу права власності на майно боржника, на яке звернено стягнення, до покупця - учасника електронних торгів, складання за результатами їх проведення акта про проведення торгів є оформленням договірних відносин купівлі-продажу майна на електронних торгах.
Нормами статей 650, 655 та частина 4 статті 656 Цивільного кодексу України відносять до договорів купівлі-продажу процедуру електронних торгів.
Відчуження майна на електронних торгах належить до угод купівлі-продажу. Підставами для визнання електронних торгів недійсними є порушення встановлених законодавством правил проведення торгів, визначених Тимчасовим порядком.
Відповідно до статті 62 Закону України "Про виконавче провадження" реалізація арештованого майна, здійснюється шляхом його продажу на прилюдних торгах, аукціонах або на комісійних умовах. Майно передається на реалізацію за ціною та в порядку, визначеними статтею 58 цього Закону.
Згідно з пунктом 1 розділу ІІ Тимчасового порядку, реалізація майна здійснюється після визначення його вартості (оцінки) відповідно до статті 58 Закону України "Про виконавче провадження".
Частинами 1, 5 статті 58 Закону України "Про виконавче провадження" передбачено, що визначення вартості майна боржника проводиться державним виконавцем за ринковими цінами, що діють на день визначення вартості майна. Для оцінки за регульованими цінами, оцінки нерухомого майна, транспортних засобів, повітряних, морських та річкових суден державний виконавець залучає суб'єкта оціночної діяльності суб'єкта господарювання, який провадить свою діяльність відповідно до Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні". Звіт про оцінку майна у виконавчому провадженні вважається чинним протягом шести місяців з дня його підписання суб'єктом оціночної діяльності - суб'єктом господарювання. Після закінчення цього строку оцінка майна проводиться повторно.
Отже, оцінка нерухомого майна, на яке звернуто стягнення, здійснюється з метою визначення стартової ціни для здійснення подальшої реалізації арештованого нерухомого майна на торгах. Ураховуючи предмет стягнення, яким є нерухоме майно, проведення оцінки здійснює незалежний суб'єкт оціночної діяльності на замовлення державного виконавця, який після складання акта опису та арешту майна, його вилучення, проведення оцінки й отримання звіту про оцінку майна передає його на реалізацію на прилюдних торгах у порядку і на умовах, визначених законодавством.
Оскільки визначення стартової ціни лота здійснюється на підставі початкової вартості майна за результатами проведеної оцінки майна незалежним суб'єктом оціночної діяльності, суд апеляційної інстанції дійшов правомірного висновку про те, що на момент проведення електронних (прилюдних) торгів, у тому числі повторних (других, третіх), для визначення вартості об'єкта оцінки звіт про оцінку майна повинен бути дійсним.
Після закінчення строку, встановленого статтею 58 Закону України "Про виконавче провадження", обов'язковою умовою призначення та проведення прилюдних (електронних) торгів є отримання нового звіту про оцінку майна.
Враховуючи, що оскаржувані електронні торги з реалізації арештованого іпотечного майна проведені за ціною, визначеною звітом про оцінку майна від 25.07.2014, який був чинний до 25.01.2015, торги, що відбулися 14.05.2015 проведені з порушенням положень частини 5 статті 58 Закону України "Про виконавче провадження", оскільки нова оцінка майна не здійснювалась.
Судом апеляційної інстанції правомірно не прийнято до уваги посилання відповідачів на чинність оцінки майна на період усієї реалізації майна, оскільки вказана норма набула чинності з 03.03.2015, згідно з Наказом Міністерства юстиції № 207/5 від 18.02.2015, тобто вже після закінчення дії звіту оцінки.
Відповідно до пункту 4 Тимчасового порядку не пізніше наступного робочого дня після проведення уцінки (повторної уцінки) майна державний виконавець направляє інформацію про проведення уцінки (повторної уцінки) та копію відповідного акта до регіонального органу державної виконавчої служби (відповідальному працівникові відділу примусового виконання рішень Державної виконавчої служби України) для внесення інформації про проведення повторних (у разі реалізації предмета іпотеки других (третіх)) електронних торгів у Систему у строк до п'яти робочих днів.
Пунктами 5, 6 Тимчасового порядку передбачено, що повторні електронні торги проводяться в місячний строк з дня проведення уцінки (повторної уцінки) майна згідно з вимогами, визначеними цим Порядком. Вартість майна, зазначена в уцінці (повторній уцінці), є стартовою ціною реалізації майна на повторних електронних торгах.
Другі (треті) електронні торги предмета іпотеки проводяться в місячний строк з дати проведення перших (других) електронних торгів відповідно.
Таким чином електронні торги, які відбулись 14.05.2015 проведені з порушенням строків, передбачених Тимчасовим порядком.
Відтак судом апеляційної інстанції обґрунтовано задоволено позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Строймаркет", оскільки торги проведенні з порушенням встановлених законодавством правил проведення торгів, визначених Тимчасовим порядком.
Виходячи із встановлених судом апеляційної інстанції обставин справи, з урахуванням того, що господарський суд у порядку статті 43 Господарського процесуального кодексу України всебічно і повно дослідив подані сторонами докази, усім доводам надав обґрунтовану та належну правову оцінку, проаналізував відносини сторін та правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального і процесуального права, відсутні підстави для зміни або скасування постанови суду апеляційної інстанції.
Доводи касаційної скарги не спростовують правильного висновку судів попередніх інстанцій, зводяться передусім до переоцінки доказів у справі, що виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції, передбачених статтями 111-5, 111-7 Господарського процесуального кодексу України.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 1115 - 1117, 1119, 11111 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційні скарги ОСОБА_4, Ленінського відділу державної виконавчої служби Запорізького міського управління юстиції залишити без задоволення.
Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 01.12.2015 у справі № 908/3348/15 залишити без змін.
Головуючий суддя В. Саранюк
Судді Н. Акулова
С. Владимиренко