Головна Сервіси для юристів ... База рішень" Протокол " Постанова ВАСУ від 29.09.2016 року у справі №826/11250/14 Постанова ВАСУ від 29.09.2016 року у справі №826/1...
print
Друк
search Пошук
comment
КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

КОМЕНТАР від ресурсу "ПРОТОКОЛ":

Державний герб України

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"29" вересня 2016 р. м. Київ К/800/26547/15

Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі

суддів: Мороз Л.Л.,

Горбатюка С.А.,

Шведа Е.Ю.,

секретар судового засідання Слободян О.М.,

за участю:

представника позивача: Латко І.М.,

представника відповідача: Чорної Ю.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Державної фінансової інспекції України на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 08.09.2014 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19.05.2015 року у справі за позовом Фонду соціального захисту інвалідів до Державної фінансової інспекції України, третя особа: Промислове об'єднання "Укрпротез", про визнання протиправними та скасування пунктів 2, 3, 4, 5 вимоги від 25.06.2014 року № 04-14/822,

ВСТАНОВИЛА:

Фонду соціального захисту інвалідів звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва із адміністративним позовом до Державної фінансової інспекції України, третя особа: Промислове об'єднання "Укрпротез", в якому просив визнати протиправними та скасувати пункти 2,3,4,5 вимоги Державної фінансової інспекції України від 25.06.2014 року №04-14/822.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 08.09.2014 року позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано п. 4 вимоги Державної фінансової інспекції України від 25.06.2014 року № 04-14/822. В решті позовних вимог відмовлено.

Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 19.05.2015 року скасовано постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 08.09.2014 року в частині відмови в задоволенні позову. Прийнято в цій частині нову постанову, якою адміністративний позов Фонду соціального захисту інвалідів до Державної фінансової інспекції України, третя особа: Промислове об'єднання "Укрпротез" про визнання протиправними та скасування пунктів 2,3,4,5 вимоги від 25.06.2014 року № 04-14/822 - задоволено частково. Визнано протиправними та скасовано пункти 2, 3 вимоги Державної фінансової інспекції України від 25.06.2014 року № 04-14/822. В іншій частині постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 08.09.2014 року залишено без змін. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Державна фінансова інспекція подала до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу у якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказані судові рішення та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити.

Відповідно до частини 2 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги, але при цьому може встановлювати порушення норм матеріального чи процесуального права, на які не було посилання в касаційній скарзі.

Заслухавши доповідь судді Вищого адміністративного суду України стосовно обставин, необхідних для прийняття рішення судом касаційної інстанції, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідно до Плану контрольно-ревізійної роботи на І квартал 2014 року в період з 24.02.2014 по 22.05.2014 із призупиненням з 17.03.2014 до 29.04.2014 Державною фінансовою інспекцією України було проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Фонду соціального захисту інвалідів за період з 01.04.2012 по 01.04.2014, за результатами проведення якої відповідачем складено Акт від 29.05.2014 № 04-22/13.

Під час проведення ревізії досліджено питання, викладені у зверненнях: Прем'єр-міністра України від 28.01.2014 № 5057/5/1-13, Голови Комітету Верховної Ради України у справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів ОСОБА_5 від 05.12.2013 № 04-28/13-05(1)-оф, 05.12.2013 № 04-28/12-863, від 18.12.2013 № 04-28/13-18(1)-оф, від 06.02.2014 № 04-28/13-06, від 23.02.2014 № 04-28/8-78 (30737), Слідчого управління ГУ МВС України в м. Києві від 11.03.2014 № 04-17/236 щодо можливих порушень, допущених посадовими особами Фонду соціального захисту інвалідів.

Так, проведеною ревізією встановлено ряд порушень та недоліків, що відображені в Акті ревізії, зокрема, низка порушень фінансової дисципліни, що призвели до матеріальної шкоди (збитків) на суму 9 510,6 тис. грн.

З метою усунення виявлених під час ревізії порушень та у відповідності до п. 7 ст. 10 Закону України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», листом відповідача від 25.06.2014 № 04-14/822 позивачу направлено вимогу від 25.06.2014 № 04-14/822.

Пунктом 2 вимоги Державної фінансової інспекції України від 25.06.2014 № 04-14/822 Фонд соціального захисту інвалідів України зобов'язано вжити заходів щодо повернення до Державного бюджету України коштів в сумі 9 416,00 тис, грн. у зв'язку із встановленням допущення порушення п. 4 ст. 180, п. 1 ст. 189 Господарського кодексу України та п. 2.4. Положення про документальне забезпечення записів бухгалтерського обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 р. № 88. Крім того, проведеною зустрічною перевіркою в ПО «Укрпротез» виконання даних послуг документально не підтверджено, в результаті чого державному бюджету завдано матеріальної шкоди (збитків) на суму 9 416 тис. грн.

Пунктом 3 вимоги Державної фінансової інспекції України від 25.06.2014 № 04-14/822 Фонд соціального захисту інвалідів України зобов'язано стягнути з ТОВ «Санаторій «Гусарське урочище» кошти в сумі 13.6 тис. грн., в тому числі шляхом проведення претензійно-позовної роботи та перерахувати їх до Державного бюджету України, у зв'язку із встановленням порушення вимог п. 4 ст. 20 Бюджетного Кодексу України, п.п. 7, 8 Інструкції про статус відповідальних виконавців бюджетних програм та особливості їх участі у бюджетному процесі, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 14.12.2001 № 574.

Пунктом 4 вимоги Державної фінансової інспекції України від 25.06.2014 №04-14/822 Фонд соціального захисту інвалідів України зобов'язано стягнути з Київського учбово-виробничого підприємства № 3 УТОС кошти в сумі 75,9 тис. грн., в тому числі шляхом проведення претензійно-позовної роботи та перерахувати їх до Державного бюджету України, у зв'язку із встановленням безпідставного включення позивачем до видатків з надання інших послуг, цехових та загальнозаводських витрат.

Пунктом 5 вимоги Державної фінансової інспекції України від 25.06.2014 №04-14/822 Фонд соціального захисту інвалідів України зобов'язано здійснити відшкодування за рахунок винних осіб коштів в сумі 5,1 тис. грн. та перерахувати їх до державного бюджету, у зв'язку із встановленням порушення вимог абз. 2 п. 8 розділу I, п. 6 розділу ІІ Інструкції про службові відрядження в межах України та за кордон, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 13.03.1998 № 59 (зі змінами).

Позивач не погоджуючись з пунктами 2, 3, 4, 5 вимоги від 25.06.2014 № 04-14/822, вважаючи їх протиправними та такими, що прийняті безпідставно, звернувся до суду з вищевказаним позовом з вимогами визнати їх протиправними та скасувати.

Згідно з Положенням про Державну фінансову інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 23.04.2011 №499/2011 (далі Положення) Державна фінансова інспекція України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю.

Держфінінспекція України відповідно до покладених на неї завдань вживає в установленому порядку заходів до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства та притягнення до відповідальність винних осіб, а саме: вимагає від керівників та інших підконтрольних установ усунення виявлених порушень законодавства; звертається до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів (підпункт 4 пункту 4 Положення).

Відповідно до пункту 6 Положення Держфінінспекція України для виконання покладених на неї завдань має право в установленому порядку, зокрема, пред'являти керівникам та іншим особам підприємств, установ та організацій, що контролюються, обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства; при виявленні збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України.

Також, Положенням установлено, що у разі, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів Держфінінспекція України має право звернутися до суду в інтересах держави.

Зазначені норми кореспондуються з положеннями пункту 7 статті 10 Закону України від 26.01.1993 року № 2939-XII «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні», згідно з якими державній контрольно-ревізійній службі надано право пред'являти керівникам та іншим службовим особам підконтрольних установ, що ревізуються, вимоги щодо усунення виявлених порушень законодавства з питань збереження і використання державної власності та фінансів, вилучати в судовому порядку до бюджету виявлені ревізіями приховані і занижені валютні та інші платежі, ставити перед відповідними органами питання про припинення бюджетного фінансування і кредитування, якщо отримані підприємствами, установами та організаціями кошти і позички використовуються з порушенням чинного законодавства.

Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за використанням коштів державного і місцевого бюджету та у разі виявлення порушень законодавства пред'являти обов'язкові до виконання вимоги щодо усунення таких правопорушень.

При виявленні збитків, завданих державі чи об'єкту контролю, орган державного фінансового контролю має право визначати їх розмір згідно з методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, та звернутися до суду в інтересах держави, якщо підконтрольною установою не забезпечено виконання вимог до усунення виявлених під час здійснення державного фінансового контролю порушень законодавства з питань збереження і використання активів.

Вимога органу державного фінансового контролю спрямована на корегування роботи підконтрольної організації та приведення її у відповідність із вимогами законодавства і у цій частині вона є обов'язковою до виконання. Що стосується відшкодування виявлених збитків, завданих державі чи об'єкту контролю то про їх наявність може бути зазначено у вимозі, але вони не можуть бути примусово стягнуті шляхом вимоги. Такі збитки відшкодовуються у добровільному порядку або шляхом звернення до суду з відповідним позовом.

На підставі наведеного колегія суддів дійшла висновку про наявність у органу державного фінансового контролю права заявляти вимогу про усунення порушень, виявлених у ході перевірки підконтрольних установ, яка обов'язкова до виконання лише в частині усунення допущених порушень законодавства і за допомогою якої неможливо примусово стягнути виявлені в ході перевірки збитки.

В порядку адміністративного судочинства може бути оскаржене лише таке рішення, яке породжує безпосередньо права чи обов'язки для позивача.

У справі, яка розглядається, відповідач пред'явив вимогу про усунення порушень, в оскаржених пунктах якої зазначено про необхідність відшкодування збитків.

Зважаючи на те, що збитки відшкодовуються у судовому порядку за позовом органу державного фінансового контролю, правильність їх обчислення перевіряє суд, який розглядає цей позов, а не позов підконтрольної установи про визнання вимоги протиправною.

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України, зокрема, у постанові від 10.02.2015 року № 21-632а14.

Враховуючи наведене, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення позову.

Відповідно до статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України, суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.

Доводи касаційної скарги дають підстави для висновку, що при розгляді справи судами допущено неправильне застосування норм матеріального, що є підставою для ухвалення нового рішення у справі.

Керуючись ст. 220, 221, 229, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу Державної фінансової інспекції України задовольнити.

Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 08.09.2014 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 19.05.2015 року у цій справі скасувати, прийняти нову постанову, якою у позові відмовити.

Постанова є остаточною і оскарженню не підлягає.

Судді:

logo

Юридичні застереження

Protocol.ua є власником авторських прав на інформацію, розміщену на веб - сторінках даного ресурсу, якщо не вказано інше. Під інформацією розуміються тексти, коментарі, статті, фотозображення, малюнки, ящик-шота, скани, відео, аудіо, інші матеріали. При використанні матеріалів, розміщених на веб - сторінках «Протокол» наявність гіперпосилання відкритого для індексації пошуковими системами на protocol.ua обов`язкове. Під використанням розуміється копіювання, адаптація, рерайтинг, модифікація тощо.

Повний текст