ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"28" вересня 2016 р. м. Київ К/800/41735/15
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Олексієнка М.М. (доповідач), Швеця В.В., Штульман І.В.,
здійснивши в письмовому порядку касаційний розгляд справи за адміністративним позовом ОСОБА_4 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області (далі - ГУ ПФ), Чернігівського обласного військового комісаріату про визнання незаконною відмову в перерахунку пенсії, зобов'язання перерахувати пенсію за касаційною скаргою представника відповідача на судові рішення Новозаводського районного суду м. Чернігова від 14 липня 2015 року, Київського апеляційного адміністративного суду від 3 вересня 2015 року,
в с т а н о в и л а :
У квітні 2015 року ОСОБА_4 звернувся до суду з позовом, у якому просив:
визнати протиправною відмову ГУ ПФ від 10 березня 2015 року в проведенні перерахунку пенсії за вислугу років;
зобов'язати ГУ ПФ провести перерахунок пенсії з врахуванням таких складових, як посадовий оклад в розмірі 12 180 грн. та доплати в розмірі 5% посадового окладу за проходження служби на адміністративній посаді заступника голови місцевого суду, визначені відповідно до положень статті 129 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» за період з 15 жовтня 2014 року по 31 березня 2015 року, а також оклад за військовим званням, надбавку за вислугу років та інші види додаткового грошового забезпечення, визначені законодавством для військовослужбовців за період з 15 жовтня 2014 року по 31 березня 2015 року;
зобов'язати відповідача провести позивачу виплату недоотриманої частини пенсії за період з 15 жовтня 2014 року по 31 березня 2015 року.
Посилався на те, що працював у військовому судді на посаді судді, при цьому маючи статус військовослужбовця. У 2007 році вийшов на пенсію відповідно до закону про пенсійне забезпечення військовослужбовців. Пенсія була обчислена з його посадового окладу судді та додаткових видів грошового забезпечення, встановлених для військовослужбовців. У 2015 році він звернувся за перерахунком пенсії, враховуючи те, що посадовий оклад судді місцевого суду змінився, проте йому відмовлено на тій підставі, що Кабінет Міністрів України у 2015 році не приймав жодного рішення про зміну грошового забезпечення військовослужбовців. Вважає таку відмову протиправною і тому звернувся до суду.
Постановою Новозаводського районного суду м. Чернігова від 14 липня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 3 вересня 2015 року, позовні вимоги задоволено.
Ухвалюючи зазначене рішення, суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що належне матеріальне та соціальне забезпечення судді, в тому числі військового суду, є елементами статусу судді та однією з основоположних гарантій незалежності судді.
У касаційній скарзі представник ГУ ПФ, з посиланням на порушення норм матеріального та процесуального права, допущені судами попередніх інстанцій, просить рішення судів скасувати і ухвалити нове про відмову в позові. Вказує на те, що позивач отримує пенсію військовослужбовця, тому не може отримувати грошове утримання судді, оскільки це два різні види пенсії.
Враховуючи відсутність клопотань усіх осіб, які беруть участь у справі, про розгляд справи за їх участю, справу розглянуто в письмовому провадженні.
З'ясувавши обставини справи в межах, передбачених статтею 220 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), колегія суддів приходить до висновку про задоволення касаційної скарги з урахуванням наступного.
Як установлено судами попередніх інстанцій, ОСОБА_4 до виходу на пенсію працював суддею у військовому місцевому суді.
Система військових судів передбачалася законами України від 5 червня 1981 року №2022-X «Про судоустрій» та від 7 лютого 2002 року №3018-III «Про судоустрій України».
Вперше посадові оклади військовим суддям були встановлені відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 1996 року №1307 «Про встановлення посадових окладів військовим суддям».
Наступними постановами Кабінету Міністрів України посадові оклади суддів військових судів неодноразово змінювалися. Це, зокрема, постанови Кабінету Міністрів України від 31 січня 2000 року №167 «Про умови оплати праці працівників військових судів», від 6 березня 2003 року №298 «Про внесення змін у додатки до постанови Кабінету Міністрів України від 13 грудня 1999 р. N 2288», від 3 вересня 2005 року №865 «Про оплату праці суддів».
Постанова Кабінету Міністрів України від 9 березня 2006 року №268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, судів та інших органів» вже не містила посадових окладів військових суддів.
Указом Президента України від 6 липня 2006 року №599/2006 «Про ліквідацію окремих військових апеляційних та військових місцевих судів, внесення змін до мережі і кількісного складу суддів військових апеляційних та військових місцевих судів» було розпочато ліквідацію військових судів.
Остаточно військові суди були ліквідовані відповідно до судової реформи у зв'язку із набранням чинності Законом України від 7 липня 2010 року №2453-VI «Про судоустрій і статус суддів» (далі - Закон №2453-VI).
Позивачу вперше призначена пенсія у 2007 році виходячи з посадового окладу судді військового суду та додаткових видів грошового забезпечення за військовим званням.
У березні 2015 році ОСОБА_4 звернувся до ГУ ПФ з вимогою здійснити перерахунок пенсії у зв'язку із зміною грошового забезпечення судді місцевого суду.
У 2015 році діяв Закон №2453-VI відповідно до якого судову систему України складають суди загальної юрисдикції та суд конституційної юрисдикції. Суди загальної юрисдикції спеціалізуються на розгляді цивільних, кримінальних, господарських, адміністративних справ, а також справ про адміністративні правопорушення. Тобто, на момент звернення за перерахунком, законом вже не передбачалася система військових судів.
Відмовляючи в перерахунку пенсії відповідач послався на те, що Кабінет Міністрів України рішення про зміну розміру грошового забезпечення військовослужбовців не приймав.
Колегія суддів вважає таку відмову правомірною, оскільки у зв'язку з судовою реформою військових судів у 2015 році не існувало і тому ГУ ПФ не може самостійно встановити оклад військового судді станом на березень 2015 року.
Відповідно до статті 229 КАС України суд касаційної інстанції має право скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій та ухвалити нове рішення, якщо обставини справи встановлені повно і правильно, але суди першої та апеляційної інстанцій порушили норми матеріального чи процесуального права, що призвело до ухвалення незаконного судового рішення.
На підставі наведеного, керуючись статтями 220, 222, 229, 230, 232 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
п о с т а н о в и л а:
Касаційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області задовольнити.
Судові рішення Новозаводського районного суду м. Чернігова від 14 липня 2015 року, Київського апеляційного адміністративного суду від 3 вересня 2015 року скасувати і ухвалити нове судове рішення про відмову в позові ОСОБА_4 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області, Чернігівського обласного військового комісаріату про визнання незаконною відмову в перерахунку пенсії, зобов'язання перерахувати пенсію.
Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, оскарженню не підлягає, проте може бути переглянута Верховним Судом України з підстав, у строки та в порядку, встановленими статтями 237, 238, 239-1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді: М.М. Олексієнко
В.В. Швець
І.В. Штульман