Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВГСУ від 01.06.2016 року у справі №912/4646/14 Постанова ВГСУ від 01.06.2016 року у справі №912/4...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 червня 2016 року Справа № 912/4646/14

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

суддів:Полянського А.Г., Сибіги О.М, Кравчука Г.А.,розглянувши касаційну скаргу головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській областіна постановувід 27.05.2015

Дніпропетровського апеляційного господарського судуу справі Господарського суду Кіровоградської області № 912/4646/14за позовомпрокурора Новоархангельського району доголовного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області третя особа1. ОСОБА_4 2. Новоархангельська районна державна адміністрація Кіровоградської області провизнання недійсним наказів,за участю представників сторін:

позивача - Хорс К.Б.,

відповідача - не з"явились,

третьої особи - 1- ОСОБА_6 дов. від 09.06.2015 р.,

третьої особи -2- не з"явились,

В С Т А Н О В И В:

Рішенням Господарського суду Кіровоградської області від 20.02.2015 р. (суддя - Поліщук Г.Б.) у позові відмовлено.

Постановою від 27.05.2015 р. Дніпропетровського апеляційного господарського суду (судді - Дармін М.О., Березкіна О.В., Чус О.В.) рішення Господарського суду Кіровоградської області від 20.02.2015 р. скасовано. Позов задоволено. Визнано недійсними накази Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області: № 11-68/14-14-СГ від 08.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"; № 11-110/14-14-СГ від 19.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"; № 11-112/14-14-СГ від 19.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"; № 11-115/14-14-СГ від 19.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"; № 11-116/14-14-СГ від 19.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"; 11-117/14-14-СГ від 19.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою";№ 11-118/14-14-СГ від 19.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"; № 11-119/14-14-СГ від 19.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"; № 11-120/14-14-СГ від 21.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" ; № 11-122/14-14-СГ від 21.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"; № 11-123/14-14-СГ від 21.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"; № 11-124/14-14-СГ від 21.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"; № 11-125/14-14-СГ від 21.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"; № 11-128/14-14-СГ від 21.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" ; № 11-129/14-14-СГ від 21.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"; № 11-594/14-14-СГ від 03.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки"; № 11-598/14-14-СГ від 03.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки"; № 11-597/14-14-СГ від 03.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки"; № 11-596/14-14-СГ від 03.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки"; № 11-595/14-14-СГ від 03.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки"; № 11-592/14-14-СГ від 03.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки"; № 11-581/14-14-СГ від 01.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки"; № 11-580/14-14-СГ від 01.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки"; № 11-593/14-14-СГ від 03.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки"; № 11-577/14-14-СГ від 01.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки"; № 11-578/14-14-СГ від 01.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки"; № 11-579/14-14-СГ від 01.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки".

Не погоджуючись з постановою апеляційної інстанції, головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить її скасувати, мотивуючи скаргу порушенням і неправильним застосуванням апеляційним господарським судом норм матеріального та процесуального права та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Вищого господарського суду України прийшла до висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню, виходячи із наступного.

Згідно положень ч. 2 ст. 1115 ГПК України касаційна інстанція перевіряє юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення у рішенні або постанові господарських судів.

Як вбачається матеріалів справи, в травні 2014 року ОСОБА_4 подав клопотання на ім'я начальника головного управління Держземагенства у Кіровоградській області Куценка А.С. про надання йому дозволів на розробку проектів землеустроїв щодо відведення земельних ділянок на території Розсухуватецької та Покотилівської сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області. (т.1 а.с. 65, 81, 97, 114, 131, 146, 163, 181, 197,213, т.2 а.с.4, 20)

Першим заступником начальника головного управління Держземагенства у Кіровоградській області Збаржевецьким І.В., видано наступні накази: № 11-68/14-14-СГ від 08.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"(т.1 а.с. 15) ; № 11-110/14-14-СГ від 19.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" (т.1 а.с. 17); № 11-112/14-14-СГ від 19.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"(т.1 а.с. 19); № 11-115/14-14-СГ від 19.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" (т.1 а.с. 21); № 11-116/14-14-СГ від 19.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" (т.1 а.с. 23); 11-117/14-14-СГ від 19.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"(т.1 а.с. 25); № 11-118/14-14-СГ від 19.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" (т.1 а.с. 12); № 11-119/14-14-СГ від 19.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" (т.1 а.с. 13); № 11-120/14-14-СГ від 21.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" (т.1 а.с. 27); № 11-122/14-14-СГ від 21.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"(т.1 а.с. 29); № 11-123/14-14-СГ від 21.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"(т.1 а.с. 31); № 11-124/14-14-СГ від 21.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"(т.1 а.с. 33); № 11-125/14-14-СГ від 21.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою"(т.1 а.с. 14); № 11-128/14-14-СГ від 21.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" (т.1 а.с. 35); № 11-129/14-14-СГ від 21.05.2014 "Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою" (т.1 а.с. 37).

На підставі вищезазначених наказів розроблені були проекти землеустрою щодо відведення відповідних земельних ділянок на території Розсухуватецької та Покотилівської сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області (т.1 а.с. 63- т.2 а.с. 34).

Затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельних ділянок було затверджено наступними наказами Першого заступника начальника Головного управління Держземагенства у Кіровоградській області :

№ 11-594/14-14-СГ від 03.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки" (т.1 а.с. 16); № 11-598/14-14-СГ від 03.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки"(т.1 а.с. 18) ; № 11-597/14-14-СГ від 03.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки"(т.1 а.с. 20); № 11-596/14-14-СГ від 03.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки" (т.1 а.с. 22); № 11-595/14-14-СГ від 03.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки" (т.1 а.с. 24); № 11-592/14-14-СГ від 03.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки" (т.1 а.с. 26); № 11-581/14-14-СГ від 01.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки"(т.1 а.с. 28); № 11-580/14-14-СГ від 01.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки"(т.1 а.с. 30); № 11-593/14-14-СГ від 03.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки" (т.1 а.с. 32); № 11-577/14-14-СГ від 01.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки"(т.1 а.с. 34); № 11-578/14-14-СГ від 01.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки" (т.1 а.с.36); № 11-579/14-14-СГ від 01.07.2014 "Про затвердження документації із землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки" (т.1 а.с. 38).

В матеріалах справи містяться обґрунтування розмірів земельних ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства(т.3 а.с.23, 28, 34, 42, 46, 53, 60, 66, 71, 77, 82, 85, 93, 100, 107) наступного змісту : "Фермерське господарство є формою підприємництва громадян України, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою і реалізацією. Це форма організації сільськогосподарського виробництва громадян. Разом із колективними і державними сільськогосподарськими підприємствами воно в умовах ринкових відносин має забезпечувати споживачів продовольством, продуктами харчування та сільськогосподарською сировиною. Фермерське господарство це, сімейно - трудове об'єднання мешканців села, життя і побут яких пов'язаний з рільництвом, особистою працею, спрямованою на виробництво товарної маси продуктів харчування, продовольства і сировини та на одержання доходів , а отже й на забезпечення існування цього господарства та добробуту його членів.

Фермерське господарство зобов'язане ефективно використовувати землю відповідно до проекту внутрігосподарського землеустрою, підвищувати її родючість, застосовувати природоохоронні технології виробництва, не допускати погіршення екологічної обстановки на території в результаті своєї господарської діяльності.

Сівозміни забезпечують найраціональніше використання орних земель, матеріальних і трудових ресурсів. Вони є організаційно - територіальною основою сталого землеробства. Порушення їх, нехтування елементарними вимогами до чергування культур, біології грунту і рослин завдає непоправної шкоди культурі та сталості землеробства, продуктивності землі.

Сівозміна дає можливість розробляти технологію вирощування сільськогосподарських культур з урахуванням їх взаємного впливу, а також після дії кожного заходу, що застосовується під найближчі попередники. Ось чому зростання культури землеробства може бути забезпечене тільки в разі освоєння правильних сівозмін, які відповідають конкретним природно-кліматичним умовам і спеціалізації сільськогосподарського виробництва.

Відведення земельної ділянки площею га, є раціональним для технології вирощування сільськогосподарських культур, доцільним щодо перспектив діяльності фермерського господарства, та з метою збереження і підвищення родючості грунтів, а також поліпшення інших корисних властивостей землі" .

Над "га " в вищезазначеному обґрунтуванні зроблені записи: 3,4; 9,92; 110,02; 32,43; 8,0340; 13,56; 19,3; 3,0462; 0,8129; 61,96; 26,86; 50,21; 43,54; 3,6; 1,6.

Звертаючись з позовними вимогами, позовна заява мотивована порушенням відповідачем вимог земельного законодавства при прийнятті даних наказів, а саме приписів ч. 7 ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство", якою передбачено, що земельні ділянки надаються громадянам для ведення фермерського господарства єдиним масивом з розташованими на них водними джерелами та лісовими угіддями, наближеними до існуючих шляхів, електро- і радіотелефонних мереж, газо- і водопостачальних систем та інших видів інженерної інфраструктури. Прокурор посилався на те, що при зверненні до відповідача гр. ОСОБА_4 не обґрунтував розміри земельних ділянок з урахуванням можливості їх обробітку, необхідність отримання таких великих площ земельних ділянок, не зазначив при цьому самі перспективи діяльності фермерського господарства та не надав підтвердження наявності необхідної для обробітку такої площі землі техніки.

Приймаючи рішення про задоволення позову, апеляційний господарський суд виходив з того, що ОСОБА_9 звернувся із клопотаннями про надання дозволу на розробку проектів землеустроїв щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства із земель резерву, запасу сільськогосподарського призначення рілля на території Покотилівської сільської ради Новоархангельського району Кіровоградської області - 344,3259 на (7 масивів) та Розсухуватецькоїсільської ради Новоархангельського району - 43,9731 га (8 масивів), які не є єдиним масивом. У зазначених клопотаннях ОСОБА_9 не обґрунтував необхідність отримання таких великих площ земельних з урахуванням можливості їх обробітку. Наявні в матеріалах справи обґрунтування розмірів земельних ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства(т.3 а.с.23, 28, 34, 42, 46, 53, 60, 66, 71, 77, 82, 85, 93, 100, 107) містять лише визначення понять фермерського господарства та сівозміни громадянин.

Колегія суддів відзначає, що відповідно до ст. 1 Закону України "Про фермерське господарство", фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.

Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім'ї, відповідно до закону.

Фермерське господарство має своє найменування, печатку і штамп.

Фермерське господарство діє на основі Статуту. У Статуті зазначаються найменування господарства, його місцезнаходження, адреса, предмет і мета діяльності, порядок формування майна (складеного капіталу), органи управління, порядок прийняття ними рішень, порядок вступу до господарства та виходу з нього та інші положення, що не суперечать законодавству України.

Частиною 5 Закону визначено, що право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство.

Частиною 1 статті 7 Закону України "Про фермерське господарство" визначено, що для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.

У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.

Перелік документів, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві, затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної аграрної політики.

В якості підстав визнання недійсними наказів Головного управління Держземагентства у Кіровоградській області прокурор зазначав відсутність обґрунтування розмірів земельних ділянок з урахуванням можливості їх обробітку, необхідність отримання таких великих площ земельних ділянок, відсутність визначених перспектив діяльності фермерського господарства та ненадання підтвердження наявності необхідної для обробітку такої площі землі техніки.

Відповідно до ст. ст. 33, 34 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

З матеріалів справи вбачається, що при зверненні із клопотанням до відповідача про відведення в оренду земельних ділянок для ведення фермерського господарства, гр. ОСОБА_9 визначив кількість членів фермерського господарства - один, а також те, що правом на безоплатне оформлення земельної ділянки у власність скористався, на земельній ділянці планує вирощувати зернові культури.

До клопотань заявником було додано викопіювання з кадастрової карти, копію паспорту, ідентифікаційного номера та диплому про закінчення аграрного навчального закладу.

При зверненні до відповідача гр. ОСОБА_9 подавалось обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.

Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України "Про фермерське господарство" земельні ділянки надаються громадянам для ведення фермерського господарства єдиним масивом з розташованими на них водними джерелами та лісовими угіддями, наближеними до існуючих шляхів, електро- і радіотелефонних мереж, газо- і водопостачальних систем та інших видів інженерної інфраструктури.

Доводи прокурора про відсутність у відповідача права на передачу в оренду земельних ділянок, які не є цілим масивом суд визнає неспроможними, оскільки Законом України "Про фермерське господарство" та Земельним кодексом України не заборонено надавати в користування для ведення фермерського господарства за згодою фермера різні земельні ділянки.

Вказана правова позиція викладена у постанові Вищого господарського суду від 05.11.2015 № 922/986/15 .

Вказані обставини спростовують твердження прокурора про недотримання гр. ОСОБА_9 при зверненні до відповідача, та Головним управлінням Держземагентства у Кіровоградській області при прийнятті спірних наказів, приписів Закону України "Про фермерське господарство".

Як правомірно зазначив місцевий господарський суд, фермерське господарство, як форма підприємницької діяльності громадян, використовує для отримання прибутку земельні ділянки (без обмежень знаходження в єдиному масиві), які надані для ведення фермерського господарства.

Враховуючи викладене, суд першої інстанцій прийняв законне та обґрунтоване рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

Крім того, згідно з п. п. 7, 8 ч. 2 ст. 105 ГПК України у постанові апеляційної інстанції мають бути зазначені обставини справи, встановлені апеляційною інстанцією, доводи, за якими апеляційна інстанція відхиляє ті чи інші докази, мотиви застосування законів та інших нормативно-правових актів; у разі скасування або зміни рішення місцевого господарського суду - доводи, за якими апеляційна інстанція не погодилась з висновками суду першої інстанції.

Колегія суддів касаційної інстанції вважає за необхідне відзначити, що в порушення вказаних вимог процесуального законодавства суд апеляційної інстанції, приймаючи оскаржувану постанову, не спростував доказів, на які послався у своєму рішенні суд першої інстанції, та не навів переконливих доводів щодо скасування рішення місцевого господарського суду.

Враховуючи викладене обставини та межі перегляду справи в касаційній інстанції (ст. 1117 ГПК України) та положення п. 6 ст. 1119, ч. 1 ст. 11110 ГПК України, колегія суддів дійшла висновку, що постанова апеляційного господарського суду підлягає скасуванню, а рішення місцевого господарського суду залишенню в силі з мотивів викладених у цій постанові.

В судовому засіданні оголошена вступна та резолютивна частини постанови.

Керуючись ст. ст. 1115, 1117, 1119, 11110, 11111 ГПК України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області задовольнити.

Постанову Дніпропетровського апеляційного господарського суду від 27.05.2015 у справі № 912/4646/14 скасувати, а рішення Господарського суду Кіровоградської області від 20.02.2015 у справі 912/4646/14 залишити в силі.

Головуючий суддя А.Г. Полянський

Судді О.М. Сибіга

Г.А. Кравчук

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст